فین کردن بعد از عمل بینی را چطور بدون عوارض انجام دهیم؟

اگر اخیراً عمل جراحی زیبایی بینی انجام داده‌اید، ممکن است کمی احتقان و آبریزش بینی نیز داشته باشید و ندادید که آیا بالا کشیدن اب بینی بعد از عمل مجاز است یا نه. این احتقان و آبریزش در نتیجه مقداری تورم باقیمانده در مخاط بینی است. از آن بدتر این است که با کاهش تورم، آبریزش متوقف می‌شود اما با بهبود بافت‌ها، جای زخم در بینی شما ایجاد می‌شود. در این زمان حس می‌کنید که بینی شما گرفته است و تمایل به فین کردن دارید.

با این حال، فین کردن بعد از جراحی بینی معمولا تا دو هفته ممنوع است و باید داخل بینی خود را با سرم نمکی شست‌و‌شو دهید. فین کردن می‌تواند مویرگ‌ها را پاره کند. فین کردن بعد از جراحی بینی، در هفته‌های اول، می‌تواند به بینی شما آسیب بزند. پس باید در مقابل میل شدیدی که به این کار دارید مقاومت کنید تا نتایج عمل شما خراب نشود. مهم این است که منتظر بمانید تا جراح بینی خودش به شما اجازه بدهد.

علاوه بر مقوله مربوط به فین کردن، باید با احتیاط عطسه کنید. اگر دچار عطسه شدید، سعی کنید دهان خود را باز کنید. این کار به کاهش ضربه وارد شده به بینی شما کمک می‌کند.

در این مقاله درباره مفهوم فین کردن، عوارض فین کردن بعد از عمل بینی، چگونگی فین کردن بعد از عمل جراحی بینی و زمانی که می‌توانید این کار را انجام دهید حرف می‌زنیم. اگر شما هم با فین کردن بعد از عمل بینی مشکل دارید، این مقاله می‌تواند به شما کمک کند.

فین کردن چیست و با چه مکانیزمی انجام می‌شود؟

فین کردن عمل دفع مخاط بینی با بازدم قوی از طریق بینی است. این کار معمولاً در یک دستمال انجام می‌شود.

این عمل ممکن است برای کاهش احتقان بینی یا آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی، آلرژی‌های فصلی یا دفع مواد محرک بینی استفاده شود.

اگرچه فین کردن بینی به کاهش علائم سرماخوردگی و تب یونجه کمک می‌کند، اما زمانی که بیش از حد یا نادرست انجام شود ممکن است اثرات نامطلوب بالقوه‌ای برای سلامتی داشته باشد. دمیدن بینی فشار بالایی در سوراخ‌های بینی ایجاد می کند. هنگامی که بینی خشک باشد و یا به دلیل جراحی آسیب دیده باشد، فین کردن می‌تواند رگ‌های خونی داخل بینی را پاره کند و منجر به خونریزی شود.

فشار معمولی فین کردن بینی ۱.۳ پوند بر اینچ مربع است که ده برابر بیشتر از فشار ناشی از عطسه یا سرفه است. سی تی اسکن نشان می‌دهد که این کار بیشتر ترشحات را به سینوس‌ها می‌فرستد تا این‌که از بینی خارج کند.

به همین دلیل لازم است در هنگامی که جراحی بینی را انجام دادید با احتیاط بیشتری عمل کنید.

آیا می‌توان بعد از جراحی بینی فین کرد؟

هنگامی که شما عمل جراحی بینی را انجام می‌دهید، ممکن است کل ساختار بینی به هم بریزد. البته این موضوع تا حدود زیادی به نوع عملی که انجام می‌دهید وابسته است. به عبارت دیگر، اگر عمل کوچک باشد و برای مثال تنها سوراخ‌های بینی را تحت تاثیر قرار دهد، شاید فین کردن بعد از جراحی بینی چندان مشکل سار نباشد.

با این حال جراح متخصص گوش و حلق و بینی معمولا توصیه می‌کند که حداقل تا دو هفته این کار را انجام ندهید تا فرصت کافی به بافت‌های بینی خود برای ترمیم بدهید.

فین کردن بعد از جراحی بینی از چه زمانی مجاز است؟

این‍که چه زمانی می‌توانید فین کنید و چقدر می‌توانید این کار را انجام دهید، به نوع عمل جراحی زیبایی بینی که انجام داده‌اید و نظر پزشک بستگی دارد.

بازه زمانی می‌تواند از دو هفته بعد از جراحی تا ۱۲ هفته بعد از جراحی باشد.

قبل از این‌که فین کردن بعد از جراحی بینی را شروع کنید، باید منتظر اجازه دکتر جراحی بینی خود باشید. تا زمانی که او اجازه نداده است، باید تنها یک اسپری نمکی را در داخل بینی خود بریزید و سپس به آرامی آن را خارج کنید. پزشکان تاکید می‌کنند که فین کردن بعد از جراحی رینوپلاستی، باید به آرامی انجام شود تا از خونریزی بینی جلوگیری شود.

چگونگی فین کردن بعد از عمل جراحی بینی

پس از این‌که پزشک به شما اجازه داد که فین کنید، لازم است این‌کار را با دقت و ملایمت انجام دهید. به عنوان مثال دست خود را روی بینی خود فشار ندهید و یا با فشار زیاد با استفاده از دستمال ترشحات را پاک نکنید. همچنین لازم است هنگام فین کردن فشار زیادی به بینی خود وارد نکنید و این‌کار را به آرامی انجام دهید.

تعداد دفعات فین کردن بعد از جراحی بینی هم نباید زیاد باشد. سعی کنید در این‌کار افراط نکنید تا از تاثیر فین کردن بعد از عمل بینی در امان بمانید.

با این حال فین نکردن به این معنا نیست که نباید سوراخ‌های بینی خود را در دو هفته اول تمیز نگه دارید. لازم است با استفاده از سرم نمکی به آهستگی داخل بینی خود را بشویید تا خون‌ها خارج شود. در غیر این صورت داخل حفرات بینی شما محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها و عفونت می‌گردد.

فین کردن بعد از جراحی بینی
فین کردن بعد از جراحی بینی

سوالات رایج درباره فین کردن بعد از جراحی بینی

عوارض فین کردن بعد عمل بینی چیست؟

این کار می‌تواند سبب خونریزی شود و به بافت‌های تازه شکل گرفته و ترمیم شده بینی شما آسیب بزند. همچنین ممکن است بخیه‌ها پاره شود و دوران نقاهت شما طولانی گردد.

چند وقت بعد از رینوپلاستی می‌توان فین کرد؟

معمولا دو هفته بعد از عمل می‌توانید این کار را با آرامی انجام دهید، با این حال بر حسب نوع عمل، لازم است نظر پزشک خود را جویا شوید.

چطور می‌توان ترشحات بینی را در چند روز اول بعد از جراحی خارج کرد؟

برای این کار، زمانی که پزشک به شما اجازه می‌دهد و تامپون‌ها را برمی‌دارد، لازم است بینی خود را با سرم نمکی به آهستگی شستشو دهید تا ترشحات و لخته‌های خون خارج شوند. اما فین کردن بعد از جراحی بینی مجاز نیست.

سایت پذیرش ۲۴ به شما امکان ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی را می‌دهد. شما با گرفتن وقت اینترتی، میتوانید با پزشک تماس صوتی یا تصویری داشته باشید و درباره فین کردن بعد از عمل بینی و عوارض آن سوال‌های خود را بپرسید.

سخن آخر

فین کردن بعد از جراحی بینی معمولا تا دو هفته ممنوع است. با این حال در این مدت باید داخل بینی خود را با سرم نمکی شست‌و‌شو دهید. فین کردن می‌تواند مویرگ‌ها را پاره کرده و به نتایج عمل شما آسیب وارد کند.

۴.۴/۵ (۷ نظر)

منبع
houstonfacesfacedoctornyc

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبحان
سبحان
11 ماه قبل

یه ماه عمل بینی انجام دادم میشه فین کرد. کلا من از اول نه دردی داشتم و خدا رو شکر ترشحات خونی هم الان ندارم.تا کی میتونم چسب بزنم. چسب رو میتونم فقط شب ها بزنم. چون خارش شدید دارم روی ناحیه چسب، به پهلو میشه خوابید، آیا هنوزم ممکنه فرم بینیم تغییر کنه

معصومه
معصومه
1 سال قبل

سلام نه روزه عمل کردم سرماخوردگی شدید گرفتم چند بار فین کردم روبینیم هم دردی احساس نکردم خونریزی هم نداشتم مشکلی واسه فرم بینیم اتفاق نمیوفته؟

پردیس
پردیس
پاسخ به  معصومه
1 ماه قبل

عزیزم یک سال از پیامتون میگزره
میشه بپرسم مشکلی پیش امد براتون یا نه ؟

دکمه بازگشت به بالا