هر آنچه که باید درباره تزریق دوز سوم واکسن کرونا بدانید

دلایل اصلی تاکید بر تزریق دوز سوم کرونا یا دوز بوستر

دوز سوم واکسن کرونا را بزنیم یا نه؟

طبق اصول واکسیناسیون، زمانی باید دوز سوم یک واکسن به فرد تزریق شود که خطر ضعف سیستم ایمنی بدن یا نقص ایمنی ذاتی یا اکتسابی او را تهدید کند. اصولا افراد عادی نیازی به دوز سوم ندارند. اما ظهور ویروس کرونا بسیاری از باورهای پزشکی را تغییر داد.

مطالعات ثابت کرده‌اند که ایمنی ناشی از تزریق واکسن کرونا با اثربخش‌ترین واکسن‌های موجود مانند فایزر نیز نهایتا تا ۶ ماه باقی می‌ماند. از طرفی، با جهش‌های صورت‌گرفته و ظهور سویه‌های جدید ویروس کرونا، آیا واقعا فرمولاسیون واکسن‌های قدیمی که ۱ تا ۲ سال پیش طراحی شده‌اند، همچنان موثر واقع خواهد شد؟

بنابراین همه افراد به‌خصوص افراد مسن باید برای تزریق دوز بوستر یا دوز سوم واکسن کرونا اقدام کنند. البته ذکر این نکته لازم است که بعد از تزریق دوز سوم واکسن کرونا، شما باز هم تحت خطر هستید و احتمال ابتلا وجود دارد. تنها نکته مثبت این مسئله این است که خطر بستری شدن یا مرگ خیلی کمتر می‌شود. پس همچنان ضرورت زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و اصول بهداشتی وجود دارد!

طبق آخرین اطلاعات ارائه شده توسط وزارت بهداشت، اگر روند شیوع و جهش‌پذیری ویروس کرونا به همین شکل پیش برود احتمالا هر ۶ ماه یکبار نیاز به تزریق واکسن کرونا است.

تفاوت میان دوز بوستر و دوز سوم واکسن کرونا

اگرچه واکسیناسیون کووید-۱۹ تا الان در پیشگیری از بروز بیماری شدید مؤثر بوده است، اما بررسی‌های آماری اخیر نشان داده‌اند که ایمنی‌بخشی اغلب واکسن‌های موجود، به‌ویژه در افراد ۶۵ سال و بالاتر به‌منظور پیشگیری از ابتلا به عفونت، با گذشت زمان کمتر می‌شود!

ظهور اخیر سویه اُمیکرون (Omicron) بر اهمیت واکسیناسیون، تزریق دوز سوم یا بوستر و ادامه تلاش‌های پیشگیرانه برای محافظت در برابر این بیماری تأکید می‌کند. داده‌های اولیه از آفریقای جنوبی حاکی از افزایش انتقال گونه اُمیکرون و پتانسیل فرار آن از سیستم ایمنی است.

تفاوت دوزهای واکسن کرونا

شواهد همچنین نشان می‌دهند که در میان کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و کادر درمان، میزان آنتی‌بادی تولید شده ناشی از تزریق واکسن کرونا با گذشت زمان در حال کاهش است. خوشبختانه کارآزمایی‌های بالینی ثابت کرده‌اند که با شروع تزریق دوز سوم یا بوستر دیگر خیلی جای نگرانی نیست. اما آیا می‌دانستید که از نظر اصول پزشکی تفاوت‌ اساسی میان دوز سوم واکسن و دوز بوستر آن وجود دارد؟

زمانی از اصطلاح تزریق دوز سوم واکسن کرونا استفاده می‌شود که فرد به دلایل مختلفی مانند برخورداری از سیستم ایمنی ضعیف شده یا نقص ایمنی، پاسخ ایمنی کامل یا خیلی قوی به دوزهای اول و دوم نداده باشد. درحالی‌که منظور از واکسن بوستر یا تقویت‌کننده، تزریق یک دوز اضافی از واکسن کرونا به افراد سالم به‌منظور تقویت پاسخ ایمنی ضعیف شده در اثر گذشت زمان است.

در حال حاضر تزریق دوز سوم واکسن کرونا و دوز بوستر توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) توصیه می‌شود. البته برحسب نوع واکسنی که برای تزریق دوز اول و دوم انتخاب شده است، زمانبندی مناسب برای تزریق دوز سوم یا بوستر متفاوت است.

چه کسانی می‌توانند دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند؟

سازمان غذا و داروی ایالات متحده توصیه می‌کند که اگر دارای شرایط زیر هستید حتما برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا اقدام کنید:

  • یک دوره روش درمانی فعال مانند شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی برای کنترل تومورها یا سرطان‌های خون (مانند لوسمی یا لنفوم) دریافت کرده‌اید.
  • اخیرا پیوند عضو کرده‌اید و برای سرکوب سیستم ایمنی تحت نظر پزشک دارو مصرف می کنید.
  • طی دو سال گذشته عمل پیوند سلول‌های بنیادی مغز استخوان داشته‌اید و طبق تجویز پزشک داروهایی برای سرکوب سیستم ایمنی مصرف می‌کنید.
  • مبتلا به یکی از بیماری ‌ای نقص ایمنی اولیه متوسط ​​یا شدید (مانند سندرم دی جورج یا سندرم ویسکوت-الدریچ) شده‌اید.
  • بیماری HIV یا ایدز در شما تشخیص داده شده است، دارای بار ویروسی بالا و تعداد سلول ایمنی CD4 اندک هستید یا در حال حاضر دارویی برای درمان HIV مصرف نمی‌کنید.
  • از داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها (کورتون‌ها) با دوز بالا استفاده می‌کنید یا داروهای بیولوژیکی مصرف می‌کنید که ممکن است باعث سرکوب شدید سیستم ایمنی شوند.

تمامی این شرایط به این معنی هستند که شما در معرض خطر بسیار بالایی برای ابتلا به انواع عفونت به‌خصوص کووید-۱۹ هستید. در نتیجه نسبت به سایر بیماران بیشتر واجد شرایط دریافت دوز سوم محسوب می‌شوید. اگر مطمئن نیستید که در کدامیک از این دسته‌بندی‌ها قرار می‌گیرید، لطفاً با یک پزشک عمومی یا متخصص داخلی تماس بگیرید.

دوز سوم واکسن کرونا برای چه کسانی است

در پاسخ به اینکه دوز سوم برای چه کسانی است؟ و دوز سوم را چه زمانی بزنیم؟ پزشکان توصیه می‌کنند که بعد از گذشت حداقل ۸ هفته از تزریق دوز دوم باید تزریق دوز سوم واکسن کرونا انجام شود اما در مورد واکسن‌های از نوع mRNA مانند فایزر و مدرنا باید بعد از گذشت حداقل ۲۸ روز اقدام کرد. بنابراین، پیش از تزریق دوز سوم واکسن کرونا حتما با پزشک خود مشورت کنید که در زمانبندی صحیح این کار انجام شود. نوع واکسن انتخاب شده برای دوز سوم نیز مهم است.

چه کسانی می‌توانند دوز بوستر واکسن کرونا را دریافت کنند؟

اساسا تزریق دوز بوستر یا تقویت‌کننده واکسن کرونا به‌منظور کمک به حفظ سطح ایمنی افراد در مدت طولانی‌تر ضرورت دارد. به‌همین‌دلیل، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، تزریق دوز بوستر را برای همه افراد بالای ۱۸ سال پس از گذشت یک زمانبندی مشخص توصیه می‌کند.

به عنوان مثال در مورد واکسن‌های غیر فعال شده‌ای مانند سینوفارم یا بهارات که حاوی ویروس کرونا کشته شده هستند، بعد از ۳ تا ۴ ماه از تزریق دوز دوم امکان تزریق دوز بوستر وجود دارد.

درحالی‌که در مورد واکسن‌های آدنوویروسی مانند آسترازنکا که حاوی بخش اسپایک ویروس درون یک وکتور (حامل) هستند، بهتر است حداقل ۴ ماه بعد از دوز دوم صبر کرد. در مورد واکسن‌های از نوع mRNA مانند فایزر و مدرنا باید بعد از گذشت ۶ ماه اقدام کنید.

جالب است بدانید که هنگام تزریق دوز بوستر نیز ممکن است عوارض جانبی موقتی مانند تب، لرز، بدن‌درد، سردرد، خستگی، بی‌قراری، تورم غدد لنفاوی و احساس درد در محل تزریق را تجربه کنید. نگران نباشید، این مسئله نشان می‌دهد که سیستم ایمنی بدن شما دوباره شروع به فعالسازی کرده است و مطمئنا میزان آنتی‌بادی بیشتر و پاسخ ایمنی قوی‌تری برای محافظت در مقابل ویروس کرونا ایجاد خواهد کرد.

بنابراین، بروز این علائم به این معنی نیست که شما بیمار هستید. تجربه نشان داده است که پس از دریافت دو دوز واکسن کرونا، عوارض دوز سوم یا بوستر به حداقل می‌رسد و عمدتا از نوع خفیف است. در واقع، واکنش‌های بدن به دوز اضافی کمی ملایم‌تر خواهد بود. زیرا از قبل دو بار با این شرایط برخورد کرده است و در هنگام ورود دوز سوم واکسن کرونا غالبا رفتار تقویتی دارد.

 البته اگر بعد از گذشت ۷۲ ساعت همچنان درگیر عوارض ذکر شده بودید باید با پزشک مشورت کنید. ممکن است قبل یا بعد از تزریق دوز بوستر ناقل ویروس کرونا شده باشید و حال با گذشت ۲ تا ۳ روز علائم اصلی آن در قالب تب، لرز، بدن‌درد، سردرد و غیره خود را نشان داده‌اند.

دوز سوم چه واکسنی بزنیم؟ آیا برای تزریق دوز بوستر یا دوز سوم واکسن کرونا باید صرفا از همان واکسن قبلی استفاده کرد؟

تا الان مطالعات محدودی در این زمینه انجام شده است. با وجود اینکه بعضی از پزشکان توصیه می‌کنند که در مورد واکسن‌های حاوی ویروس کشته و غیرفعال شده مانند سینوفارم بهتر است برای دوز بوستر از همان نوع واکسن‌ها استفاده شود اما ضرورتی برای این امر وجود ندارد.

شما می‌توانید در این شرایط برای دوز سوم واکسن کرونا یا دوز بوستر، از واکسن‌هایی مانند آسترازنکا، اسپوتنیک یا پاستوکووک استفاده کنید. طبق مطالعه‌ای، تلفیق واکسن‌های فایزر و آسترازنکا با مکانیسم‌های عمل متفاوت، پاسخ ایمنی عالی ایجاد کرده است.

از طرفی طبق یک تحقیق که اخیرا در کشور سنگاپور انجام شد، واکسن سینوفارم نتوانست در جمعیت زیادی از شرکت‌کنندگان سطح آنتی‌بادی معقولی برعلیه ویروس کرونا ایجاد کند. تقریبا یک‌چهارم افراد بالای ۶۵ سال کمتر از ۲۰ درصد تولید آنتی‌بادی و پاسخ ایمنی مناسب داشتند.

همین مسئله سازمان جهانی بهداشت (WHO) را واداشت که با تهیه بیانیه‌ای از همه افراد بالای ۱۸ سال سراسر جهان بخواهد که بعد از تزریق دوز دوم واکسن سینوفارم نسبت به تزریق دوز بوستر (دوز سوم سینوفارم) اقدام کنند. برای آشنایی باعوارض دوز سوم واکسن سینوفارم یا عوارض واکسن سینوفارم می‌توانید مقاله دیگر ما را مطالعه کنید.

اخیرا نیز سازمان غذا و داروی آمریکا بدون توجه به نوع واکسن‌های تزریق شده برای دوز اول و دوم، سه واکسن فایزر، مدرنا و جانسون اند جانسون را برای تزریق دوز بوستر مجاز اعلام کرده است.

بنابراین، می‌توان گفت که برای تزریق دوز بوستر امکان ترکیب برندهای مختلف وجود دارد. البته بهتر است در مورد واکسن‌های از نوع mRNA تغییر ماهیت نداد. یعنی برای دوز سوم واکسن کرونا یا دوز بوستر باید یک واکسن mRNA با همان برند یا برند دیگر تزریق کرد.

اصولا در مورد واکسن‌های حاوی ویروس کشته شده می‌توان یک تغییر ناگهانی ایجاد کرد. واکسن‌های از نوع آدنوویروس مانند آسترازنکا از هر نظر عالی هستند و امکان تزریق دوز بوستر (دوز سوم واکسن کرونا) آن‌ها از همین نوع فکر عاقلانه‌ای است.

دریافت مشاوره در زمینه تزریق واکسن کرونا

از نظر FDA و CDC، برای تزریق دوز بوستر یا تقویت‌کننده باید بر اساس آنچه در دسترس شما قرار گرفته است دست به انتخاب بزنید. برای کسانی‌که در حال حاضر واجد شرایط دریافت دوز بوستر هستند، مزایای شناخته شده و بالقوه دریافت واکسن‌های متفاوت بیشتر از خطرات شناخته شده در زمینه ترکیب و تطبیق آن‌ها است.

تزریق دوز سوم واکسن کرونا

بنابراین با توجه یه نکات ذکر شده، در پاسخ به سوال آیا زدن دوز سوم واکسن لازم است؟ می‌توان گفت که دریافت دوز سوم واکسن کرونا یا دوز بوستر برای همگان نه تنها کافی بلکه لازم است تا بتوان با تقویت قدرت سیستم ایمنی بدن افراد مختلف، شدت همه‌گیری ویروس کرونا در جهان را کاهش داد.

نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این ویروس منحوس تا چه زمانی همراه ما خواهد بود. مهم این است که به‌دنبال ضعیف‌تر کردن هرچه سریع‌تر آن با واکسیناسیون به‌موقع باشیم!

اگر هنوز در مورد تزریق دوز سوم یا بوستر واکسن کرونا دارای ابهام هستید و شرایط مراجعه حضوری را ندارید. پیشنهاد می‌کنیم از پزشک آنلاین کرونا در پذیرش ۲۴ مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید. مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های بهترین دکتر عفونی آنلاین برای رفع ابهام استفاده کنید.

۳.۲/۵ (۵ نظر)

منبع
www.nhsinform.scotwww.houstonmethodist.orgwww.cdc.govwww.mayoclinic.orgwww.nhs.ukwww.hopkinsmedicine.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
61 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شیرزاد
شیرزاد
1 سال قبل

سلام.من دودوزواکسن سینوفارمدتزریق کردم برای دوزدوم میخوام فایزرتزربق کنم ایامشکلی نداره.باتشکر.

زهراسلطان محمدی
زهراسلطان محمدی
1 سال قبل

تاریخ زدن واکسن یادآوری خودم چه موقع است

نعمت غلامی
نعمت غلامی
1 سال قبل

دوز سوم را کی زدم

علی باز گلپور
علی باز گلپور
1 سال قبل

با سلام و تشکر . آیا کسانی که دوز سوم و بوستر از واکسن استرازانکا زده اند و الان هم استرازانکا وجود ندارد برای دوز چهارم می توانند از واکسن های دیگر استفاده کنند یا نه ؟ و کدام واکسن موجود در ایران را توصیه می کنید .

علی
علی
پاسخ به  علی باز گلپور
1 سال قبل

سلام ۲ نوبت اول و دوم اسپوتنیک زدم و نوبت سوم استرازنکا(۶ ماه قبل) ، برای نوبت بعدی (یادآور ) چه تزریق شود

فاطمه اشراقی
فاطمه اشراقی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر من دو نوبت واکسن فایزر زدم و الان ۶ ماه گذشته و در حال حاضر ایران هستم ،شما برای نوبت سوم چه واکسنی رو پیشنهاد میدهید ؟با تشکر

ریحان
ریحان
1 سال قبل

سلام. سپاس از آگاهی‌های سودمند.

نستر ن کرمانی
نستر ن کرمانی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر میخواستم بدونم از تاریخ نوبت دوم واکسن من ۱۱ ماه گذشته ..الان در حال حاضر میشه نوبت سوم رو زد ..؟ اگر بله کجا و چه نوع رو باید بزنم …باتشکر فراوان

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط نستر ن کرمانی
سید نوراحمد روحانی
سید نوراحمد روحانی
1 سال قبل

سلام من دوبار از سینوفارم تزریق کردم میخوام این بار از اسپایکوژن تزریق کونم؟

حسینی هستم
حسینی هستم
پاسخ به  سید نوراحمد روحانی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید میشه در چهارم واکسن را اسپایکوژن تزریق کرد سه در سینوفارم زدم من و همسرم ایا عوارض دارد

فرزاد
فرزاد
2 سال قبل

سلام من ۵۹ ساله هستم دو دوز واکسن فایزر در خارج از کشور زدم که دوز دوم را شش ماه پیش زدم.
سوال من این هست که الان که ایران هستم برای دوز سوم چه واکسنی باید بزنم.

مسعوده مصلحی
مسعوده مصلحی
2 سال قبل

با سلام من سه دوز آسترازنیکا زدم ماه ۳ وماه ۵ واول ماه ۱۱ در دوز دوم وسوم دچار معده درد شدید شدم با انتشار مقالات ممنوعیت ۳ دوز آسترازنیکا استرس شدید دارم درضمن ۷۱ سال دارم آیا عوارض وخیم تری پیش رویم هست قبلا از توجه شما تشکر می کنم

ساناز
ساناز
2 سال قبل

سلام وقت بخیر دو دوز استرازنکا زدم الان دوز بوستر چی باید بزنم ؟ استرازنکا موجود نیست

Dani
Dani
پاسخ به  ساناز
2 سال قبل

پاستوکووک بزن

بیتا
بیتا
پاسخ به  ساناز
1 سال قبل

سلام من ۵۶ سال دارم و دو دوز آسترازنکا زدم که دوز دومم را در ۹ آبان ۱۴۰۰ زدم آیا برای زدن دوز سوم دیر شده؟؟و باید همان واکسن و بزنم و یا جایگزین دیگه ای میتوانم انجام بدم؟؟؟

خدایاری
خدایاری
پاسخ به  بیتا
1 سال قبل

هرچیعشقتهشقلقمر

محسن
محسن
2 سال قبل

سلام اقای دکتروقت بخیر. من بعدازتزریق واکسن دوزسوم برکت بعدازشش روزدست چپ من بی حس شده مخصوص انگشت دست شصت به طوری کامل بی حس شده باتشکر. من اقای دکترآسم هم دارم ولی توان خریداسپری راندارم بخرم مجبورم همش استامینوفن کدین مصرف کنم ازهیچ جایی درامدندارم سرپرست خانواده هم هستیم

ساسان انصاری
ساسان انصاری
2 سال قبل

سلام وقت بخیر
ایا پس از دو دوز واکسن سینوفارم توصیه میشود دوز سوم را استرازانکا تزریق کنیم یا خیر
واقعا لختگی خون و سکته امکان داره برای افراد زیر ۵۰ سال؟؟

محسن
محسن
2 سال قبل

با سلام من یک فرد دیابتی هستم نوع دو دوز اول و دوم واکسن سینوفارم زدم دوز بوستر چه نوع واکسنی پیشنهاد میدیدممنون

محمد
محمد
2 سال قبل

سلام خسته نباشید من دوز اول و دوم رو واکسن سینوفارم زدم. میخواستم بدونم برای دوز سوم امکانش هست واکسنم رو عوض کنم مشکلی پیش نمیاد؟

ایسان
ایسان
2 سال قبل

سلام خسته نباشید من چند روزه گلودرد و بدندرد داشتم امروز خوب شده بودم دوز سوم واکسن زدم امکان داره اونا علائم کرونا بوده باشن

نعیمه
نعیمه
2 سال قبل

من گوشم عفونت کرده و نوبت دوز سوم هست چیکار کنم در عین حال آموکسی کلاو مصرف کردم و هنوز خوب نشده

آخرین ویرایش 2 سال قبل توسط نعیمه
مریم
مریم
2 سال قبل

با سلام و تشکر ،لطفا راهنمایی میفرمایید ،آیا بعد از ۸ هفته از تزریق دز دوم واکسن آسترازنکا میتوان برای گرفتن دز سوم اقدام کرد ،با تشکر از گروه خوب شما

مریم
مریم
2 سال قبل

با سلام
آیا میشود بعد از گذشت ۸ هفته از تزریق دز دوم واکسن آسترازانکا دز سوم را دریافت کرد ؟

محمد مهدی بحری
محمد مهدی بحری
2 سال قبل

باسلام وعرض خسته نباشید
بنده وهمسرم هر دونوبت واکسن استرازنکا دریافت کردیم . باتوجه به شایعات موجود برای دریافت نوبت سوم از چه واکسنی استفاده کنیم آسترازنکا یا واکسن‌های دیگر؟ ضمنا ۴۹ ساله هستم و فقط فشارخون دارم . همچنین از زمان دریافت نوبت دوم ۹۲روز گذشته است. ممنون خواهم شد که راهنمایی فرمایید.
باتشکر مجدد

ارشادی
ارشادی
پاسخ به  محمد مهدی بحری
1 سال قبل

سلام دو دوز استرازنکا زدیم ۸ ماه گذشته دوز سوم را بزنیم ممنون

علی اصغر
علی اصغر
2 سال قبل

باسلامو عرض ارادت
دوز اول و دوم را سینوفارم تزریق نموده ام ول قبل از تزریق دوز سوم دچار بیماری که مشخص نشد سرماخوردگی بود یا امیکرون شده ام. چه مدت پس از بهبودی می توانم دوز سوم را تزریق کنم؟

افسانه
افسانه
2 سال قبل

سلام من امیکرون گرفتم میخواستم بپرسم که میتونم دوز سوم آمپول وبزنم

هاشم
هاشم
2 سال قبل

سلام مندوز دوم آسترازنکا رو سه ماه قبل زدم دوز سوم رو چه زمانی باید بزنم

حمید حسینی
حمید حسینی
2 سال قبل

سلام . کادر درمان هستم ، دوز اول و دوم استرازنکا تزریق کرده ام ، برای دوز سوم کدام واکسن را توصیه میکنید؟

زهرا نصر اصفهانی
زهرا نصر اصفهانی
پاسخ به  حمید حسینی
2 سال قبل

دوزاول و دوم استازینکا دوز سوم چه بزنم خانم ۶۰ ساله الان در اصفهان استارازینکا وجود ندارد

تداعی
تداعی
2 سال قبل

آیا دوز سوم برای کسی که نقص ایمنی ندارد لازم است ؟

مرجان کوهی
مرجان کوهی
2 سال قبل

سلام من دو دوز واکسن استرازنکا زدم .دوز سوم رو باید جی بزنک بعد از چند ماه اگه نزنم اشکالی داره

محمد
محمد
2 سال قبل

سلام
پدر و مادر بنده دو دوز واکسن آستارازینکا زدن برای دوز سوم الان آستارازنیکا خیلی کم شده حالا بلید چه واکسنی تزریق کنن؟

خدیجه
خدیجه
پاسخ به  محمد
1 سال قبل

سلام من دودوز از واکسن رو سینوفارم زدم ….والان شش ماه ازدوز دوم گذشته ….میتونم دوز سوم بزنم چون دوز سوم نرفتم بزنم یا دیگه چون فاصله افتاده فایده ندارده

ali
ali
2 سال قبل

سلام
اگر دو دوز اول پاستوکووک زده باشیم برای دز سوم امکان تزریق واکسن اسپایکوژن هست؟

زکی جعفری
زکی جعفری
2 سال قبل

دز اول و دوم را سینوفارم زده ام
دز سوم را چند ماه بعد از تزریق دز دوم بزنم؟

مریم
مریم
2 سال قبل

سلام و خسته نباشید، پدر و مادرم حدودا یک ماهی هست که دوز سوم سینوفارم رو زدن، اما متاسفانه هنوز هم از درد مفاصل پا و درد دست و شونه ی چپ شکایت میکنن. آیا این علائم طبیعیه؟

ساسان
ساسان
2 سال قبل

سلام آقای دکتر , بنده ۳۷ ساله هستم , هر سه دز رو سینوفارم زدم ; ولی واسه فاصله زمانیشون میترسم؛ فک کنم دز دوم رو دیر زدم و دز سوم رو زود زدم ۲۰ شهریور ، ۱۸ مهر ، ۴ بهمن ؟؟؟ لطف کنین جواب بدین, با تشکر فراوان

لعیا
لعیا
2 سال قبل

من دو دوز برکت زدم الان موندم که چه واکسنی رو بزنم میشه راهنمایی کنید

م الف
م الف
2 سال قبل

سلام واکسن فایزر دو نوبت زده ام و حدود ۵ ماه از ان گذشته است الان در ایران واکسن فایزر نیست چه واکسنی برای دو سوم بزنم

حمدی
حمدی
2 سال قبل

من دوز سوم واکسن رو زدم تپش قلب داشتم وزیر پاهام گرم شد این علایم چیه؟

فرید
فرید
2 سال قبل

من واکسن اول و دوم را در امریکا زدم که فایزر بود حدودا ۷۰ ساله هستم کجا در تهران میتونم بوستر یا سومی را تزریق کنم

دکتر مهدی فرخ سیر
پاسخ به  فرید
2 سال قبل

آسترازنکا بزنید.

حمید
حمید
2 سال قبل

اگر کسی دو دوز واکسن کرونا راتزریق کند و فبل از تزریق دوز سوم کرونا بگیرید دوز سوم را کی باید تزریق کند؟

دکتر مهدی فرخ سیر
پاسخ به  حمید
2 سال قبل

یک ماه بعد از بهبودی تزریق کنین

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  حمید
2 سال قبل

سلام .اگر کسی قبل از تزریق دوز سوم. امیکرون بگیرد چند روز بعد از بهبودی میتواند دوز سوم را تزریق کند

پوران
پوران
2 سال قبل

سلام چند روز هست درد دندان دارم الان باید دوز سوم واکسن کرونا بزنم آیا اشکال مشکلی پیش نمیاد با درد دتدان واکسن بزنم؟؟

دکتر مهدی فرخ سیر
پاسخ به  پوران
2 سال قبل

سلام بزنید. ریطی به دندون درد نداره.

شهرام پیری
شهرام پیری
2 سال قبل

بعداز دز سوم چند درصد بدن بهینه میشود در مقابل کرونا

بهروز
بهروز
2 سال قبل

سلام،دو دوز واکسن فایزر در ژاپن زده ام،برای دوز بوستر(سوم) در ایران آیا واکسن مناسب وجود دارد؟

سولملز
سولملز
2 سال قبل

سلام.من و دختر ۱۹ ساله ام دو ماه هست دوز دوم واکسن فایزر زدم.بعد از چه مدت وچه واکسنی برای دوز سوم باید دریافت کنم

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  سولملز
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین داروسازی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با پزشک داروسازی

کتایون برهانی
کتایون برهانی
پاسخ به  سولملز
2 سال قبل

آیا تزریق دوز سوم آسترازنکا قبل از ۶ ماه مشکلی‌ ایجاد می کند؟

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  کتایون برهانی
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین داروسازی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با پزشک داروسازی

حسن رسولی نیکخواه
حسن رسولی نیکخواه
پاسخ به  کتایون برهانی
2 سال قبل

آیا تزریق دوز سوم است ازبکان قبل از ۶ ماه اشکالی دارد؟

حسن رسولی نیکخواه
حسن رسولی نیکخواه
پاسخ به  کتایون برهانی
2 سال قبل

آیا تزریق دوز سوم واکسن استرازنکا قبل از ۶ ماه مثلا ۵ ماه ویا کمتر اشکالی دارد؟

صفایی
صفایی
پاسخ به  کتایون برهانی
2 سال قبل

ایا واسکن دو دوز سوم میخوام الان چندروزکمی کسالت دارم میتونم برم دوز سوم بزنم از دوز. دوم. شش ماه گذشته.؟

ماهرخ
ماهرخ
پاسخ به  کتایون برهانی
2 سال قبل

آیا تزریق دز سوم آسترا زنکا قبل از ۶ ماه برای کسانی که دیابت دارند مشکلی دارد

وکیلی
وکیلی
2 سال قبل

بعداز تزریق دوزسوم تب وسردرد وبدن دردوخستگی و تاری دید دارم. دوز اول ودوم سینو فارم زدم دوزسوم استرانکاز زدم،

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  وکیلی
2 سال قبل

با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین داروسازی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با پزشک داروسازی

دکمه بازگشت به بالا