چگونه کودک خود را تشویق کنیم که عینک بزند؟ درباره عینک زدن کودکان بیشتر بدانید!

انواع روش‌های موثر در ترغیب کودک به عینک زدن

هر آنچه که باید درباره عینک زدن کودکان بدانید

مسئله‌ای که بسیاری از والدین متوجه نمی‌شوند این است که بینایی فرزندشان تاثیر زیادی بر هر جنبه دیگری از زندگی او دارد. متاسفانه به‌دلیل عدم آگاهی کودک از این مسئله و بی‌توجهی والدین، بسیاری از کودکان تا مدت زیادی درگیر کم‌بینایی، تنبلی یا انحراف چشم هستند. در نهایت نیز مشکل آن‌ها با انجام تست‌های بینایی ورودی کلاس اول در مدارس مشخص می‌شود.

بنابراین معاینات منظم چشم‌پزشکی و توجه به حرکات و رفتارهای غیر عادی کودک، کمک زیادی به تشخیص سریع مشکلات چشم می‌کند. ممکن است این ابهام در ذهن شما شکل بگیرد که آیا ضعیفی چشم کودک خوب می‌شود؟ بله، اغلب با عینک زدن کودکان در طی مدت مشخصی درمان می‌شود.

فراموش نکنید که مشکلات بینایی ناشناخته می‌توانند بر عملکرد کودک شما در کلاس درس و خارج از آن تأثیر منفی بگذارند. ازآنجایی‌که سیستم بینایی کودک هنوز در هفت تا هشت سال اول زندگی در حال رشد است، در صورت تشخیص ضعف بینایی عینک زدن کودکان برای کمک به روند طبیعی تکامل ضروری است!

متاسفانه اغلب کودکان به‌خصوص کودکان زیر دو تا سه سال در برابر عینک زدن مقاومت می‌کنند. در واقع این شما هستید که باید با راهکارهای مختلف او را به انجام این کار تشویق کنید. در این مطلب به طور کامل به مسئله عینک زدن کودکان اشاره خواهیم کرد.

علل عینک زدن کودکان

علل رایج عینک زدن کودکان

کودکان اغلب به دلایل مختلفی از عینک استفاده می‌کنند، مواردی مانند:

  • بهبود بینایی
  • تقویت بینایی به‌دلیل ضعیف بودن یک چشم یا هر دو آن
  • کمک به رفع آمبلیوپی (تنبلی چشم)
  • بهبود وضعیت چشم در اثر وجود انحراف چشم
  • کمک به رفع حالت آستیگماتیسم چشم

علائمی که منجر عینک زدن کودکان می‌شوند

در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می‌دهند کودک شما ممکن است در اثر وجود مشکلات بینایی نیاز به عینک زدن داشته باشد:

  • تنگ کردن چشم‌ها برای با دقت دیدن. انجام مداوم این کار ممکن است نشانه آن باشد که کودک شما دارای عیوب انکساری است که بر میزان تمرکز چشم‌ها بر روی یک تصویر تاثیر می‌گذارد. با چشم دوختن، کودک شما ممکن است بتواند به طور موقت تمرکز و وضوح یک شی را بهبود بخشد.
  • سردرد یا حالت تهوع مکرر. کودک شما ممکن است نیاز به تلاش بیشتری داشته باشد تا بتواند اشیاء نزدیک را در کانون توجه خود قرار دهد. این تنش ممکن است باعث شود کودک سردردهای مکرر یا در موارد نادری حالت تهوع داشته باشد.
  • پوشاندن یک چشم. اگر کودک شما هر بار که نیاز دارد روی چیزی تمرکز کند (مانند خواندن کتاب یا تماشای یک برنامه تلویزیونی) چشم خود را می‌پوشاند یا می‌بندد، ممکن است آستیگماتیسم دلیل آن باشد. همچنین این احتمال وجود دارد که فرزند شما از اگزوتروپی رنج ببرد، به این معنی که او نسبت به نور شدید حساس است.
  • تقلای زیاد برای خواندن. فرآیند خواندن برای هر کودکی دشوار است. اما برای کودکی که دوربینی یا مشکل بینایی دیگری دارد، ممکن است دشوارتر باشد. ممکن است فرزند شما به‌راحتی هنگام خواندن یک مطلب بعضی از خطوط را جا بیاندازد یا به طور مکرر از خطوط رد شود.
  • مالیدن مستمر چشم. کودکان مبتلا به ضعف بینایی معمولا چشمان خود را زیاد می‌مالند، زیرا در حین دیدن محیط به آن‌ها فشار زیادی وارد می‌کنند. آن‌ها همچنین ممکن است از خشکی چشم یا آلرژی رنج ببرند. اگرچه استفاده از قطره‌های چشمی می‌تواند کمک‌کننده باشد، اما برای اطمینان از یک راه‌حل بهتر با پزشک مشورت کنید.
  • دست و پا چلفتی بودن. برخورد با اجسام یا زمین خوردن مکرر کاری است که اکثر کودکان انجام می‌دهند، به‌خصوص زمانی که برای اولین بار راه رفتن را یاد می‌گیرند. اما گاهی علت اصلی دست و پا چلفتی بودن کودک یک مشکل بینایی است.
  • تلاش برای نشستن در نزدیک‌ترین فاصله ممکن. اگر کودک شما معمولاً خیلی نزدیک به تلویزیون می‌نشیند یا باید جلوی کلاس بنشیند تا بفهمد در آنجا چه می‌گذرد، احتمالا از نزدیک‌بینی رنج می‌برد. برعکس این مسئله نیز ممکن است. یعنی کودک به‌دلیل مشکل دوربینی باید مدام از مناظر فاصله بگیرد.
  • کج کردن سر. کودک شما ممکن است وقتی به یک جهت خاص نگاه می‌کند، به‌دلیل دوبینی به‌صورت دو برابر همه چیز را ببیند و مجبور شود سر خود را کج کند. این مسئله احتمالا در نتیجه استرابیسم یا انحراف چشم و عدم تعادل در عضلات چشم بروز می‌کند.
  • سرازیر شدن مداوم آب از چشم. اگر چشمان کودک شما مکرراً خیس می‌شوند، ممکن است یک توضیح پزشکی برای آن وجود داشته باشد. لِگ افتالموس وضعیتی است که در آن پلک‌ها در هنگام خواب به طور کامل بسته نمی‌شوند، در نتیجه روز بعد چشم‌ها خشک می‌شوند و بیش‌ازحد شروع به اشک ریختن می‌کنند.

این احتمال وجود دارد که کودک شما با وجود بینایی کامل حداقل یکی از علائم ذکر شده را تجربه کند. اما اگر کودک شما از دو یا چند مورد از این علائم رنج می‌برد، می‌توانید کاملاً مطمئن باشید که یک مشکل بینایی وجود دارد و باید از عینک استفاده کند. در این شرایط عینک زدن کودکان ضرورت دارد.

مشکلات بینایی کودک

اگر کودک علائم مشکلات بینایی دارد، چه باید کرد؟

اولین کاری که باید انجام دهید این است که با یک چشم‌پزشک قرار ملاقات بگذارید و کودک را برای معاینه پیش او ببرید. چشم‌پزشک شما می‌تواند مشکل را تشخیص داده و راه‌حل مناسب را توصیه کند.

خوشبختانه در مورد اکثر مشکلات بینایی دوران کودکی، عینک مشکل را برطرف می‌کند. کودکی که یک عینک اصلاحی استاندارد دارد مطمئنا می‌تواند بهتر بیند، از سردرد کمتری رنج می‌برد و حتی در مدرسه عملکرد بهتری دارد.

برای مشکلات بینایی که کمتر رایج هستند، چشم‌پزشک ممکن است راهکارهای متفاوتی مانند استفاده از قطره چشم یا انجام جراحی اصلاحی را توصیه کند. توضیحات کامل شما می‌تواند به دکتر چشم کودکان در رسیدن به بهترین استراتژی درمانی کمک زیادی کند. در این حین به فرزندتان کمک کنید تا هراس نداشته باشد و بدون هیجان همکاری کند.

معمولا چشم پزشک برای بررسی وضوح دید و ضرورت عینک زدن کودکان به موارد زیر نیز دقت می‌کند:

  • میزان استرابیسم (انحراف چشم) و هم‌ترازی چشم‌ها
  • میزان درک عمق توسط کودک
  • سلامت کلی داخل و خارج چشم
  • نشانه‌های بیماری‌های چشمی جدی‌تر

اگر کودک شما از قبل عینک دارد، مهم است که هر سال وضعیت چشم او توسط متخصص چشم‌پزشک بررسی شود. چراکه برخورداری از  یک سطح بینایی مناسب برای فرآیند یادگیری ضروری است. شماره عینک کودکان ممکن است به دلایل مختلف تغییر کند.

بسیاری از والدین نمی‌دانند که ضعف بینایی چه مشکلاتی می‌تواند برای کودکان در سن مدرسه ایجاد کند. بنابراین، مهم است که از سلامت کلی چشم کودک خود و اقداماتی که می‌توانید برای محافظت از آن انجام دهید آگاه باشید.

 اگر کودک شما طبق دستور چشم‌پزشک باید عینک بزند، از راهکارهای زیر برای تشویق او به انجام این کار استفاده کنید.

روش‌های موثر برای ترغیب عینک زدن کودکان

طبیعتا عینک زدن کودک سه ساله یک معضل بزرگ است. هر لحظه ممکن است عینک را بشکند یا گم کند و حتی گاهی در مقابل عینک زدن مقاومت کند. باید بدانید که اگر در تلاش هستید که فرزندتان عینک بزند، شما تنها نیستید. بسیاری از والدین به‌دنبال نکات و ترفندهایی هستند تا فرزندشان را به عینک زدن تشویق کنند.

اگرچه آموزش عینک زدن به کودکان خیلی موثر است اما همراهی همیشگی شما تا بزرگ شدن کودک و پذیرش کامل این مسئله لازم است. عینک زدن کودکان فرآیند ساده‌ای نیست که به سرعت شکل گیرد.

بیشتر بچه‌ها استفاده از عینک را یک مانع بزرگ بر سر شیطنت‌های خود می‌دانند یا احساس می‌کنند با وجود عینک نسبت به همسالان خود غیرعادی و متفاوت به نظر خواهند رسید. کودک شما ممکن است از اینکه دیگران متوجه شوند که او مشکل بینایی دارد، خجالت بکشد.

از طرفی برای شما به‌عنوان والدین نیز دشوار است که در چنین شرایطی کودک خود را به عینک زدن وادار کنید. پس در برابر مقاومت عینک زدن کودکان چه باید کرد؟ توصیه می‌کنیم به راهکارهای زیر توجه و مرحله‌به‌مرحله آن‌ها را اجرایی کنید.

از کودک بخواهید تا درمورد احساس خود درباره عینک زدن صحبت کند

به فرزندتان اجازه دهید تا به شما بگوید که در مورد تجربیات مختلف خود چه احساسی دارد و یک کانال ارتباطی باز بین خود و او حفظ کنید. بدین‌شکل می‌توانید باورها و احساسات نادرست او را اصلاح کنید. البته این راهکار بیشتر برای کودکان ۴ سال به بالا موثر است که قدرت بیان خوبی دارند.

اگر لازم است به کودک خود در مورد نوع مشکل بینایی وی اطلاعاتی ارائه دهید. چشم‌پزشک ممکن است بتواند کودک شما را از مزایای استفاده از یک عینک بهتر آگاه کند.

در هنگام خرید عینک حتما از نظرات کودک در انتخاب فریم استفاده کنید

حتی اگر کودک شما ۲ تا ۳ ساله است، برای القای حس مالکیت به فرزندتان اجازه دهید عینک خود را انتخاب کند. یک روز خاص برای خرید فریم یا  قاب عینک برنامه‌ریزی کنید. بیشتر کودکان از انتخاب کردن وسایل به‌تنهایی لذت می‌برند. بنابراین به او اجازه دهید تا هر تعداد فریمی را که می‌خواهد امتحان کند.

در نهایت از راهنمایی یک اپتومتریست نیز استفاده کنید. چراکه می‌تواند بسته به شکل و ویژگی‌های صورت کودک بهترین گزینه را معرفی کند. در انتخاب عینک خیلی دقت کنید. اگر عینک خیلی گشاد باشد، ممکن است به‌راحتی لیز بخورد و استفاده از آن برای کودک شما آزاردهنده باشد. اگر عینک خیلی تنگ باشد، ممکن است ناراحت‌کننده باشد و به سر یا گوش کودک شما آسیب برساند.

هنگامی‌که عینک طبی فرزندتان آماده شد، برای استفاده از آن یک مهمانی کوچک ترتیب دهید. در ابتدا انتظار نداشته باشید که خیلی مشتاق خود را نشان دهد. اگرچه عینک زدن کودکان یک فرآیند تدریجی است اما طولی نمی‌کشد که به یک عادت تبدیل می‌شود. هر چه بیشتر کودک از عینک استفاده کند، عینک زدن زودتر به بخشی عادی از زندگی او تبدیل می‌شود.

انتخاب عینک مناسب برای کودک

به کودک توضیح دهید که واقعا منحصربه‌فرد شده است

شما می‌توانید به‌گونه‌ای با کودک صحبت کنید که از بابت عینک زدن احساس منحصر‌به‌فرد بودن کند. فرزندتان را مقابل خود بنشانید و از او بخواهید با ویژگی جدیدی که پیدا کرده است روی نقاط قوت خود تمرکز کند. حتی از هریک از افراد خانواده، معلم یا دوستانش بخواهید با شما همراه کنند.

نوع نگاه و نظرات معلم تاثیر زیادی در پذیرش کودک دارد. معلم می‎تواند مراقب نظرات منفی و دلسردکننده همسالان کودک باشد.

برای تشویق کودک از مثال زدن افراد مشهور استفاده کنید

حتما به افراد مشهوری که در تلویزیون عینک می‌زنند اشاره کنید. در مورد اینکه چقدر این افراد جذاب و موفق یا مهربان و دوست‌داشتنی به نظر می‌رسند صحبت کنید. مثال جالب، شخصیت هری‌پاتر است که فرد هوشمندی بود!

تشویق کودک به عینک زدن

حتی می‌توانید از سران مملکت و افراد عینکی که در موقعیت بالایی قرار دارند مثال بزنید. حتما اشاره کنید که این شخص جذاب و تأثیرگذار و بسیار دوست‌داشتنی است. اگر این الگو یکی از نزدیکان خانواده شماست، می‌توانید از او بخواهید که با فرزندتان در مورد احساسش نسبت به عینک زدن کودکان صحبت کند.

اگر لازم است برای عینک زدن به کودک خود پاداش دهید

اصولا کودکان از طریق تقویت مثبت سریعتر از تقویت و تنبیه منفی آموزش می‌بینند. تقویت مثبت به معنای تصدیق رفتار صحیح آن‌ها از طریق پاداش دادن است. پس برای عینک زدن مداوم کودک یک هدیه در نظر بگیرید!

توجه به نکات ذکر شده کمک می‌کند تا کودک هنگام استفاده از عینک، به‌جای اینکه احساس بدی داشته باشد احساس قدرت کند. در واقع احساس کند که عینک را برای رسیدن به یک هدف خاص انتخاب کرده است. حتما در مورد عواقب عینک نزدن کودکان با فرزند خود صحبت کنید. در نهایت نیز انتخاب را به عهده کودک بگذارید. مطمئنا او بهترین روش را انتخاب می‌کند!

نکات قابل توجه در زمینه انتخاب و نگهداری از عینک کودکان

از نکات مورد توجه در هنگام انتخاب عینک برای کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر کودک شما زیر دو سال سن دارد، یک قاب پلاستیکی انتخاب کنید. پلاستیک بهترین ماده برای کودکان نوپا است.
  • استفاده از یک طناب پلاستیکی برای نگهداری قاب عینک می‌تواند مانع از افتادن آن در حین بازی کردن کودک شود.
  • شرایط گارانتی عینک مورد نظر کودک را بررسی کنید. معمولا برای کودکان شامل تعمیر و تعویض عینک است.

پس از تهیه عینک، به کودک خود نحوه مراقبت از آن را آموزش دهید. به وی یادآوری کنید که خرید این وسیله هزینه زیادی دارد و باید از آن مراقبت شود تا همیشه سالم و زیبا بماند. به کودک خود نشان دهید که چگونه از محلول تمیزکننده مخصوص و پارچه میکروفیبر برای تمیز کردن لنز عینک استفاده کند.

نگهداری از عینک کودک

به کودک خود بگویید که عینک بسیار شکننده است و باید به‌آرامی با آن برخورد کرد. به او به نشان دهید که چگونه عینک خود را با استفاده از هر دو دست از داخل کیف محافظ مخصوص خارج کند و پس از استفاده درون آن قرار دهد.

گفتگوی آنلاین با متخصص چشم پزشکی

به کودک خود بگویید که هر زمان عینک نمی‌زند، باید آن را درون کیف محافظ در مکان مخصوص قرار دهد. این کار به جلوگیری از گم شدن یا شکستن عینک کمک می‌کند.

اگرچه وادار کردن فرزندتان به استفاده از عینک ممکن است چالش‌برانگیز باشد. اما با کمی صبر، کودک شما در کمترین زمان خود را با عینک زدن سازگار می‌کند. مطمئن باشید به کمک نکات ذکر شده، عینک زدن کودکان به یک روال عادی برای فرزند شما تبدیل خواهد شد.

اگر در این مسیر نتوانستید خیلی خوب عمل کنید، توصیه می‌کنیم از مشاوران و روانشناسان کودک استفاده کنید. درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از دکتر چشم پزشک آنلاین و روانشناس آنلاین پذیرش ۲۴ مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید. مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های بهترین چشم پزشک آنلاین برای درمان استفاده کنید.

اگر چشم پزشک یا شما در بینایی و چشم کودک مشکلات دیگری مثل انحراف چشم مشاهده میکنیدف بهتر است از نظر دکتر انحراف چشم کودکان نیز بهرهمند شوید.

دکتر انحراف چشم

۵/۵ (۱ نظر)

منبع
www.abckidseyes.comwww.mathervisiongroup.comwww.moms.comwww.verywellhealth.comallabouteyes.comwww.hopkinsmedicine.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا