قطره چشم سیکلوپنتولات

کاربرد، مقدار و روش مصرف، موارد منع مصرف، هشدارها و احتیاطات، تداخلات دارویی، عوارض جانبی و شرایط نگهداری قطره چشم سیکلوپنتولات (Cyclopentolate eye drops)

نام تجاری سیکلوپنتولات 

Mydrilate, Minims Cyclopentolate

کاربرد داروی قطره چشمی سیکلوپنتولات

بزرگ کردن مردمک و ریلکس کردن عضلات چشم، بیماری یوئیت

اطلاعات دارویی قطره چشم سیکلوپنتولات 

سیکلوپنتولات (Cyclopentolate) باعث بزرگ شدن مردمک چشم و ریلکس شدن عضلات چشم می‌شود و باعث می‌شود تست بینایی و آزمایش چشم آسان‌تر شود. این دارو همچنین برای درمان بیماری به نام یوئیت (التهاب عنبیه، درد و التهاب داخل چشم) تجویز می‌شود، این دارو با بزرگ کردن مردمک و شل کردن عضلات چشم، درد را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود قسمت ملتهب چشم استراحت کند.

پذیرش ۲۴، این امکان را برای شما فراهم نموده است تا بتوانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با چشم پزشک آنلاین مشورت نمایید.

شما همچنین می‌توانید برای مراجعه حضوری به پزشک، از متخصص چشم پزشکی در سراسر ایران نوبت ویزیت حضوری دریافت نمایید.

مقدار و روش مصرف قطره چشمی سیکلوپنتولات 

  • قبل از شروع درمان با قطره چشم سیکلوپنتولات (Cyclopentolate eye drops) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار قطره چشمی سیکلوپنتولات از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید.
  • چنانچه از قطره یا پماد دیگری در چشمتان استفاده می‌کنید، ترتیب و فاصله زمانی بین مصرف آنها را از پزشک بپرسید.

طریقه مصرف قطره چشم سیکلوپنتولات  

  1. قبل از استفاده از قطره چشمی سیکلوپنتولات، دستان خود را بشویید.
  2. درب بطری را باز کنید.
  3. برای جلوگیری از آلودگی، نوک قطره چکان را لمس نکنید و مواظب باشید با چشم یا هر سطح دیگری تماس پیدا نکند.
  4. سرخود را کمی عقب نگه داشته، به بالا نگاه کنید و پلک پایین را به سمت پایین بکشید. بطری را نزدیک چشم خود نگه داشته بطوری‌که سر قطره‌چکان با چشم برخورد نکند، فشار کافی به بطری بدهید تا یک قطره در چشم شما ریخته شود. تنها در صورتی از قطره دوم استفاده کنید که اولین قطره وارد چشمتان نشود. (محتویات قطره تک دوز سیکلوپنتولات برای هر دو چشم کافی است)
  5. بعد از چکاندن قطره، برای یک تا دو دقیقه، چشم‌ها را ببندید و مجرای اشکی (دو طرف بینی) را با انگشت کمی فشار دهید. سعی کنید پلک نزنید و از مالش چشمتان خودداری کنید.
  6. اگر این قطره برای هر دو چشم شما تجویز شده، این روند را برای چشم دیگر هم تکرار کنید.
  7. درب قطره را ببندید و یا اگر از قطره‌های تک دوز استفاده می‌کنید، آن را دور بیندازید.

موارد منع مصرف قطره چشمی سیکلوپنتولات 

  • به تاریخ انقضای قطره چشم سیکلوپنتولات (Cyclopentolate eye drops) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز قطره چشمی سیکلوپنتولات را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

  • حساسیت به این دارو یا دیگر مواد و داروها (مانند حساسیت به هر نوع قطره چشمی)
  • بارداری
  • شیردهی
  • اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید.
  • اگر فشار چشم شما بالاتر از حد طبیعی است و یا به بیماری به نام گلوکوم (افزایش فشار در چشم) مبتلا هستید.

قطره چشم سیکلوپنتولات

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف قطره چشم سیکلوپنتولات

  • اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، تا زمانی که پزشک به شما اجازه نداده است از لنز استفاده نکنید.
  • قطره چشم سیکلوپنتولات ممکن است باعث تاری دید در شما شود، لذا قبل از انجام کارهایی مانند رانندگی و کار با ماشین آلات از واضح بودن بیناییتان مطمئن شوید.

 تداخلات دارویی سیکلوپنتولات

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با قطره چشم سیکلوپنتولات، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این قطره قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.

به ویژه اگر داروهای زیر را مصرف می‌کنید، پزشک خود را مطلع سازید:

عوارض جانبی قطره چشمی سیکلوپنتولات

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف این دارو، از بین می‌روند.

در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض زیر، به پزشک اطلاع داده شود:

عوارض رایج

  • سوزش چشم: این مورد زودگذر است.
  • تاری دید: این حالت ممکن است چندین ساعت به طول بیانجامد. در این شرایط از رانندگی کردن و کار با ابزار خودداری کنید.
  • گشاد شدن مردمک

عوارض نادر

نکته مهم: گاهی اوقات افراد ممکن است به قطره‌های چشمی حساسیت داشته باشند. لذا در صورت مشاهده بثورات پوستی در اطراف چشم یا هرگونه تورم یا خارش، استفاده از قطره را متوقف کرده و فوراً با پزشک تماس بگیرید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از  Cyclopentolate می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد قطره چشم سیکلوپنتولات ( مسمومیت دارویی)

  • این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند سوزش یا خشکی پوست، تاری دید، ضربان قلب سریع، تب، تغییرات ذهنی و خلق (مثلا توهم)، از دست دادن هماهنگی، تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری قطره چشمی سیکلوپنتولات  

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • برخی از مارک‌های قطره چشم سیکلوپنتولات باید در یخچال نگهداری شوند. مابقی برندها باید در جای خشک و خنک، دور از گرما و نور مستقیم نگهداری شوند. جهت کسب اطلاعات لازم در مورد نحوه نگهداری بروشور همراه دارو را مطالعه نموده و یا با پزشک و داروساز مشورت نمایید.
  • قطره‌های چشمی فقط ۴ هفته بعد از اولین باری که درب بطری باز شده است، قابل نگهداری می‌باشد. اگر بطری قطره چشم بیش از این مدت باز بوده است، حتی اگر محلولی در آن باقی مانده است، آن را دور بیندازید. هرگز قطره‌های چشم باز شده را نگه ندارید تا بعداً استفاده کنید.
  • قطره‌های چشمی تک دوز، فقط حاوی یک دوز دارو هستند. قطره‌های تک دوز باز شده را برای استفاده مجدد در نوبت بعدی نگه ندارید.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط و فقط جنبه آگاهی‌بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن باتوجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

مشاوره آنلاین با متخصص چشم

۰/۵ (۰ نظر)

منبع
www.patient.infowww.webmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پارسا
پارسا
1 سال قبل

سلام ، پسرمو بردم پیش چشم پزشک قطره قبل معاینه یک بار تو هر دو چشمش ریخت بار دوم فقط یکی از چشماشو گذاشت بریزه بعد دکتر با دستگاه نگاه کرد گفت مردمکش باز شده دیگه نیازی نیست بریزم و برایش عینک تجویز کرد حالا دلم شک افتاد بابت دقیق بودنش و اینکه چند روز دیگه میتونم واسه ویزیت ببرم یه دکتر دیگه چون گفتن بچه اذیت میشه دوباره بخوان قطره بریزن

دکمه بازگشت به بالا