درمان خشکی پوست نوزاد با روش‌های ساده و موثر

خشکی پوست نوزاد Dry skin in babies and children چیست؟

نوزادان به دلیل برخورداری از پوست جوان و لطیف، در معرض این عارضه قرار دارند. خشکی پوست نوزاد یکی از مشکلات رایج بین آن‌ها است. اگر نوزاد شما دچار خشکی پوست شده است، می‌توانید با مراجعه به یک دکتر پوست و یا حتی با بهره‌مندی از روش‌های سنتی و خانگی به درمان آن اقدام کنید. در این مقاله شما را با روش‌های درمانی خشکی پوست نوزاد آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

علل خشکی پوست نوزاد

به دلیل حساسیت و لطافت نوزادان، دلایل مختلفی می‌تواند پوست آن‌ها را تهدید کند. استحمام زیاد، قرار گیری در هوای بیش از اندازه سرد یا بیش از اندازه گرم و… از جمله از دلایل آن است. همچنین هوای خشک نیز یکی از عوامل مؤثر در خشکی پوست نوزاد به حساب می‌آید.

علائم خشکی پوست نوزاد

نشانه‌های مختلفی وجود دارد که شما از طریق آن می‌توانید از خشک شدن پوست نوزاد خود با خبر شوید. این علائم عبارت‌اند از:

  • پوسته‌پوسته شدن پوست
  • خارش پوست
  • تغییر رنگ پوست
  • سفت شدن پوست
  • و…

درمان خشکی پوست نوزاد

همان گونه که پیش‌تر گفتیم روش‌های مختلفی برای درمان خشکی پوست نوزاد وجود دارد. بهترین روش برای درمان این مشکل، مراجعه حضوری به دکتر اطفال، کودکان و نوزاد است. اگر به دلیل مشکلاتی نظیر کمبود وقت یا عدم دسترسی به پزشک، نمی‌توانید به صورت حضوری به مطب مراجعه کنید، از دکتر پوست آنلاین و یا دکتر اطفال آنلاین می‌توانید کمک بگیرید.

گفتگوی آنلاین با متخصص اطفال و کودکان

همچنین بسیاری از روش‌های درمانی خانگی نیز وجود دارند که با رعایت نکات آنها و انجام اصولی دستورالعمل‌ها می‌توانید به درمان خشکی پوست نوزادتان کمک کنید. روش‌های خانگی برای درمان خشکی پوست نوزاد عبارت‌اند از:

استفاده از مرطوب کننده

اگر نوزاد شما دچار خشکی پوست شده است، یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای درمان آن، استفاده روزانه از مرطوب کننده است. برای مثمر ثمر بودن استفاده از مرطوب کننده، بایستی حداقل ۲ مرتبه در روز از آن استفاده کرد.

امروزه مرطوب کننده‌های بسیار زیادی تولید و به بازار عرضه می‌شوند که می‌توانید مناسب‌ترین مدل آن را خریداری کنید. البته شایان ذکر است که از استفاده خودسرانه از مرطوب کننده‌ها خودداری کنید و حتما قبل از استفاده از مرطوب کننده با دکتر بیماری‌های پوست مشورت کنید.

استفاده از دستگاه بخور

یکی از بهترین روش‌های درمان خشکی پوست نوزاد استفاده از دستگاه بخور است. از آنجایی که محیط اطراف تأثیر مستقیمی بر روی پوست نوزاد دارد، از این رو بایستی محیطی که نوزاد در آن زندگی می‌کند مرطوب باشد. دستگاه بخور، باعث ایجاد رطوبت در محیط و مرطوب نگه داشتن هوای اتاق می‌شود. از این رو اولا از پوست در برابر خشک شدن محافظت می‌کند و ثانیا در صورت خشکی پوست، به ترمیم و بازسازی آن کمک می‌کند.

از وازلین استفاده کنید

وازلین که در واقع از ژلۀ پترولیوم ساخته شده است، یکی از قدیمی‌ترین روش‌های درمان خشکی پوست نوزاد است. استفاده مداوم از این ماده در طول روز باعث بهبود خشکی پوست می‌شود.

از لوسیون غافل نشوید

لوسیون‌های مرطوب کننده بهترین روش درمان خانگی خشکی پوست نوزاد هستند. شما بایستی هر بار پس از استحمام نوزاد و در چندین بار در طول روز، از این مواد استفاده کنید. توجه داشته باشید که استفاده مستمر از لوسیون‌ها، باعث می‌شود تا در طول مدت چند روز پوست نوزاد شما بهبود یابد.

بانداژهای مخصوص

امروزه بانداژهای مایعی برای کودکان تولید می‌شوند که با پیچیدن آن‌ها بر روی پوست و نواحی از پوست که خشک شده است، می‌توانید به درمان و بهبود آن اقدام کنید. شایان ذکر است که برای تهیه این بانداژها نیازی به نسخه پزشک نبوده و شما می‌توانید از داروخانه‌های محل خود این بانداژها را تهیه کنید.

توجه به نکات استحمام

اگر نوزاد شما از خشکی پوست رنج می‌برد برای بهبود و کنترل این بیماری لازم است تا ساعت‌های حمام را کاهش دهید. پزشکان پوست توصیه می‌کنند که تایم استحمام نوزاد بیش از ۱۰ دقیق به طول نینجامد. همچنین تا حد امکان از صابون و سایر شوینده‌ها استفاده نشود. به جای آن‌ها می‌توانید از روغن‌های مخصوص که باعث تفاوت و شادابی پوست می‌شوند، استفاده کنید.

روش‌های خانگی دیگری نیز برای درمان خشکی پوست نوزاد وجود دارد. ما در این بخش تنها به معرفی بهترین و متداول‌ترین روش‌ها بسنده کردیم. اگر مشکل خشکی پوست نوزاد شما طبیعی باشد، با روش‌های گفته شده در بالا به سادگی درمان می‌شود. در این صورت حتماً لازم است تا به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

خشکی پوست نوزاد
خشکی پوست نوزاد

جلوگیری از خشک شدن پوست نوزاد

همیشه پیشگیری از یک بیماری بهتر و ساده‌تر از درمان آن است. از این رو شما نیز می‌توانید با رعایت نکات زیر از خشکی پوست نوزادتان پیشگیری کنید:

  • هرگز از مرطوب کننده که از محصولات گیاهی همانند روغن زیتون و … ساخته شده‌اند استفاده نکنید.
  • عدم استفاده از صابون‌های استانداردی که برای کودکان ساخته نشده‌اند.
  • استفاده نکردن از لوسیون های الکل دار و غلیظ
  • خودداری از استحمام‌های طولانی مدت
  • مرطوب نگه داشتن و تنظیم دمای محیط زندگی نوزاد

چه زمانی باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنیم؟

اگر به مدت چند روز از روش‌های خانگی درمان خشکی پوست نوزاد استفاده کردید و پوست فرزندتان به حالت عادی برنگشت، و یا شاهد علائمی زیر بودید، بهتر است سریعا به یک پزشک مراجعه کنید.

  • خون ریزی ترک پوستی
  • خارش بیش از اندازه پوست
  • پدیدار شدن لکه‌های زرد بر روی پوست
  • التهاب پوست
  • تب

خشکی پوست نوزاد یکی از رایج‌ترین و در عین حال طبیعی‌ترین مشکلات هر کودکی است. نوزادان به دلیل حساسیت و ضعفی که دارند، بیشتر از دیگران تحت تأثیر محیط اطراف خود قرار می‌گیرند. خشکی پوست نوزاد نیز ناشی از همین عامل است.

اگر فرزندتان دچار خشکی پوست شد، بهتر است چند روز اول را با روش‌های درمانی مختلف به درمان آن اقدام کنید و در صورتی که علائم دیگری مشاهده کردید و یا خشکی پوست نوزاد شما بهبود نیافت، به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. البته متخصصان پوست همیشه توصیه می‌کنند که به دلیل حساسیت بالای نوزادان، بهتر است از ابتدا برای درمان آن‌ها به نزد پزشک مربوطه مراجعه و از درمان‌های خانگی و خود سرانه اجتناب کنید.

۲.۸/۵ (۴ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفرلو
صفرلو
2 ماه قبل

پسرم پوست صورتش جوش جوشی شده نمیدونم چیکارکنم

فایقه
فایقه
1 سال قبل

دخترمن یه ماهه است جوش ریز وقرمز دکتر بردم زینک دادن وباردوم هم کورتینیل دادن اصلا خوب نشده وپوست بدنش هم خشک شده

یاسر
یاسر
پاسخ به  فایقه
1 ماه قبل

اها

دکمه بازگشت به بالا