بررسی تفاوت های عمل اسلیو معده یا بای پس معده

در عصر جدید، چاقی و اضافه وزن دیگر یک پوئن مثبت به شمار نمی‌رود. شاید دهه‌ها قبل چاق بودن یک مورد مثبت بود اما امروزه استانداردهای زیبایی کاملا فرق کرده است.

در عصر جدید، اندام‌های لاغر و تراشیده جزو استانداردهای زیبایی جهان به شمار می‌روند و این باعث شده تمام افراد به خصوص خانم‌ها و دختران جوان مدام به وزن و اندام‌شان فکر کنند و سعی کنند اندام‌شان مطابق استانداردهای مطرح شده باشد.

البته این پیروی از مد و استاندارد زیبایی جهانی شاید از نظر روانی چیز خیلی خوبی نباشد اما چاق بودن جدا از بحث زیبایی‌‌شناختی، برای سلامت بدن مضر است.

افرادی که اضافه وزن دارند بسیار بیشتر از سایر افراد در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته‌، تنگی نفس و کاهش حجم ریه و… قرار دارند.

سبک زندگی ماشینی باعث شده افراد کمترین میزان تحرک را داشته باشند و مدام دچار اضافه وزن بشوند. گاهی اوقات آنقدر وزن آن‌ها بالا می‌رود که دیگر راهی جز استفاده از روش‌های امروزی برای کاهش وزن‌شان باقی نمی‌ماند.

خوشبختانه عمل‌های لاغری به کمک این افراد آمده تا بتوانند بدون رژیم و ورزش به اندام و وزن ایده‌آل‌شان برسند. اما موضوعی که در این قسمت وجود دارد، انتخاب بین عمل‌های لاغری است.

برای لاغر شدن می‌توان عمل اسلیو یا بای پس معده انجام داد اما کدام یکی از این عمل‌ها بهتر است؟ اصلا تفاوت آن‌ها در چیست؟ اگر شما هم چنین سوال‌هایی در ذهنتان دارید، می‌توانید تا انتهای مقاله کنار ما بمانید تا به سوال‌های ذهنی شما پاسخ داده شود.

تفاوت اسلیو و بای پس معده چیست؟

هردو این عمل‌ها در نهایت به لاغر شدن فرد می‌انجامند و به او کمک می‌کنند بدون احساس گرسنگی و خیلی راحت‌تر دوران لاغر شدن را طی کند و در مدت زمان کوتاهی به وزن مناسبش برسد.

مدت زمان جراحی

فرقی که عمل اسلیو معده با بای پس معده دارد، در مدت زمان جراحی و بیهوش بودن فرد است. برای عمل اسلیو نهایتا یک ساعت بیهوشی کافی‌ است و در بیشتر موارد این عمل حتی کمتر از یک ساعت طول می‌کشد؛ اما عمل بای پس معده به بیش از دوساعت بیهوشی نیاز دارد.

احساس گرسنگی کمتر

از تفاوت‌های دیگر بین این دو عمل می‌توان به این موضوع اشاره کرد که فردی که جراحی اسلیو انجام می‌دهد، بعد از جراحی به نسبت فردی عمل بای پس معده کرده است کمتر احساس گرسنگی می‌کند.

در حقیقت در اسلیو معده با برداشتن قسمتی از معده که وظیفه ترشح هورمون گرلین (هورمون ارسال‌کننده سیگنال گرسنگی به مغز) فرد دیرتر گرسنه می‌شود.

جلوگیری از شل شدن پوست و افتادگی آن

علاوه‌بر موارد گفته شده، در عمل اسیو معده سرعت کاهش وزن کمتر از بای پس معده است و این موضوع کمک می‌کند تا فرد پس از لاغری کمتر دچار افتادگی و شل شدن پوست شود.

عوارض پس از عمل جراحی

پس از عمل بای پس معده افراد بیشتر دچار علائمی مانند: حالت تهوع، استفراغ، اسهال، دل‌درد، سرگیجه و تپش قلب و… می‌شوند.

مدت زمان نقاهت

همچنین مدت زمان نقاهت در منزل و بستری شدن در عمل بای پس معده برای اکثر افرادی که این عمل را انجام داده‌اند به نسبت عمل اسلیو معده بیشتر است.

تغییر در روند هضم و دفع

از مزایایی که عمل اسلیو نسبت به بای پس دارد، این است که به‌دلیل تغییر نکردن روند و مسیر گوارش، این اعمال مانند گذشته در بدن فرد اتفاق می‌افتند اما در عمل بای پس چون قسمتی از روده دچار تغییر می‌شود روند هضم و جذب غذا سخت‌تر از گذشته خواهد بود.

عوارض عمل‌های لاغری چیست؟

هر عمل جراحی هرچقدر هم که آسان باشد باز هم عوارض مخصوص به خودش را دارد و عمل‌های جراحی لاغری هم از این موضوع مستثنی نیستند.

عوارض عمل اسلیو عبارتند از:

  • خونریزی
  • عفونت
  • لخته شدن خون
  • و…

عوارض عمل بای پس معده:

  • نشتی دادن معده در قسمت خط بخیه
  • احتمال خونریزی
  • لخته شدن خون
  • مشکلات مربوط به کیسه صفرا
  • مسدود شدن مسیر روده
  • و…

بای پس معده بهتر است یا اسلیو؟

انتخاب اینکه کدام روش بهتر است به عوامل مختلف فردی بستگی دارد که دکتر بای پس معده یا متخصص گوارش باید آن را تشخیص دهند.

یعنی شما باید ابتدا به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا شرح حال کاملی از شما وضعیت‌تان بگیرد و با توجه به بررسی‌های پزشکی بهترین روش عمل را به شما پیشنهاد دهد و حتی بررسی کند اصلا شما کاندید مناسبی برای این عمل‌های جراحی هستید یا خیر؟

ممکن است شما دچار وسواس فکری شده باشید و فکر کنید اضافه وزن زیادی دارید و باید با جراحی آن را ازبین ببرید اما از نظر یک پزشک این‌گونه نباشد.

بنابراین قبل از هرچیزی توصیه می‌کنم به یک دکتر تغذیه مراجعه کنید تا ایشان معاینه‌ها و بررسی‌های اولیه درباره اینکه اضافه وزن شما آنقدری هست که شما بتوانید جراحی کنید یا خیر را برایتان مشخص کند.

کلام آخر

سعی کنید همیشه خودتان وزن‌تان را در محدوده سالم نگه دارید. شما می‌توانید با محاسبه BMI خود متوجه شوید در وزن شما در چه محدوده‌ای قرار دارد.

درهرحال هرکدام از این عمل‌های جراحی یک عمل واقعی هستند و عوارض خودشان را دارند پس بهتر است تا جایی که امکان دارد با رژیم درست و ورزش وزن خود را کنترل کنید.

در نهایت اگر تصمیم به انجام هرکدام از این عمل‌های جراحی گرفتید در دوران نقاهت‌تان مدام با دکتر جراح‌تان و دکتر گوارش و کبد بالغین در ارتباط باشید تا مدام وضعیت شما چک شود.

اگر هم امکان مراجعه حضوری ندارید یک دکتر آنلاین گوارش می‌تواند به شما کمک کند.

۴/۵ (۳ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا