مهمترین مراقبت‌های بعد از عمل خونریزی مغزی در خانه و بیمارستان

مراقبتهای بعد از خونریزی مغزی به مجموعه اعمالی گفته می‌شود که پس از خونریزی به واسطه‌ی هر عاملی (ضربه، عمل جراحی، توده و …) در مغز به منظور عدم آسیب به کلیه‌ی بافت‌ها باید صورت پذیرد.

خونریزی داخل مغزی (Intracerebral hemorrhage) که به اختصار آن را ICH می‌نامند، یک زیرگروه مخرب از سکته‌ی مغزی است که میزان مرگ‌و‌میر آن تا حدود ۵۰ درصد هم می‌رسد. در این مقاله، ما راه‌های مراقبت بعد از خونریزی مغزی بالقوه برای جلوگیری از ناتوانی افراد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مدت زمان بیهوشی بعد از عمل خونریزی مغزی

با توجه به اینکه عواملی که موجب آسیب به بافت مغز و در نتیجه‌ی آن خونریزی مغزی می‌شوند بسیار متنوع هستند، نمی‌توان در زمینه‌ی مدت زمان بیهوشی بعد از عمل خونریزی مغزی، زمان دقیقی را ارائه کرد.

اما به‌طور کلی با توجه به وضعیت جسمانی بیمار، محل دقیق، میزان و عامل خونریزی در مغز، مدت زمان عمل و متعاقباً بیهوشی و بهبود پس از آن متفاوت است. پر واضح است که مدت زمان مراقبت بعد از ضربه مغزی با خونریزی به واسطه‌ی خروج تومور متفاوت است.

معمولاً بعد از عمل خونریزی مغزی و طی شدن ریکاوری پس از یک روز، بیماران به بخش مراقبت‌های ویژه انتقال داده می‌شوند. مدت زمان بیهوشی در بخش ریکاوری توسط متخصص بیهوشی بررسی و روند به‌هوش آمدن بیمار متناسب با وضعیت‌های ذکر شده در بالا چک می‌شود.

در این مرحله، علائم هوشیاری، میزان اکسیژن، فشار خون و علائم عصبی به صورت دقیق و در بازه‌ی زمانی هر ۱۵ دقیقه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بیهوشی بعد از عمل خونریزی مغزی
بیهوشی بعد از عمل خونریزی مغزی

عوارض بعد از عمل جراحی خونریزی مغزی

خونریزی داخل مغزی مخرب‌ترین نوع سکته مغزی است و علت اصلی ناتوانی و مرگ‌و‌میر است. برخلاف پیشرفت‌ها در درمان سکته مغزی ایسکمیک (Ischaemic stroke)، درمان‌های هدفمند مبتنی بر شواهد اندکی برای خونریزی مغزی وجود دارد.

از آن‌جایی‌که بافت مغز ژلاتینی است، جمجمه با بافت سفت و محکم خود نقش محافظت از مغز را بر عهده دارد. ولی با توجه به این که بروز حوادت برای مغز محتمل است، در برخی موارد جراحی تنها راه چاره می‌باشد.

اما هر نوعی از جراحی هم عوارضی را به‌دنبال خواهد داشت. به ویژه چون مغز کنترل‌کننده‌ی اعضای بدن است، در عمل جراحی خونریزی مغزی، امکان بروز عوارض نسبت به سایر عمل‌های جراحی بیشتر است. به همین دلیل مراقبت های بعد از عمل خونریزی مغزی بسیار اهمیت دارد.

عوارض خونریزی مغزی شامل گسترش خونریزی محیطی (هماتوم)، تورم ناشی از احتباس مایعات اضافی (Edema) قبل از گسترش خونریزی، افزایش فشار داخل جمجمه، گسترش داخل بطنی خونریزی همراه با هیدروسفالی (تجمع مایع مغزی نخاعی که به آن آب آوردگی مغز هم گفته می‌شود)، تشنج، ایجاد لخته در ورید‌های عمقی (ترومبوز وریدی)، افزایش قند خون (هیپرگلیسمی)، افزایش فشار خون، تب و عفونت است.

با توجه به محدود بودن تعداد گزینه‌های درمانی برای بیماران مبتلاء به خونریزی مغزی، نظارت برای پیش‌گیری از این عوارض یا در مواقعی که این امکان وجود ندارد، تشخیص زود‌هنگام و مدیریت بهینه مورد نیاز است که می‌تواند در کاهش زودهنگام عوارض جانبی موثر باشد.

اگر به‌تازگی یکی از عزیزان شما دچار خونریزی مغزی شده کافی است برای ارتباط با بهترین دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب با پذیرش۲۴ تماس بگیرید.

عوارض بعد از عمل جراحی خونریزی مغزی
عوارض بعد از عمل جراحی خونریزی مغزی

مراقبت‌های بعد از خونریزی مغزی در بیمارستان

از جمله مراقبتهای بعد از خونریزی مغزی در بیمارستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. سنجش اولیه بیمار دچار خونریزی در مغز

پس از اینکه بیمار از ریکاوری به بخش منتقل می‌شود تحت نظر مستقیم متخصصین مغز و اعصاب قرار می‌گیرد ضمن اینکه تمامی علائم حیاتی مورد بررسی تحت نظارت هستند. از جمله مواردی که در این مرحله تحت نظر قرار می‌گیرد سطح هوشیاری است که پرستار این کار را با بررسی واکنش مردمک چشم‌ به نور انجام می‌دهد. سنجش فشار و اکسیژن خون نیز از دیگر آزمایش‌های انجام شده در این مرحله است.

۲. بررسی موارد زخم، پانسمان و بخیه

از جمله مراقبتهای بعد از خونریزی مغزی مرتبط با محل زخم، توجه به پانسمان، بخیه‌ها و تذکر به بیمار برای عدم خاراندن نواحی نزدیک به زخم است. در این مرحله اگر در حین جراحی، پزشک متخصص عضلات مرتبط با فک را برش داده باشد، حرکت بخش دهانی سخت است و در نتیجه به مرور زمان با حرکاتی مثل جویدن آدامس این مشکل برطرف می‌شود.

۳. لوله‌های متصل به بیمار

از جمله مراقبت‌های بعد از خونریزی مغزی مرتبط با لوله‌ها‌ی متصل به بدن برای دریافت دارو و غذا و تزریق خون، لوله‌های نمونه‌گیری خون و اندازه‌گیری فشار، لوله‌های خارج سازی خون و مایع بافتنی از محل زخم (مانند درناژ بطنی خارجی)، لوله‌ی نازوگاستریک برای پیش‌گیری از تهوع و لوله‌های دفعی است.

۴. تجویز مسکن به بیمار

با توجه به این‌که عمل خونریزی مغزی می‌تواند دردناک باشد، معمولاً برای بیماران مسکن‌ تجویز می‌شود اما این مسکن نباید قوی باشد چرا که موجب می‌شود پزشک از علائم مهم غافل بماند. با این حال در این مرحله اگر بیمار دردی فراتر از حد تحمل خود داشت باید به پزشک متخصص اطلاع دهد.

مراقبت‌های بعد از عمل خونریزی مغزی در دوره نقاهت (پس از ترخیص از بیمارستان)

از جمله مراقبتهای بعد از خونریزی مغزی در روند بهبودی خونریزی مغزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. تعویض پانسمان

معمولاً تعویض پانسمان‌ها به صورت روزانه است. در برخی از موارد ممکن است که پزشک از بیمار بخواهد که تعویض پاسمان توسط پرسنل کادر درمان صورت پذیرد. به همین دلیل لازم است که حتماً قبل از اقدام با پزشک خود مشورت کنید. این نکته را به خاطر بسپارید که از هیچ ماده‌ای نباید برای تمیز کردن زخم استفاده کنید مگر اینکه پزشک آن را برای شما تجویز کرده باشد.

۲. استحمام بعد از عمل خونریزی مغزی

معمولاً ۳ تا ۵ روز بعد از عمل جراحی پزشک اجازه‌ی استحمام می‌دهد اما حتماً باید قبل از آن از پزشک جراح خود اجازه کسب کنید. دقت کنید که حتماً از پزشک خود بپرسید که از چه ماده ای برای شستشو استفاده کنید چون استفاده از شامپوهایی به جز شامپو بچه معمولاً توسط پزشکان توصیه نمی‌شود.

۳. توانبخشی ( فیزیوتراپی، کار درمانی و گفتاردرمانی)

اگر خونریزی مغزی ناشی از سکته‌ی مغزی یا موارد دیگری باشد که منجر به آسیب‌های جدی‌تر شود ممکن است نگه‌داری در منزل گزینه‌ی مناسبی نباشد. به همین دلیل مراکز توانبخشی خدمات مختلفی مانند طب فیزیکی و فیزیوتراپی (بازیابی قدرت حرکتی بیمار مثل بالا رفتن از پله‌ها)، کاردرمانی (بازیابی قدرت انجام کار‌های شخصی مثل لباس پوشیدن)، گفتار درمانی (بازیابی قدرت تکلم و رفع اختلالات بلع) را ارائه می‌دهند.

۴. تغذیه افراد بعد از جراحی خونریزی مغزی

معمولاً افرادی که تحت عمل جراحی خونریزی مغزی قرار می‌گیرند، از نیمه شب قبل ناشنا هستند. اگرچه که تغذیه از همان روز جراحی از سر گرفته می‌شود ولی به دلیل دارو‌های بیهوشی و مسکن‌ها معمولاً یبوست از جمله مواردی است که اتفاق می‌افتد. به همین دلیل پزشک برای رفع یبوست دارو تجویز می‌کند. در دوره‌ی نقاهت باید رژیم غذایی سالمی داشته باشید و در این زمینه حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

چه زمانی باید به اورژانس یا پزشک مراجعه کرد؟

معمولاً مراقبتهای پس از خونریزی مغزی در قالب توصیه‌هایی به افراد همراه بیمار توسط پزشک ارائه می‌شود و یکی از آن موارد این است که به محض مشاهده‌ی چه علائمی باید سریع به اورژانس مراجعه کنید. موارد اورژانسی شامل تشنج و مشکلات تنفسی است.

در صورت موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

  • بی اختیاری یا دشواری در دفع
  • تهوع
  • استفراغ
  • اختلال در گفتار
  • توهم
  • سردرد فزاینده
  • مشکلات شنوایی
  • مشکلات بینایی
  • فراموشی
  • درد، تورم و قرمز شدن در ناحیه‌ی ساق پا
  • حس ضعف، سوزنی شدن یا بی‌حسی در اندام‌ها
  • بی حال، خستگی بیش از حد و غش کردن
  • سفت شدن ناحیه گردن
  • تب
  • تشدید حساسیت به نور

برای دریافت نوبت دکتر بیماریهای مغز و اعصاب (دکتر خونریزی مغزی)، یا ویزیت آنلاین دکتر مغز و اعصاب کافی است اپلیکیشن پذیرش۲۴ را دانلود کنید.

سوالات متداول مراقبتهای بعد از خونریزی مغزی

آیا پس از عمل جراحی خونریزی مغزی می‌توان رانندگی کرد؟

معمولاً رانندگی در این دوره به شدت علائم در دوران نقاهت بستگی دارد. به دلیل این‌که در این دوره برخی دچار تشنج، فراموشی یا علائم ذکر شده در مقاله می‌شوند، رانندگی می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. اما اگر علائمی وجود ندارد که در رانندگی اختلال ایجاد نماید، می‌توانید با مشورت با پزشک خود رانندگی کنید هر چند که پیشنهاد می‌شود حتماً با خود همراه داشته باشید.

پس از چند روز بعد از خونریزی مغزی می‌توان به سر کار بازگشت؟

بستگی به اینکه منظور شما از کار دقیقاً چه نوع کاری است و نوع جراحی و میزان بهبود شما پس از عمل به چه نحوی است، پاسخ به این سوال متفاوت خواهد بود. معمولاً بیماران پس از سپری شدن ۷-۸ هفته می‌توانند کار‌هایی را انجام دهند که فشار خاصی را ایجاد نمی‌کند. از آنجایی که اصولاً پرتودرمانی تجویز می‌شود، تنظیم ساعات کاری در طول دوره‌ی درمان باید متناسب با نوع پرتودرمانی ( استروتاکتیک یا فرکشنال) صورت پذیرد.

محدودیت‌های بارداری و رابطه‌ی جنسی پس از خونریزی مغزی چیست؟

پس از عمل خونریزی مغزی، در دوران تحت تظر بودن و پرتودرمانی، معمولاً رابطه‌ی جنسی محدودیتی ندارد اما بارداری در زمان قبل از جراحی و پرتودرمانی، توصیه نمی‌شود. در این زمینه‌ها حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

۳.۴/۵ (۸ نظر)

منبع
ncbi.nlm.nih.gov

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
27 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسن علیبمانی
حسن علیبمانی
2 روز قبل

خونریزی مغزی که جراحی شده ویکسال گذشته بی حسی دست وپای چپ گاهآب چه علت است

حسن علیبمانی
حسن علیبمانی
2 روز قبل

همسر۵۶ساله بنده یکسال قبل خونریزی مغزی کردوجراحی شدونهایتآمرخص شد،دوماهه کارشخصی خودش انجام میده،گاهآدست وپای چپ احساس بی حسی دارد،ایاطبیعیست یاموردخاص دارد؟

مهناز
مهناز
1 ماه قبل

سلام دختر ۶ سال پیش خون ریزی مغزی کرد الان خوب ولی بعضی وقتها شاد وبعضی وقتها خیلی افسرده نمیدونم چیکار کنم برمش دکتر مغز و اعصاب

کاظم
کاظم
2 ماه قبل

سلام پدرم خونریزی مغزی کرده بود بعد از ۱۵روز از بیمارستان مرخص کردیم در خانه حالش خوب بود اما امروز فشار و ضربان قلبش پایین بود

الهام
الهام
2 ماه قبل

سلام برادرم سکته مغزی کرده الان خون رو از سرش کشیدن بیرون اما دوروزه بهوش نیومد ه و هوشیاریش ۷ کی بهوش میاد وخوب میشه

الهام
الهام
2 ماه قبل

ترو خدا جواب بدید ب سوالم

الهام
الهام
2 ماه قبل

برادر من خونریزی مغزی کرده والان دوروزه بهوش نیومده..هوشیاریش ۷ آیا خوب میشه وکی بهوش میاد لطفا جوابم رو بدید دارم دیونه میشم

خ رضایی
خ رضایی
پاسخ به  الهام
1 ماه قبل

الهام عزیز برادرتون ب هوش اومد؟

کیانا
کیانا
2 ماه قبل

دخترم ۳ ماه و ۲۱ روز میشه که خونریزی بیرون مغزی کرده و عمل شد و الان یک سال و شش ماهش هست
الان همه کارهاش طبیعی هست فقط تعادل در راه رفتن نداره آیا بعد از گذشت این مدت عدم تعادلش طبیعی هست؟؟؟ دکترش‌میگه به مرور زمان خوب میشه

امیر
امیر
4 ماه قبل

سلام پدرم بعد عمل هنوز به هوش نیومده ۲روزه به نظرتون چندروز باید طول بکشه و امیدی هست؟سنشون هم بالاس براش دعا کنید

الهام
الهام
4 ماه قبل

سلام پسر دوستم ۱۸سال داره و گلوله شلیک شده به سمت کنار گوش و دچار خونریزی مغزی شده و بلافاصله عمل جراحی انجام شده بعد از عمل ضربان قلب و فشار طبیعیه ولی جمجمه رو باز کردن و استخوان جمجمه رو توی شکم قرار دادن الان یکروز به همین حالت هست بعد از عمل حرکت داشته الان به او خواب مصنوعی دادن دکتر گفته ۷۲ ساعت باید به همین صورت باشه آ

سوالم اینه که با توجه به اینکه بعد عمل دست . بدنش حرکت میکرده دکتر منتظر چه مسأله ای هست که ۷۲ ساعت. میخاد جمجمه باز باشه و بعد این زمان احتمال چه اتفاقی هست
ممنونم اگر پاسخ بدید

مارال سهرابی
مارال سهرابی
4 ماه قبل

سلام پدرم خونریزی مغزی شده براثرافتادن ازارتفاع ۱۳روز کما بود ونزدیک ۳۰روزهم بستری بودن الان چندروزه که مرخص شده وآوردیمش خونه دوروز اول خوب بود اماامروز فقط دادمیزنه گریه میکنه خودشومیزنه اصلانمیشه باهاش حرف زدسررریع عصبی میشه.بسیارهم پرحرف شده .صحبت کردنشم جوری شده که متوجه نمیشی اصلاباید خیلللی دقت کنی تابفهمی این موردی ک عرض کردم ایاطبیعیه یانیازبه مراجعه ب پزشک داره؟خیلی استرس گرفتیم هیچچ قرصی ام نمیخوره

ارش
ارش
پاسخ به  مارال سهرابی
2 ماه قبل

سلام پدرتون چند سالشونه

کلثوم حسن زاده
کلثوم حسن زاده
5 ماه قبل

باسلام مادرم ۲ماه پیش خونریزی مغزی کرده چند وقتی در ای سی یو بستری بود بعد از چند روز آوردن توبخش الان مشکلی که داره حواس پرتی داره باحالت تهوع چیکار باید کرد

هادی
هادی
6 ماه قبل

سلام.خواهرم‌.خونریزی‌مغزی‌کرده.الان‌یه‌هفته‌هس‌توکماهس‌تازه‌چشماش‌بازبست‌میکنه‌دستشم‌بالامیاره.امیدواری‌هس

امیر مهدی
امیر مهدی
7 ماه قبل

سلام پسر ابجیم ۱۳ سالشه بر اثر تصادف ضربه مغزی شد قسمت چپ مغز ضربه خورده و بعد از۱۱ روز از کما اومد بیرون الان ضریب هوشیش ۱۲ هست ولی حرف نمیزنه و با لوله بهش غذا میدن خودش نفس میکشه به صحبتهامون عکس العمل نشون میده چشماشو باز و بسته میکنه ولی نمیدونم چیزی هم میبینه یا نه لطفا راهنماییمون کنین چقد طول میکشه تا حرف بزنه و خوب بشه

امیر
امیر
پاسخ به  امیر مهدی
7 ماه قبل

سلام شوهر خواهرم بر اثر سکته مغری در بخش مراقبتهای ویژه بستری شده دیروز میخواستند بفرستنش تو بخش و تب چهل درجه بود هنوز هم به هوش نیامده تب نشانه چیست ؟

رسول
رسول
پاسخ به  امیر
2 ماه قبل

عفونت داره

معصومه پرویزی
معصومه پرویزی
7 ماه قبل

سلام من پدرم تصادف کردن سرشون از داخل خونریزی داشت وبعد از دوروز بستری در آی سی یو خوب شدن ولی پای راستشو نمیتونه حرکت بده وروش وایسه آیا خوب میشه وبه چه دکتری مراجعه کنیم

فاطمه شکاری
فاطمه شکاری
9 ماه قبل

ببخشید منظورم ورم شقیقه است

فاطمه شکاری
فاطمه شکاری
9 ماه قبل

سلام من تقریبا یک ماه خورده ای میشه که عمل مغز انجام دادم چونکه تشنج داشتم ولی از روز از عمل تا الان وام شقیقه من هنوز خوب نشده

ndoo
ndoo
10 ماه قبل

سلام
من شوهرم بر اثر سقوط از ارتفاع خونریزی مغزی و ترک خوردن جمجه سر داشت عملش با موفقیت انجام شد
و الان ۱۶ روز از عملش گذشته ولی وقتی زیاد حرف میزنه لکنت داره و نسبت به قبل هم زساد عصبی میشه
آیا طبیعی است؟
این مشکلشون درست میشه؟

مریم
مریم
پاسخ به  ndoo
9 ماه قبل

پسر ۱۶ ساله ام براثر تصادف خون ریزی معزی کرده که بعد از ۲۸ روز از کما بیرون اومد وبعد از دو ماه بر اثر تداخل داروی تشنج کرده ودوباره به کما رفت وبعد از دو روز دوباره بیرون اومد الان سطح هوشیاریش رو ۶ هست ایا این مشکل بر طرف میشود

مریم
مریم
پاسخ به  مریم
9 ماه قبل

باید چه کار کنیم تا سطح هوشیاریش بالا بیاید

مارال سهرابی
مارال سهرابی
پاسخ به  ndoo
4 ماه قبل

ک

Khamosh
Khamosh
10 ماه قبل

بابام بعد خونریزی مغزی بی‌حالی، فراموشی همچنین ادرارشون رنگ قرمز هس دارد آیا طبیعی هست یاخیر؟
میتوانم اسفناج را اضافه به رژیم غذایی شون کنم؟

عارف
عارف
1 سال قبل

سلام
همسرم به خاطر ضربه مغزی خونریزی داشتن
بعد از عمل ۲ الی۳روزه بعضی اوقات سردرد و گاه گاهی هم حالت تهوع دارن
آیا طبیعی است؟

دکمه بازگشت به بالا