تأثیر نیکوتین بر مغز و سیستم عصبی چیست؟ عوارض سیگار بر مغز

یکی از مهم‌ترین مسائلی که دنیای مدرن برای انسان‌ها به همراه آورده است افزایش مصرف نیکوتین در بین افراد است. متأسفانه هر چه جلوتر می‌رویم سن مصرف این ماده مضر پایین‌تر می‌آید؛ به طوری‌که شاهد مصرف نیکوتین در بین نوجوانان نیز هستیم.

اولین تأثیر نیکوتین بر مغز و سیستم عصبی است که موجب مختل شدن عملکرد آن می‌شود. نیکوتین در بدن انسان تغییرات بسیار زیادی ایجاد می‌کند که در این مطلب سعی داریم به آنها بپردازیم. پس اگر شما هم می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد تأثیر نیکوتین بر بدن به‌دست آورید، در ادامه همراه ما باشید.

نیکوتین چیست؟ نیکوتین با بدن چه می‌کند؟

نیکوتین یک ماده شیمیایی است که مصرف آن موجب اعتیاد می‌شود. این ماده در گیاه تنباکو موجود است. مصرف آن سبب به وجود آمدن مشکلات جدی در سلامتی می‌شود مانند سفت شدن دیواره شریان‌ها، حملات قلبی و فشارخون. محصولاتی که تنباکو در آن وجود دارد شامل تنباکوهای قلیان، سیگار، سیگار الکترونیکی و سیگار برگ هستند.

نیکوتین با استنشاق، خوردن و تماس پوستی به بدن جذب می‌شود. مقدار زیاد آن موجب مسمومیت و مرگ می‌شود، اما اساسی‌ترین مشکلی که در رابطه با نیکوتین وجود دارد اعتیادآور بودن آن است.

تأثیر نیکوتین سیگار بر مغز بدین گونه است که عملکرد آن را تغییر می‌دهد و سبب میل بیشتر افراد به این ماده می‌شود. هر محصول حاوی تنباکو دارای میزان مختلفی از نیکوتین است. شواهد و علائم نشان می‌دهند میزان نیکوتین مصرف شده از سوی فرد بر میزان اعتیاد او تأثیر مستقیم دارد.

طی مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ توسط دکتر استیون تی و همکارانش انجام شد، مشخص شد سیگارهای حاوی نیکوتین کمتر، میزان اعتیادآوری سیگار را کاهش می‌دهند.

تأثیر نیکوتین سیگار بر مغز
تأثیر نیکوتین سیگار بر مغز

تأثیر نیکوتین بر مغز و اعصاب چگونه است؟

زمانی که شخصی نیکوتین مصرف می‌کند، میزان اندورفین در بدنش افزایش می‌یابد. این امر سبب می‌شود میزان دوپامین در مدارهای پاداش مغز نیز افزایش یابد. این فرآیند و تأثیر نیکوتین بر مغز و سیستم عصبی به این صورت است که میل به مصرف این ماده را در افراد افزایش می‌دهد.

تأثیر سیگار بر مغز و قرار گرفتن مداوم در معرض نیکوتین سبب می‌شود قسمت‌هایی از مغز که مرتبط با یادگیری، استرس و خودکنترلی است مختل شود. این اختلال زمینه بیشتری را برای اعتیاد فراهم می‌کند. احساس لذت حاصل از مصرف نیکوتین دوام زیادی ندارد در نتیجه افراد را به سمت مصرف بعدی و بیشتر سوق می‌دهد.

زمانی که نیکوتین به خون وارد می‌شود موجب تحریک غدد فوق کلیوی می‌شود تا به ترشح آدرنالین بپردازد. با ترشح آدرنالین سیستم عصبی مرکزی تحریک می‌شود و افزایش ضربان قلب، فشارخون و تنفس را به دنبال دارد.

نیکوتین در خون، بزاق، ادرار و شیر مادر یافت می‌شود و مادران شیرده می‌توانند این ماده را به فرزند خود انتقال دهند. طبق گفته متخصصان حدود دو هفته زمان لازم است که مصرف‌کنندگان شدید نیکوتین و تنباکو بتوانند میزان این ماده شیمیایی را در بزاق و ادرار خود به سطح اشخاص غیرسیگاری برسانند.

اعتیاد با نیکوتین

تأثیر نیکوتین بر مغز و سیستم عصبی بسیار زیاد است. پس از مصرف نیکوتین تنها ۱۰ ثانیه زمان لازم است این ماده به مغز برسد. تأثیر تنباکو بر مغز به این شکل است که مغز مواد شیمیایی که موجب احساس لذت می‌شود را آزاد می‌کند، اما به مرور زمان ممکن است به سطح بیشتری از نیکوتین نیاز داشته باشید تا به همین احساس برسید و این امر سبب اعتیاد می‌شود.

زمانی که افراد به این ماده معتاد شدند، ترک آن دشوار است. این امر سبب می‌شود افراد به مصرف سیگار و سایر محصولات حاوی تنباکو ادامه دهند. بنابراین برای ترک این ماده همچون دیگر مواد مخدر لازم است به دکتر ترک اعتیاد یا فوق تخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

تأثیر نیکوتین سیگار بر مغز
تأثیر نیکوتین سیگار بر مغز

چنانچه به متخصصان ذکر شده دسترسی ندارید می‌توانید از خدمات آنلاین دکتر آنلاین مغز و اعصاب استفاده کنید. علائمی که هنگام ترک نیکوتین خواهید داشت عبارتند از:

  • افزایش اشتها
  • مشکل در خوابیدن
  • مشکل در تمرکز و توجه
  • تحریک‌پذیری
  • میل شدید به تنباکو

تأثیر تاثیر سیگار بر اعصاب و روان نوجوانان و جوانان

تأثیر نیکوتین بر افراد زیر ۲۵ سال بسیار بیشتر از سایر گروه‌های سنی است. از آنجایی که رشد مغز تا ۲۵ سالگی ادامه دارد تأثیر نیکوتین بر مغز بسیار در عملکرد آن موثر است. نیکوتین سبب اختلال در روند رشد مغز شده و این موضوع سبب آسیب دائمی به مغز می‌شود.

تأثیر نیکوتین بر مغز و سیستم عصبی سبب می‌شود آن بخش‌هایی از مغز که مربوط به یادگیری، توجه، کنترل تکانه‌ها و خلق و خوی است مختل شود. در واقع تأثیر نیکوتین بر سیستم عصبی به این گونه است که موجب بی‌قراری در افراد می‌شود و از میزان خودکنترلی آنها می‌کاهد.

تأثیر نیکوتین بر مغز و سیستم عصبی
تأثیر نیکوتین بر مغز و سیستم عصبی

تأثیر سیگار بر حافظه

تحقیقات بیان می‌کنند تجمع طولانی مدت این مواد شیمیایی و سمی منجر به آسیب مغزی و نقص در حافظه و یادگیری می‌شود. سیگار کشیدن برای مدت طولانی بر حافظه آینده نگر، عملکرد اجرایی و حافظه فعال اثر منفی می‌گذارد و منجر به حواس‌پرتی می‌شود. این سه مورد زیربناهای اصلی ما برای توانایی‌های روزمره، یادگیری و به خاطر سپردن است که بدون آنها داشتن زندگی مستقل بسیار دشوار می‌شود.

این موضوع که اثر نیکوتین بر دستگاه عصبی و حافظه زیاد است انکارناپذیر است، اما هر زمان که آن را ترک کنید متوجه می‌شوید توانایی شناختی شما بهبود یافته است؛ به این صورت که با افزایش ضخامت قشر مغز که مربوط به پردازش اطلاعات و حافظه است می‌تواند فرآیندهای ذهنی را بهبود ببخشد.

تأثیر نیکوتین بر خواب

افراد سیگاری در عملکرد خواب خود دچار مشکل هستند. چنانچه احساس خستگی و خواب آلودگی می‌کنید، مصرف سیگار و نیکوتین سبب هوشیاری و بیدار نگه‌داشتن شما می‌شود، بنابراین بهتر است هنگام خواب از مصرف سیگار و محصولات حاوی نیکوتین بپرهیزید.

به‌دلیل این تأثیر، افراد پس از ترک تا مدتی دچار مشکل در خواب هستند و ممکن است نتوانند به خواب عمیق بروند یا نتوانند به‌راحتی بخوابند، اما به مرور زمان این مشکل حل خواهد شد. در واقع تأثیر مثبتی که نیکوتین بر مغز دارد این است که تعدیل‌کننده است و زمانی که ذهن شما خسته است همچنان آن را هوشیار نگه می‌دارد یا زمانی که استرس دارید سبب بهبود این حس در شما می‌شود.

سؤالات متداول تأثیر نیکوتین بر مغز و اعصاب

تأثیر نیکوتین بر مغز و اعصاب چگونه است؟

هورمون‌های شادی مثل آندروفین و دوپامین را در مغز افزایش می‌دهد و سبب به وجود آمدن احساس خوشایندی می‌شود.

تأثیر سیگار بر حافظه چیست؟

سیگار از مواد بسیار مضری تشکیل شده است که بر حافظه آینده‌نگر، حافظه فعال و عملکرد اجرایی آن اثر میگذارد و موجب فراموشی و سهل‌انگاری می‌شود.

تاثیر سیگار بر خواب چیست؟

سیگار اثر تعدیل‌کننده دارد و موجب هوشیاری می‌شود. زمانی که موقع خواب از سیگار استفاده کنید سبب می‌شود مدت طولانی بیدار بمانید. سیگار از مواد بسیار مضری تشکیل شده است که بر حافظه آینده‌نگر، حافظه فعال و عملکرد اجرایی آن اثر میگذارد و موجب فراموشی و سهل‌انگاری می‌شود.

نتیجه‌گیری

نیکوتین و سیگار از جمله مضرترین مواد شیمیایی هستند که هر چه جلوتر می‌رویم مصرف آن در بین افراد بیشتر می‌شود، به همین جهت در این مطلب به تأثیر نیکوتین بر مغز و سیستم عصبی و سایر تأثیرات آن پرداختیم. انواع مختلف مواد مخدر می‌توانند اثرات متفاوتی بر روی عملکرد سیستم عصبی داشته باشند، در مقاله ای دیگر از تاثیر مواد مخدر بر مغز و سیستم عصبی صحبت کردیم، برای اطلاعات بیشتر در این باره آن را مطالعه کنید.

۳.۹/۵ (۲۳ نظر)

منبع
drugwatch

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
23 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین
حسین
2 ماه قبل

آیا سیگار در آزمایش ازدواج میاد بالا یا نه
و اینکه سیگار ترکش چطوریه

محمد
محمد
3 ماه قبل

مغز انسان اگر گرم بشه با دمنوش های گیاهی یا خوراک گرم اگه معتاد باشه احتیاجش به سیگار کم یا بگیم خیلی کم میشه

محسن
محسن
3 ماه قبل

تاثیر نیکوتین بر مغز و استرس خوبه ولی اونی که که تاثیر بد بداره به خاطر وجود سموم دیگر در سیگاره

محمد
محمد
پاسخ به  محسن
3 ماه قبل

نه خوده نیکوتین هم آنچنان تاثیری خوبی نداره بر مغز استرس میشه با دمنوش های آرامش (اسطخودوس و سنبل الطیب یا گل گاوزبان به تنهایی) چند روزی تست کنین معجزه میکنه

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط محمد
علی
علی
4 ماه قبل

و دوای اعصابه واقعا

محمد
محمد
پاسخ به  علی
3 ماه قبل

میشه با دمنوش اسطخودوس و سنبل الطیب همون نتیجه رو گرفت یه چند روز تست کنین متوجه میشین

علی
علی
4 ماه قبل

سلام اینا همه اراجیفه نیکوتین سیگار حافظه رو فعال می کنه فقط دود و مخصوصا دود کاغذش برا ریه خوب نیست چون جرم می گیره و در بلند مدت مضره

محمد
محمد
پاسخ به  علی
3 ماه قبل

ظاهرا اعتیادش حافظه رو مختل میکنه

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط محمد
شادی
شادی
6 ماه قبل

سلام دوستان، من اعصابم خیلی ضعیفه و سریع صدام بلند میشه و صورتم قرمز میشه. آیا می‌تواند در نتیجه ی مصرف روزانه ی قلیان باشد؟

حامد
حامد
پاسخ به  شادی
5 ماه قبل

نه دوست عزیز،شما دچار یه بیماری روانی شدید که هیچ درمانی ندارد و خاک تو سرت چرا زود عصبی میشی،فلان فلان شده،منم عصبی کردی

محمد
محمد
پاسخ به  حامد
5 ماه قبل

ب

آخرین ویرایش 5 ماه قبل توسط محمد
عباس
عباس
پاسخ به  حامد
1 ماه قبل

کوس نگو مومن

امیرمهدی
امیرمهدی
پاسخ به  شادی
5 ماه قبل

ممکنه ارتباط داشته باشه ولی بعیده که فقط به خاطر اون باشه

محمد
محمد
پاسخ به  شادی
3 ماه قبل

میتونین دمنوش های آرامش بخش مثل اسطخودوس و سنبل الطیب رو جایگزین کنین همچنیت گل گاو زبان فوق العاده معجزه میکنه در اعصاب یا عصبی بودن

Roham
Roham
6 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر از زمانی که یادم میاد خیلی ساله سردرد دارم نتونستن تشخیص بدن موضوع چیه جدیدا بوی سیگار های سنگین و کشیدنش که خودمم سیگاری ام سردرد وسط سرم میگیرم صدام میگیره درد میگیره گلوم مشکل چیه بنظرتون

هانده
هانده
پاسخ به  Roham
5 ماه قبل

سلام حتتتما پیش دکتر کوروش قره گزلو برید خییییییییلی عالیه برید خودتون متوجه میشید هرچی بگم عالیه کم گفتم

سارا
سارا
10 ماه قبل

مدت دوهفته هست به علت یه سری مشکلات به سیگار رو آوردم و وزیر دوپاکت میکشم بیشتر بر اثر استرس واضطراب این کار انجام میدم وکلا بیخوابی شده ام علت بیخوابی سیگار هست یا خیر اگر هست میخوام ترکش کنم

رکن الدینی
رکن الدینی
پاسخ به  سارا
10 ماه قبل

صد در صد سیگار یا نیکوتین باعث بی قرار و بی خوابی میشه،بدلیل اینکه یک ماده محرک است ،و از لحاظ استرس هم که نیکوتین باعث بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون میشه و این ارامش رو از بین میبره و استرس انتقال میده ،آیا استرس میتونع کاری کنه که خواب بری؟؟!هرگز

امیر فتاحی
امیر فتاحی
10 ماه قبل

اعتیاد، اعتیاده، چه به غذا خوردن، چه به استمناء، چه به فیلم دیدن، چه به آهنگ گوش دادن و خیلی چیزای دیگه

اینکه شما میاید میگید که سیگار کشیدن باعث اعتیاد میشه، از اون طرف دکتر تغذیه میگه اون چیز خوب نیست بخوری، یا فلان دکتر میگه فلان چیز خوب نیست و باید بزاریش کنار.
بیاین به حرف های خودتون که پزشک هستید کمی فکر کنید. روانشناس ها قرص تجویز میکنن که جلوی اعتیاد به سیگار و چیزای دیگه رو بگیرن ، اعتیاد به خوردن قرص رو اضافه میکنن،
آیا چیزی تغییر کرده؟ خب نه، اعتیاد از یک نوع به نوع دیگه تبدیل شده

به این نتیجه خواهید رسید که داشتن کنترل توی انجام هر کاری چه توی تغذیه، چه توی سیگار کشیدن، چه توی استمناء کردن و چه توی فیلم دیدن و آهنگ گوش دادن میتونه علاوه بر بد بودن به نفع هر انسانی باشه

یک سری چیز هارو که باید از زندگیتون حذف کنید مثل خوردن گوشت مرده، غذاهای کنسروی، روغن بسته بندی شده، تنقلات و هزار کوفت و زهر مار دیگه چون علاوه بر بد بودن هیچ منفعتی چه برای ذهن و چه برای جسم نداره

سیگار کشیدن میتونه باعث اعتیاد بشه اگر کنترلی روش نباشه

توی برنامه نویسی این (اگر) یک متد خیلی مهمه، برنامه نویسی رو هم انسان ایجاد کرده همین ذهن انسان داره با الگوریتم هوش مصنوعی ذهن مصنوعی درست میکنه که مثل انسان رفتار کنه که باز هم اون رو ذهن انسان درست کرده از قاعده و قانون پیروی میکنه
یا ۰ یا ۱
یا باید خودتو کنترل کنی
در غیر این صورت به فنا خواهی رفت

حامد
حامد
پاسخ به  امیر فتاحی
5 ماه قبل

دمت گرم خیلی قشنگ شعر گفتی،مرتیکه

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  امیر فتاحی
4 ماه قبل

فکرکنم یه بسته قرص و چندنخ سیگار کنترل شده زدی که اینقدر از کنترل خارج شدی و ۵۰ردیف توضیح دادی..

محمد
محمد
پاسخ به  امیر فتاحی
3 ماه قبل

مشخصه سیگاری نیستی داداش که از خودکنترلی وبا برنامه کشیدن داری حرف میزنی رستم اگه باشی خودت رو نمیتونی در برابر سیگار کنترل کنی مگه اینکه اصلا نکشیده باشی وگرنه اگه به بدامش بیفتی باید تا تهش بری داداش

رضا
رضا
پاسخ به  امیر فتاحی
3 ماه قبل

دوست عزیز کنترل فقط ماله تلویزیون هست کسی که سیگاری هست نمیتونه کنترلی مصرف کنه یک بار زیاد و هزار بار کافی نیست

دکمه بازگشت به بالا