سردرد پیشانی چیست و چه زمانی نگران‌ کننده می‌شود؟

گاهی اوقات در پیشانی یا اطراف شقیقه‌های خود احساس درد شدیدی می‌کنیم. علت این درد هرچیزی که باشد، بسیار آزاردهنده است و باید در اسرع وقت درمان شود. سردرد پیشانی یکی از عارضه‌های رایج است که بیشتر افراد حداقل یکبار آن را تجربه کرده‌اند. بیشتر این نوع سردردها طبیعی و خفیف هستند و خیلی زود برطرف می‌شوند. طبق آمار، حالت‌های مزمن این عارضه فقط ۲ درصد افراد جامعه را درگیر خود می‌کند. در این مطلب اطلاعات جامعی در مورد سردردهای پیشانی، علت سردرد پیشانی و نحوه درمان آن در اختیار شما قرار خواهیم داد.

سردرد پیشانی چیست؟

سردرد عارضه‌ای است که احتمالا تمام افراد حداقل یکبار آن را تجربه کرده‌اند. سردرد لوب پیشانی یکی از انواع سردردهای رایج است که علائم خاص خود را دارد. معمولا این سردرد که ممکن است شدید یا خفیف باشد از پیشانی تا شقیقه را درگیر می‌کند. این نوع سردرد عموما ناشی از استرس است. در این زمینه دکتر سردرد کمک زیادی می‌تواند بکند.

به دلیل این که هر از گاهی بروز می‌کند به آن سردرد اپیزودیک هم گفته می‌شود. با این وجود گاهی سردردهای پیشانی هم مزمن می‌شوند. طبق اعلام موسسه جهانی اختلالات عصبی، سردرد مزمن به سردردهایی گفته می‌شود که بیش از ۱۴ مرتبه در ماه اتفاق می‌افتند.

سردردهای پیشانی چه علائمی دارند؟

وقتی این عارضه رخ می‌دهد، فرد احساس می‌کند که دو طرف سر او تحت فشار قرار گرفته است. این فشار از طرفین با درد خفیف تا متوسط همراه خواهد بود. برخی افرادی که تجربه این سردرد را دارند، آن را به بستن کمربند به دور سر تشبیه می‌کنند. گاهی اوقات درد به اندازه‌ای می‌شود که فرد را از انجام فعالیت‌های عادی روزمره بازمی‌دارد.

همزمان با رخ دادن این سردرد، برخی ماهیچه‌های نواحی مختلف، ازجمله سر و شانه هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند. این نوع سردرد بر اثر انجام فعالیت‌های بدنی سنگین، سر و صدای زیاد، بوی تند و … ایجاد نمی‌شود. تمامی علائم این عارضه توسط متخصص بیماریهای مغز و اعصاب بررسی می‌شوند.

دلایل اصلی بروز سردردهای پیشانی کدامند؟

سردرد پیشانی و چشم محرک‌های زیادی دارد. شایع‌ترین محرک این نوع سردرد، استرس و اضطراب بیش از حد است. البته برخی از این نوع سردردها از خانواده به فرد ارث می‌رسند. خیلی از تحقیقات انجام شده، دخالت ژنتیک را هم تایید می‌کنند. از دیگر محرک‌های این عارضه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد شدید گردن یا فک
  • عفونت سینوسی
  • خستگی چشم در اثر خیره شدن بیش از حد به کامپیوتر یا گوشی
  • آلرژی خاص
  • مصرف بیش از اندازه الکل (به‌خصوص شراب قرمز)
  • خواب ناکافی یا وجود اختلال در خواب
  • افسردگی
  • خوردن غذاهای حاوی نیترات
  • تغییرات اقلیمی
  • تنش روزمره
سردردهای پیشانی
سردردهای پیشانی

چه موقعی باید سردردهای پیشانی را جدی گرفت؟

بسیاری از این سردردها عادی هستند و نیازی به مراجعه پزشک وجود ندارد. این سردردهای خوش‌خیم با گذشت زمان و استراحت بهبود پیدا می‌کنند. با این وجود اگر سردرد پیشانی طولانی مدت و مزمن شد، چاره‌ای جز مراجعه به پزشک وجود ندارد.

نکته آماری که در این خصوص وجود دارد، نشان می‌دهد که سردردهای تنشی یا مزمن، فقط حدود ۲ درصد از جامعه را درگیر خود می‌کنند. با این وجود دلیل بیشتر مراجعات به فوق تخصص مغز و اعصاب و ترک محل کار، سردردهای اولیه ناشی از درد پیشانی بوده است.

نوعی دیگر از این سردردهای پیشانی وجود دارد که به آنها سردردهای ثانویه گفته می‌شود. این سردردها بسیار خطرناک هستند و در صورت بروز، باید حتما فرد به اورژانس منتقل شود. معمولا این نوع سردردهای شدید، نشان از وجود یک مشکل اساسی در بدن دارند. سردردهای شدید و ناگهانی ثانویه معمولا علائم زیر را بروز می‌دهند:

  • سفت شدن عضلات یک طرف گردن
  • گیجی و سردرگمی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • ضعف شدید
  • تب بالا
  • تشنج
  • دوبینی

سردرد پیشانی چگونه با دارو درمان می‌شود؟

انتخاب روش درمان این عارضه، بستگی به شدت سردرد فرد دارد. اغلب این نوع سردردها با مصرف برخی از داروها ازجمله ایبوپروفن، آسپرین، استامینوفن، ناپروکسن و … برطرف می‌شوند. گروهی دیگر از داروها وجود دارند که باعث ایجاد آرامش و کاهش استرس می‌شوند. البته باید توجه داشت که نباید این داروها را خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف کرد.

بررسی روش‌های دیگر درمان سردرد پیشانی

یکی دیگر از راه‌های درمان یا پیشگیری از این عارضه، رعایت رژیم غذایی منظم است. همچنین باید خواب کافی و مفید در دستور کار قرار بگیرد. با این وجود اگر سردرد از نوع شدید باشد، بهتر است با پزشک متخصص در این خصوص مشورت کرد. در این خصوص حتی برخی روان درمانگران با ارائه راه‌حل‌های کاهش استرس، باعث بهبودی سردردهای پیشانی می‌شوند.

اگر این تکنیک‌ها پاسخگو نباشند، روان درمانگر اقدام به تجویز برخی داروها می‌کند. داروهای شل‌کننده و ضدافسردگی ازجمله این درمان‌ها هستند. البته این داروها تاثیر آنی ندارند و در طولانی مدت باعث بهبودی سردرد می‌شوند.

درمان سردرد پیشانی
درمان سردرد پیشانی

بررسی عوارض مصرف داروهای درمان سردردهای پیشانی

گاهی درمان با قرص سردرد پیشانی نیز ممکن است عوارضی درپی داشته باشد. استفاده بیش از حد داروهای OTC برای رفع سردرد، ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. حتی گاهی اوقات این داروها تاثیر عکس داشته و باعث تشدید سردرد می‌شوند. علت سردرد پیشانی و شقیقه هرچه که باشد قابل درمان است.

یکی از راه‌های پیشگیری از عوارض این داروها، مشورت با پزشک متخصص در مورد نحوه و میزان مصرف دارو است. داروهای ضدافسردگی هم معمولا تاثیرات منفی زیادی دارند. مصرف این داروها با افزایش وزن، یبوست، خشکی دهان و خواب‌آلودگی همراه است. دکتر آنلاین مغز و اعصاب در این زمینه کمک زیادی می‌تواند بکند.

چگونه با استفاده از راهکارهای خانگی از ابتلا به سردرد پیشانی جلوگیری کنیم؟

یکی از راه‌های پیشگیری، نوشتن زمان و شدت ابتلا به سردرد است. این کار کمک می‌کند تا الگوی زمانی مشخص ابتلا به سردرد و شدت آن را شناسایی کنید. به این ترتیب خیلی راحت‌تر می‌توان علت به‌وجود آمدن سردرد را شناسایی کرد. برای مثال ممکن است سردردهای پیشانی، ناشی از مصرف غذاهای خاص، خواب ناکافی، تنش‌های روزمره و … باشد.

یکی دیگر از راه‌کارهای جلوگیری، انجام تکنیک‌های تمدد اعصاب است. اگر شغل شما ایجاب می‌کند که پشت میز بنشینید و به مانیتور خیره شوید، زمان‌های استراحت تعیین کنید. در این زمان‌های استراحت از تمرین‌های ریلکسیشن بهره ببرید.

سردرد پیشانی
سردرد پیشانی

کلام پایانی

سردرد پیشانی یکی از رایج‌ترین عارضه‌هایی است که زندگی روزمره را مختل می‌کند. این نوع سردرد معمولا به‌راحتی درمان می‌شود، با این وجود اگر مزمن و شدید باشد، نیاز به مراجعه حضوری به پزشک وجود دارد. معمولا پزشکان از دارو درمانی برای از بین بردن این عارضه استفاده می‌کنند. البته مصرف طولانی مدت این داروها ممکن است عوارضی را در پی داشته باشد. گاهی اوقات هم از طریق روان درمانگر و ارائه تکنیک‌های خاصی اقدام به کنترل این عارضه می‌کنند.

سوالات متداول سردردهای پیشانی

آیا سردرد پیشانی خطرناک است؟

اگر به صورت طولانی مدت باشد خطرناک بوده و باید جدی گرفته شود.

سردرد پیشانی با دارو درمان می‌شود؟

برای برخی از سردردهای خفیف مصرف دارو باعث درمان می‌شود.

سردرد پیشانی با کم‌آبی رابطه دارد؟

گاهی عدم مصرف آب کافی در طول روز باعث بروز سردرد پیشانی می‌شود.

۴.۱/۵ (۷ نظر)

منبع
healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
51 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شمسی هستم ۶۲ ساله
شمسی هستم ۶۲ ساله
8 روز قبل

خواهش میکنم لطفا پاسخ دهید

شمسی هستم ۶۲ ساله
شمسی هستم ۶۲ ساله
8 روز قبل

سلام وقتی تک سرفه که میکنم قسمت پیشانیم تا شقیقه هام درد میکند علت چیست

ساجده مشرف
ساجده مشرف
13 روز قبل

سلام وقتتون بخیر من ۱۷سالمه و حدودا یک هفته هست که سردرد مداوم قسمت پیشانی دارم خطرناک یا نه باید چیکار کنم؟

محمدرضا
محمدرضا
19 روز قبل

سلام علت سردردی که با بلند شدن تشدید میشه چیه
و اینکه من معمولا وقتی در محیطی غیر محیط خانه قرار میگیرم هر از گاهی دچار این سر درد میشم
و وقتی زیاد حرف میزنم احساس خیلی سنگینی در قسمت پیشونیم دارم و پیشونی و پلکان دچار افتادگی میشه

نازی
نازی
21 روز قبل

سلام من نزدیک ۳۶ روزجراحی افتادگی پلک انجام دادم وازوقتی جراحی کردم هرچندروزاحساس سردردپیشانی وازدوطرف وپشت سرم دردمیکنن حتی چشمهایم دردمیکنه

محترم‌
محترم‌
1 ماه قبل

جواب‌بدید

محترم‌
محترم‌
1 ماه قبل

سلام‌من‌چند‌روزی‌هست‌که‌پیشانی‌سمت‌چپم‌دردمیکنه‌حتی‌چشمم‌هم‌درد‌میگیره‌باید‌چکارکنم؟

حسام
حسام
2 ماه قبل

سلام من سردردم از ناحیه بالای ابرو هست و فقط صبح ها درد میاد میخواستم بدونم چه
نوع سردردیه

بینام
بینام
2 ماه قبل

سلام من خیلی سردرد دارم وسط پیشانی

امیر
امیر
2 ماه قبل

سلام
خسته نباشید
چند وقته به طور مکرر سر درد پیشانی و همزمان درد در پشت سرم اذیتم میکنه
وسط پیشانی به طوریکه حتی چشمم هم درگیر میکنه
و همزمان با این موضوع پشت سرم هم همین درد رو دارم
چه موضوعاتی میتونی عامل این درد ها باشه
تشکر

زهراحیدری
زهراحیدری
2 ماه قبل

میشه جواب بدین

زهرا
زهرا
2 ماه قبل

آیاسردردپیشانی شدیدباقرص حل میشه

شهناز
شهناز
2 ماه قبل

ایاچربی خون باعث سردردمیشود

مسکا یوسفی
مسکا یوسفی
2 ماه قبل

سلام من یکماهی میشه سر درد شدید شدید دارم گلو پیشانیم و رگ های شمام وقتی هم میخواهم چیزی بخونم خط از پیشم راه می‌ره نمیتونم ببینم پیش دکتور هم رفتم بهم دارو داد ولی وقتی می‌خوردم یک ساعتی آروم بود بعد دوباره همون درد رو میگره الان چی کار کنم لطفاً یه چیزی بگین مردم

مختار
مختار
پاسخ به  مسکا یوسفی
2 ماه قبل

ممکنه سینوس هات باشه یا احتمال زیاد اگر سرگیجه موقع بلند شدن داری گوش میانی باید برید متخصص گوش و حلق و بینی

هادی مرادی ثانی
هادی مرادی ثانی
3 ماه قبل

سلام من فقطی که استراحت میکنم که دراز هستم سرم راکه میچرخانم یک طرف سرم وپشت سرم احساس میکنم یک چیزی مثل رگ یا چیزی جا به جا شد و داغ شد باید صبر کنم تو حمون حالت بعد چند ثانیه میچرخونم وکم کم خوب میشه این اتفاق بعصی فقط برام میفته

حسین فرزانه
حسین فرزانه
3 ماه قبل

سلام من الان سه روزه پشت سرم سردرد دارم قرص میخورم یکم آروم میشه دوباره شروع میشه لطفاً منو راهنمایی کنید

کاربر
کاربر
4 ماه قبل

و اینکه به جز اون ها چند وقت پیش هم چشم سمت چپش تیر میکشید خیلی هم زیاد

کاربر
کاربر
4 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر پدر من وسط پیشونیش بیشتر موقع ها تیر شدید میکشه و گیجی و سردرگمی و ۱ بار حالت تهوع و ضعف شدید داره میخواستم ببینم باید به دکتر مراجعه کنه و یا باید چی کار کنه من بهش میگم به دکتر بره ولی نمیره ۴۰ و خورده ای سالشه

آخرین ویرایش 4 ماه قبل توسط کاربر
لیلی
لیلی
پاسخ به  کاربر
3 ماه قبل

حتما حتما سونوگرافی کبد چرب انجام بدن
کبدشون چربه

مختار
مختار
پاسخ به  کاربر
2 ماه قبل

باید بره خدا ناکرده ممکنه بد باشه دکتر مغز و اعصاب و گوش و حلق و بینی نشون بدید تا اگر چیزی هست مهار بشه

مهدی
مهدی
4 ماه قبل

سلام من سردرد پیشانی میگیرم معمولا شب بعداز خواب پیشانیم قرمز میشه

بهار
بهار
4 ماه قبل

سلام من ۳ ماهه باردارم و یک هفته اس ک کل سرم تیر میکشه با چشمام وقتی پامیشم احساس میکنم چشام تار میشه چندثانیه ولی کناره های پیشونیم خیلی درد میکنه و ته سرم و گردنم دکترم میگ باید بستری بشی ولی نمیتونم بستری بشم به نظرتون چیزی جدیه ایه یا ن؟؟؟ممنون میشم راهنماییم کنید چون هرچی استامینوفن اینا میخورم هیچ تاثیری نداره حتی میخوابم و پامیشم دوباره شروع میشه بلافاصله دردش

رضاناروی
رضاناروی
پاسخ به  بهار
3 ماه قبل

ابجی هم سیره خوده منم همینطورم من قلیون کشیدم درد شدید شد بدتر سد این اعتمال کم خونی داره

مختار
مختار
پاسخ به  بهار
2 ماه قبل

باردار هستید زیاد قرص نخورید ..اگر کناره ها هم درد می‌کنه و موقع بلند شدن سرتون گیج می‌ره احتمال این که گوش میانی باشه هم هست متخصص گوش و حلق و بینی برید خوب میشید ولی به هیچ وجه قرص بدون تجویز و زیاد رو نخورید

آرین
آرین
4 ماه قبل

سلام من پیشونیم خیلی درد میکنه و همزمان یک استرس خیلی افتضاح همراه با ترس و حس های بد شبیح ب مرگ رو دارم اگه میشه کمک کنید

مبین
مبین
پاسخ به  آرین
3 ماه قبل

مبین

آرمان
آرمان
پاسخ به  آرین
12 روز قبل

سلام خسته نباشید منم امینجوری هستم ظنم باقلبم حرف میزنه اصلا این ذهن منو خسته کرده بعضی مواقع خوب هستم ذهنم آروم است وزیاد خواب میبینم فکر میکنم باز ذهنم درگیر میشه قلبم ی چیز میگه ذهن ی چیز نمیدونم چکار کنم

سینا
سینا
5 ماه قبل

پیشانی‌درد

اسماعیلی
اسماعیلی
5 ماه قبل

سلام ده روزه سردرد میگیرم سرم سنگینه ،حالت تهوع دارم وضعف شدید دارم .یه سری قرص استفاده کردم که دکتر مغز و اعصاب بهم داده بود .قطع کردم چند روزه ولی هنوز درگیر سر دردم. پیشنهادی برام دارین!

رجب پور
رجب پور
پاسخ به  اسماعیلی
5 ماه قبل

سلام عزیزم من چند سال سردرد بودم دکترا میگفتن میگرن داری .بعداً فهمیدم از معده م بوده معده م هم زخم داشته هم ورم وهم عفونت الان بهترم داروی معده میخورم سر دردم قطع شده.

شاهین
شاهین
پاسخ به  اسماعیلی
4 ماه قبل

تو حامله ایی

مریم موسوی
مریم موسوی
5 ماه قبل

آیا مصرف قهوه و نسکافه باعث کاهش سردرد میشود؟

حیدری
حیدری
پاسخ به  مریم موسوی
2 ماه قبل

سلام بله صد رد صد حتا اعتیاد هم دارع قهوه

ستاره
ستاره
6 ماه قبل

اگر در هفته ۲ یا ۳ بار سر درد در قسمت پیشانی دارید ممکنه چشم ها تون ضعیف شده باشه من دقیقا این علائم رو داشتم

حسن
حسن
پاسخ به  ستاره
2 ماه قبل

نه

مامند
مامند
6 ماه قبل

ایا عفونت گوش باعث درد پیشانی میشود

مختار
مختار
پاسخ به  مامند
2 ماه قبل

بله عفونت گوش خصوصا گوش میانی باعث سردرد اونم برای چند هفته میشه وقتی پا میشی سرت گیج می‌ره حتما برید متخصص گوش و حلق و بینی

شایان جعفری
شایان جعفری
7 ماه قبل

باسلام ۲روزِ بی وقفه سردرد دارم و داروهای مسکن زیاد مصرف کردم و مقطعی کاهش پیدا میکنه و دوباره تشدید میشه!همراه با یبوست و کمی حالت تهوع ولی پشت گردن وسرم رو که ماساژ میدم درحال ماساژ درد سرم قطع میشه ولی تموم نمیشه لطفا راهنمایی کنید!!!باتشکر

شبنم زارع
شبنم زارع
پاسخ به  شایان جعفری
6 ماه قبل

سلام خیلی پیشانیم درد میکنه استامینوفن میخورم تاثیر نداره

هستی
هستی
پاسخ به  شبنم زارع
6 ماه قبل

سلام منم پیشانیم ی طرف درد دارم با استخون درد شدید علت چی میتونه باشه

حسین
حسین
پاسخ به  شایان جعفری
6 ماه قبل

بخاطر یبوست سردرد میشید .اب زیاد مصرف کنید روزی هشت تا
ده لیوان

زینب
زینب
7 ماه قبل

سلام من توی پریدی خیلی سردرد بدی میگیرم چکار کنم وباقرص هم درست نمیشه چون شب تاصبح بچه شیر میدم برای اونم میشه؟! چکار کنم چی بخورم؟

حسن
حسن
پاسخ به  زینب
2 ماه قبل

سلام ‌‌‌فقط تغویت باید بشی

گمار
گمار
7 ماه قبل

سلام،چزا پیشونیم درد میکنه،تا ۳و۴ روز هم طول میکشه

رضا
رضا
پاسخ به  گمار
6 ماه قبل

سلام
من از آخرای برج هفت پیشانی
درد می شوم که نمی توانم هیچ کاری انجام دهم و در بستر بیماری می افتم .
چهار سال است که این اتفاق برای من در ماهای پاییز و زمستان رخ می دهد .
من به دکتر هم مراجعه کردم گفت سینیزیت داری و دارو برایم تجویز کردم اما خوب نشدم .

رضا
رضا
پاسخ به  رضا
6 ماه قبل

باتشکر فراوان لطفا من رو راهنمایی کنید
از این پیشانی درد به ستوه آمده ام .

m.gh
m.gh
پاسخ به  رضا
4 ماه قبل

بهترین راه برای درمان سینوزیت بخور با برگ اوکالیپتوس روزی سه الی چهار بار

زهره
زهره
9 ماه قبل

سلام من پریود که میشم سردرد میشه خسته میشم هم همینطور دراین مواقع اصلا تمرکز ندا رم این دفعه بعداز پزیودی هم موند سردردم خطرناکه

حسن
حسن
پاسخ به  زهره
2 ماه قبل

سلام تقویت

ساجدی
ساجدی
1 سال قبل

دوسه روزهست گاه گاه وبطورمنقطع سردرد پیشانی دارم مثلا یکساعت قطع بوده و دوساعت سردرد خفیف درپیشون دارم وبمرور به اطراف سر سرایت میکند علت چیست

دکمه بازگشت به بالا