آفتاب سوختگی کودکان را چطور درمان کنیم؟

حتی زمانی که والدین تمام تلاش خود را برای محافظت از فرزندان خود در برابر آفتاب انجام می‌دهند، بسیاری از کودکان همچنان دچار آفتاب سوختگی می‌شوند. بنابراین، لازم است که بدانید چگونه آفتاب سوختگی کودکان را شناسایی کنید، چه اقداماتی انجام دهید، چه زمانی با پزشک تماس بگیرید، و چگونه اقدامات لازم برای جلوگیری از آفتاب سوختگی کودکان را در دفعات بعدی در پیش بگیرید.

آفتاب سوختگی مانند سایر سوختگی‌ها می‌تواند باعث سوختگی درجه یک شود که شایع‌ترین نوع آن است، اما آفتاب سوختگی شدیدتر می‌تواند منجر به سوختگی درجه دو و به ندرت سوختگی درجه سه شود.

والدین باید بدانند که هر دو اشعه UVB و UVA می‌توانند به پوست کودکانشان آسیب بزنند. درحالی‌که اشعه‌های UVB به طور معمول پوست را می‌سوزانند، اشعه های UVA ممکن است در پیری پوست اهمیت بیشتری داشته باشند. تابش اشعه UVA ثابت‌تر است و به عمق پوست (درم) نفوذ می‌کند. هر دو UVA و UVB باعث آسیب DNA پوست می‌شوند؛ آسیبی که می‌تواند منجر به سرطان پوست شود.

حتی اگر کودک شما فقط یک سوختگی خفیف داشته باشد یا اصلاً سوختگی قابل مشاهده‌ای نداشته باشد، باز هم ممکن است آسیب پوستی رخ دهد.

علائم آفتاب سوختگی در کودکان

کودک شما ممکن است در کمتر از ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قرار گرفتن در معرض آفتاب، بدون محافظت کافی، دچار آفتاب سوختگی پوست کودکان شود. با این حال، علائم آفتاب سوختگی معمولاً ۱ تا ۲۴ ساعت بعد ظاهر می‌شود. علائم می‌تواند شامل درد، قرمزی پوست، تاول و گاهی تب باشد.

اگرچه آفتاب سوختگی در کودکان با پوست روشن‌تر شایع‌تر است، کودکان سیاه‌پوست و سایر کودکان رنگین پوست هم ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوند.

از آنجایی که تشخیص قرمزی آفتاب سوختگی در کودکانی با پوست تیره‌تر ممکن است دشوارتر باشد، برای والدین مهم است که مراقب نشانه‌های گرمازدگی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید از جمله سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، پوست متورم، تب، یا گرفتگی عضلات باشند.

اگر می‌خواهید بدانید آفتاب سوختگی کودکان از چند روز خوب میشود، باید بگوییم بیشتر بچه‌ها در طی دو تا هفت روز از آفتاب سوختگی، بهبود می‌یابند. بسته به شدت علائم اولیه، روزهای اول بدترین علائم تجربه می‌شود. پس از چهار تا هفت روز، پوست آفتاب سوخته کودک شما معمولا پوسته پوسته می‌شود.

عوارض آفتاب سوختگی بچه ها

بسته به شدت آفتاب سوختگی کودک شما، ممکن است عوارض مختلفی برای او روی دهد. اگر به هر یک از این عوارض توجه نشود، ممکن است مشکلات جدی برای سلامت کودک ایجاد شود. بنابراین اگر عوارض زیر در کودک شما وجود دارد، لازم است به آنها توجه کنید و در صورت لزوم با دکتر آفتاب سوختگی مشورت کنید.

نوشته های مشابه

تاول در آفتاب سوختگی های درجه دو کودکان

آفتاب سوختگی‌های شدیدتر که از نوع سوختگی درجه دو هستند، می‌توانند تاول‌هایی را روی پوست ایجاد کنند. این کیسه‌های کوچک پر از مایع، معمولاً در عرض چند روز پس از تشکیل می‌ترکند و پس از دو هفته کاملاً بهبود می‌یابند. برای درمان افتاب سوختگی پوست کودکان، مناطق تاول زده را تا حد امکان تمیز و خشک نگه دارید و با گاز شل بپوشانید.

مسمومیت با آفتاب در کودکان

مسمومیت با آفتاب یک اصطلاح غیر پزشکی برای آفتاب سوختگی شدید است. این نوع آفتاب سوختگی ممکن است شامل علائمی مانند پوست قرمز و دردناک همراه با تورم و تاول باشد. کودک مبتلا به مسمومیت با نور خورشید ممکن است علائم دیگری مانند تب، لرز یا حالت تهوع نیز داشته باشد.

مسمومیت با نور خورشید گاهی اوقات برای توصیف بثورات پوستی که برخی افراد به دلیل حساسیت به نور خورشید دچار آن می‌شوند، استفاده می‌شود. اصطلاح پزشکی برای این نوع بثورات، «بثورات نوری با اشکال مختلف» (polymorphous light eruption) است که می‌تواند به صورت نقاط کوچک قرمز روی پوست و لکه‌های اگزما مانند یک تا دو روز پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ظاهر شود.

به طور معمول، وضعیتی به نام «کهیر خورشیدی» (solar urticaria) ممکن است در کودکان آفتاب سوخته رخ دهد که در آن قرمزی و کهیر هم وجود دارد، اما معمولاً طی چند ساعت پس از دور شدن از نور خورشید برطرف می‌شود.

ضد آفتاب برای جلوگیری از آفتاب سوختگی کودکان
ضد آفتاب برای جلوگیری از آفتاب سوختگی کودکان

گرمازدگی به علت آفتاب

مشکلات مرتبط با گرما، مانند گرمازدگی می‌توانند در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد شود. این عوارض صرف نظر از این‌که پوست کودک بسوزد یا نه می‌تواند اتفاق بیفتد. هنگامی که افزایش دمای مرکزی بدن با کمبود هیدراتاسیون همراه باشد، گرمازدگی ممکن است رخ دهد.

اگر کودک شما دچار ضعف، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ یا سردرد با پوست رنگ پریده و مرطوب شد، لازم است که او را از حرارت دور کنید و به دکتر پوست مراجعه کنید.

انواع روشهای درمان آفتاب سوختگی کودکان

ما در مقاله دیگری به طور مفصل به درمان خانگی آفتاب سوختگی پرداخته‌ایم که برای کودکان نیز بسیار موثر و کاربردی است و به همین دلیل در این مقاله از آن صرف‌نظر کرده و به طور کلی به درمان افتاب سوختگی پوست کودکان می‌پردازیم.

کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش ناراحتی ناشی از آفتاب سوختگی کودک خود انجام دهید. با این حال هیچ کاری نمی‌توانید بکنید تا آسیب DNA و ساختارهای پوست را که در اثر آفتاب سوختگی رخ داده است، برطرف کنید. پس می‌توان گفت آفتاب سوختگی کودکان خطرناک است. به همین دلیل باید تا جای ممکن از آفتاب سوختگی پوست نوزاد و کودک پیشگیری کنید. برای این‌کار حتما از ضد آفتاب قبل از قرار گیری در معرض نور مستقیم خورشید استفاده کنید.

هدف اکثر درمان‌های رفع آفتاب سوختگی کودکان این است که کودک شما راحت شود و درد او کاهش یابد؛ به خصوص در روزهای اول که آفتاب سوختگی معمولاً در دردناک‌ترین زمان خود است.

اگر می‌خواهید بدانید که برای افتاب سوختگی پوست کودکان چه کنیم، باید بگوییم که اول از همه هنگامی که متوجه آفتاب سوختگی کودک شدید، باید فوراً او را از نور خورشید دور کنید. سپس داروهای کاهش‌دهنده درد مانند تایلنول (استامینوفن) یا ادویل (ایبوپروفن) را به او بدهید. همچنین لازم است که کمپرس خنک و مرطوب را روی ناحیه آسیب دیده بگذارید. حتما به کودکتان مایعات اضافی بدهید تا دچار کم آبی و حال تهوع نشود.

حمام خنک و دوش‌گرفتن می‌توانند به تسکین گرما و درد ناشی از آفتاب سوختگی کمک کنند. علاوه بر این انواع پماد برای آفتاب سوختگی کودکان موجود است. بهترین کرم آفتاب سوختگی کودکان حاوی مواد تسکین دهنده مثل آلوئه ورا است. یک آنتی هیستامین خوراکی و مرطوب کننده‌های موضعی را می‌توان زمانی که نواحی آفتاب سوخته شروع به پوسته‌پوسته شدن و خارش کردند استفاده کرد. پماد آفتاب سوختگی کودکان را می‌توانید از داروخانه ها تهیه کنید. با این حال استفاده از مواد خانگی مثل ماست و الوئه ورا هم مفید است.

برای آفتاب‌سوختگی‌های شدید، داروهای ضد درد که توسط پزشک تجویز می‌گردد و کرم سوختگی تجویزی مانند سیلوادین (Silvadene ) ممکن است ضروری باشد. پماد کورتون هم در مواردی که سوهتگی شدید است تجویز می‌شود.

به طور خلاصه درمان آفتاب سوختگی پوست نوزاد و کودک شامل موارد زیر است:

  • دور کردن کودک و نوزاد از آفتاب
  • داروهای ضد درد مثل استامینوفن و ایبوبروفن
  • نوشاندن مایعات کافی به کودک برای کاهش اثر آفتاب سوختگی
  • کرم آلوئه ورا برای درمان خانگی آفتاب سوختگی کودکان
  • حمام خنک و تسکین پوست آفتاب سوخته در خانه
  • پمادهای سوختگی
  • کمپرس سرد برای درمان خانگی آفتاب سوختگی کودکان
  • کورتن و داروهای تجویزی پزشک
درمان آفتاب سوختگی کودکان
درمان آفتاب سوختگی کودکان

نبایدهای آفتاب سوختگی کودکان

درحالی‌که کودک شما در حال بهبودی است، از چیزهایی که ممکن است پوست او را تحریک کند، اجتناب کنید؛ مانند حمام آب گرم یا لوسیون‌های حاوی بنزوکائین. بیشتر مراقب باشید که آنها مجددا در معرض نور خورشید قرار نگیرند. چون در این شرایط پوست بیشتر تحریک می‌شود.

سوالات رایج درباره آفتاب سوختگی کودکان و درمان

آفتاب سوختگی در کودکان و نوزادان چگونه درمان می شود؟

مهمترین کار این است که کودک را به سرعت از آفتاب دور کنید. در مرحله بعد می‌توانید از دوش آب سرد، پماد الوئه ورا، داروهای تسکین دهنده درد و انواع دیگر درمان خانگی آفتاب سوختگی صورت کودکان استفاده کنید. همچنین لازم است مقادیر زیادی مایعات به کودک بخورانید.

اگر کودکمان آفتاب سوخته شد چکار کنیم؟

چیزی که از همه مهم‌تر است این است که او را از گرما دور کنید، بدن او را خنک کرده و مقدار زیادی مایعات به او بدهید. برای تسکین سوزش لازم است از پماد الوئه ورا، پماد سوختگی و درمان‌های خانگی مثل عسل، ماست، جوش شیرین و روغن اسطوخدوس استفاده کنید. اگر آفتاب سوختگی شدید باشد لازم است از متخصص پوست کمک بگیرید.

آیا آفتاب سوختگی کودکان خطرناک است؟

آفتاب سوختگی کودکان معمولا بعد از چند روز خوب می‌شود. اما ممکن است با جهش‌هایی که روی مواد ژنتیکی سلول ایجاد می‌کند زمینه را برای سرطان پوست فراهم کند. پس مهم است که تا حد ممکن از آفتاب سوختگی کودکان جلوگیری کنیم.

سایت پذیرش ۲۴ به شما کمک می‌کند تا در صورت آفتاب سوختگی کودکان، با دکتر پوست آنلاین مشورت کنید. شما می‌توانید عکسی از بدن و صورت کودک و علائم او را برای پزشک بفرستید تا شما را راهنمایی کند.

سخن آخر

آفتاب سوختگی کودکان می‌تواند خفیف، متوسط و در موارد نادری شدید باشد. برای درمان لازم است ابتدا آنها را از آفتاب دور کنید. سپس سایر اقدامات درمانی را که در این مقاله ذکر شده است در پیش بگیرید. همچنین لازم است تا حد امکان از آفتاب سوختگی پیشگیری کنید. چون می‌تواند سبب سرطان پوست گردد.

۵/۵ (۱ نظر)

منبع
verywellfamily

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جاستین
جاستین
10 ماه قبل

چطوری ماسک صورتشو درست کنیم ؟

دکمه بازگشت به بالا