آیا عطسه و سرفه بعد از جراحی بینی مشکل‌زا است؟ +درمان

این عجیب نیست که قبل یا بعد از عمل جراحی بینی برای شما سوالاتی پیش بیاید. به‌عنوان مثال ممکن است از خود بپرسید «عطسه بعد از عمل بینی ضرر دارد؟» یا «برای سرفه بعد از جراحی بینی چه باید کرد؟»

یا شاید نگران باشید که سرفه شدید بعد از عمل بینی، موجب خونریزی یا تغییر در شکل بینی شما شود. با توجه به این‌که عطسه و سرفه بعد از جراحی بینی یک امر شایع است، در این مقاله ضمن بررسی علل عطسه، به بیان علت سرفه بعد از عمل جراحی، درمان و عوارض عطسه و سرفه بعد از عمل بینی می‌پردازیم.

علت عطسه بعد از عمل بینی چیست؟

معمولاً پس از عمل جراحی بینی، تامپون یا سیلیکون‌هایی در ناحیه‌ی عمل شده قرار داده می‌شود که احساس عطسه را تشدید می‌کنند. عطسه بعد از عمل بینی مخصوصاً در افرادی که سابقه‌ی آلرژیک دارند ممکن است شدید‌تر هم باشد. به‌طوری که برخی از افرادی که تحت عمل جراحی بینی قرار گرفته‌اند حتی تا ۲۰ بار در روز هم ممکن است احساس عطسه را داشته باشند.

اصولاً پس از این‌که علت عطسه بعد از عمل بینی را برای افراد شرح می‌دهیم از ما می‌پرسند که عطسه و سرفه بعد از جراحی بینی چه خطری دارد؟

در پاسخ باید این‌گونه بگوییم که اگر نحوه‌ی صحیح عطسه و سرفه بعد از عمل بینی را بیاموزید، خطری شما را تهدید نمی‌کند اما در صورتی‌که مطابق روز‌های قبل از جراحی بخواهید پیش بروید، ممکن است خونریزی، التهاب، کبودی و درد در بینی شما تشدید شود.

اگر عطسه و سرفه بعد از جراحی بینی شما را آزار می‌دهد، حتماً باید با پزشک خود مشورت کنید. پزشک متخصص پس از بررسی ممکن است دارو‌هایی را برای شما تجویز نماید. برای دریافت نوبت از دکتر جراحی بینی یا دکتر گوش و حلق و بینی کافی است با پذیرش ۲۴ تماس بگیرید.

نحوه‌ی صحیح عطسه بعد از عمل بینی

اگرچه که عطسه بعد از جراحی بینی با لیزر غیر قابل کنترل و یک فرآیند غیرارادی است، اما بهتر است در هفته‌های اول بعد از عمل زیبایی با بینی خود بسیار ملایم رفتار کنید. منظور از رفتار ملایم این نیست که عطسه را در درون خود حبس کنید زیرا این کار بسیار اشتباه و خطرناک است. انرژی عطسه باید به بیرون تخلیه شود ولی تا آنجایی‌که می‌توانید باید از باد کردن بینی خود در حین عطسه جلوگیری کنید. هر چقدر عطسه را با روندی ملایم‌تر پیش ببرید، احتمال تورم و خونریزی غیرضروری بعد از عمل جراحی کاهش می‌یابد.

پس اگرچه که عطسه و سرفه بعد از جراحی بینی را معمولاً نمی‌توان متوقف کرد، می‌توان آن‌ها را تا حدی کنترل نمود. کافی است به‌جای عطسه از طریق بینی یا سرفه با دهان بسته، در هر دو مورد سعی کنید به یاد داشته باشید که در طول این اقدامات غیرارادی دهان خود را باز نگه دارید.

باز کردن دهان در حین سرفه یا عطسه، فشاری را که به‌طور معمول از مجرای بینی وارد می‌شود، به حداقل می‌رساند. همان‌طور که ذکر شد هرگونه فشار در مجاری بینی بلافاصله پس از جراحی می‌تواند منجر به خونریزی و تورم بیشتر شود. البته این موضوع برای هفته‌های اول حائز اهمیت است و بعد از سپری شدن ۲ هفته از انجام جراحی، آن‌چنان دارای اهمیت نخواهد بود.

قرص ضد عطسه بعد از عمل بینی

برخی از افراد هم به‌دنبال قرض ضد عطسه بعد از عمل بینی می‌گردند. همان‌طور که ذکر کردیم در صورتی‌که عطسه‌ی بیش از حد ناشی از واکنش‌های آلرژیک باشد، پزشک متخصص، دارو‌های ضد آلرژیک را تجویز می‌کند. البته این دارو‌ها معمولاً منجر به توقف کامل عطسه نمی‌شوند اما آن‌ها را کاهش می‌دهند. یک روش موثر برای کاهش عطسه فشار دادن زبان روی کام و خم نمودن سر به سمت عقب است.

علت سرفه بعد از عمل بینی چیست؟

به‌طور کلی هدف از سرفه و عطسه پاک‌سازی و بیرون راندن مواد غیر ضروری و آلودگی‌ها از بدن ما است. از آن‌جایی‌که سوراخ‌های بینی نیز کوچک هستند، وظیفه‌ی سنگینی را برای خروج این فشار و هوا بر عهده دارند. مخصوصاً پس از عمل جراحی بینی که تغییر مکان در استخوان‌ها و غضروف‌های بینی انجام می‌گیرد. به همین دلیل است که برخی افراد از سرفه بعد از جراحی بینی با لیزر شکایت دارند. برخی دیگر هم اعلام نموده‌اند که سرفه بعد از جراحی بینی ترمیمی را نیز تجربه کرده‌اند.

برخی نکات ریز بر سرفه بعد از جراحی بینی تاثیر دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جلوگیری از خشک شدن گلو و قرار نگرفتن در معرض دود و آلودگی اشاره کرد.

عوارض سرفه بعد از عمل بینی

شدت سرفه بعد از جراحی بینی استخوانی و غضروفی می‌تواند منجر به خونریزی، ایجاد لخته، درد، کبودی و تورم در ناحیه‌ی بینی شود. از طرف دیگر سرفه ممکن است موجب تغییر شکل، افتادگی و چروک شدن بینی نیز شود، اگرچه احتمال آن کم است.

عوارض سرفه بعد از عمل بینی
عوارض سرفه بعد از عمل بینی

سرفه بعد از جراحی بینی را چگونه انجام دهیم؟

برای سرفه بعد از جراحی بینی نیز باید مشابه عطسه عمل کنید. به‌منظور کاهش فشار بر بینی کافی است دهان خود را باز نگه دارید. برای کم کردن ریسک سرفه‌های بزرگ سعی کنید سرفه‌های ریز را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود قرار دهید. این کار موجب کاهش خارش انتهای گلوی شما می‌شود و احتمال بروز سرفه‌های شدید را کم می‌کند.

درمان سرفه بعد از عمل جراحی بینی

با توجه به این‌که پس از عمل جراحی بینی، استخوان‌ها و غضروف‌ها بسیار حساس هستند، به هیچ وجه! تاکید می‌کنیم به هیچ وجه! هیچ نوع درمان خودسرانه‌ای را نباید پیش بگیرید. برای درمان سرفه بعد از عمل بینی کافی است با پزشک جراح خود مشورت کنید.

معمولاً درمان سرفه بعد از عمل جراحی با رعایت برخی از نکات امکان‌پذیر است که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • این فکر را که جلوی سرفه یا عطسه‌ی خود را بگیرید از سرتان بیرون کنید. این کار فقط منجر به تشدید این موارد می‌شود زیرا فشار باید از طریق باز کردن دهان از بدن خارج شود.
  • سعی کنید در معرض دود و آلودگی قرار نگیرید و به هیچ وجه سیگار یا قلیان استعمال نکنید.
  • اگر سابقه‌ی آلرژی دارید، از پزشک خود بخواهید که برای شما قرص ضد آلرژیک مناسب تجویز کند.
  • مطابق دستور پزشک خود، آنتی‌بیوتیک را در زمان معین و سر ساعت مصرف کنید.
  • اگر عمل جراحی شما در زمستان انجام می‌گیرد، به‌هیچ وجه نباید در معرض هوای سرد قرار بگیرید.
  • اگر عمل جراحی شما در تابستان انجام می‌گیرد، به هیچ وجه نباید در معرض باد کولر قرار بگیرید.
  • از خشک شدن گلوی خود پیش‌گیری کنید.
  • از تماس با افرادی که علائم سرماخوردگی دارند، اجتناب نمایید.
  • اگر سابقه‌ی آلرژی دارید، از تماس یا در معرض قرار گرفتن آلرژن‌ها خودداری کنید.
  • سعی کنید که در هفته‌ی اول پس از عمل جراحی در محیطی آرام زمان را سپری کنید و لباس‌هایی بپوشید که نیاز به خروج آن‌ها از قسمت سر نداشته باشید.
  • هیچ دارویی را خودسرانه مصرف نکنید. قبل از هر کاری حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.
عمل جراحی بینی
عمل جراحی بینی

کلام آخر

به‌خاطر داشته باشید که دستورالعمل‌های مراقبتی پس از عمل جراحی بینی اغلب برای هر بیمار بر اساس نیازهای خاص و سبک زندگی او تعیین می‌شوند. اگرچه اطرافیان و خانواده از راهنمایی کردن شما نیت نامطلوبی ندارند، اما باید به این موضوع دقت کنید که بدن هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. پس اگر موردی برای شما نگران کننده است، به‌جای مطرح کردن آن با اطرافیان، کافی است آن را با جراح بینی خود در میان بگذارید.

اما به‌طور کلی اگر از عطسه و سرفه بعد از جراحی بینی رنج می‌برید کافی است از خشک شدن گلوی خود، با نوشیدن مایعات به‌خصوص آب یا دانه‌های لعاب‌دار، پیش‌گیری کنید.

برای دریافت نوبت از جراح بینی یا ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی کافی است اپلیکیشن پذیرش ۲۴ را دانلود کنید.

سوالات متداول عطسه و سرفه بعد از جراحی بینی

  • روش صحیح عطسه و سرفه بعد از عمل بینی چگونه است؟

در مقاله به‌طور جامع درباره‌ی روش صحیح عطسه و سرفه بعد از جراحی بینی صحبت کردیم اما به‌طور کلی می‌توان این‌گونه گفت که سعی کنید در حین عطسه و سرفه دهان خود را باز نگه‌دارید و بینی خود را باد نکنید. یک روش مناسب برای کاهش سرفه بعد از عمل بینی این است که به‌منظور جلوگیری از سرفه‌های شدید در طول روز سرفه‌های کوچک را ترتیب دهید. این کار موجب کاهش خارش گلو خواهد شد و به مراتب سرفه‌های شدید را کم می‌نماید.

  • آیا خلط گلو بعد از عمل بینی طبیعی است؟

بله، خلط گلو از جمله عوارض این عمل جراحی و علت آن مسدود شدن مسیر بینی است. هدف از خلط گلو خارج کردن آلودگی‌ها و مواد غیر ضروری از بدن است. با توجه به این‌که پس از عمل جراحی بینی، به‌سبب خونریزی، حجم آلودگی افزایش می‌یابد، وجود خلط، طبیعی است.

  • برای بهتر شدن سرفه بعد از جراحی بینی چه بخوریم؟

به‌طور کلی برای پیش‌گیری از سرفه باید سعی کنید گلوی خود را مرطوب نگه دارید. معمولاً بعد از چند ساعت پس از عمل جراحی بینی به شما اجازه‌ی مصرف آب و مایعات سبک داده می‌شود. در روز‌های اول پس از عمل سعی کنید از شیر و آب میوه‌هایی که مزه‌ی ترشی دارند، استفاده نکنید.

در دوره‌ی نقاهت بعد از عمل سعی کنید تغذیه‌ی خود را بر مبنای ویتامین‌های E و C بنا کنید و به‌طور کلی از مصرف مواد غذایی سالم غافل نشوید.

۴.۹/۵ (۸ نظر)

منبع
salihaydin.com.trsistineplasticsurgery.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
زهرا
1 ماه قبل

سلام میتونم خاط تو گلومو قورت بدم ؟

ناهید
ناهید
7 ماه قبل

چشم سمت راستم خیلی درد میکنه بعد عمل بینی الان ۷۰ روز از عملم میگذره سرگیجه و تاری دید هم دارم

ناهید
ناهید
7 ماه قبل

چشم سمت راستم خیلی درد میکنه بعد عمل بینی الان ۷۰ روز از عملم میگذره

دکمه بازگشت به بالا