درمان خانگی جرم گوش

یکی از مشکلات شایعی که اغلب افراد با آن درگیر هستند کیپ شدن گوش‌ها و کم شدن قدرت شنوایی است. ساده‌ترین راه برای تمیز کردن مجرای گوش و تخلیه‌ی جرم آن استفاده از شیوه‌های مختلف درمان خانگی برای جرم گوش است. این شیوه‌ها آسان و در دسترس هستند و هزینه‌ی بالایی ندارند. این مطلب در مورد راه های درمان خانگی جرم گوش است. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

جرم گیری گوش با پیاز

یکی از شیوه‌های معمول و موثر برای درمان خانگی گوش جرم گرفته استفاده کردن از پیاز است. پیاز یک ضدعفونی کننده و ضد التهاب قوی است که می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد. استفاده از پیاز برای از بین بردن جرم گوش به روش‌های زیر انجام می‌شود.

  • روش اول: برای درمان خانگی جرم گوش می‌توانید یک پیاز تازه را قاچ کنید و آن را داخل پارچه‌ای تمیز بپیچید و به مدت ۱۵ دقیقه روی گوش بگذارید.
  • روش دوم: دو یا سه قطره آب پیاز را داخل گوش بریزید تا جرم گوش را تمیز کنید. البته دقت کنید هیچ تکه‌ی ریزی از پیاز داخل گوش نرود.
جرم گوش
جرم گوش

دکتر شستشوی گوش با توجه به میزان جرم داخل گوش بیمار یک روش مطمئن برای خارج کردن آن استفاده می‌کند.

درمان جرم گوش با سیر

سیر یکی از خوراکی‌های ضد التهاب است که استفاده موضعی از آن برای درمان خانگی گرفتگی گوش در اثر جرم مفید است. زیرا سیر خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارد و می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد. حتی در مواقعی که در اثر زیاد شدن جرم و عفونت فرد درگیر گوش درد شود می‌توانید از سیر برای درمان استفاده کند.

سیر دقیقا مانند یک قطره گیاهی برای جرم گوش است و برای استفاده از ان لازم است چند حبه سیر را داخل مقدار کمی روغن حرارت دهید. سپس این مایع را از پارچه‌ی نرم یا صافی عبور دهید و دو قطره از این مایع را داخل گوش بریزید. حتی می‌توانید از بخور سیر هم برای از بین بردن جرم گوش استفاده کنید.

به این صورت که سیر را داخل آب جوش بریزید و گوش جرک گرفته را در معرض بخار آن قرار دهید. این کار باعث می‌شود جرم و آلودگی از گوش تخلیه شود.

درصورتی‌که از روش‌های درمان خانگی جرم گوش استفاده کره‌اید اما همچنان مشکل شنوایی دارید بهتر است با دکتر آنلاین گوش حلق بینی از طریق سایت پذیرش۲۴ مشورت کنید.

جرم گیری گوش با شمع

یکی از روش‌های قدیمی درمان خانگی بیرون اوردن جرم گوش استفاده از شمع است. این روش که به شمع گوش پاک کن معروف است با استفاده از یک شمع مخروطی و توخالی انجام می‌شود.

شیوه انجام این روش به این صورت است که یک شمع توخالی که در پارچه یا پارافین پوشیده شده داخل گوش بیمار قرار داده می‌شود یا اینکه تخلیه جرم گوش با کاغذ انجام می‌شود. سپس سر شمع که بیرون از گوش است روشن می‌شود و حرارت حاصل از آن باعث تخلیه جرم و عفونت گوش می‌شود. در واقعی مکشی که در اثر این کار ایجاد می‌شود علت اصلی خارج کردن عفونت‌های گوش است.

جرم گیری گوش با شمع
جرم گیری گوش با شمع

البته با توجه به اینکه این روش عوارض خطرناکی مانند سوراخ شدن پرده گوش و از بین رفتن قدرت شنوایی دارد، پزشکان توصیه می‌کنند از انجام این روش امتناع شود.

جرم‌گیری گوش با سرکه سیب

سرکه سیب ماده‌ای موثر برای تمیز کردن و از بین بردن جرم گوش در کودکان و بزرگسالان است. با بروز اولین نشانه‌های گوش درد یا کیپ شدن گوش می‌توانید کمی سرکه سیب را داخل گوش بریزید و با انگشت اشاره اطراف گوش را کمی ماساژ دهید. حدود ۵ دقیقه صبر کنید، سپس سر را خم کنید یا با یک گوش پاک کن جرم داخل گوش را تمیز کنید.

درمان خانگی رفع جرم گوش با سرکه سیب عارضه‌ای روی شنوایی ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل استفاده از توصیه می‌شود.

کسانی که با علائم وزوز و گرفتگی گوش به دکتر متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه می‌کنند باید از نظر علائم بالینی و میزان شنوایی تحت معاینه دقیق قرار بگیرند تا مشکل شناسایی و درمان شود.

جرم گیری گوش با جوش شیرین

جرم گوش سفت شده با تاثیری که بر شنوایی فرد ایجاد می‌کند موجب ایجاد ناتوانی می‌شود. به همین دلیل بهتر است هر چند وقت یک بار جرم گوش تمیز شود. اما اگر به هر دلیل میزان جرم زیاد باشد یا اینکه از مدت‌ها قبل داخل گوش باقی مانده باشد و بخواهید آن را رفع کنید، می‌توانید از جوش شیرین استفاده کنید.

برای استفاده از این روش باید کمی جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و با قطره چکان داخل گوش بریزید. ترکیب جوش شیرین و آب می‌تواند جرم‌ها را در خود حل کند و بیرون بریزید. در نهایت از یک دستمال تمیز و خشک برای پاک کردن گوش بیرونی استفاده کنید.

دکتر گرفتگی گوش از روش‌های ایمن برای تمیز کردن جرم گوش استفاده می‌کند تا هیچ آسیبی به گوش و پرده شنوایی وارد نشود.

جرم گیری گوش با آب اکسیژنه

آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید یکی از ترکیبات قوی برای حل کردن جرم گوش است. در این شیوه درمان خانگی میزان یکسانی از هیدروژن پراکسید و آب را باید با هم ترکیب کنید و چند قطره داخل گوش بریزید. جرم گوش این محلول را جذب می‌کند و به شکل یک مایع نسبتاً روان از گوش خارج می‌شود.

جرم گیری گوش در طب سنتی

طب سنتی برای از بین بردن جرم گوش استفاده از روغن‌های گیاهی را توصیه می‌کند. مزیت استفاده از این روش‌ها این است که عارضه‌ی جانبی ندارند و مشکلی را برای بیمار ایجاد نمی‌کند. موارد زیر توصیه‌های موثر درمان گیاهی جرم گوش است.

  • درمان خانگی جرم داخل گوش با روغن نارگیل

یکی از راه‌های درمان جرم گوش در طب اسلامی تبریزیان استفاده از روغن نارگیل است. استفاده از روغن نارگیل ساده است و فقط کافی‌ست کمی روغن نارگیل را گرم کنید و داخل گوش بچکانید. حدود ۱۰ دقیقه به آرامی گوش را ماساژ دهید و سپس سر را به یک سمت کج کنید. اگر با یک گوش پاک کن گوش خود را تمیز کنید متوجه می‌شوید مقدار زیادی جرم و آلودگی از گوش شما بیرون می‌ریزد.

  • درمان خانگی جرم داخل گوش با روغن بادام

روغن بادام هم مانند روغن نارگیل یک درمان خانگی جرم گیری گوش است که نیاز به طول درمان طولانی ندارد. در این روش هم فقط کافی است چند قطره روغن بادام داخل گوش کیپ شده بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا جرم‌ها نرم شوند و بیرون بریزند. از این شیوه برای درمان جرم گوش کودکان در طب سنتی استفاده می‌شود. چون به راحتی می‌توان آن را انجام داد و کودک دچار وحشت و ترس نمی‌شود.

اهمیت تمیز کردن جرم گوش در کودکان

نوزادان و کودکان هم مانند بزرگسالان درگیر مشکل تجمع جرم در گوش می‌شوند. زیاد شدن جرم گوش در آن‌ها موجب گریه و بی‌قراری می‌شود. به همین دلیل بهتر است والدین هر چند وقت یک بار جرم داخل گوش نوزادان را تمیز کنند تا تجمع آن موجب دردناک شدن نشود.

کودکانی که درگیر این مشکل می‌شوند علاوه بر گریه و بی‌قراری علائم دیگری هم دارند. آن‌ها معمولا گوش را می‌کشند یا انگشت خود را داخل گوش فرو می‌کنند.

درمان خانگی جرم با گوش پاک کن ممکن است موجب فشار آوردن به جرم و وارد کردن آن به گوش داخلی شود. پس بهتر است والدین به جای استفاده از گوش پاک کن بعد از هر بار استحمام گوش نوزاد یا کودک را با یک دستمال یا لیف نرم تمیز کنند. همچنین والدین باید دقت داشته باشند که دستمال را داخل گوش فرو نکنند و فقط گوش خارجی را با آن تمیز کنند تا آسیبی به پرده گوش وارد نشود. بهتر است برای آسان‌تر شدن کار دستمال را به آب گرم آغشته کنید و سپس داخل گوش را با آن تمیز کنید.

جرم گوش در کودکان
جرم گوش در کودکان

اغلب افراد تصور می‌کنند تنها علت تجمع جرم داخل گوش تمیز نکردن آن است، اما باید بگوییم کم آبی بدن هم موجب متراکم شدن موم داخل گوش و ایجاد اشکال در شنوایی می‌شود. پس اگر والدین مشاهده کردند که جرم داخل گوش زیاد است به کم آبی بدن هم توجه کنند و درصورت نیاز با پزشک مشورت کنند.

سوالات متداول درمان خانگی جرم گوش

  • چگونه جرم گوش را تخلیه کنیم؟

با استفاده از روش‌های درمان خانگی و استعمال روغن‌های گیاهی می‌توان جرم داخل گوش را نرم و خارج کرد.

  • برای جلوگیری از جرم گرفتن گوش چه کار کنیم؟

یکی از بهترین اقداماتی که برای جلوگیری از جرم گرفتن گوش می‌توان انجام داد این است که با خیس شدن گوش در حمام یا استخر آن را با گوش پاک کن یا حوله آن را خشک کنید.

  • آیا سمعک موجب زیاد شدن جرم گوش می‌شود؟

بله؛کسانی که از سمعک استفاده می‌کنند بیشتر از افراد دیگر در معرض جرم گرفتن گوش قرار دارند و احساس پری و گوش درد می‌کنند.

۲.۹/۵ (۹ نظر)

منبع
healthline.compharmaceutical-journal.comuhhospitals.orgthehealthy.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
19 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
14 روز قبل

سلام بنده برادر کوچکی دارم که هربار در روز اگع بستنی یا سوسیس کالباس بخوره شبش حتما کوش درد میگیرع نکه فقط همین دوتا منظور نوشیدنی های سرد و غذای فست فود ی من بیشتر مواقع از سیگار استفاده میکنم براش به این طریق ک سیگار روشن میکنم فیلترش میزارم داخل گوشش و از طرف دیگر بیبرم داخل دهنم و فوت میکنم دودش به ارومی وارده گوشش میشه و بعد نیم ساعت کلا دردش ساکت میشه اما فقط مسکنه دائمی جواب نمیده

رضا
رضا
1 ماه قبل

چرا سوالات من رو منتشر نمی کنید؟

رضا
رضا
1 ماه قبل

چرا نوشته های منرو پاک میکنید؟

رضا
رضا
1 ماه قبل

ادمین محترم میخواستم خواهش کنم روش جرم گیری با شمع رو برای مخاطبین این سایت بطور واضح و عامیانه توضیح بدهید تا خیالمون از بابت کپی نبودن این مطلب راحت بشه

رضا
رضا
1 ماه قبل

چرا پیام منو منتشر نکردید؟

عبدالناصر بلوچ
عبدالناصر بلوچ
5 ماه قبل

سلام اینجانب عبدالناصر بلوچ خواستم یک سوال کنم .چطور می‌توان گوش خود از چرک پاک کرد کدام راهکار درست است

فری
فری
6 ماه قبل

سلام من یه تیکه دستمال کاغذی اندازه بندانگشت توگوشم فکرمیکنم مونده چکارکنم دردیا مشکلی توشنواییم ندارم تازه امروزای طورشد

R_s
R_s
پاسخ به  فری
5 ماه قبل

برادرتویاشب میمیری یا روزاصلانگران نباش

علی ملکی
علی ملکی
7 ماه قبل

با سلام بنده چند سال است که دچار وز وز گوش شدم تاکنون موفق به درمان نشدم چه پیشنهادی دارید ممنون

عمو دانیال
عمو دانیال
پاسخ به  علی ملکی
1 ماه قبل

مگس تو گوش شما گیر کرده

amirali
amirali
پاسخ به  علی ملکی
16 روز قبل

دوست گرامی.یک.سر پیاز بیارید حالا.با چاقو پیازاز وسط نصف کن یکی از برگه های پیاز.بکن.شبیه قاشق.حالا یک خورده روغن حیوانی.بریز تو برگ پیاز.با آتیش حرارت بده.وقتی روغن خوب داغ وشل شد.با دستمال.کاغذی.یا پنبه.چند قطره داخل گوشت بریزیدصددرصد.دیگه از وزوز گوش.یا درد.خبری.نیست.انشاالله..

حسینی نسب اصل
حسینی نسب اصل
1 سال قبل

همسر۵۷سال سن داردودرکودکی براثرسرماخوردگی ونداشتن تمکن مالی متاسفانه پیشگیری ازعفونت گوش وکلوانجام نشدواین امرسبب شدکه هردوپرده گوشش جرم بسیارکلفتی پیداکندیکبارتحت عمل جراحی قرارگرفت ودکترگفت که پرده گوشش بسیارضخیم شده وشبیه یک لایه موکت کوچک دروچ گوش قرارداردوهیچ کاری نمیتوان انجام دادایا راهکاری هست یاخیر.ممنون ازوقتی که برای همنوعانتان میگذارید.باتشکرفراوان ازشما.

پریسا دبیری
پریسا دبیری
1 سال قبل

سلام من یک هفتس گوشم کیپ شده چند روز قطره گلیسیرینه استفاده کردم دیروز ی شستشو مختصر با اب داده شد ک دردم اومد و دیگه ادامه ندادم و درد داشتم ک ۲ تا قرص خوردم ولی گوشم باز نشده و دوبارهدمعاینه شدم ک گفتن جرم داره ولی دیگه میترسم برم شستشو ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

احمد
احمد
پاسخ به  پریسا دبیری
10 ماه قبل

یه قطره روغن مایع بریز تو گوشات بد یه ساعت با گوش پاکن پاکش کن گوشات باز میشن

جلال
جلال
پاسخ به  احمد
2 ماه قبل

روغن سرخ کردنی باشه یاسالات.وازلین چطوره وازمیکنه

احمد
احمد
پاسخ به  پریسا دبیری
7 ماه قبل

روغ زیتون بریز توگوشت وبعداز۱۰دقیقه فقط باپنبه ه ای که دورگوش پاک کن پیچیدی آروم بچرخون توگوشت تا جرمهاروبگیره وخارجش کن مواظب باش زیادتوگوشت فرونبری به پرده بخوره

گل رز
گل رز
پاسخ به  پریسا دبیری
7 ماه قبل

فقط برو ساکشن پیش متخصص. منم گوش هام کیپ شد ساکشن کردم خوب شد

مهران
مهران
پاسخ به  پریسا دبیری
4 ماه قبل

سلام آب نمک بزن فوری خوب میشه

سارا سجادی
سارا سجادی
1 سال قبل

من چند سال هست که منییر دارم گاهی تشدید میشود ایا جرم گیری سبب کم شدن سرگیجه ها هم میشود و چه غذاهایی برای منییر مضر است ؟

دکمه بازگشت به بالا