آشنایی با علت ترشح گوش و راه‌های درمان آن

خروج ترشحات از گوش عارضه‌ای است که نشان می‌دهد اختلالی در عملکرد گوش ایجاد شده است و با تظاهراتی مانند ترشح مایعات از گوش، درد و تورم یا علائم دیگر خود را نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید بدانید دلیل آب آمدن از گوش چیست و چگونه باید آن را درمان کرد بهتر است این مطلب را بخوانید. این مطلب یک راهنمای کامل در مورد علت ترشح گوش است.

ترشح گوش چیست؟

ترشح گوش یا otorrhea به عارضه‌ای گفته می‌شود که در آن مایعی از گوش خارج می‌شود. در برخی از مواد ترشح نشان دهنده‌ی یک عارضه و بیماری است، اما در برخی مواقع دیگر ممکن است نشانه‌ی خطر نباشد.

انواع ترشحات گوش کدام است؟

از مشخصات ظاهری ترشح گوش و رنگ آن می‌توان علت ایجاد کننده را پیدا کرد. به این ترتیب انواع ترشح گوش از لحاظ رنگ و علت شامل موارد زیر است.

ترشح چرکی و تیره

رایج‌ترین ترشحی که از گوش مشاهده می‌شود ترشحات چرکی و تیره رنگ است که به دلیل پاره شدن پرده گوش ترشح می‌شود. معمولا بعد از ابتلا به عفونت گوش و درمان دیرهنگام یا نامناسب آن، ترشحات چرکی و تیره‌ای از گوش خارج می‌شود.

کسانی که علائمی نظیر درد و التهاب در گوش، کیپ شدن گوش، سردرد و سرگیجه و از همه مهم‌تر کم شدن قدرت شنوایی دارند باید هر چه سریع‌تر به دکتر عفونت گوش مراجعه کنند.

خروج مایع عفونی از گوش

وقتی فردی به صورت مکرر به عفونت گوش مبتلا می‌شود و پزشک ناچار است برای تخلیه‌ی ترشحات گوش میانی با استفاده از جراحی لوله vent را داخل گوش قرار دهد مجرای گوش بسته می‌شود. با بسته شدن مجرای گوش، ترشحات طبیعی گوش میانی مجدداً تولید شود و به صورت مایع شفافی از گوش ترشح شود.

جرم گوش

یکی از ترشحات طبیعی در گوش همه‌ی افراد به نام جرم گوش یا واکس گوش شناخته می‌شود. این ترشح چسبناک گوش، ماده‌ای زرد رنگ یا قهوه‌ای است. جرم گوش برای محافظت از گوش خارجی و جلوگیری از عبور حشرات یا گرد و غبار به گوش ترشح می‌شود. اما اگر میزان آن بیش از حد انتظار باشد، موجب ایجاد عفونت می‌شود.

کسانی که در اثر عفونت گوش دچار آسیب به پرده صماخ شده‌اند و شنوایی خود را از دست داده‌اند می‌توانند با مراجعه به دکتر گوش حلق بینی نسبت به درمان جراحی اقدام کنند.

ترشح آب از گوش

بعد از استحمام یا استخر رفتن ممکن است رطوبت یا آبی داخل مجرای گوش باقی می‌ماند. اگر هنگام پاک کردن گوش متوجه یک ترشح شفاف شدید نباید نگران شوید، زیرا این ترشح همان آبی است که وارد مجرای گوش شده است.

اما اگر این اب داخل گوش بماند و شرایط را برای رشد عوامل بیماری‌زا فراهم کند باعث عفونت خارجی کانال گوش می‌شود و به صورت ترشح آبکی و سفید بیرون می‌ریزد.

ترشح با رگه‌های خونی

با قرار گرفتن اشیا خارجی در گوش درجاتی از عفونت و چرک در گوش مشاهده می‌شود که بیرون ریختن این ترشحات ممکن است نگران کننده باشد. اما اگر با چنین ترشحاتی مواجه شوید به خصوص در بچه‌ها باید قبل از هر چیز به وجود جسم خارجی در گوش به عنوان علت زیاد شدن ترشح گوش توجه کنید.

ترشح با رگه‌های خونی
ترشح با رگه‌های خونی

دلیل ترشح گوش چیست؟

با اینکه اغلب افراد تصور می‌کنند علت ترشح گوش فقط مربوط به بیماری‌های گوش است باید بگوییم مجموعه‌ای از عوامل مختلف موجب این عارضه می‌شوند که شامل موارد زیر است.

عفونت گوش

شایع‌ترین علت خارش و ترشح گوش ورود عوامل باکتریایی، ویروسی یا قارچی به داخل گوش و ایجاد عفونت و التهاب است. شاید در مراحل اولیه عفونت علائم فقط محدود به درد، التهاب، تورم یا کیپ شدن گوش‌ها باشد. اما وقتی درمان عفونت گوش به تاخیر بیفتد و توجهی به آن نشود، عفونت گوش با ترشحاتی همراه می‌شود.

به عبارت دیگر یکی از علامت‌های شایع عفونت گوش میانی این است که پشت گوش آب می‌شود. با زیاد شدن حجم این آب به پرده گوش فشار می‌آورد و موجب پارگی پرده گوش می‌شود. پس ترشحاتی که پشت پرده گوش وجود داشت رها می‌شود و آب آمدن از گوش مشاهده می‌شود.

تصادف یا ضربه به سر

در اثر ضربه به سر یا تصادف ممکن است مایع مغزی نخاعی از گوش خارج شود. با اینکه این عارضه خیلی شایع نیست اما به عنوان علت ترشح گوش بزرگسالان و کودکان باید آن را بشناسیم. البته این نکته را هم بدانید که منظور از ضربه، فقط ضربه اجسام سنگین نیست، بلکه با گوش پاک کن هم می‌توانید این ضربه را به کانال گوش وارد کنید و موجب بیرون ریختن ترشحاتی از گوش شوید.

تغییر فشار هوا علت احساس وجود آب در گوش

تغییر فشار هوا از عواملی است که موجب آسیب به پرده گوش و آب آمدن از گوش می‌شود. به طور مثال هنگام غواصی و در سفرهای دریایی احتمال اینکه پرده گوش پاره شود و ترشحاتی از گوش خارج شود وجود دارد.

راه‌های درمان ترشح گوش چگونه است؟

ترشحات گوش را باید با توجه به علت ایجاد کننده آن درمان کرد. وقتی علت ترشح گوش پارگی پرده گوش است باید به دنبال ترمیم آن بود یا زمانی‌که عفونت گوش میانی بروز کرده باید دنبال راهی برای برطرف کردن عفونت گوش بود. موارد زیر راه‌های درمان عفونت و ترشح گوش است.

درمان ترشح گوش در طب سنتی

کسانی که به عفونت گوش خارجی یا گوش میانی مبتلا شده‌اند و به دنبال آن ترشحاتی از گوش آن‌ها بیرون می‌ریزد با استفاده از درمان‌های طبی سنتی می‌توانند این عارضه را درمان کنند. طب سنتی برای درمان بیماری‌های مختلف از گیاهان دارویی و روغن‌های گیاهی استفاده می‌کند.

روغن‌هایی که برای درمان عفونت و ترشح گوش مفید است شامل موارد زیر است.

  • روغن زیتون
  • روغن کرچک
  • روغن نارگیل

برای استفاده از این روغن‌ها نیاز به شرایط خاصی وجود ندارد و هر فردی بدون محدودیت سنی می‌تواند آن‌ها را استفاده کند. پس باید روغن را داخل قطره چکان بریزید و سر را به کنار خم کنید. دو یا سه قطره روغن داخل گوش بریزید، اما سر خود را تکان ندهید که روغن از گوش بیرون بریزد. اگر این کار را دو یا سه مرتبه در روز تکرار کنید عفونت از بین می‌رود و ترشحات گوش متوقف می‌شود.

یکی دیگر از توصیه‌های متخصصان طب سنتی برای متوقف کردن ترشحات گوش این است که از سرکه سیب استفاده کنید. همان‌طور که قطره گیاهی را داخل گوش می‌ریزید، چند قطره سرکه سیب هم داخل گوش بریزید. بعد از چند روز متوجه می‌شوید که ترشحات گوش متوقف شده است.

درمان ترشح گوش
درمان ترشح گوش

درمان ترشح گوش در خانه

درمان ترشح گوش در خانه کار ساده‌ای است و با استفاده از وسایل و ابزارهای در دسترس انجام می‌شود. اما باید بدانید درمان آب آمدن از گوش با روش‌های خانگی نسبت به روش‌های دارویی به زمان طولانی‌تری نیاز دارد. موارد زیر بهترین درمان‌های خانگی ترشح گوش است.

درمان خانگی عفونت گوش با روغن سیر

می‌توانید روغن سیر را به صورت آماده خریداری کنید یا اینکه خودتان آن را درست کنید. تنها نکته‌ای که برای استفاده از روغن سیر لازم است بدانید این است که باید آن را کمی گرم کنید تا اثربخشی بهتری داشته باشد.

برای تهیه‌ی روغن سیر باید چند حبه سیر را خرد کنید و در روغن زیتون حرارت دهید. لازم است این روغن را صاف کنید تا تکه‌های سیر را جدا کنید و روغن خالص آن را داخل گوش بریزید تا عفونت را از بین ببرد.

درمان عفونت گوش به روش خانگی با پیاز

پیاز با خواصی که در از بین بردن عوامل بیماری‌زا دارد می‌تواند برای درمان عفونت گوش مورد استفاده قرار بگیرد. برای استفاده از پیاز لازم است آن را رنده کنید و چند قطره از آب پیاز را داخل گوش بریزید تا عوامل بیماری‌زا را از بین ببرد.

روش دیگر برای درمان خانگی عفونت گوش این است که یک تکه پیاز را روی گوش بگذارید و روی آن یک حوله داغ قرار دهید تا حرارت حاصل از آن به پیاز منتقل شود و عفونت را از بین ببرد. کمپرس گرم پیاز تا حد زیادی درد و التهاب و ترشح گوش در خواب را از بین می‌برد.

درمان ترشح گوش با عسل

یک روش کنترل عفونت و ترشح گوش استفاده از عسل است. عسل ماده‌ای طبیعی است که به دلیل اثرات شفابخشی که در درمان بیماری‌های مختلف دارد بسیار مورد توجه است. از عسل برای درمان عفونت گوش هم استفاده می‌شود. اگر روزانه چند قطره عسل داخل گوش بریزید متوجه می‌شوید چند روز بعد علائم بیماری از بین می‌رود.

والدینی که با بی‌قراری و گریه‌ی بچه مواجه شدند یا اینکه متوجه شدند چرک و عفونت از گوش فرزندان خارج می‌شود می‌توانند برای درمان عفونت گوش کودکان از عسل استفاده کنند.

درمان دارویی ترشح گوش

با توجه به اینکه عفونت یکی از علت‌های اصلی آب آمدن از گوش است با استفاده از درمان‌های دارویی می‌توان عفونت را کنترل کرد تا ترشحات گوش متوقف شود. با توجه به اینکه بیشتر عوامل ایجاد کننده عفونت باکتریایی هستند با استفاده از قطره‌های آنتی‌بیوتیک یا آنتی‌بیوتیک خوراکی می‌توان عفونت را از بین برد.

درصورتی‌که هنگام ریختن قطره به گوش متوجه شدید مسیر مسدود است و قطره‌ داخل مجرای گوش ریخته نمی‌شود، بهتر است ابتدا ساکشن انجام دهید و عفونت را تخلیه کنید. سپس از قطره برای متوقف کردن ترشحات گوش استفاده کنید.

اگر در کنار آب آمدن از گوش، درد و ناراحتی، تورم و کیپ شدن گوش را هم تجربه می‌کنید، بهتر است از داروهای مسکن مانند استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید.

پیشگیری از ترشح گوش
پیشگیری از ترشح گوش

چگونه از ترشح گوش پیشگیری کنیم؟

برای اینکه از ترشحات عفونی گوش در امان باشید و بتوانید از بروز این عارضه پیشگیری کنید باید موارد زیر را رعایت کنید.

  • بعد از استخر یا استحمام حتماً گوش‌های خود را با دستمال یا حوله خشک کنید و به هیچ وجه از گوش پاک کن یا پنبه استفاده نکنید.
  • در مکان‌های پر سر و صدا که نویز اضافی دارند، حتما از گوش پوش استفاده کنید تا بتوانید از پرده گوش محافظت کنید.
  • نوزادان را با شیر مادر که حاوی آنتی‌بادی‌های مفید است تغذیه کنید و درصورتی‌که مجبورید شیر خشک به آن‌ها بدهید در حالت خوابیده شیشه را در دهان کودکان نگذارید.
  • سیگار کشیدن شرایط بدن را برای ابتلا به عفونت گوش مستعد می‌کند. پس ضمن اینکه سیگار را ترک می‌کنید کودکان و نوزادان را هم از مواجهه با دود سیگار دور نگه دارید.
  • با بروز اولین علائم عفونت گوش درمان مناسبی را برای آن انجام دهید تا از مزمن شدن عفونت جلوگیری کنید.
  • درصورتی‌که از سمعک استفاده می‌کنید هر چند روز یک بار آن را تمیز کنید یا اینکه از انواع پشت گوشی سمعک استفاده کنید.
  • هدفون هم یکی دیگر از عواملی است که باعث ایجاد عفونت در گوش می‌شود و لازم است کاربران هر چند وقت یک بار آن را تمیز کنند.

دکتر عفونت گوش میانی به افرادی که علائم عفونت گوش دارند توصیه می‌کند هر چه سریع‌تر درمان مناسبی را شروع کنند تا درگیر عوارض عفونت و از دست رفتن قدرت شنوایی نشوند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

  • با اینکه در اغلب موارد با توجه فوری ترشح گوش به راحتی درمان می‌شود، اما درصورتی‌که بیمار متوجه شود پشت گوش متورم و قرمز شده است
  • بعد از آسیب ناگهانی به سر ترشحی از آن خارج می‌شود
  • داخل ترشحات رگه‌های خون وجود دارد
  • سن نوزاد کمتر از ۱۲ هفته است و تب بالای ۴۰ درجه دارد

لازم است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند و درمان را شروع کند.

پذیرش۲۴ از طریق وب سایت آنلاین و اپلیکیشن امکان رزرو و مشاوره با دکتر آنلاین گوش حلق بینی را برای شما فراهم کرده است. پس اگر امکان مراجعه‌ی حضوری به مطب ندارید یا می‌خواهید با هزینه‌ی کمی ویزیت شوید، بهتر است از این طریق اقدام کنید.

سوالات متداول ترشح گوش

آیا عنبر نسا و عفونت گوش با هم ارتباطی دارند؟

اگر به دنبال یک روش درمان خانگی عفونت گوش بزرگسالان و کودکان هستید می‌توانید از عنبر نسا هم استفاده کنید. برای استفاده از عنبر نسا لازم است گوش را در معرض دود سوزاندن عنبر نسا قرار دهید تا بتوانید از اثرات درمانی آن استفاده کنید.

استفاده از کمپرس سیر یا فرو کردن حبه سیر در گوش چه محدودیتی دارد؟

با توجه به اینکه حبه سیر که وارد گوش می‌شود ریز است. لازم است هنگام انجام این روش، به خصوص برای کودکان مواظب باشید که حبه سیر داخل گوش فرو نرود.

چرا عفونت حاد گوش باید سریع درمان شود؟

عفونت حاد گوش با علائم ناگهانی بروز می‌کند، اما اگر درمان مناسبی برای آن انجام نشود یا اینکه درمان نیمه کاره رها شود احتمال اینکه به عفونت مزمن تبدیل شود زیاد است. در عفونت مزمن هر چند وقت یک بار علائم بیماری عود می‌کند و درمان آن سخت‌تر می‌شود.

۳.۶/۵ (۷ نظر)

منبع
medicalnewstoday.comhealthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
19 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تکتم
تکتم
2 روز قبل

سلام گوش چپم تاالان دوبارضربه خورده الان هم ترشح میادازگوشم خیلی سنگین متوجه میشم موقعی که ضرب خورد صوت خیلی بدکشید

ندا
ندا
18 روز قبل

سلام خسته نباشید مه گوشم اول قفل شد شنیده نمیتانستم چیزی بعدش باز شد و چرکه تیره رفت رنگش سیاه بعدش هم حال هم آب میایه از گوشم رنگش زرد و خیلی درد میکنه چیکار کنم

فریبا
فریبا
22 روز قبل

سلام خسته نباشین من یه هفته است گوشم خیلی درد می‌کنه و چرک سیاه رنگ تو گوشم هست آنتی‌بیوتیک و قطره استفاده کردم خوب نشده الآنم به آنتی بیوتیک حساسیت کردم چیکارکنم خیلی اذیت میشم

محمود زواره
محمود زواره
22 روز قبل

سلام اینجانب محمود زواره از ابان ماه ۱۴۰۲ تاکنون مرتب به پزشک مخصوص کوش مراجعه نمودم وانواع قطره که میدادند بعد از ۳ جلسه که قطره کوش را استفاده مینمودم بعداز ماه بعد اعلام مینمایند که خوب شده ولی بعداز یک هفته مجددا اب ازکوشم احساس مینمودم که مجددا دکتراعلام مینماید که دوباره عفونت دارد که ازسمعک هم استفاده مینمایم ودکتر گفته هردو سوارخ شده ونمیدانم این عفونت وترشح را چکار کنم شما بمن کمک کنید

فرزانه
فرزانه
1 ماه قبل

سلام پسرم ۱۱سالشه اول سه شب تب کرد الآنم سه روزه آب زرد از گوش چپش خارج میشه چیکارکنم؟

ابوبکر عطارزاده
ابوبکر عطارزاده
2 ماه قبل

سلام آقای دکتر ازگوشم چرک شفاف و بدون بو ترشح می‌شود درمانش چیه چه کار کنم

سوگل
سوگل
3 ماه قبل

سلام،من دوتا گوشم چرک های بدبو میاد بیرون جوریه که خودم و دیگران بو رو حس میکنیم چکار کنم

Norafully
Norafully
3 ماه قبل

سلام من دو روزه گوش چپم یکمی گرفته و وقتی گوش پاک کن فرو میکنم درد میگیره و ترشحات زیادی تهش جمع شده که نمیتونم بیرون بیاورم چیکار کنم؟

امیر
امیر
4 ماه قبل

سلام من گوش چپم حس میکنم موداره واذیتم میکنه ولی به هرکس میگم نگاه کنه میگه چیزی نیست درصورتی که خودم حسش میکنم لطفانظربدین ممنون

جواد حبیبی
جواد حبیبی
5 ماه قبل

سلام آیا چرک گوش به گلودرد وگرفتگی صدا ربط دارد

افروز
افروز
5 ماه قبل

سلام
گوشهای من دوتا شم مشکل دارن پرده شون پاره هستش چند سال پیش یک گوشمو عمل کردن وپرده مصنوعی گذاشتن ولی بعد از چند ماه رفتم پیش همون دکتر که عمل کرده بودن گفتن عملت نتیجه خوبی نداده یکه قسمت پرده ترمیم نمیشه حالا من خیلی زجر میکشم از دوتا گوشهام جدیدا هم یه گوشم آب میاد من چیکار کنم موندم دیگه

زیبا
زیبا
1 سال قبل

من گوشم تقریبا هر روز خیسه… چرکی و تیره نیست… روشنه…و انگار گوشام پوست اندازی می کنن همش توی لاله گوش و پشت گوشم پره پوسته س… وقتی گوش پاک کن استفاده میکنم بعضی وقتا درد میگیره… چیکار کنم؟

forugh
forugh
پاسخ به  زیبا
1 ماه قبل

منم دقیقا همینطوریم

ارمیا
ارمیا
1 سال قبل

من تازه دوروزه که گوشم رو شست و شو دادم منتها شروع کرده به ترشح زیاد و کیپ شده پیش دکترم رفتم گفت مشکلی نداره چیکار کنم

ملامحمد
ملامحمد
پاسخ به  ارمیا
6 ماه قبل

سلام دوست عزیز سالهاست من درگیر بیمار گوش هستم عمل جراحی هم داستم سعی کنید گوش خودتون رو شستشو ندین تجربه از علم هم جلوتره

احمد عشقی نیشابور
احمد عشقی نیشابور
1 سال قبل

با سلام من مدتی پیش گوشم سنگین شد احساس میکردم چیزی توگوشم است تابعد ازمدتی چرک وترشعات ازگوشم آمد شنوایم بهترشد تاالان بازگشم سنگین شد باز مدتی گذشت وازگوشم ترشعات آمد شنوایم تقریباخوب شده ولی جوری که میخوام نیست آیامشکلی نداره نمیخواد کاری دیگه انجام بدهم لطفا راهنمایی بفرمایید

سالار
سالار
1 سال قبل

سلام دکتر من انتی بیوتیک مصرف کردم عفونت و چرک زیادی باگوش پاکن خارج کردم ولی الان مایع شفاف خارج میشه وبو هم نداره چکار کنم

جوادی
جوادی
پاسخ به  سالار
1 سال قبل

سلام دکتر پسر ۷ساله من چندمین بار که گوش درد شدید میگیره مراجعه میکنم دکتر میگن فقط کمی التهاب داره بامصرف یک هفته چرک خشک کن امشب از گوشش یه مایع خارج شده آیا خطرناکه؟رنگ نداشت بو نداشت

مظاهر
مظاهر
پاسخ به  سالار
5 روز قبل

مثه منی هیچ راهی نداره سعی کن زیاد رو گوشت نخوابی برعکس جهت بخواب اصلا دست کاریش نکن خود اون مایه سفید خودش سفت میشه یجورایی ازجایی ک مایه سفیدمیاد انگار درشو کیپ میکنن یکم سنگینی حس میکنی ولی چند وقت طول میکشه تا خودش خوب بشه

دکمه بازگشت به بالا