عوارض بزرگی شاخک های بینی چیست و چگونه درمان می شود؟

در طول زندگی ممکن است مشکلات زیادی به­طور طبیعی یا در اثر ضربه یا تصادف برای بینی و راه­های تنفسی فرد پیش بیاید. هر کدام از این مشکلات عوارض مختلفی دارند و با روش­های متفاوتی قابل حل هستند. یکی از این مشکلات تورم و بزرگ شدن اندازه شاخک­هایی است که داخل بینی قرار دارد و به آن بزرگی شاخک های بینی می­گویند. این مشکل عوارض مختلفی دارد و بهتر است فرد مبتلا به سرعت برای درمان به پزشکان متخصص مراجعه کند. در این مقاله سعی کرده­ایم بدانیم بزرگی شاخک های بینی چه نام دارد ، علائم و عوارض این مشکل چیست و از چه روش­هایی درمان می­شود:

بزرگی شاخک های بینی چگونه است و چه علائمی دارد؟

شاخک، مخروط یا توربین­ها (Turbinates ) ساختاری استخوانی با بافتی نرم دارند که داخل گذرگاه بینی قرار گرفته­اند. در واقع در هر سوراخ بینی، ۳ شاخک وجود دارد که به آن­ها شاخک­های تحتانی (Inferior turbinates )، شاخک­های میانی (Middle turbinates ) و شاخک­های فوقانی (Superior turbinates ) می­گویند. این شاخک­ها نزدیک سپتوم قرار گرفته و میان غضروف و استخوانی که سوراخ­های بینی را از هم جدا کرده­اند فاصله ایجاد می­کنند. سپتوم و شاخک­ها هر دو وظیفه ایجاد رطوبت و گرما را در گذرگاه بینی ایجاد کنند. اما از آنجایی که این شاخک­ها به­طور مستقیم در مجرای بینی قرار گرفته­اند، تورم و بزرگ شدن آن­ها باعث انسداد تنفس از راه بینی و گرفتگی بینی می­شود. به این شاخک­های بزرگ شده به اصطلاح (Nasal Turbinate Hypertrophy ) می­گویند.

علائم و عوارض بزرگی شاخت های بینی

انسداد راه­های تنفسی از طریق بینی یکی از ابتدایی­ترین نشانه­ها و علائم بزرگی شاخک ­های بینی است. این مشکل باعث می­شود فرد مجبور شود هنگام خواب، ورزش و انجام فعالیت­های روزانه از راه دهان نفس بکشد. همین مساله باعث خشکی دهان و مجاری تنفسی می­شود. این مساله باعث آزار فرد هنگام انجام کارهای روزانه می­شود. به دنباله آن فرد ممکن است سردردهای شدید و اختلالات شدید زمان خواب را تجربه کند. در اکثر مواقع نیز باعث خروپف فرد شده و آزار اطرافیان را به همراه دارد.

بزرگی شاخک های بینی
بزرگی شاخک های بینی

علل بزرگ شدن شاخک های بینی و روش های تشخیص آن

بزرگ شدن شاخک های بینی بیشتر به دلیل تورم شاخک تحتانی است. این تورم نیز دلایل بسیاری می­تواند داشته باشد. عمده­ترین آن­ها یک سرماخوردگی ساده است که می­تواند اندازه شاخک­ها را تغییر دهد. در اکثر مواقع پس از بهبودی اندازه شاخک کوچک می­شود اما ممکن است این اتفاق نیفتاده و فرد به بزرگی شاخک ­های بینی دچار شود. از جمله دیگر دلایل این مشکل عبارت است از:

  • سینوزیت مزمن
  • آلرژی
  • تغییرات هورمونی در اثر بارداری
  • روند پیری
  • مشکلات ژنتیکی و مادرزادی
  • محرک­های بیرونی مانند دود سیگار و قلیان یا آلودگی و گرد و غبار هوا

روش­های تشخیصی بزرگی شاخک های بینی

اگر نشانه­های مشکوکی از بروز بزرگی شاخک های بینی داشتید، بهتر است هرچه سریع­تر و به جای خود درمانی در خانه به یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. تنها یک پزشک است که می­تواند دلیل اصلی گرفتگی بینی شما را تشخیص داده و بهترین روش درمانی را پیشنهاد دهد. به­طور کلی یک پزشک متخصص از یک یا چند روش زیر برای تشخیص قطعی این بیماری استفاده می­کنند.

  • بررسی علائم با توجه به توضیحات بیمار و شرح حالی که از خود می­گوید
  • معاینه بالینی و بررسی بینی و حلق فرد
  • آندوسکوپی بینی برای بررسی دقیق تورم
  • انجام سی تی اسکن برای بررسی میزان و جای انسدادها
درمان بزرگی شاخک های بینی
درمان بزرگی شاخک های بینی

درمان بزرگی شاخک های بینی استخوانی و گوشتی

برخی از افراد پس از اینکه از یک پزشک می­شنوند که به بزرگی شاخک­ های بینی مبتلا شده­اند، دچار استرس شده و نگران این هستند که آیا این بیماری درمان می­شود یا نه. در این زمینه لازم است بگوییم این بیماری یک بیماری لاعلاج و دائم العمر نیست و به­راحتی با خوردن داروهای مختلف یا انجام عمل­های جراحی می­توان آن را برطرف کرد. به شرط اینکه از بهترین پزشکان برای تشخیص روش درمان کمک بگیرید. در ابتدا بهتر است بدانید برای درمان باید به چه پزشکی مراجعه کنید.

برای کوچک کردن شاخک های بینی به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

باید بدانید بهترین درمان بزرگی شاخک های بینی را یک دکتر گوش و حلق و بینی به شما پیشنهاد می­دهد. چراکه بهترین شناخت را از ساختار بینی انسان دارد. البته میزان تجربه و تخصص پزشک نیز بسیار در این زمینه موثر است. برای اینکه بهترین متخصصان را در این زمینه پیدا کنید می­توانید به سایت پذیرش۲۴ مراجعه کنید. این سایت این امکان را برای شما فراهم کرده است که با بهترین پزشکان سراسر کشور که تخصص­های مختلف دارند آشنا شوید. همچنین می­توانید نوع ویزیت پزشک را نیز انتخاب کرده و نوبت متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین را دریافت کنید. در ادامه با روش­های درمانی این بیماری بیشتر آشنا می­شویم:

عمل جراحی بزرگی شاخک های بینی
عمل جراحی بزرگی شاخک های بینی

درمان دارویی بزرگی شاخک های بینی بزرگ

ابتدایی­ترین روش­های درمان که توسط یک دکتر گوش و حلق و بینی در نظر گرفته می­شود، تجویز داروها و اسپری­ها برای کاهش میزان تورم و بزرگی در مراحل اولیه است. این داروها زمانی پاسخ می­دهند که مشکل بسیار کم باشد و علائم و نشانه­ها به میزان بسیار کمی فرد را آزار دهند. همچنین برای یک پزشک بسیار ضروری است که مشکلات زمینه­ای مانند آلرژی، سینوزیت مزمن، یا دیگر عللی که باعث بروز این بیماری شده­اند را بر طرف کند؛ چراکه بدون حل آن­ها اقدام برای کوچک کردن شاخک های بینی کاری بی فایده است. پزشک بر اساس سابقه بیماری فرد، میزان پیشرفت بیماری و سن بیمار ممکن است یک یا چند نمونه از این داروها را تجویز کند:

  • تجویز داروهایی مانند آنتی هیستامین برای از بین بردن آلرژی و میزان تورم شاخک­ها
  • تجویز اسپری­های کورتیکواستروئیدی (Corticosteroid sprays ) برای کاهش علائم و گرفتگی بینی

عمل جراحی بزرگی شاخک های بینی

از آنجایی که اکثر این داروها به طور موقت این مشکل را حل می­کنند و در برخی از مواقع مشکل بیمار حادتر بوده و مصرف دارو پاسخگوی درمان نیست، پزشک پیشنهاد جراحی شاخک های بینی را می­دهد.

فرسایش بسامد رادیویی (Radiofrequency Ablation )

یک روش سرپایی برای درمان بزرگی شاخک های بینی است که در آن با استفاده از امواج رادیویی پوشش زیر مخاط بین شاخک و سپتوم را به­طور ملایم گرم کرده تا بتوانند شاخک را کوچک کنند. این روش احتیاجی به بیهوشی عمومی نداشته و با بی حسی موضعی انجام شده و چند دقیقه بیشتر طول نمی­کشد.

درمان خانگی بزرگی شاخک های بینی
درمان خانگی بزرگی شاخک های بینی

توربینوپلاستی (Turbinoplasty )

در این روش کاهش ساب مخاطی (Submucosal Reduction ) با استفاده از عمل جراحی توربینوپلاستی انجام می­شود. این عمل جراحی به دو روش انجام می­شود. در روش اول قسمت کوچکی از شاخک بریده یا برداشته خواهد شد. اما در روش دوم برای دسترسی به استخوان شاخک، روی لایه مخاطی شاخک برشی ایجاد می­شود. پس از آن بخشی از شاخک که اضافه است برداشته می­شود

درمان خانگی بزرگی شاخک های بینی

گاهی بزرگی شاخک های بینی را به راحتی و حتی بدون مصرف داروهای مختلف می­توان حل کرد. کافیست دستوراتی که اکثر پزشکان می­دهند را در خانه انجام دهید و کمی روش زندگی خود را تغییر دهید. دسته­ای از این دستورات عبارتند از:

  • صبح ها هنگام برخواستن از خواب و شب­ها پیش از خواب محلول آب و نمک استنشاق کنید. برای این منظور می­توانید از سرم­های شستشو استفاده کنید.
  • سیگار و قلیان را ترک کنید و حتی الامکان سعی کنید در مجاورت دود آن­ها نیز قرار نگیرید
  • اگر به مواد مختلفی آلرژی دارید سعی کنید آن­ها را مصرف نکرده یا از مواجهه با آن­ها دوری کنید.
  • هوای اتاق و محل زندگیتان را با دستگاه­های رطوبت ساز و یا با جوشاندن آب در محیط مرطوب نگه دارید.
  • اگر سینوزیت حاد یا مزمن دارید بهتر است هرچه سریع­تر برای درمان آن اقدام کنید.
  • سیستم ایمنی خود را تقویت کنید، آب زیادی بنوشید و از میوه­هایی که ویتامین سی زیادی دارند استفاده کنید.

درمان گیاهی بزرگی شاخک های بینی انسان چیست ؟

علاوه بر روش­های درمانی دارویی و جراحی، افرادی که می­توانند و علاقه دارند گیاهان دارویی مصرف کرده و به توصیه­های طب سنتی توجه کنند می­توانند از روش­های درمان گیاهی ورم شاخک های بینی استفاده کنند. استفاده از بسیاری از این روش­ها در کنار روش­های درمانی پزشکی می­تواند روند بهبودی بزرگی شاخک های بینی را بهبود بخشیده و از میزان علائم بکاهد. البته در نظر بگیرید که به­جای مراجعه به افراد غیر متخصص، به پزشکانی که در این زمینه تخصص دارند مراجعه کنید و روش­هایی که آن­ها پیشنهاد می­دهند را پی بگیرید. برخی از این دستورات را نیز در ادامه شرح داده­ایم:

درمان گیاهی بزرگی شاخک های بینی
درمان گیاهی بزرگی شاخک های بینی
  • روزی یک مرتبه دمنوش آویشن کوهی با عسل میل کنید.
  • اسانس اکالیپتوس را در آب گرم بریزید و حوله را روی سر بیندازید و بخار آن را تنفس کنید.
  • روغن نعنا را درون آب گرم بریزید و ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بخار آن را تنفس کنید.
  • از انفیه­های مخصوص برای عطسه و باز شدن بینی استفاده کنید.

پاسخ به سوالات متداول در مورد بزرگی شاخک های بینی

سوالات زیادی برای افرادی که مبتلا به بزرگی شاخک های بینی هستند پیش می­آید. از آنجایی که پاسخ به تمام آن­ها در یک جا امکان پذیر نیست در ادامه تنها به ۳ سوال مهم در این زمینه پاسخ می­دهیم:

۱- آیا عمل شاخک های بینی عوارض دارد؟

اگر در مورد عمل شاخک بینی نی نی سایت و سایت­های دیگر جستجو کرده باشید، نظرات افرادی را می­خوانید که با عوارض مختلفی بعد از عمل دست و پنجه نرم می­کنند. در ابتدا باید بگوییم اگر قصد عمل شاخک های بینی را دارید باید بهترین و با تجربه­ترین دکتر جراحی بینی را پیدا کنید. چراکه عوارضی که نگران آن هستید در صورتی پیش می­آید که پزشک به کار خود مسلط نباشد. در این صورت یکی از عوارض بعد از عمل اینست که شاخک­های بینی علکرد اصلی خود را از دست می­دهند و فرد در بینی خود احساس سوزش و خشکی زیاد می­کند. این مشکل در اثر برداشتن بیش از اندازه لایه مخاطی بینی رخ می­دهد.

۲- آیا مشکل بزرگی شاخک های بینی بعد از عمل رینوپلاستی حل می شود؟

یک جراح بینی ترمیمی هنگامی که قصد دارد عمل جراحی بینی انجام دهد، باید تمامی مشکلاتی که شما دارید را بررسی کند. به­طور مثال عمل جراحی پلاستیک بینی بدون در نظر گرفتن سایز شاخک­های بینی، باعث می­شود به نظر برسد بزرگی شاخک های بینی از عمل رینوپلاستی به وجود آمده است. اما در واقع این ربطی به عمل جراحی پلاستیک شما نداشته و از قبل وجود داشته است. اما با کوچک شدن سایز بینی شما بزرگی شاخک­های بینیتان بیش از پیش باعث مسدود شدن راه­های تنفسی شما می­شود.

بزرگی شاخک های بینی
بزرگی شاخک های بینی

۳- تفاوت پولیپ و شاخک بینی چیست؟

آنچه باید بدانید اینست که پولیپ و بزرگی و تورم شاخک­های بینی علائم مشابهی دارد اما دو مشکل کاملا جدا هستند. به­طور مثال هنگام لمس بینی در بزرگی شاخک های بینی استخوان و گوشت بینی هنگام لمس پزشک درد می­گیرد. اما بیماری که پولیپ بینی دارد هنگام لمس بینی توسط پزشک دردی را احساس نمی­کند. همچنین پولیپ­ها متحرک هستند در صورتی که شاخک بینی ثابت است و حرکت دادن آن امکان­پذیر نیست. این را نیز باید بدانید که اگر به­طور همزمان به هر دو مشکل دچار بودید، می­توانید با یکبار عمل جراحی هر دوی آن­ها را حل کنید.

۳.۲/۵ (۵ نظر)

منبع
healthlineenthealthnycfacedocstlsinuscenter

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
راشین افشارلو
راشین افشارلو
10 روز قبل

من وقتی بچه بودم سه و چهار بار از ناحیه بینی بد جوری ضربه خوردم از اون به بعد هم سینوزیت و هم لوزه سوم داشتم دهنم بدجوری بو میده نفس نمی تونم بکشم شبا راه بببینم مسدوده . شدید غر و پف می کنم بطوری که دیگران آزرده میشن یبار عمل کردم ولی فایده نداشت هیچ . سوراخ بینی م بزرگ موندن خیلی خیلی اذیت میشم جمع نمی تونم بخوابم

خوشنام
خوشنام
23 روز قبل

خیلی سپاسگزارم بابت این آگاهی رسانی

راسخ
راسخ
5 ماه قبل

بسیار عالی ومفید بود.

دکمه بازگشت به بالا