عمل رینوپلاستی چیست؟ + روند انجام و بهبودی بعد از آن

عمل بینی یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین عمل‌های زیبایی است. این عمل انواع مختلفی دارد و روند جراحی هر کدام از آن‌ها متفاوت است. رینوپلاستی (به انگلیسی Rhinoplasty) یکی از انواع این عمل‌ها است. در ادامه مطلب تا انتها همراه ما باشید تا این عمل و خطرات احتمالی آن را بیشتر توضیح دهیم.

عمل رینوپلاستی چیست؟

رینوپلاستی یکی از انواع جراحی بینی است که جراح طی آن ساختار غضروف یا استخوان بینی را برای اصلاح ظاهر آن تغییر می‌دهد. افراد ممکن است این عمل را برای ایجاد تغییرات زیر انجام بدهند:

  • تغییر در اندازه بینی
  • تغییر در زاویه بینی
  • صاف کردن پل بینی
  • تغییر شکل نوک بینی
  • تغییر در اندازه سوراخ‌های بینی
  • رفع افتادگی نوک بینی
  • اصلاح برآمدی یا فرورفتگی‌های بینی

آمادگی برای عمل رینوپلاستی

جراح بینی باید سوابق شما را به‌شکل دقیق بررسی کند تا مشکلی برایتان پیش نیاید. برای مثال اختلال هموفیلی باعث می‌شود خونریزی بیمار بند نیاید و در نتیجه افراد مبتلا به هموفیلی گزینه مناسبی برای این نوع جراحی نیستند.

بینی و فرم صورت هر فرد با دیگری متفاوت است. در جلسه مشاوره می‌توانید نظر خود را درباره انتظارهایی که برای ظاهر نهایی بینی خود دارید، عنوان کنید.

جراحی بینی کاملا سلیقه‌ای است. در نتیجه دکتر جراحی زیبایی بینی باید با توجه به سلیقه شما و حالت صورتتان عمل رینوپلاستی را انجام بدهد. پزشک در جلسه مشاوره عکس‌های مختلفی را از بینی شما از زوایای مختلف می‌گیرد و در صورت نیاز حین جراحی به آن‌ها مراجعه می‌کند.

تفاوت رینوپلاستی با جراحی بینی چیست؟

فرق جراحی بینی با رینوپلاستی این است که جراحی بینی یک دسته‌بندی کلی است و خودش به چند گروه دیگر تقسیم می‌شود. سپتوپلاستی و رینوپلاستی دو گروه اصلی جراحی بینی هستند.

عمل رینوپلاستی به ظاهر بینی مربوط است اما در عمل سپتوپلاستی ساختار داخلی بینی را تغییر می‌دهند. برای مثال دکتر انحراف تیغه بینی برای اصلاح این مشکل عمل سپتوپلاستی را انجام می‌دهد.

خطرات احتمالی جراحی بینی چه چیزهایی هستند؟

به‌شکل کلی همه عمل‌های جراحی با عوارض و خطرهایی مانند عفونت، خونریزی یا واکنش بد به بیهوشی همراه هستند. اما جراحی بینی به روش رینوپلاستی ممکن است عوارض دیگری نیز داشته باشد که در فهرست زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مشکلات تنفسی
  • خونریزی بینی
  • بی‌حسی بینی
  • بینی نامتقارن
  • زخم‌های ناشی از جراحی

برای خودداری از عوارض و مشکلات احتمالی به مدت دو هفته قبل و دو هفته بعد از عمل رینوپلاستی از مصرف مسکن‌هایی که ایبوپروفن یا آسپرین دارند، خودداری کنید. این داروها روند انعقاد خون را کند می‌کنند و باعث خونریزی بیشتر شما می‌شوند.

افراد سیگاری در درمان جراحی بینی با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند. سیگار روند بهبودی را کند می‌کند. نیکوتین رگ‌های خونی را منقبض می‌کند و در نتیجه اکسیژن و خون کمتری به بافت‌ها می‌رسد. ترک سیگار قبل و بعد از جراحی به روند بهبودی شما کمک می‌کند.

روند جراحی رینوپلاستی چگونه است؟

جراح بعد از بی‌هوشی برش این عمل را به‌شکل باز یا بسته انجام می‌شود. در برش باز پزشک آزادی بیشتری برای تغییر در ساختار استخوان و غضروف بینی دارد.

بعد از انجام برش، دکتر زیبایی ساختار استخوان و غضروف را تغییر می‌دهد. گاهی ممکن است پزشک از غضروف گوش برای بهبود شکل و ساختار بینی‌تان استفاده کند. دکتر زیبایی بعد از انجام تغییرات لازم پوست را بخیه می‌کند.

عمل رینوپلاستی بینی گوشتی به‌شکل کلی سخت‌تر و پیچیده‌تر از بینی‌های استخوانی است و روند آن نیز فرق دارد. بسیاری از افرادی که دوست ندارند عمل جراحی را تجربه کنند، برای بهبود ظاهر بینی خود، رینوپلاستی بینی گوشتی بدون جراحی را انتخاب می‌کنند.

رینوپلاستی بینی بدون جراحی چیست؟

این روش برای افرادی مناسب است که شرایط انجام دادن عمل جراحی را ندارند یا نمی‌خواهند آن را تجربه کنند. در این روش از تزریق فیلر استفاده می‌شود و نتیجه آن نیز دائمی نیست.

معمولا ۶ ماه بعد از تزریق فیلر اثر آن از بین می‌رود. هزینه رینوپلاستی بینی بدون جراحی به دلیل ساده‌تر بودن بسیار کمتر از جراحی رینوپلاستی بینی است.

رینوپلاستی بینی بدون جراحی
رینوپلاستی بینی بدون جراحی

روند بهبودی بعد از عمل رینوپلاستی

بعد از جراحی یک آتل پلاستیکی یا فلزی روی بینی فرد قرار می‌گیرد که به حفظ و بهبود حالت آن کمک می‌کند. بینی بعد از جراحی آسیب‌پذیر است و آتل از آن محافظت می‌کند.

همچنین تامپون‌هایی را درون بینی قرار می‌دهند که به حفظ شکل سوراخ‌های بینی کمک می‌کند و جلوی خونریزی را می‌گیرد. عمل بینی نیازی به بستری شدن ندارد و اگر مشکل خاصی نداشته باشید، می‌توانید همان روز از بیمارستان یا کلینیک مرخص شوید.

اگر بینی شما برای بار دوم یا چندم عمل شده باشد، ممکن است وضعیت پیچیده‌تری داشته باشید و احتمالا جراح بینی ترمیمی مراقبت‌های بیشتری را برای شما در نظر می‌گیرد.

بهتر است پانسمان و آتل را تا یک هفته روی بینی خود نگه دارید. اگر بخیه‌ها قابل جذب نیستند، یک هفته بعد از جراحی به مطب دکتر جراحی زیبایی بینی خود مراجعه کنید تا آن‌ها را بکشد و پانسمان را بردارد.

تورم و قرمزی در اطراف بینی و چشم‌ها بعد از انجام عمل طبیعی است و با گذر زمان از بین می‌رود. می‌توانید از کمپرس یخ برای کاهش قرمزی و تورم استفاده کنید. همچنین مراقبت‌های بعد از عمل را جدی بگیرید و در انجام آن‌ها کوتاهی نکنید.

به توصیه پزشکان باید تا چند هفته بعد از عمل رینوپلاستی، از انجام دادن کارهای زیر اجتناب کنید:

  • دویدن و فعالیت‌های بدنی سنگین
  • فین کردن
  • جویدن و خوردن مواد غذایی سفت مانند هویج و خیار
  • خندیدن یا گریه کردن شدید به‌شکلی که عضلات صورت را حرکت دهد.
  • عینک زدن
  • قرارگیری در معرض نور مستقیم خورشید
بهبودی بعد از عمل رینوپلاستی
بهبودی بعد از عمل رینوپلاستی

سوالات رایج در مورد عمل رینوپلاستی

در این بخش به ۳ سوال متداول پاسخ می‌دهیم.

بهبودی بعد از عمل بینی چقدر طول می‌کشد؟

برای بیشتر بیماران حدود ۶ هفته طول می‌کشد تا استخوان‌های بینی بعد از عمل بهبود یابند. در این مدت باید فعالیت‌هایی که صورت و به‌خصوص بینی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، به حداقل برسانید.

بعد از عمل رینوپلاستی چگونه بخوابیم؟

بهتر است به پشت دراز بکشید. در این حالت آسیبی به بینی شما نمی‌رسد، تنفس راحت‌تر است و تورم ناشی از جراحی نیز زودتر از بین می‌رود.

بهترین زمان برای دراوردن تامپون‌های درون بینی چه زمانی است؟

تامپون باعث کاهش خونریزی و تورم در روزهای اول جراحی می‌شود. پزشک‌ها معمولا تامپون را ۲ الی ۳ روز بعد از جراحی در می‌آورند.

سخن نهایی

جراحی بینی عملی نسبتا ساده و ایمن است و پیچیدگی خاصی برای بیمار ندارد. با این‌حال روند بهبودی آن نسبتا طولانی است و مراقبت‌های بعد از عمل برای حفظ حالت بینی اهمیت زیادی دارد.

همان‌طور که در مطلب رینوپلاستی نی نی سایت آمده است، نتیجه نهایی عمل بینی بعد از ۱ سال مشخص خواهد شد و تا آن زمان تورم ناشی از عمل اجازه نمی‌دهد ظاهر نهایی بینی شکل گیرد.

اگر به اطلاعات بیشتری درباره عمل رینوپلاستی بینی نیاز دارید، می‌توانید از طریق سامانه پذیرش۲۴ با یک دکتر پوست آنلاین مشورت کنید.

 

۴/۵ (۶ نظر)

منبع
healthline.comsouthernent.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیرمحسنی
امیرمحسنی
5 ماه قبل

سلام من پرستارهستم و میخواهم اطلاعات پزشکی روز را داشته باشم

شمس الدین
شمس الدین
1 سال قبل

سیف ترکسون به کدام مریض ها بدیم وسینه را چیست

دکمه بازگشت به بالا