تست تمپانومتری چیست؟ +کاربرد و تفسیر تمپانومتری

تست تمپانومتری برای تشخیص کم شنوایی در افراد با سنین مختلف انجام می‌شود. این تست به پزشکان و بیماران کمک می‌کند دریابند که مشکل کم شنوایی فرد با سمعک درمان پذیر هست یا اینکه نیاز به تجویز دارو وجود دارد. اگر می‌خواهید به طور دقیق بدانید Tympanometry چیست، چه کاربردی دارد و چگونه تفسیر می‌شود این مطلب را تا آخر بخوانید.

تست تمپانومتری گوش چیست؟

تمپانومتری یکی از انواع تست امپدانس گوش و معاینه‌ای است که به واسطه‌ی آن عملکرد گوش میانی و میزان تحرک پرده گوش و استخوان‌های رسانا بررسی می‌شود. در این آزمایش با اعمال تغییرات فشار هوا درکانال گوش موارد مورد نظر اندازه‌گیری می‌شود و پزشکان می‌توانند مشکلات گوش میانی را تشخیص دهند و درمان مناسب با آن را اتخاذ کنند.

حتی پزشک در برخی از کودکان هر چند هفته یک بار تست تمپانومتری را تکرار می‌کند تا مشخص شود در طول زمان میزان مایع در گوش میانی چقدر است و آیا تغییر کرده است یا نه.

بعد از اینکه تست تمپانومتری انجام شد نتایج آن به شکل طرح‌های گرافیکی یا تمپانوگرام ثبت می‌شود. پزشک با استفاده از نتایج تمپانوگرام و تفسیر تست‌های آن اختلالات شنوایی را شناسایی می‌کند و درمان مناسب آن را انجام می‌دهد.

ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی با استفاده از اپلیکیشن و وب سایت پذیرش۲۴ باعث می‌شود در مدت زمان کوتاه و با هزینه‌ی کم بتوانید سوالات خود را از پزشک بپرسید

کاربرد تست تمپانومتری در شنوایی شامل چه مواردی است؟

  • در کودکان و بزرگسالان با تست تمپانومتری می‌توان وجود مایع در گوش میانی را تشخیص دارد.
  • التهاب و عفونت گوش میانی یا اوتیت با تست تمپانومتری تشخیص داده می‌شود.
  • تست تمپانومتری در تشخیص سوراخ یا پارگی در پرده گوش کاربرد دارد.
  • مشکل در شیپور استاش با این تست شناسایی می‌شود.

برای مراجعه به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی می‌توانید از لیستی که در وب‌سایت پذیرش۲۴ آماده شده استفاده کنید.

تفسیر تست تمپانومتری چگونه است؟

اطلاعات تمپانوگرام به صورت زیر تفسیر می‌شود.

  • تمپانوگرام نوع  A

در تست سالم بودن گوش وقتی فشار در حفره گوش میانی با فشار کانال گوش برابر باشد سیستم شنوایی طبیعی است و خط روی تمپانوگرام که مانند یک کوه است روی نوک قله مشاهده می‌شود و نشان می‌دهد مشکلی برای ورود صدا از گوش میانی به داخل گوش وجود ندارد. پس پرده‌ی گوش و استخوانچه‌های ریز گوش هم به صورت طبیعی حرکت می‌کند و مایعی در گوش میانی وجود ندارد.

این مورد را هم به خاطر داشته باشید که فشار عادی گوش میانی در حدود ۵۰ تا ۲۰۰ daPa است که میزان آن در کودکان و بزرگسالان متفاوت است. تست تمپانومتری مواردی که میزان فشار عادی بیشتر یا کمتر از این مقدار باشد را نشان می‌دهد.

  • تمپانوگرام نوع B

وقتی نتیجه تست تمپانوگرام غیرعادی باشد و فشار گوش پایین‌تر از حد صفر باشد dapa ثبت می‌شود. در واقع این تمپانوگرام‌ها یک خط صاف هستند که اختلالات گوش میانی باعث ایجاد آن شده است. در مواردی که پرده گوش سوراخ باشد و حجم مجرای گوش تغییر کرده باشد تمپانوگرام B ایجاد می‌شود. مشکلات دیگری که با این نتیجه قابل تشخیص هستند شامل انسداد پرده گوش با جرم گوش، رشد زائده یا تومور در گوش میانی و فشار غیر طبیعی گوش میانی است.

  • تمپانوگرام نوع C

شکل تمپانوگرام C هم مانند کوه است ولی به سمت منفی نمودار متمایل می‌شود و نشان می‌دهد در فضای گوش میانی فشار منفی وجود دارد. مشخص شدن تمپانوگرام نوع C در عفونت گوش، آلرژی و احتقان سینوسی و مراحل پایانی سرماخوردگی بروز می‌کند.

دکتر سنگینی گوش وضعیت گوش را بررسی می‌کند تا علت افت شنوایی را تشخیص دهد و بهترین درمان را برای بیمار انجام دهد.

شیوه انجام تست تمپانومتری چگونه است؟

انجام آزمایش تمپانومتری سخت نیست و با تجربه‌ی ناخوشایند همراه نخواهد بود. در ابتدای شروع آزمایش گوشی‌های نرمی در گوش قرار داده می‌شود که باعث می‌شود فرد فشار هوای متفاوتی را تجربه کند. در حین انجام آزمایش هم لازم است فرد ساکت باشد و صحبت نکند یا اینکه چیزی نخورد. حتی به کودکان آموزش داده می‌شود که آب دهان خود را قورت ندهند.

اگر چه انجام این‌ کارها تغییر زیادی در نتیجه‌ی آزمایش ایجاد نمی‌کنند، با این‌حال بهتر است فردی که قصد دارد تست را انجام دهد این کارها را انجام ندهد.

جراح گوش به بیمار توصیه می‌کند مراقبت‌های بعد از جراحی را جدی بگیرد تا موفقیت حداکثری از جراحی تامین شود.

کاربرد تست تمپانومتری در شنوایی
کاربرد تست تمپانومتری در شنوایی

تست تمپانومتری چقدر طول می‌کشد؟

تست تمپانومتری گوش به سادگی و در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود. بپس لازم است کسانی که به دلیل محدودیت زمانی این تست را به تعویق می‌اندازند از کوتاه بودن مدت زمان تست خبر داشته باشند.

مزیت استفاده از تست تمپانومتری چیست؟

استفاده از تست تمپانومتری برای تشخیص مشکلات شنوایی به ویژه در کودکان اهمیت زیادی دارد. زیرا تشخیص به موقع و انجام اقدامات درمانی مناسب می‌تواند بیماری‌ها و مشکلات گوش را درمان کند.

متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن درصورتی‌ می‌توانند به حداکثر موفقیت و رضایت از درمان که برسند که بیمار مراقبت‌های بعد از جراحی را جدی بگیرید و به دقت انجام دهد.

سوالات متداول تست تمپانومتری

  • آیا تست فشار گوش دردناک است؟

برخی از والدینی که می‌خواهند تست فشار گوش را برای فرزندانشان انجام دهند نگران این هستند که انجام تست با درد برای کودک همراه باشد، اما واقعیت این است که تست فشار گوش درد ندارد.

  • اهمیت آزمایش PTA چیست؟

معاینات دوره‌ای ادیومتری راهی برای اندازه‌گیری شنوایی هستند و مشکلات فرد را مشخص می‌کنند. از طرف دیگر برای کارگران به عنوان مدرک شناخته می‌شود و می‌تواند در نتیجه‌ی آسیب‌های شغلی غرامت دریافت کنند.

  • کاربرد تست ECOG چیست؟

تست الکتروکوکلئوگرافی بدون درد است و برای تشخیص بیماری‌‌ها و اختلالات گوش داخلی کاربرد دارد.

۵/۵ (۱ نظر)

منبع
healthline.comhealthyhearing.comwebmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین حسینی
حسین حسینی
2 ماه قبل

در ضمن کم میشنوه

حسین حسینی
حسین حسینی
2 ماه قبل

سلام پسری ۱۱ساله دارم توی گوشاش مایع گوش خشک میشه ومثل یه پرده نازک بیرون میزنه علت چیه

دکمه بازگشت به بالا