۱۵ روش پزشکی پرطرفدار لیفت صورت

در زیبایی‌شناسی و فاکتورهای تعیین‌کننده زیبایی، چهره و صورت مهم‌ترین قسمت بدن هر فرد است. داشتن پوستی زیبا و بدون چین‌وچروک آرزوی همه است؛ اما پوست و صورت انسان در اثر عوامل مختلفی آسیب‌دیده و زیبایی دوران جوانی خود را از دست می‌دهد. پوست صورت در اثر پیری، کم‌آبی، تغذیه نامناسب و آلودگی‌های مربوط به آب‌وهوا شادابی و طراوت اولیه خود را از دست می‌دهد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد لیفت صورت و انواع روش‌های مختلف و به‌روز لیفت پوست صورت آشنا شویم. با ما همراه باشید.

با الماسی به نام کلاژن آشنا شوید

کلاژن یکی از پروتئین‌هایی که به‌وفور در بدن انسان یافت شده و در ساختار پوست، مو، ناخن، بافت‌های هم‌بند، غضروف‌ها، استخوان‌ها و مفاصل وجود دارد. حدود ۳۰ درصد کل پروتئین‌های ذخیره‌شده و سنتزشده در بدن انسان را کلاژن‌ها تشکیل می‌دهند. کلاژن عنصری حیاتی در استحکام و جوانسازی پوست انسان است. پوست انسان بخشی طراوت و شادابی خود را مدیون حضور این پروتئین است.

هرچه سن افزایش پیدا می‌کند، سنتز و ذخیره کلاژن در بدن کاهش‌یافته و پوست دچار افتادگی، پیری و چین‌وچروک می‌شود. افتادگی پوست بین سنین ۳۵ تا ۴۰ سالگی رخ می‌‌دهد، درست زمانی که کیفیت و کمیت کلاژن تشکیل‌یافته از گلیسین، پرولین، هیدروکسی‌پرولین و آرژینین در بدن انسان رو به نقصان می‌گذارد.

بدن مردان منابع کلاژن بیشتری نسبت به زنان دارد. سن ۲۵ سالگی سنی است که بدن کم‌کم شروع به کم کردن منابع کلاژن کرده و این روند کاهشی تا حدود سن ۴۵ سالگی، باعث از دست رفتن ۳۰ درصد از کلاژن کل بدن می‌شود. ضخامت پوست مردان بیشتر از زنان بوده و رخ دادن یائسگی در زنان، باعث شده است تا زنان منابع کلاژن کمتری نسبت به مردان داشته باشند. رژیم غذایی شامل مواد پروتئینی مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، مغزهای خام و ویتامین C بر میزان کلاژن تولیدشده در بدن تأثیر می‌گذارد.

لیفت صورت چیست؟

تاریخچه جوانسازی و لیفت بسیار طولانی بوده و در سنگ‌نوشته‌های مصر و یونان باستان نیز وجود دارد. این نکته نشان می‌دهد تمایل به جوانی و زیبایی از همان ابتدا برای انسان‌ها اهمیت زیادی داشته است. لیفت و سفت کردن پوست صورت که به rhytidectomy (ریتیدکتومی) شناخته می‌شود، یک عمل زیبایی برای جوان‌سازی پوست افراد است.

در این روش بافت‌های پوست و صورت انسان با استفاده از تکنیک‌های مختلف به نحوی دستکاری می‌شود که نتیجه، زیباتر شدن، سفت‌ترشدن، کشیده‌تر شدن و جوان‌تر شدن پوست صورت باشد. لیفت صورت چگونه انجام میشود؟ اساس کار حذف سلول‌های مرده و کم‌تحرک به‌همراه چربی‌ها و پوست‌های شل‌شده اضافه و جایگزینی آن‌ها با موادی که پوست را کشیده‌تر، شفاف‌تر و جوان‌تر نشان می‌دهد. در انواع روش‌های لیفت کل صورت، دکتر پوست و دکتر زیبایی با تحریک سلول‌های پوستی و اصطلاحاً بالا کشیدن پوست، چین‌وچروک‌های اطراف چشم‌ها، گونه‌ها، دهان، بینی، پیشانی و فک را حذف کرده و پوستی جوان‌تر را به شما هدیه می‌دهد.

عواملی که باعث افتادگی و پیری پوست می‌شوند از قرار زیر هستند:

  • افزایش سن
  • کاهش وزن
  • استرس
  • وراثت
  • استفاده از سیگار
  • استفاده از الکل
  • استعداد
  • آب‌وهوای آلوده
  • زندگی در شهرهای بزرگ و صنعتی
  • بیش از حد در معرض آفتاب بودن
  • آسیب‌های پوستی، زخم‌ها و جای جوش‌ها
  • بیماری‌های مانند سرخک و آبله مرغان
  • بیماری‌های پوستی (تشخیص این مورد با دکتر بیماریهای پوست خواهد بود)

اهداف اصلی عمل لیفت صورت و گردن به شرح زیر است:

  • از بین بردن چربی و آلودگی‌های پوست
  • از بین بردن زخم‌های پوستی در اطراف فک‌ها
  • کاهش میزان چربی انباشته‌شده در ناحیه چانه و گردن
  • از بین بردن تیرگی پوست چانه و گردن
  • از بین بردن چین‌وچروک در کنار دهان، چشم‌ها و پیشانی
  • سفت کردن پوست
  • نتایج حاصل از عمل صورت دائمی است
  • چهره شما حداقل ۱۰ سال جوان‌تر می‌شود
  • احیای شادی و طراوت پوست صورت
  • جوان‌سازی چهره و افزایش اعتمادبه‌نفس
  • از بین بردن غبغب

دکتر لیفت صورت چه شرایطی را برای افراد داوطلب تعیین می‌کند؟

برای داوطلب‌شدن جهت عمل لیفت، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • قابلیت ارتجاعی پوست را از دست داده و عضلات صورت و گردن دچار افتادگی شده باشد
  • چروک‌های عمیقی در کنار بینی و گوشه‌های دهان ایجاد شده باشد
  • چین‌وچروک‌هایی در قسمت گردن و صورت ایجاد شده باشد
  • پوست ناحیه گردن و چانه جوانی خود را از دست داده باشد
  • ظاهر فرد خسته و پیر جلوه کند
لیفت صورت
لیفت صورت

لیفت صورت چند سال دوام دارد؟

با رعایت یک سری نکات مانند داشتن رژیم غذایی مناسب، پرهیز از دود سیگار و قلیان، عدم حضور در مناطقی با آب‌وهوای آلوده و دوری از تابش نور مستقیم خورشید، نتایج جراحی لیفت صورت تا ۱۰ سال و بیشتر پابرجا خواهد ماند. عمل لیفت فوری صورت معمولاً بین ۲ تا ۴ ساعت به‌طول می‌انجامد و بهبودی کامل پس از ۱ تا ۳ هفته حاصل خواهد شد.

روش های مختلف پزشکی لیفت صورت

در ادامه با روش‌های رایج و پرطرفدار لیفت آشنا خواهیم شد:

۱. لیفت صورت به روش هایفوتراپی

در روش هایفوگرافی برای تحریک سلول‌های پوستی جهت تولید کلاژن بیشتر و جوان‌سازی پوست، از امواج متمرکز فراصوت با شدت بالا استفاده می‌کنند. اساس کار دادن گرمای بیش‌ازحد به منطقه مورد نظر و آسیب رساندن به سلول‌های آن ناحیه است.

این روش از آن جهت که لایه‌های زیرین پوست را به‌صورت عمقی مورد هدف قرار می‌دهد، روش ایمن و بسیار کارآمد بوده به‌شکل مؤثری ظاهر پوست را جوان می‌کند. در این روش تمام اتفاقات در لایه‌های زیرین پوست می‌افتد و مدت‌زمان شلیک امواج اولترسوند به ناحیه هدف در هایفوتراپی، کمتر از ۱ ثانیه است، به‌همین دلیل سطح بیرونی پوست کاملاً سالم می‌ماند.

۲. لیفت صورت به روش اندولیفت

در روش اندولیفت از یک لیزر با طول موج ۱۴۷۰ نانومتر برای هدف قرار دادن کلاژن‌ها و تجزیه چربی‌های انباشته زیرپوستی استفاده می‌شود. این روش کاملاً غیرتهاجمی بوده و نتایج آن هم‌تراز و قابل‌مقایسه با روش‌های جراحی صورت است.

این روش برای افرادی که ترس از تیغ جراحی یا بی‌هوشی دارند بسیار مناسب است، زیرا در این روش نیازی به بی‌هوشی و بستری‌شدن نیست و پس از تنها ۲ روز استراحت در خانه، بیمار به زندگی عادی خود برمی‌گردد. تأثیر این روش در صورت رعایت نکاتی که پزشک پوست در مورد لیفت صورت به شما گوش‌زد خواهد کرد تا ۳ سال باقی‌مانده و پس از ۳ سال نیاز به ترمیم خواهد داشت.

۳. لیفت صورت به روش میکرونیدلینگ

در روش میکرونیدلینگ، عمل تحریک سلول‌های پوست و وادار کردن آن‌ها به ساخت کلاژن بیشتر، از میکرونیدل‌های استریل استفاده می‌شود. این روش توانایی بهبود افتادگی‌های شدید پوستی را ندارد و برای درمان مشکلات و چین‌وچروک‌های سطحی پوست کاربرد دارد؛ اما با توجه به تأثیرگذاری بالا و کم‌تهاجمی بودن طرفداران خاص خود را پیدا کرده است.

۴. لیفت صورت به روش میکرودرم ابریژن

روش‌های لیفت صورت
روش‌های لیفت صورت

در روش میکرودرم ابریژن، به‌کمک دستگاه‌های مخصوص و مکانیکی، تراش‌های سطحی و کنترل‌شده روی پوست ایجادشده و سپس دستگاه شروع به مکیدن و لایه‌برداری سلول‌های مرده می‌کند. در اثر این مکش هم لایه‌های سطحی برش‌داده شده حذف می‌شوند و هم با افزایش گردش خون در منطقه موردنظر، سطح کلاژن‌سازی بالاتر می‌رود. در این روش پزشک حدود ۳۰ دقیقه روی صورت فرد کار می‌کند.

۵. لیفت صورت به روش RF فرکشنال

روش RF فرکشنال همان‌طور که از نامش مشخص است، ترکیبی از دو روش جداگانه بوده و برای ایجاد حالت ارتجاعی و احیای شادابی و طراوت پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش امواج رادیوفریکوئنسی و میکرونیدلینگ ترکیب شده و پوست را جوان می‌کنند.

اساس کار به این صورت است که ابتدا امواج فریکوئنسی با تحریک سلول‌های پوستی و وادار کردن آن‌ها به سنتز کلاژن بیشتر، افتادگی‌های صورت را برطرف کرده و پوست را سفت‌تر می‌کند. سپس امواج میکرونیدلینگ وارد عمل شده و با محو کردن جای جوش‌ها و آکنه‌ها، پوستی شفاف‌تر و جوان‌تر را به فرد هدیه می‌کند.

در این روش هیچ تهاجمی روی پوست فرد انجام نشده و برای کسانی که از تیغ جراحی و تزریق واهمه دارند بسیار مناسب است. ضمن اینکه این روش محدودیت سنی نداشته و در صورت رعایت موارد ذکرشده از جانب متخصص بیماری های پوستی تا ۵ سال نیاز به ترمیم نخواهد داشت.

۶. لیفت صورت به روش آتیوا

آتیوا یک روش غیرجراحی، غیرتهاجمی و کم‌عوارض برای از بین بردن ناهمواری‌های حاصل از جوش و آکنه، چین‌وچروک پیری و محو کردن جای زخم و جراحی است. این روش تقریباً زیرمجموعه روش RF فرکشنال بوده و با اعمال گرمای کنترل‌شده به لایه‌های زیرین پوست، باعث تحریک فیبروبلاست‌ها و افزایش سنتز کلاژن در منطقه مورد نظر می‌شد. این روش ماندگاری بالایی داشته و در یک جلسه قابل انجام است.

۷. لیفت صورت با تزریق بوتاکس

احتمالاً همه با روش تزریق بوتاکس آشنایی دارند. این روش معروف‌ترین روش لیفت صورت است که اساس کار آن، تزریق بوتولینوم به زیر پوست برای از بین بردن چین‌وچروک در نواحی بینی، افتادگی‌های کناره لب، فرم دادن به ابرو و برجسته کردن گونه‌ها است. تزریق بوتولینوم در برخی افراد با حساسیت روبرو شده و هر ۶ ماه یک‌بار نیاز به ترمیم دارد.

۸. لیفت صورت با تزریق ژل

ژل با بوتاکس تفاوت‌هایی دارد. از ژل برای پر کردن چین‌وچروک‌های چشم‌ها و لب‌ها، از بین بردن خط لبخند، خطوط پیشانی، خم ابرو و حجم دادن به برخی نواحی صورت استفاده می‌شود. ژل‌های تزریقی به پوست انواع مختلفی داشته و بر اساس سن، جنس پوست، میزان آسیب و ناحیه آسیب تعیین می‌شود. انواع ژل از ۶ ماه تا ۵ سال می‌تواند ماندگاری داشته باشد.

۹. لیفت صورت با اکسنت

روش اکسنت بسیار شبیه به روش RF بوده و از امواج RF برای لیفت صورت و گردن استفاده می‌شود. تنها تفاوت، استفاده از حرارت است، با اعمال حرارت کنترل‌شده به نواحی پوست، علاوه بر آب‌شدن چربی‌های انباشته‌شده، بافت پوست تحریک شده و سنتز کلاژن در منطقه مورد نظر بالاتر می‌رود.

۱۰. لیفت و جوانسازی صورت با نخ

لیفت صورت با نخ روشی برای جوان‌سازی پوست بدون نیاز به تیغ جراحی و لیفت صورت با لیزر و دستگاه است. در این روش از انواع الیاف و نخ‌های مخصوص برای کشیدن و لیفت کردن صورت استفاده می‌شود. اساس کار هدایت سوزن‌های بسیار ریز و نازک به زیر پوست و کشیدن پوست نواحی دلخواه با استفاده از نخ‌های بسته‌شده به سر سوزن‌ها است. مزایای لیفت صورت با نخ از قرار زیر است:

  • گذر زمان تأثیر چندانی بر نتیجه عمل ندارد
  • نیازی به مصرف دارو، ژل و انواع پماد پس از عمل نخواهد بود
  • ایمنی بسیار بالا
  • شرایط آماده‌سازی قبل از عمل ندارد
  • نتیجه کار در همان جلسه اول و در مطب قابل رؤیت است
  • جای سوزن‌ها و نخ‌ها روی صورت به‌هیچ‌وجه قابل‌تشخیص نیست
  • برای افراد ۲۰ سال به بالا مورد توصیه است
  • در صورت نیاز به تکرار عمل پس از سال‌ها، در هر مکان و توسط هر پزشکی قابل انجام است

۱۱. لیفت صورت با کربوکسی تراپی

احتمالاً شهرتی که روش‌هایی مانند بوتاکس و تزریق چربی در عمل لیفت صورت دارند را کربوکسی تراپی ندارد. کربوکسی تراپی یک روش بسیار کارآمد برای رفع شل‌شدگی و افتادگی پوست، احیای شفافیت و طراوت جوانی، پر کردن چین‌وچروک‌ها، رفع تیرگی دور چشم، رفع ترک‌های پوستی و درمان جای زخم، جوش و آکنه است.

اساس کار کربوکسی تراپی برمبنای ارسال مقداری مشخص و کنترل‌شده از گاز کربن‌دی‌اکسید به ناحیه مورد نظر است. تجمع گاز کربن دی‌اکسید این پیام را به مغز ارسال می‌کند که ناحیه مورد نظر دچار کمبود اکسیژن شده و نیاز به افزایش جریان خون و اکسیژن‌رسانی دارد.

با افزایش جریان خون متابولیسم بدن و سنتز کلاژن در ناحیه مورد نظر بالا رفته و پوست ترمیم می‌شود. این روش به‌دلیل اینکه به ۴ تا ۸ جلسه جهت درمان نیاز داشته و بین هر جلسه با جلسه بعدی نیز ۲ تا ۴ هفته فاصله نیاز است، کمتر مورد توجه است. همچنین هر ۴ تا ۶ ماه نیاز به ترمیم دارد.

۱۲. لیفت صورت با تزریق پی آر پی

در روش لیفت صورت با تزریق پی آر پی، پلاکت‌های خون از بدن خود فرد استخراج‌شده و برای جوان‌سازی پوست به ناحیه مورد نظر تزریق می‌شود. از این روش برای جوان‌سازی پوست، رفع چین‌وچروک، محو کردن خط خنده و خط اطراف چشم و گردن استفاده می‌شود. این روش کاملاً بی‌خطر بوده و به‌دلیل استفاده از مواد طبیعی بدن خود فرد، ماندگاری بالایی دارد.

۱۳. لیفت صورت با نخ PDO

در این روش به‌جای استفاده از نخ بخیه قابل جذب، از نخ PDO استفاده می‌شود که در تحریک سلول‌های پوستی و افزایش سنتز کلاژن در ناحیه موردنظر بسیار مؤثرتر است. از این نخ‌ها برای افزایش خاصیت ارتجاعی و سفت شدن پوست در نواحی ابرو، فک و خطوط پیشانی استفاده می‌شود.

۱۴. لیفت صورت با تزریق چربی

یکی دیگر از روش‌های معروف و مشهور لیفت صورت، تزریق چربی است. در این روش چربی‌های از بدن خود فرد استخراج‌شده و به منظور رفع افتادگی و سفت و برجسته‌کردن نواحی مختلف، به پوست صورت فرد تزریق می‌شود. در این روش ابتدا ناخالصی چربی گرفته‌شده و سپس عمل تزریق اتفاق می‌افتد.

به‌دلیل استفاده از چربی خود بدن برای پرکردن چین‌وچروک‌های صورت، این روش ماندگاری بسیار بالایی داشته و تقریباً می‌توان گفت دائمی است. این روش خصوصاً برای افراد مسن بیشتر مورد توصیه است.

۱۵. لیفت صورت با استفاده از جراحی

تمام روش‌های بالا روش‌های لیفت صورت بدون نیاز به جراحی بودند؛ اما اگر شدت آسیب بالا بوده و نتوان با روش‌های بالا پوست صورت را لیفت کرد، باید از روش‌های جراحی استفاده کرد. جراحی ماندگاری بالای ۱۰ سال داشته و فقط برای افراد ۴۰ تا ۶۰ سال قابل انجام است. جراحی خارج از این بازه سنی عوارض بالایی دارد و دوره نقاهت آن نیز به‌مراتب طولانی‌تر است.

در جراحی، فرد کاملاً بی‌هوش شده و مدتی در بیمارستان بستری می‌شود. سپس ۲ هفته در خانه مانده و با استفاده از محافظ مخصوص، پوست خود را از آلودگی‌ها و نور خورشید می‌پوشاند. این روش برمبنای برداشتن چربی‌های اضافه و کشیدن پوست صورت و گردن بوده و برای بهبودی کام ۶ ماه زمان لازم است.

سخن پایانی

در اثر عواملی مانند افزایش سن، نور خورشید و آلودگی‌ها، پوست انسان دچار کاهش منابع کلاژن شده و طراوت و شادابی خود را از دست می‌دهد. پزشکان در انواع روش‌های لیفت صورت، با استفاده از تکنیک‌های مختلف، سعی در تحریک سلول‌های پوستی و افزایش تولید کلاژن برای احیای جوانی پوست را دارند. برای مشورت با یک پزشم می‌توانید از دکتر پوست آنلاین کمک بگیرید.

 

ویزیت آنلاین متخصص پوست و مو

۲.۸/۵ (۸ نظر)

منبع
mayoclinicmedvika

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
4 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرضیه
مرضیه
2 ماه قبل

سلام من خانمی۴۳ساله هستم ویه بارهایفوانجام دادم ولی چهارماه بیشتردوام نیاوردودوباره پوستم شل شدایابه نظرتون عمل لیفت بانخ روانجام بدم یااینکه جراحی کنم

ارام
ارام
3 ماه قبل

سلام من خانم هستم ۳۱ ساله برای لیفت پوستم کدام روش مناسبه

محمد
محمد
7 ماه قبل

سلام و احترام آقا هستم سنم ۶۲ هست بهترین روش برای لیفت صورت بنده کدام روش است سپاسگزارم.

فریده جهانگیری
فریده جهانگیری
7 ماه قبل

سلام هزینه لیفت چقر است

دکمه بازگشت به بالا