زخم پشت گوش

زخم پشت گوش یکی از بیماری‌های پوستی است که تحت شرایط مختلفی بروز می‌دهد. زخم پشت لاله گوش به عنوان رایج‌ترین ناحیه بزای ابتلا به زخم شناخته می‌شود. این بیماری فارغ از جنسیت و سن و سال در تمامی افراد می‌تواند رخ دهد. اگزمای گوش نام دیگر زخم پشت گوش است. اگزمای گوش می‌تواند باعث ایجاد التهاب، خارش درد و حس سوزناکی در گوش فرد شود. زخم شدن پشت گوش برای افرادی که به آن مبتلا شده‌اند بسیار آزار دهنده است. اگزما انواع مختلفی دارد که ممکن است برای فردی تنها به عنوان یک التهاب کوچک پوستی رخ دهد و برای افراد دیگری نیز به مشکلات پوستی عمیق تبدیل شود. از این رو بهتر است در صورت ابتلا به این بیماری حتماً به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرده و با درمان‌های متناسب با شرایط خود آشنا شوید. در این مقاله ضمن بررسی علل و علائم ابتلا به زخم پوستی پشت گوش به روش‌های درمانی آن نیز خواهیم پرداخت. پس در ادامه همراه ما باشید.

چه بیماری‌هایی موجب زخم پشت گوش می‌شوند؟

اگر پشت گوش شما زخم شده باشد، ممکن است این زخم نشانه ابتلایتان به یک نوع بیماری باشد. از جمله از بیماری‌هایی که موجب ایجاد زخم پشت گوش می‌شوند عبارت اند از:

  • خشکی پوست
  • آلرژی و حساسیت شدید
  • ابتلا به انواع عفونت‌ها
  • ابتلا به انواع بیماری‌های پوستی
  • و…

اگر پشت گوش شما نیز زخم شده باشد، این عامل نشانه ابتلایتان به یکی از بیماری‌هایی است که در بالا به آن اشاره کردیم و یا حتی ممکن است به یک بیماری دیگری مبتلا شده باشید. از این رو هر وقت دیدید که پشت گوشتان زخم شده است بهتر است هر چه سریع‌تر به یک دکتر جراح زیبایی گوش، مراجعه کرده و علت آن را جویا شوید. پس از تشخیص و علت یابی زخم پشت گوش، به درمان آن بپردازید. همچنین اگر امکان مراجعه حضوری به یک متخصص را ندارید می‌توانید به صورت آنلاین از یک پزشک متخصص پوست کمک بگیرید.

به چه دلایلی پوشت گوش زخم می‌شود؟

عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند علت زخم پشت گوش در افراد باشند. عواملی از جمله خشکی پوست، حساسیت‌های غذایی، عوامل استرس‌زای عاطفی و احساسی، تماس با مواد شیمیایی، تعریق، درجه حرارت بسیار بالا یا بسیار پایین، هورمون‌ها، عفونت، مصرف دخانیات و… از جمله از دلایلی هستند که می‌توانند سبب ایجاد این بیماری شوند. در برخی از مواقع چند عامل با هم دیگر باعث بروز زخم پشت گوش شده و یا آن را تحریک می‌کنند.

چگونه از ابتلا به زخم پشت گوش پیشگیری کنیم؟

شما می‌توانید با رعایت نکات ساده از ابتلا به زخم پشت گوش پیشگیری کنید. از جمله از این نکات عبارت‌اند از:

  • استفاده از کرم‌های مرطوب کننده برای مرطوب نگه داشتن پوست (مخصوصاً برای پوست‌های خشک)
  • مرطوب نگه داشتن دمای خانه (یکی از بهترین روش‌ها برای این کار استفاده از دستگاه تولید بخور است)
  • عدم استفاده از موادی که ممکن است حساسیت‌زا باشند (بخصوص گوشواره‌هایی که از جنس نیکل ساخته می‌شوند)
  • مراقبت از تماس پوست با مواد شیمیایی مختلف
  • دور ماندن از محیط‌های پر تنش و استرس‌زا
  • عدم مصرف دخانیات
  • و…

همچنین شما می‌توانید با مشورت از یک متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه‌ها، از سایر روش‌های مناسب برای پیشگیری از ابتلا به بیماری زخم پشت گوش پیشگیری کنید.

چگونه از ابتلا به زخم پشت گوش پیشگیری کنیم؟
چگونه از ابتلا به زخم پشت گوش پیشگیری کنیم؟

روش‌های درمانی مختلف برای زخم پشت گوش

اگر بنا به هر دلیلی به زخم پشت گوشت مبتلا شدید، نگران نباشید چرا که امروزه روش‌های مختلفی برای درمان این بیماری در دسترس است. از جمله از روش‌هایی که برای درمان زخم پشت گوش مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارت‌اند از:

روش‌های درمان خانگی

درمان خانگی زخم پشت گوش، یکی از رایج‌ترین روش‌های درمانی برای این بیماری به حساب می‌آید. شما می‌توانید با استفاده از گیاهان دارویی و محلول‌هایی که از این گیاهان ساخته می‌شوند، در طول مدت کوتاهی به درمان زخم‌های خود بپردازید. البته شایان ذکر است که از مصرف خود سرانه‌ی داروها و محلول‌های گیاهی بدون مشورت پزشک طب سنتی به شدت خودداری کنید. چرا که ممکن است علاوه بر آن که بهبودی در بیماری شما حاصل نشود، بلکه وضع زخم‌هایتان نیز شدیدتر شود. آلوئه ورا، زردچوبه، عسل، بارهنگ و … از جمله از گیاهان مؤثر برای درمان زخم پشت گوش هستند.

توجه داشته باشید که استفاده از کرم‌های مرطوب کننده، مرطوب نگه داشتن محیط خانه و … از دیگر روش‌های درمان خانگی برای این بیماری به حاسب می‌آیند. توجه داشته باشید که در صورت استفاده از روش‌های درمان خانگی، اگر علائمتان بدتر شد، حتماً باید مداوا را قطع کرده و سریعاً به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین بهتر است برای دور ماندن از هر آسیب احتمالی دیگری، قبل از استفاده از روش‌های درمان خانگی با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

استفاده از پماد و کرم برای درمان زخم پشت گوش

به جرئت می‌توان گفت یکی از بهترین روش‌های درمان زخم پشت گوش استفاده از کرم و پمادهای مختلف است. امروزه انواع مختلفی از پماد برای زخم گوش تولید و روانه بازار می‌شود. از این رو ممکن است بیماران، در خرید یک پماد مناسب دچار سردرگمی شوند. از این رو حتماً لازم است تا به یک پزشک مراجعه کرده و از کرم و پمادهایی که توسط وی تجویز می‌شود استفاده کنید. از آن گذشته ممکن است برخی از پمادهایی که برای درمان این بیماری تولید شده‌اند، با شرایط شما سازگار نبوده و باعث تشدید بیماری‌تان شوند. شایان ذکر است که پماد زخم پشت گوش برای درمان زخم پشت لاله گوش بسیار مؤثر است.

مصرف دارو برای درمان زخم پشت گوش

پزشکان گاهی اوقات از دارو برای زخم پشت گوش استفاده می‌کنند. استفاده از دارو اکثرا مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که علل بروز اگزما، عفونت باشد. اکثرا از دارو برای از بین بردن عفونت‌ها و سپس درمان زخم‌ها استفاده می‌شود. امروزه انواع مختلفی از داروها برای درمان اگزما وجود دارد که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را داشته و بسته به شرایط هر فردی تجویز می‌شوند. از این رو استفاده از دارو حتماً بایستی با تجویز پزشک و تحت نظارت وی انجام شود.

بایستی خاطر نشان کرد که روش‌های درمانی زخم‌های پشت گوش اکثرا با راه‌های ساده قابل درمان است. از این رو اگر شما هم به این بیماری مبتلا شدید، نگران نشده و در اسرع وقت به یک پزشک مراجعه کنید تا بسته به شرایطتان بهترین روش درمانی را دانسته و روند درمانی‌تان را شروع کنید. اکثر زخم‌ها بسته به نوع و شدتشان در بازه زمانی یک الی چند هفته مداوا می‌شوند.

سخن پایانی

زخم پشت گوش تحت عوامل مختلفی بروز می‌دهد. اگر شما هم به این بیماری مبتلا شده‌اید، می‌توانید با مراجعه به یک پزشک متخصص، از روش‌های مختلف درمانی برای بهبود این بیمار خود مطلع شوید. شایان ذکر است که این بیماری به سادگی قابل درمان است.

سؤالات متداول

آیا زخم پشت گوش بیماری واگیری است؟

خیر – این بیماری مسری نبوده و از شخص بیمار به فرد سالم سرایت نمی‌کند. از این رو هیچ نگرانی در این بابت نداشته باشید.

آیا زخم پشت گوش قابل درمان است؟

بله – روش‌های درمانی مختلفی برای از بین بردن این بیماری وجود دارد که هر شخص بسته به شرایط خود می‌تواند از انواع مختلف روش‌ها برای درمان خود استفاده کند.

آیا کودکان هم به بیماری زخم پشت گوش مبتلا می‌شوند؟

بله – هر شخصی فارغ از جنسیت و سن و سالی که دارد می‌توانید به این بیماری مبتلا شود.

۴/۵ (۵ نظر)

منبع
verywellhealth.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
8 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فریبا
فریبا
10 ماه قبل

دختر من ۲سال داره…زخم پشت گوشش بعد از استفاده دارو خوب می شه اما بعد یه مدت دوباره زخم می شه…من باید چی کارکنم…

مریم
مریم
10 ماه قبل

سلام برای درمان پشت گوش میتونید بعد از استحمام مقداری پودر کپسول چرک خشک کن پشت گوش بریزید من امتحان کردم بهتر شد

مرضیه
مرضیه
11 ماه قبل

من گوشم تو دعوا با شوهرم کشیده شده الان، از بالا تا پایین گوشم پاره شده وخون ریزی داشت زرچوبه ریختم خونش بند اومد میخاستم بپرسم احتیاج به بخیه نیست ممنونم

sam
sam
1 سال قبل

سلام من چندماهه پشت گوشم کاملا چاک خورده و به اندازه یک سانت از بالا تا پایین باز شده تا حدی که گوشم کاملا تغییر شکل داره و از همون چاک گوشم اب روغنی بیرون میاد ومثل شکرک میبنده وخارش شدیده داره که وقتی میخارونم آبیکه بیرون میاد همراه خون هست باید چکار کنم

حدادی
حدادی
پاسخ به  sam
10 ماه قبل

من چند ماهه پشت گوشم چاک خورده ازش خون هم میاد زگیل هم روش زده درمانی چیست

محمد
محمد
1 سال قبل

اسم پماد برای رفع زخم؟

حمیده روکش
حمیده روکش
1 سال قبل

سلام دختر۸ ماهه دارم که دوروزه پشت گوشش حالت س‌وختگی داره سیاه شده مشکلی داره درمانش چیه؟باتشکرازشما

یونس فریدی
یونس فریدی
پاسخ به  حمیده روکش
10 ماه قبل

من پشت گوشم زخم وشکرک زده الان هم دا صورتم میزنه باید چکار کنم زود خوب شوم آخه دو هفته دیگه مسابقه دارم میخواهم زود خوب شوم به مسابقه برسم میشه زود یه راحلی برای من بدید

دکمه بازگشت به بالا