اعتیاد به سکس و تأثیر آن را روی فرد بشناسید

علل اعتیاد به سکس، علائم، عوارض و روش درمان آن

اعتیاد به سکس

اعتیاد به سکس یا Sex Addiction حالتی است که فرد قادر به مهار یا به تعویق انداختن تمایلات جنسی خود نیست و باید در همان لحظه نیاز جنسی خود را رفع کند. این بیماری یک اختلال پیش‌رونده محسوب می‌شود و اگر مورد درمان قرار نگیرد فرد دچار مشکلات جدی روانی، جسمی، خانوادگی و کاری خواهد شد.

تمام افکار یک معتاد جنسی پیرامون رابطه جنسی و سکس است و وسوسه و اجبار در روابط جنسی او حرف اول را می‌زند. مشغولیت دائمی ذهن با مسائل جنسی باعث می‌شود این افراد تحریک‌پذیری جنسی بسیار بالایی داشته باشند.

ویژگی‌های اعتیاد به سکس

ویژگی اول اعتیاد جنسی گرایش معتاد از یک نوع رفتار به نوعی دیگر است. می‌توان گفت اعتیاد به سکس نیز مانند سایر اعتیادها دارای ویژگی‌های رفتاری مشخصی مثل وسواس فکری است که این رفتار زمینه بروز رفتارهای اعتیادگونه دیگر را فراهم می‌کند.

ویژگی دوم در این اختلال تمایل به تکرار رفتار است. در این حالت هدف فرد از فعالیت جنسی ارضا شدن نیست بلکه تحریک شدن بیشتر است و تمام ذهن فرد را در طول این روز این مسئله به خود اختصاص خواهد داد. چنین مشکلی یکی از مهم‌ترین دلایل لزوم درمان این بیماری است، زیرا فرد به مرحله‌ای می‌رسد که جز تحریک شدن و سکس تمایل و توانایی انجام هیچ کاری را ندارد.

ویژگی سوم اعتیاد جنسی ازبین‌رفتن اختیار فرد است. به‌عبارت‌دیگر فرد علی‌رغم مشکلات و حتی نارضایتی نسبت به فعالیت جنسی، چاره‌ای جز تن‌دادن به آن نخواهد داشت. او نمی‌تواند از رفتار بیمارگونه جنسی خود دست بردارد، هرچند علاقه‌ای به آن نداشته باشد.

چهارمین مشخصه این اختلال خستگی است. معتاد جنسی به دلیل آسیب‌هایی که به دیگران می‌زند شرمسار است و از این‌که نمی‌تواند رفتار خود را کنترل کند احساس ناراحتی می‌کند. خستگی، افسردگی و بیزاری از خود از ویژگی‌های فرد دارای اعتیاد به سکس است.

اگر با خواندن این مقاله احساس می‌کنید که دچار اعتیاد جنسی شده‌اید و تمایل ندارید به‌صورت حضوری به پزشک مراجعه کنید می‌توانید از خدمات مشاوره غیرحضوری پذیرش ۲۴ استفاده کنید. به خاطر بسپارید که اعتیاد جنسی مسئله‌ای نیست که با گذشت زمان حل شود و برای جلوگیری از پیشرفت بیماری لازم است سریع‌تر شروع به درمان کنید.

اعتیاد به سکس

دلایل اعتیاد به سکس

تاکنون علت قطعی و مشخصی برای اعتیاد جنسی عنوان نشده است و عواملی که مورد بررسی قرار می‌گیرد در حد نظریه‌های روان‌شناسی است. برخی از روان‌شناسان آسیب‌های جنسی دوران کودکی و بدرفتاری‌هایی را که فرد در دوران کودکی تجربه کرده استریال عامل بروز اعتیاد جنسی او می‌دانند.

بر اساس یک دیدگاه دیگر، اختلال در مرکز پاداش‌دهی مغز را عامل بروز این بیماری می‌داند. مدیریت کارهای غریزی و سیستم پاداش‌دهی مغز به عهده مغز میانی است.

رابطه جنسی و ارضا شدن باعث ترشح هورمون دوپامین می‌شود. با ترشح این هورمون احساس لذت و سرخوشی به انسان دست می‌دهد. ممکن است مغز افراد معتاد احساس لذت را به‌عنوان عامل حیاتی بقاء پذیرفته باشد، به‌طوری‌که در صورت تجربه نکردن این احساس حیات فرد به خطر بیفتد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد بخشی از مغز به نام کورتکس پیشانی میانی با اعتیاد جنسی در ارتباط است. این بخش مغز، مرکز منطق و اخلاق است و ممکن است توسط مغز میانی ضعیف شده باشد. بیش‌فعالی جنسی ممکن است ناشی از آسیب‌دیدن این قسمت از مغز باشد.

اغلب معتادان جنسی خانواده مناسبی ندارند. اعتیاد یکی از اعضای خانواده، سابقه تعرض و تجاوز جنسی در کودکی و نوجوانی، احساس شرم و افسردگی و مشکلات شدید خانوادگی از عوامل سوق دهنده به سمت اعتیاد به سکس هستند. می‌توان گفت این افراد اعتیاد را به‌عنوان مسکنی هرچند موقت برای دردهای روحی و مشکلات خود انتخاب کرده‌اند.

علائم اعتیاد به سکس

هیچ آزمایش یا تستی برای تشخیص قطعی اعتیاد جنسی وجود ندارد. این اختلال به‌ویژه در مراحل اولیه علائم واضح و مشخصی ندارد و ممکن است فرد از نظر سلامت روان کاملاً سالم باشد. پزشک برای تشخیص اعتیاد به رابطه جنسی از اظهارات بیمار، سوابق پزشکی خانواده او و آزمایشات بالینی کمک می‌گیرد.

بعضی از علائم اعتیاد جنسی از نظر رفتاری شبیه علائم سایر اعتیادها است. با این تفاوت که اعتیاد به مواد مخدر با آزمایش قابل تشخیص است اما اعتیاد جنسی این مزیت را ندارد. برای تشخیص اعتیاد به روابط جنسی شاخص‌های متفاوتی وجود دارد.

در سال ۲۰۱۲ بنیاد رفتارشناسی سمل UCLA  به دنبال تحقیق مفصلی که دررابطه‌با اختلالات رفتاری جنسی انجام داده بود، شرایط خاصی را برای به رسمیت شناختن اعتیاد جنسی عنوان کرد.

در این شرایط آمده که فرد معتاد جنسی کسی است که به مدت شش ماه یا بیشتر دچار فانتزی‌ها، امیال و رفتارهای جنسی تکرارشونده باشد. رفتارهای جنسی فرد معتاد نباید به علت اختلال دوقطبی، مصرف مواد مخدر و استفاده از بعضی داروها باشد. فردی که چنین شرایطی دارد دچار بیش‌فعالی جنسی یا اعتیاد به رابطه جنسی و سکس شده است.

به‌طور خلاصه می‌توان از موارد زیر به‌عنوان مشخص‌ترین علائم اعتیاد به سکس نام برد.

  • کاهش روابط شخصی، خانوادگی و کاری
  • عدم تمرکز بر کار، تحصیل و سایر جنبه‌های زندگی
  • احساس خستگی و ناتوانی
  • احساس افسردگی، پریشانی و شرمساری
  • اثرات فیزیکی مانند ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و بارداری‌های ناخواسته
  • مصرف مواد مخدر
  • وسواس فکری
  • تعویض مرتب شریک جنسی
  • رابطه جنسی با چند نفر هم‌زمان یا چند رابطه جنسی در طول روز
  • خودارضایی مداوم و آزاردهنده
  • تعرض، آزار جنسی و تجاوز به دیگران
  • بی‌مسئولیتی و بی‌اعتنایی به وظایف شغلی، خانوادگی، تحصیلی و مسائل دیگر
  • تلاش مداوم و بی‌فایده در جهت کنترل و مهار افکار و امیال جنسی
  • ناتوانی در کنترل رفتارهای جنسی با وجود مشکلات و عواقب آن
  • بی‌اعتنایی به معنویت و ارزش‌های اخلاقی

عوارض اعتیاد به سکس

اگر اعتیاد جنسی درمان نشود فرد دچار عوارض زیادی خواهد شد. معتادان جنسی به دو دسته عوارض روحی و جسمی مبتلا خواهند شد. اغلب افرادی که به سکس اعتیاد دارند از قبل مشکلات روحی زیادی داشته‌اند.

این افراد به دنبال رهایی از مشکلات قبلی خود در دام مشکلی بزرگ‌تر قرار می‌گیرند که نجات از آن چندان ساده نیست. همین امر باعث تشدید مشکلات قبلی آن‌ها و افسردگی بیشتر می‌شود. عوارض اعتیاد جنسی در موارد زیر خلاصه می‌شود.

۳اعتیاد به سکس

عوارض جسمی اعتیاد به سکس

از عوارض جسمی که اعتیاد جنسی بر سر افراد می‌آورد می‌توان به ابتلا به انواع بیماری‌های مقاربتی اشاره کرد. معتاد جنسی نیاز مداوم به تعویض شریک جنسی خود دارد و رابطه‌های جنسی محافظت نشده بسیار زیادی انجام می‌دهد.

 این مسئله باعث ابتلای او به انواع بیماری‌های خطرناک مقاربتی می‌شود. بعضی از این بیماری‌ها حتی کشنده است و باعث مرگ او خواهد شد.

بسیاری از زنان مبتلا به اعتیاد به رابطه جنسی دچار بارداری‌های ناخواسته متعددی می‌شوند و اقدام به سقط جنین می‌کنند.

سقط‌های مکرر سیستم ایمنی بدن این افراد را به شدت ضعیف می‌کند و مستعد ابتلا به هر بیماری می‌شوند. سقط‌های مکرر همچنین باعث تحلیل عضلانی و ضعف قوای بدنی این افراد می‌شود و تأثیر بدی نیز بر روح و روان آن‌ها می‌گذارد.

عوارض روحی اعتیاد به سکس

معتاد جنسی فردی به‌شدت سرخورده و شرمنده است و تمایلات خودکشی در او دیده می‌شود. ضعف بدن بر سلامت روح او نیز تأثیر منفی می‌گذارد و از نظر روحی بسیار کلافه و پریشان است. او حتی زمانی که تمایل به سکس ندارد هم نمی‌تواند فعالیت جنسی خود را متوقف یا مهار کند و ازاین‌جهت احساس ناتوانی شدیدی دارد.

از طرفی دیگر فرد مبتلا به اعتیاد جنسی به دلیل مشغولیت فکری و فیزیکی به سکس و تمایلات جنسی نمی‌تواند به سایر امور روزانه خود رسیدگی کند و این مسئله باعث شکست‌های جدی او در تحصیل، شغل و روابط خانوادگی خواهد شد که در نهایت او را افسرده‌تر خواهد کرد.

اعتیاد به مواد مخدر یا مشروبات الکلی

بسیاری از معتادان جنسی در کنار اعتیاد جنسی دچار اعتیاد به مواد مخدر یا مشروبات الکلی نیز خواهند شد.

معمولاً این افراد برای جبران خستگی و فشار‌های روحی ناشی از اعتیاد جنسی به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند. از آن‌جایی که ارزش‌های اخلاقی برای چنین افرادی بی‌معنی می‌شوند مصرف مشروبات الکلی نیز در بین آن‌ها رواج پیدا می‌کند.

آیا اعتیاد به سکس درمان دارد؟

درمان اعتیاد جنسی بسیار پیچیده و زمان‌بر است و باید زیر نظر متخصص مجرب انجام شود. متأسفانه به علت تابو بودن مسائل جنسی و احساس شرم و خجالت بیمار، اغلب معتادان جنسی به دنبال درمان نمی‌روند و روزبه‎روز بیشتر در این بیماری غرق می‌شوند.

به همین علت توصیه می‌کنیم از خدمات مشاوره پذیرش ۲۴ در هر ساعت از شبانه‌روز استفاده کنید و این مشکل را جدی بگیرید تا زندگی آرام‌تری را بتوانید تجربه کنید.

برای درمان اعتیاد جنسی اولین شرط پذیرش بیماری از طرف بیمار است. موفقیت روش‌های درمانی نیز بیشتر از هر چیز به وضعیت روحی بیمار بستگی دارد. اگر بیمار امید به بهبود داشته باشد و از حمایت خانوادگی مناسبی برخوردار باشد به شرط داشتن درمانگری متخصص و دلسوز قابل درمان خواهد بود.

درمان اعتیاد به سکس

اولین گام در درمان اعتیاد جنسی پذیرش اعتیاد از سوی فرد مبتلا است. فرد باید بپذیرد که به روابط جنسی اعتیاد دارد و تصمیم جدی به ترک اعتیاد و درمان خود بگیرد. اگر شما اعتیاد جنسی دارید و به دنبال درمان بی‌سروصدا و پنهانی اعتیاد خود هستید مشاوران ما در پذیرش ۲۴ می‌توانند به شما کمک کنند.

بر اساس نوع و شدت اعتیاد درمان‌های متنوعی برای اعتیاد جنسی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

دارودرمانی در اعتیاد به سکس

دارودرمانی یکی از مؤثرترین روش‌های درمان اعتیاد به سکس است. داروهایی که در این روش مورداستفاده قرار می‌گیرند داروهای سروتونرژیک (SSRI) هستند که در درمان اضطراب، اختلالات رفتاری و به‌عنوان تثبیت‌کننده رفتاری نیز استفاده می‌شوند. این داروها می‌تواند در برخی از معتادان جنسی باعث کاهش رفتارهای تحریک‌آمیز شود.

عوارض جانبی داروهای SSRI خفیف و در حد تهوع، اسهال، بی‌خوابی و سردرد است که پس از یک ماه استفاده از این داروها از بین می‌روند. در بعضی از بیماران مصرف این نوع دارو باعث عوارض جنسی مانند کاهش میل جنسی و ناتوانی جنسی می‌شود.

در مواردی نادر بیمارانی که مشکلات روانی داشته و داروهای روانپزشکی زیادی مصرف می‌کردند با مصرف داروهای SSRI دچار سندرم سروتونرژیک شدند. تب بالا، تشنج و آریتمی قلبی از علائم این سندرم است که از بیماری عصبی مهم به شمار می‌رود.

به جز داروهایی مانند سرترالین و فلوکستین که در دسته داروهای SSRI محسوب می‌شوند می‌توان از مدروکسی پروژسترون استات در مردان و ضد آندروژن‌ها در زنان استفاده کرد. این داروها باعث کاهش میل جنسی در مردان و زنان می‌شوند و به کنترل رفتارهای جنسی آسیب‌زا کمک می‌کنند.

اعتیاد به سکس

درمان شناختی – رفتاری CBT در اعتیاد به سکس

در این روش درمانی، درمانگر از ارتباط افکار، عواطف و رفتار استفاده می‌کند و با جایگزینی افکار مثبت با افکار منفی به درمان بیمار کمک می‌کند. درمان CBT بیمار را برای کنترل و مهار فعالیت جنسی آسیب‌زا آماده می‌کند.

به‌عبارت‌دیگر این شیوه درمان ابتدا از پیشرفت بیماری جلوگیری کرده سپس با کمک و همراهی بیمار به درمان بیماری می‌پردازد. درمان‌های روانی در کنار دارودرمانی بخش مهمی از پروسه درمان اعتیاد به سکس محسوب می‌شوند.

درمان روان‌شناختی در اعتیاد به سکس

این شیوه درمان به کشف و بررسی ریشه و علت بروز اعتیاد در بیمار می‌پردازد. درمانگر در این روش با استفاده از خاطرات بیمار عوامل آسیب‌زا گذشته فرد را پیدا می‌کند و با کمک روش‌های روان‌شناسی نفوذ و تأثیر آن عوامل بر رفتارهای کنونی بیمار را کاهش می‌دهد.

دیالکتیکیگ – درمان رفتاری DBT در اعتیاد به سکس

در این روش با آموزش مهارت‌های فردی مانند تحمل پریشانی، مهار احساسات، ذهن‌آگاهی و موارد مشابه به بیمار کمک می‌شود با آگاهی و تمایل اعتیاد خود را درمان کند.

خانواده‌درمانی در اعتیاد به سکس

در خانواده‌درمانی درمانگر جلسات متعددی با بیمار و خانواده او برگزار می‌کند. در این جلسات مشکلات خانوادگی بیمار به منظور کشف علت بیماری مورد بررسی قرار می‌گیرد. درمانگر به بیمار کمک می‌کند تعامل سالمی با همسر یا خانواده خود داشته باشد.

در زوجین جایگزینی روابط جنسی سالم با رفتارهای آسیب‌زای قبلی بخش مهمی از روند درمان اعتیاد به سکس است. درمان اصولی اعتیاد جنسی درمانی است که به‌جای سرکوبی میل جنسی فرد بیمار به او در برقراری روابط جنسی سالم کمک کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اعتیاد به سکس یک بیماری پیش‌رونده بوده و به‌سرعت تشدید می‌شود. با مطالعه این مقاله از علائم و عوارض اعتیاد جنسی آگاه شده‌اید. برای درمان این بیماری لازم است ترس و خجالت خود را کنار بگذارید و برای بررسی‌های بیشتر به متخصص سلامت جنسی مراجعه کنید.

اگر دچار رفتارهای جنسی وسواس‌گونه شده‌اید و بیشترین مشغولیت ذهنی شما روابط جنسی است، اگر قادر به مهار و کنترل تمایلات جنسی خود نیستید و روابط جنسی بیش از حدی دارید، اگر در روابط جنسی شما نارضایتی و اجبار و پس از آن احساس شرم و ناتوانی حکم‌فرما است احتمالاً در مراحل ابتدایی اعتیاد به سکس قرار دارید.

در این شرایط لازم است هر چه سریع‌تر به متخصص مراجعه کنید و مورد بررسی قرار بگیرید. اگر به دلایل شخصی تمایل به مراجعه حضوری به پزشک ندارید می‌توانید از مشاورین پذیرش ۲۴ کمک بگیرید. متخصصان و مشاوران آنلاین درمان مشکلات جنسی پذیرش ۲۴ به شما در تشخیص و درمان بیماری کمک خواهند کرد.

دریافت مشاوره آنلاین سلامت جنسی برای درمان اعتیاد به سکس

۳.۴/۵ (۸ نظر)

منبع
mind.se

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
19 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
میر رضا
میر رضا
2 ماه قبل

میر رضا حسینی

میر رضا
میر رضا
پاسخ به  میر رضا
2 ماه قبل

من خیلی سکس دوست دارم چکار کنم

محمد
محمد
پاسخ به  میر رضا
1 ماه قبل

سکس.میخام

هادی
هادی
2 ماه قبل

خانم من دیوانه واردنبال لذت جنسی میگرده.بیماری اوهمین است.

طاها
طاها
2 ماه قبل

خیلی خماری میکشم ولی دنبال لاس زدن نیستم شب روز ندارم نمیدونم چیکار کنم

A.brs
A.brs
3 ماه قبل

سلام
بنده از وقتی ک خودمو میشناسم مخصوصا در زمان متاهی متاسفانه فکرو ذهنم شده ک با خانما لاس بزنم و اونارو متقاعد ب دوستی بکنم و رابطه زود هنگام، واقعا نمیدونم چم شده انگار حس برتری بهم دست میده وقتی خانمی رو متقاعد کنم ک باهام دوست بشه دیگه خسته شدم البته وقتی از داروهای ضد اضطراب و استرس طبق تجویز پزشک استفاده میکنم دیگه تمایلی ب سکس با خانما حتی زن خودم هم ندارم و این مورد هم آزار دهنده هست
راهنمایی کنید
ممنون

روان درمانگر ناشناس
روان درمانگر ناشناس
پاسخ به  A.brs
1 ماه قبل

از روان درمانگر کمک بگیر – پادکست گوش کن – یوتیوب رود از مجتبی شکوری قسمت تقصیر تو نبود رو حتما گوش کن- بازم از روان درمانگر کمک بگیر اما کسی رو انتخاب کن که تخصص کافی داشته باشه – اینو بدون که خوب میشه فقط نیاز به اطلاعات و اموزش داری و خودت رو سرزنش نکن – خیلی قشنگ توضیحش دادی شجاعانه بود افرین.

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط روان درمانگر ناشناس
سکس
سکس
پاسخ به  A.brs
11 روز قبل

سکس

خسته از روزگار
خسته از روزگار
3 ماه قبل

کثافت اشغال اینجا درد دل است نه توهین کردن به ناموس مردم شغال بی ناموس

غلامرضا
غلامرضا
6 ماه قبل

من از بچگی دچار این بیماری خود ارضایی شدم و تا الان دامه دار بوده چگونه می توان این بیماری را ترک کرد

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  غلامرضا
3 ماه قبل

اعتیاد جنسی یه بیماری روحانی هست فقط انجمن معتادان جنسی گمنام SA میتونه مشکل رو حل کنه یه سرچ کن رابطه بگیر

فرامرز اسلامی
فرامرز اسلامی
1 سال قبل

سلام من علاقه به هم جنس خود دارم واز رابطه با زن لذتی نمیبرم قبلا خودارثایی میکردم وروابط نامشروع

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  فرامرز اسلامی
10 ماه قبل

من نه گرایش به مردها دارم نه به زن ها . من به خودم گرایش دارم دست به بدنم میزنم ارضا میشم حتی توی خواب هم گاهی خواب میبینم خود به خود بدنم این کار رو برام انجام میده . نمیدونم نزدیک عادت ماهانم که میشه متاسفانه بدنم توی خواب خود به خود ارضا میشه ………… من نیازی به مرد ندارم حتی به همجنس های خودمم گرایش ندارم . ایا ممکنه جن و یا موجود غیر ارگانیک وقتی خوابم بیاد سراغم . بدنم اتوماتیک منو ارضا میکنه و من تمایلی به ازدواج کردن ندارم . ایا بیماریه ؟ باید به پزشک مراجعه کنم ؟ چرا من تمایل جنسی ندارم . بدنم اتوماتیکه.

مسعود
مسعود
پاسخ به  ناشناس
7 ماه قبل

بیا بکنمت خوب میشی عزیزم

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  مسعود
4 ماه قبل

خجالت بکش دیوونه روانی تو اغده ای تشریف داری برو تا خودت رو بکنن حالت جا بیاد بنده خدا میگه مشکل دارم تو با کمال پررویی حرف چرند میزنی

سربُر
سربُر
پاسخ به  مسعود
4 ماه قبل

لاشی عوضی
برو با خواهر مادر خودت اون کارو بکن نه ناموس مردم …کش

حسین
حسین
پاسخ به  سربُر
3 ماه قبل

واقعا بعضی ها عقل درستی ندارن ونه اصالت و نه تربیت ادمین عزیز پاک کن حرفه‌ای بی مربوط رو

سبزیان
سبزیان
پاسخ به  مسعود
1 ماه قبل

انقدر بیشعور وبدبختی که برای تو اشغال متاسفم برو بابا یه فکری به حال خودت بکن

سمیه
سمیه
پاسخ به  ناشناس
5 روز قبل

منم تقریبا اینجوری ام ….هربار که شوهرم بهم نزدیک میشه حس بدی بهم دس میده و فکرمیکنم داره بهم تجاوز میشه.بعداز رابطه با شوهرم حس ارامش ندارم درحالی که ارضا شدم.شوهرم اتفاقا خیلی به من تو رابطه اهمیت میده ولی سیرمونی نداره وبرعکس من هیچ تمایلی به ایشون و هیچ مرد دیگه ای ندارم.هربار که باهم رابطه داریم بعدش دلم میخواد خودکشی کنم چون حس میکنم کثیفمکسی هست به من کمک کنه؟

دکمه بازگشت به بالا