عوارض عمل بینی و ۲۱ توصیه برای آن

جراحی بینی | جراح بینی | جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

گرایش به زیبایی و زیبا آفرینی امری فطری در وجود انسان است. در سایه پیشرفت های علم پزشکی جراحی زیبایی نیز مانند هر پدیده دیگری در عصر طلایی خود رونق یافته است و هر روز عده بیشتری به این سمت رو می آورند. بعد از هر نوع عملی معمولا عوارضی برای شخص ایجاد می شود ،عمل زیبایی بینی نیز از این قاعده مستثنی نیست. هنگام جراحی بینی باید روند مناسبی طی شود تا به نتیجه ای مطلوب رسید و این امر بدون مراقبت های پزشک و بیمار امکان پذیر نمی باشد.

ما در این مطلب سعی داریم با بیان نکاتی که باید قبل و بعد از جراحی بینی رعایت شود به شما کمک کنیم تا اگر به هر دلیلی تصمیم خود را برای انجام این اقدام مهم گرفته اید ، بهترین نتیجه ممکن را از عمل خود بگیرید.

عوارض عمل بینی

جراحی زیبایی بینی صرفا به معنای کوچک شدن آن نیست، بلکه به معنای ایجاد تناسب بینی گوشتی و یا استخوانی با قسمت‌های مختلف آن و دیگر اجزای چهره نیز می باشد. کوچک‌شدن بینی تا زمانی مطلوب است که عملکرد تنفسی بینی به مخاطره نیفتد. از دیگر عوارض عمل بینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش حس بویایی
  • خونریزی
  • سوراخ شدن تیغه بینی
  • کوچکی سوراخ های بینی
  • عفونت
  • آسیب به بافت های عمقی
  • کرختی پوست
  • مرگ در اثر ماده بیهوشی
  • افزایش تنفس دهانی

قبل از جراحی بینی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آمادگی لازم برای عمل بینی یکی از مراحل اصلی و ضروری در این اقدام مهم است . گاهی با رعایت نکاتی ساده میتوان تا حدود بسیار زیادی عوارض عمل بینی را کاهش داده و در نهایت نتیجه رضایت بخش تری از عمل خود کسب کنید.

  • دو هفته قبل از عمل ، از مصرف هرگونه قرص بپرهیزید: از استفاده قرص هایی از قبیل آسپرین، ایبوبروفن، ویتامین ای و مکمل‌های گیاهی پرهیز کنید.
  • استفاده از هر گونه نیکوتین را کاملا قطع کنید: زیرا نیکوتین موجود در سیگار، شدیدا روند درمان و ترمیم بینی شما را کند می‌کند.
  •  به تعداد کافی مرطوب کننده لب و نوشیدنی های خنک به همراه خود داشته باشید: در طول عمل به علت تنفس از دهان، لب‌ها و گلویتان بسیار خشک خواهد شد ، استفاده از نوشیدنی های خنک و مرطوب کننده های لب به این مسئله کمک می کند.
  • مشاوره با دکتر قبل از عمل: برای اینکه بعد از عمل از فرم جدید بینی خود لذت ببرید ، قبل از آن به دکترتان بگویید که دوست دارید بینی تان چه شکلی باشد و با مشورت با دکتر خود به نتیجه ای واحد برسید.
  • به ترس و استرس خود نسبت به عمل غلبه کنید: برای حفظ آرامش خود سعی کنید فقط با دکترتان صحبت کنید ، مطمئن باشید تجربه او در کاهش استرس و اضطراب شما بسیار موثر خواهد بود.
  • به همراه داشتن لباس مناسب

نکات توصیه شده بعد از عمل جراحی بینی

بعد از عمل جراح بینی برای کاهش درد تزریق و یا درمان خاصی وجود ندارد، بلکه نکات و توصیه هایی وجود دارد که رعایت آن ها سبب تسریع روند درمان و کاهش عوارض عمل بینی می شود. که در ذیل به این موارد اشاره می کنیم :

  • سر خود را به مدت طولانی پایین نگه ندارید :در روز اول بعد از جراحی باید سر خود را به مدت طولانی پایین نگه ندارید و در حالیکه سر، بالا قرار دارد،استراحت کنید. این عمل در کاهش تورم موثر است. (به این منظور چند عدد بالش زیر سرتان قرار دهید)
  • کمپرس آب سرد و کمپرس آب گرم : تا ۴۸ ساعت اول جراحی قبل از دراوردن تامپون ها هر ۲ ساعت یک بار به مدت ۲۰ دقیقه از کمپرس آب سرد و در ۴۸ ساعت دوم جراحی بعد از دراوردن تامپون ها ، برای کم کردن کبودی و تورم به همان ترتیب قبل از کمپرس آب گرم استفاده شود.
  • استفاده مکرر دارو های تجویز شده توسط پزشک :  تا دو هفته پس از عمل، از مصرف قرص های آسپرین و بروفن (یا ترکیبات حاوی آنها) استفاده ننمایید ، همچنین از مصرف دارو های اضافی جدا خودداری کنید.
  • از انجام فعالیتهای جسمی خودداری کنید: مانند ورزش کردن ، بلند کردن اجسام سنگین.
  • از خوردن غذاهای سفت که به جویدن زیادی نیاز دارد اجتناب کنید: از غذاهای نرم سریع الهضم و مایعات سرد ، استفاده شود.
  • از فین کردن خودداری کنید:  در صورت ایجاد ترشح یا خونابه با یک دستمال کاغذی نرم بینی خود را پاک کنید ، ولی نباید به بینی دست زده شود.
  • برای مسواک زدن از مسواک کودک که بسیار نرم میباشد آرام و با ملایمت استفاده کنید: هنگام مسواک زدن از دستکاری لب بالا (برای جلوگیری از حرکت بینی) بپرهیزید.
  •  ازعینک استفاده نکنید:  تا حداقل ۲ ماه پس از جراحی بینی از استفاده از عینک بپرهیزید.
  • از دوش گرفتن جدا خودداری نمایید: قبل از برداشتن گچ بینی در صورتی که نیاز ضروری به استحمام دارید ، از وان استفاده کرده و یا با ظرف روی بدنتان آب بریزید همچنین قسمت‌هایی از صورت را که خارج از قسمتی است که چسب زده شده ، می‌توانید با پنبه مرطوب تمیز کنید ولی چسب‌ ها نباید خیس شوند و به مدت یک ماه از شنا کردن بپرهیزید.
  • از اعمالی که باعث تحریک شدید عضلات صورت می شوند خودداری کنید: مانند خندیدن ، گریه کردن ، صحبت زیاد ، با دهان باز عطسه کردن و حرکات اضافی صورت حداقل به مدت دو هفته بپرهیزید.
  • از مکالمات تلفنی و فعالیتهای اجتماعی طولانی مدت اجتناب کنید: حداکثر به مدت دو هفته پس از جراحی بینی
  • تا زمانی‌که پزشک صلاح بداند باید گچ یا قالب روی بینی در محل خود باقی بماند:  لذا آن را خشک نگه داشته و به آن دست نزنید.برای خارج کردن پانسمان داخل بینی ، در زمان تعیین شده آن به دکتر جراح بینی مراجعه نمایید. پانسمان پایین بینی را در صورت کثیف شدن تا وقتی که ترشحات بینی قطع شود، تعویض نمایید.
  •  از لباس دکمه داراستفاده کنید : حداقل به مدت یک هفته اول بعد از عمل، از لباس‌هایی که از عقب یا جلو باز می‌شوند، استفاده نمائید.
  • استفاده از مرطوب کننده هوا و شستشوی بینی با سرم : تا ۲ هفته بعد از عمل توصیه می شود.
  • از مقاربت جنسی تا ۱۰ روز بعد از عمل پرهیز کنید.

برای کاهش عوارض عمل بینی  تا حدود بسیار زیادی می توان با رعایت نکاتی که به آنها اشاره کردیم از بروز این عوارض جلوگیری کرد اما انتخاب پزشکی حاذق در روند عمل و نتیجه آن بسیار تاثیر گذار و مهم می باشد.

ما در پذیرش۲۴ سعی داریم با معرفی پزشکانی ماهر در زمینه زیبایی در اقصی نقاط کشور به شما عزیزان کمک کرده تا با انتخابی در خور و مطمئن به نتیجه ای مطلوب برسید. پذیرش۲۴ به صورت کاملا رایگان از طریق وبسایت و اپلیکیشن ضمن معرفی بهترین جراح های زیبایی درگاهی امن برای دریافت نوبت شما را فراهم کرده است.

برای خواندن سایر مطالب مرتبط با جراحی بینی می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید.

تمام آنچه در مورد جراحی و عمل بینی باید بدانید

مراقبت های بعد از عمل بینی را درست انجام دهیم!

درمان ۰ تا ۱۰۰ انحراف بینی

عمل لیزر بینی ، فریب یا واقعیت ؟

پولیپ بینی را چگونه درمان کنیم ؟

جراحی بینی استخوانی و توصیه های مرتبط با آن!

عمل جراحی بینی گوشتی ، همه ی آنچه میخواهید بدانید !

۳.۸/۵ (۱۰ نظر)

منبع
plasticsurgeryradyrahban

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
37 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
زهرا
18 روز قبل

ایا واقعا عمل جراحی بینی بعدش پشیمونی میاره

مریم
مریم
1 ماه قبل

راسته که میگن بد عمل دماغ به هر جا بخوره کج میشه

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط مریم
Rezaie
Rezaie
2 ماه قبل

سلام من ۲۳سالمه بتازگی عمل کردم بعدعمل معدم درد داشت بخاطر حالت تهوع الان چهار روز شده معدم ورم داره درد می‌کنه دلیلش چیه

اسما
اسما
3 ماه قبل

سلام من ۲۵ روزه عمل کردم روزی که گچم رو ورداشتم خیلی کم ورود داشتم ولی بداز اون روزبه روز ورام بیشتر شد تشنگی بیش از حد دارم تیغه بینم کمی درد دارم واقعا نمیدونم چیکار کنم خیلی ناراحتم میشه کمکم کنید

ارسلان
ارسلان
4 ماه قبل

سلام ۲۰سالمه ۵ روز بینیی عمل کردم قبل عمل با چند نفر رابطه داشتم دیقا فرداش رفتم عمل الان موهام ریزش دارن خیلی اوضاع خرابه هر قرص میخورم آرومم نمیکنه

فاطمه زهرا
فاطمه زهرا
6 ماه قبل

سلام من میخام عمل کنم ولی با این هم سوال ها ترسیدم

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  فاطمه زهرا
1 ماه قبل

سلام منم اره واقعااا

جوادبالیده
جوادبالیده
پاسخ به  فاطمه
1 ماه قبل

والا من دوس دارم عمل کنم یه خیلی چیزا باید رعایت کرد که من اصن خوشم نمیاد

باقرزاده
باقرزاده
1 سال قبل

سلام وقت بخیرمن ۲۵سالمه دوستدارم بینیم عمل شه ولی فیلم عمل بینی روک دیدم باهاش چ کاریه میکنن ترسیدم یعنی اونایی ک عمل میکنن بینیشون ب حالت اولش برمیگرده خیلی افتضاح عمل میکنن اخه اونحوری ک میوفتن بجونش دماغه عروسک نیس ک ب زیردستاش بخوادیادبده یکم صمیمی ترباشن

Meshkat
Meshkat
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر ببخشید من میخواستم بدونم فاصله بارداری بعد از عمل تا چه زمانی توصیه میشود؟

معصومه آلبوغبیش
معصومه آلبوغبیش
1 سال قبل

سلام من غلضت خونم ۱۲۲ برا عملم مشکلی نداره

فاطمه یوسفی
فاطمه یوسفی
2 سال قبل

سلام ۵ روز است بینی ام را عمل کردم دیشب نوک بیتی ام در خواب خارش گرفت من با پشت دستم مالیدم ک سریع بیدارشدم از خواب مشکلی پیش نمی‌آید؟

یونس
یونس
پاسخ به  فاطمه یوسفی
4 ماه قبل

نه

فاطمه
فاطمه
2 سال قبل

سلام من دوماه عمل کردم احساس میکنم سوراخ های بینیم متفاوت هستن،سوراخ های بینیم خوب میشن یان؟؟

یونس
یونس
پاسخ به  فاطمه
4 ماه قبل

بله خیلی زود

موسوی
موسوی
2 سال قبل

سلام من ۴روزه که عمل کردم ولی نصف سمت راست بدنم کرخت شده آیا برای بیهوشیه؟
قسمت ران پای راستم کرخت شده

یونس
یونس
پاسخ به  موسوی
4 ماه قبل

بله طبیعی هستش

مریم
مریم
2 سال قبل

ایا برای عمل بیتی به رضایت پدر مادر نیاز هست یان برای عمل بینی باید ازماشی انجام بدیم و تا چند روز میتوانیم ب حالت عادی بدگرویم

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  مریم
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص گوش، حلق و بینی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص گوش، حلق و بینی

فریده
فریده
2 سال قبل

تاچه موقع بعد از عمل نفس کشیدن از راه حلق ادامه داره ؟

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  فریده
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص گوش، حلق و بینی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص گوش، حلق و بینی

نازگل
نازگل
2 سال قبل

سلام وقت بخیر
عذر میخوام من تالاسمی مینور هستم ؟
میتونم جراحی بینی انجام بدم ؟

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  نازگل
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص گوش، حلق و بینی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص گوش، حلق و بینی

رامین کدوری
رامین کدوری
2 سال قبل

سلام من بینی ام را سه هفته قبل عمل زیبایی انجام دادم اما پوست بینی من دچار کرختی و بی حسی شده میخواستم ببینم این عارضه با گذشت زمان از بین میره یا خیر لطفا راهنمایی کنید ممنون

دکترگیلدا گیوه چی
پاسخ به  رامین کدوری
2 سال قبل

سلام باید با جراحتون مشورت کنید
بیحسی بعد از عمل طبیعی هست به مرور با کم شدن ورم بهتر میشه

خالد آرین
خالد آرین
پاسخ به  دکترگیلدا گیوه چی
2 سال قبل

سلام
میخواهم دماغم را عمل جراعی کنم از خواندن این همه نواقص پشیمان شدم

الی
الی
پاسخ به  خالد آرین
1 سال قبل

آفرین بهترین کار.کاش منم قبل عمل اینهارو خونده بودم

بی نام
بی نام
2 سال قبل

سلام
اینجوری که شما تعریف کردین آدم پشیمون میشه

ریحانه
ریحانه
4 سال قبل

سلام با این عوارض ها و نکات بعد از عمل آدم میترسه عمل کنه من موندم دیگرانی که عمل کردن این نکات رو رعایت کردن

سارا محمدی
سارا محمدی
پاسخ به  ریحانه
4 سال قبل

سلام دوست عزیز. به طور کلی هر عمل جراحی نیازمند یک سری اصول اولیه برای حفظ سلامتی می باشد اما برای اطمینان بیشتر حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

ناز گل
ناز گل
پاسخ به  سارا محمدی
2 سال قبل

این رعایت ها موقتیه دیگه؟ یعنی بعد یه مدت راحتی دیه؟

آرمان
آرمان
پاسخ به  ریحانه
3 سال قبل

زیاد سخت نگیر از زندگی لذت ببر

یوسف
یوسف
پاسخ به  آرمان
4 ماه قبل

به نظر منم از زندگی لذت ببرید عمل زیبایی بینی تا مجبور نشدید انجام ندید . نگاهتونو زیبا کنید و اعتماد به نفستونو ببرید بالا

مهری
مهری
پاسخ به  یوسف
22 روز قبل

واقعا همینطوره.
دوماهه بینیمو عمل کردمو بشدت پشیمونم.
کاش عمل زیبایی نبود.
زندگیم جهنم شده اعصاب و روانم بهم ریخته.دوبار بینیم شکسته بود مجبور ب عمل شدم .حال روحی خوبی ندارم

یاسین
یاسین
پاسخ به  ریحانه
1 ماه قبل

حتما قبل از عمل باید تحقیقات لازم را انجام بدهید چون واقعا شرایط بعد از عمل برای هرکسی قابل تحمل نیست و نیاز به مراقبت‌های زیادی داره

مهری
مهری
پاسخ به  یاسین
22 روز قبل

لطفا عمل نکنید پشیمون میشید

زهرا
زهرا
پاسخ به  مهری
18 روز قبل

واقعا؟؟؟

دکمه بازگشت به بالا