داروی پروپیل تیواوراسیل برای پرکاری تیروئید  

کاربرد، مقدار و روش مصرف، موارد منع مصرف، هشدارها و احتیاطات، تداخلات دارویی، عوارض جانبی و شرایط نگهداری داروی پروپیل تیواوراسیل (Propylthiouracil)  

نام تجاری داروی پروپیل تیواوراسیل 

Propacil

کاربرد داروی پروپیل تیواوراسیل

پرکاری تیروئید، طوفان تیروئیدی

اشکال دارویی پروپیل تیواوراسیل

قرص

اطلاعات دارویی پروپیل تیواوراسیل

داروی پروپیل تیواوراسیل، برای درمان پرکاری تیروئید استفاده می‌شود. این دارو با جلوگیری از تولید بیش از حد هورمون تیروئید توسط غده تیروئید عمل می‌کند.  

این دارو همچنین به عنوان درمان کمکی در تیروتوکسیکوز یا طوفان تیروئیدی به کار برده می‌شود.

قرص پرواوراسیل

پرواوراسیل یکی از برندهای ایرانی داروی پروپیل تیواوراسیل است که توسط شرکت داروسازی ایران هورمون تولید می‌شود.

علائم پرکاری تیروئید چیست؟ درمان پرکاری تیروئید

شما می‌توانید با مراجعه به صفحه پرکاری تیروئید در مجله سلامتی پذیرش ۲۴، اطلاعات لازم را در مورد بیماری پرکاری تیروئید، علائم و درمان آن به دست آورید.

طوفان تیروئیدی  

طوفان تیروئیدی یا بحران تیروتوکسیک، وضعیتی نادر ولی تهدید کننده و کشنده می‌باشد که در صورت عدم درمان پرکاری تیروئید در هر بیماری ممکن است به وقوع بپیوندد.

پذیرش ۲۴، این امکان را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین سؤالات خود در مورد پرکاری تیروئید و کاربرد داروی پروپیل اوراسیل در درمان این بیماری را از پزشک آنلاین غدد بپرسید.

همچنین می‌توانید برای مراجعه حضوری به پزشک، از متخصص غدد و متابولیسم در سراسر ایران، نوبت ویزیت حضوری دریافت نمایید.

پروپیل تیواوراسیل

مقدار و روش مصرف داروی پروپیل تیواوراسیل   

  • قبل از شروع درمان با داروی پروپیل تیواوراسیل (Propylthiouracil) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار داروی پروپیل تیواوراسیل از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نموده و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب نمایید.
  • این دارو را به طور منظم و در ساعات مشخصی از روز مصرف نمایید.
  • در صورت فراموش کردن یک دوز این دارو، به محض یادآوری، نوبت فراموش شده را مصرف کرده و چنانچه نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی به یاد آوردید، از مصرف نوبت فراموش شده اجتناب کنید و بر طبق برنامۀ مشخص به مصرف دارو ادامه دهید. هیچ‌گاه دوز دارو را دو برابر نکنید.
  • چنانچه مدتی پس از مصرف این دارو، وضعیتتان بهبود نیافت و یا حتی بدتر شد، با پزشک مشورت نمایید.
  • داروی پروپیل تیواوراسیل را می‌توانید همراه با غذا یا بدون آن مصرف نمایید.

موارد منع مصرف داروی پروپیل تیواوراسیل

  • به تاریخ انقضای پروپیل تیواوراسیل (Propylthiouracil) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز داروی پروپیل تیواوراسیل را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

  • حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد
  • بارداری یا قصد بارداری
  • شیردهی
  • اختلالات خونی (مانند آگرانولوسیتوز، ترومبوسیتوپنی)
  • مشکلات کبدی
  • مشکلات کلیوی

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی پروپیل تیواوراسیل

  • داروی پروپیل تیواوراسیل برای کودکان توصیه نمی‌شود.
  • در مدت درمان با این دارو در زمانهای مقرر به پزشک مراجعه نموده و آزمایشات آزمایشگاهی و یا پزشکی (مانند شمارش کامل خون، آزمایشات عملکرد تیروئید یا کلیه، زمان پروترومبین) تجویزی را به طور منظم انجام دهید.
  • چنانچه جراحی در پیش دارید، پزشک را در جریان مصرف این دارو قرار دهید.

قرص پروپیل تیواوراسیل در بارداری  

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید و پزشک تصمیم به تجویز داروی پروپیل تیواوراسیل را برای شما دارد، پزشک را مطلع نمایید. همچنین اگر در طول درمان با این دارو باردار شدید یا شک به بارداری دارید، فوراً با پزشک تماس بگیرید.    

تداخلات دارویی پروپیل تیواوراسیل

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با داروی پروپیل تیواوراسیل، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.

از جمله داروهایی که با پروپیل تیواوراسیل تداخل دارند، عبارتند از:

  • رقیق‌ کننده‌های خون (مانند وارفارین)
  • دیگوکسین

پروپیل تیواوراسیل

عوارض جانبی داروی پروپیل تیواوراسیل

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز هریک از عوارض زیر با مصرف داروی پروپیل تیواوراسیل با پزشک معالج مشورت نمایید.

در صورت تداوم یا بدتر شدن هریک از عوارض زیر، با پزشک مشورت نمایید:

در صورت بروز عوارض زیر، فوراً به پزشک مراجعه نمایید:

  • تنگی نفس
  • سرفه کردن خون
  • خستگی غیرمعمول
  • درد عضلات یا مفاصل
  • کبودی یا خونریزی آسان
  • علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در میزان ادرار، ادرار خونی یا تیره)
  • علائم عفونت (مانند تب، گلودرد مداوم)
  • در صورت بروز علائم واکنش‌های آلرژیک مانند تنگی نفس، سرگیجه شدید، بثورات پوستی، خارش، ورم (به ویژه صورت، زبان یا گلو) فوراً به اورژانس مراجعه نمایید.

مصرف بیش از حد پروپیل تیواوراسیل (مسمومیت دارویی)

  • این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک مصرف نکنید.
  • اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت دارویی شده است و علائمی مانند تنگی نفس، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری داروی پروپیل تیواوراسیل  

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط و فقط جنبه آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن باتوجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

شروع گفتگوی آنلاین با متخصص غدد

۳/۵ (۵ نظر)

منبع
www.webmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
9 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سهیلافاطمی
سهیلافاطمی
2 ماه قبل

سلام من اول متی مازول میخوردم الان باردارم دکترم پروارتیل اسیل بهم دادن روزی ۲عددمصرف میکنم ولی خلی صرفه میکنم رگای دستم میگیره

سیما
سیما
3 ماه قبل

سلام من متی مازول ۵ استفاده می‌کردم و حالا جایگزین پروپیل تیوراسیل۵۰ شده متی مازول و روزی ۳ تا میخوردم الان پروپیلم باید روزی ۳تا بخورم؟

فاطمه
فاطمه
4 ماه قبل

منم قرص متی مازول ۵پیدانکردم به دلیل نبودقرصم هیچ جااوضاع بدنم بدترشدهمش تندتندمریضم وهمش بیمارم ورفتم ازمایش تیروییددادم وجواب رودادم وگفتم پرواوراسیل ۵۰ درصد داروخانه تهران معرفی کردن میتونم مصرف کنم خداروشکرروزی یک عددمصرف میکنم حالم خوبه ولی بازم شک دارم که اثرگذاشته تازه ۲تاورق مصرف کردم
شمادوستان هم پیگیرباشیدکه کم کارچه پرکارهردوخطرناک هست مراقب خودتون باشید
درپناه خدا

فاطمه
فاطمه
4 ماه قبل

بروبه دکترمتخصصت بگوکه حتمااول ازمایش تیرویید نویسه وبعدجواب روبده بهش بگوجایگزین پرواوراسیل ۵۰درصدبده اگراوکی بودبااین داروحتمامصرف کن
چون تیروییدخیلی مهم هست لطفاجدی بگیرش

رضا
رضا
4 ماه قبل

سلام وقت بخیر ازوقتی متی مازول نمیخورم وپیدانمیشه لبهام دچارترک شده چیکارکنم چه قرصی بخورم

فیاضی
فیاضی
5 ماه قبل

سلام من متیمازول روزی ۲ تا میخورم حالا در نبود قرص متیمازول قرص تیواوراسیل مجبورم بخورم آیا اشکال دارویی دارد و موجب تشدید مریضی میشود و یا هیچ مشکلی ندارد من ۲۲ سال متیمازول میخوردم لطفا راهنمایی کنید

کبری علیزاده
کبری علیزاده
1 سال قبل

سلام روی فویل دارو،چه نوشته شده وچه نوشته نشده باشد،چندمیلیگرم ،آیا همه نوع ۵۰ میلیگرم انداین مورد پیش آمدبرایم ،جدیدکه خریدم پروسیل ۵۰ نوشته،روزی یکعددرابخورم ؟ممنون از زحمات شما

خانم راستگو
خانم راستگو
2 سال قبل

سلام به خاطر پرکاری تیروئید و با تجویز دکتر مدت ۲۰ روزاست که از قرص پرواوراسیل استفاده میکنم و چندروزی است که دچار تنگی نفس و سردرد شدم ایا به خاطر قرص است یا علت دیگه ای داره?

کاملی
کاملی
پاسخ به  خانم راستگو
10 ماه قبل

سلام ۱۰ روز هست که پروراسیل مصرف میکنم.چندروز هست که سردرد وبدخوابی دارم.
نسبت به متی مازول هم بدنم واکنش شدید داشت ودچار طوفان تیرویید شدم.پزشک قرصم راعوض کردوپروراسیل تجویزکردن که بعداز ۱۰ روز هیچ تاثیری نداشته.نمیدونم چکاربایدبکنم.راهنمایی کنیدلطفا

دکمه بازگشت به بالا