واکسن فلج اطفال

کاربرد، مقدار و روش مصرف، موارد منع مصرف، هشدارها و احتیاطات، تداخلات دارویی، عوارض جانبی و شرایط نگهداری واکسن فلج اطفال (Poliovirus Vaccine)

نام تجاری واکسن فلج اطفال

Ipol

کاربرد

فلج اطفال

اشکال دارویی واکسن فلج اطفال

تزریقی، قطره خوراکی (واکسن خوراکی فلج اطفال)

اطلاعات دارویی واکسن فلج اطفال

واکسن فلج اطفال برای جلوگیری از یک عفونت خاص ویروسی به نام پولیو ویروس (فلج اطفال) استفاده می‌شود. پولیو ویروس عمدتاً کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و معمولاً توسط تماس فرد به فرد و همچنین با مصرف غذا یا آب آلوده گسترش می‌یابد. اکثر افراد مبتلا به فلج اطفال علائم خفیف یا بدون علائم هستند. با این حال، برخی از عفونت‌ها می‌تواند بسیار جدی باشد و باعث فلج بخشی از بدن مانند بازوها، پاها یا عضلات تنفسی می‌شود. هیچ درمانی برای عفونت فلج اطفال وجود ندارد، اما می‌توان از طریق واکسیناسیون آن را پیشگیری کرد. فلج اطفال با افزایش ایمنی بدن در برابر ویروس فلج اطفال کار می‌کند.
معمولاً پولیو یا فلج اطفال یک برنامه واکسیناسیون روتین برای نوزادان و کودکان است؛ همچنین ممکن است این برای بزرگسالانی که واکسینه نشده‌اند و در معرض خطر ابتلا به عفونت فلج اطفال قرار می‌گیرند (مثلاً برای افرادی که به کشورهایی با شیوع بیماری فلج اطفال مسافرت می‌‎کنند)، تجویز می‌شود.

زمان خوردن قطره فلج اطفال

جهت کسب اطلاعات دقیق در مورد واکسن خوراکی فلج اطفال با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.

پذیرش ۲۴، این امکان را برای شما فراهم کرذه است تا بتوانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین در مورد واکسن تزریقی فلج اطفال یا قطره فلج اطفال، با پزشک آنلاین عفونی یا پزشک آنلاین اطفال مشورت نمایید.

همچنین می‌توانید برای مراجعه حضوری به پزشک، از متخصص عفونی یا متخصص اطفال، کودکان و نوزادان در سراسر ایران، نوبت ویزیت حضوری دریافت کنید.

واکسن فلج اطفال

مقدار و روش مصرف واکسن فلج اطفال

  • قبل از تزریق واکسن فلج اطفال چنانچه در مورد آن سؤالی دارید، از پزشک، داروساز یا کادر درمان بپرسید.
  • برنامه واکسیناسیون ارائه شده توسط پزشک (برای خود یا فرزندتان) را دنبال کرده و در زمانهای مقرر برای تزریق واکسن مراجعه کنید. پزشک بسته به شرایط فردی که قرار است واکسن برایش تزریق شود، دوز مناسب را تعیین می‌کند.
  • مهم است که واکسیناسیون طبق برنامه انجام شود، چنانچه فراموش کردید که در زمان مقرر مراجعه نمایید، با پزشک مشورت نمایید.
  • واکسن فلج اطفال توسط یک متخصص و معمولاً به عضله ران تزریق می‌شود. همچنین ممکن است به عضله بالای بازو یا زیر پوست تزریق شود. این دارو نباید به رگ تزریق شود.

موارد منع مصرف واکسن فلج اطفال

قبل از مصرف واکسن فلج اطفال، پزشک باید از شرایط یا بیماری‌های فرد دریافت کننده واکسن مطلع باشد، به ویژه شرایط زیر:

  • سابقه واکنش آلرژیک به هر دارو یا مواد دیگر
  • تب یا بیماری فعلی
  • اختلالات سیستم ایمنی بدن (مانند عفونت HIV، سرطان، پرتودرمانی)
  • اگر واکسن فلج اطفال برای شما (نه برای کودک) تجویز شده است، در صورتی‌ که هر یک از موارد بالا در شما وجود دارد، باید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر شما باردار هستید یا به نوزاد خود شیر می‌دهید، مهم است که دکتر شما از این موضوع مطلع باشد.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف واکسن فلج اطفال

  • تزریق فلج اطفال برای افراد بزرگسال، ممکن است باعث سرگیجه شود، به همین دلیل باید قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات، از هوشیاری خود مطمئن شوید.

تداخلات دارویی واکسن فلج اطفال 

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با داروی نروکسین، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.

واکسن فلج اطفال

عوارض جانبی واکسن فلج اطفال

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند.

در صورت تداوم یا بدتر شدن هریک از عوارض زیر، با پزشک مشورت نمایید:

  • تب
  • تحریک‌پذیری
  • خستگی
  • قرمزی، تورم یا حساسیت در محل تزریق

در صورت بروز عوارض زیر، فوراً به پزشک مراجعه نمایید:

  • غش کردن
  • سرگیجه
  • تغییرات بینایی
  • زنگ زدن در گوش

در صورت بروز علائم واکنش‌های آلرژیک مانند تنگی نفس، سرگیجه، بثورات پوستی، خارش، ورم (به ویژه صورت، زبان یا گلو) فوراً به اورژانس مراجعه نمایید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از فلج اطفال می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

به‌ طور معمول، دکتر یا پرستار از شما می‌خواهد چند دقیقه پس از واکسیناسیون، صبر کنید تا مطمئن شوند که هیچ واکنش نامطلوبی به دلیل تزریق واکسن در شما یا فرزندتان رخ نمی‌دهد.

مصرف بیش از حد واکسن فلج اطفال (مسمومیت دارویی)

  • از آنجایی که این توسط پزشک و فرد متخصص برای شما یا کودکتان تجویز و تزریق می‌شود، احتمال مسمومیت دارویی وجود ندارد.

شرایط نگهداری واکسن فلج اطفال

  • این دارو در مراکز درمانی در شرایط مناسب نگهداری می‌شود.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط و فقط جنبه آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن باتوجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.
۲.۷/۵ (۳ نظر)

منبع
www.webmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
7 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
مهدی
1 سال قبل

سلام قطره خوراکی فلج اطفال چهارماهگی را بیشتر از یک قطره به بچم دادن آیا مشکل خاصی پیش میاد؟؟

سارا محمدی
سارا محمدی
1 سال قبل

تزریق اشتباه واکسن فلج اطفال خوراکی به جای تزریقی چه عوارضی دارد

Mahsa
Mahsa
1 سال قبل

سلام تزریق اشتباهی واکسن فلج اطفال تزریقی برای باردار ، چه کار کنیم تا مشکلی برای کودک بعد از به دنیا آمدن، مشکلی ایجاد نشود؟

اوا
اوا
1 سال قبل

سلام دخترم پنج ماه و ۲۶ روزش متوجه شدم ک قطره خوراکی فلج اطفال در چهار ماهگی بهش ندادن با توجه ب نزدیک شدن واکسن شش ماهگی باید کی بهش داده شه

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام تزریق اشتباهی قطره خوراکی فلج اطفال به دلیل شباهت ویالها چه عوارضی ممکنه برای کودک داشته باشه؟

زهرا
زهرا
پاسخ به  مریم
1 سال قبل

تزریق اشتباه واکسن پولیو خوراکی چه عوارضی ممکنه داشته باشد

سارا محمدی
سارا محمدی
پاسخ به  زهرا
1 سال قبل

تزریق اشتباه واکسن پولیو خوراکی چه عوارضی ممکنه داشته باشه

دکمه بازگشت به بالا