داروی آتروپین (قرص) | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Atropine tablet

نام تجاری

نام تجاری:

کاربرد

رفع اسپاسم عضلات دستگاه گوارش – سندرم روده تحریک پذیر

اشکال دارویی
آمپول ۵۰، ۱۰۰، ۲۵۰ و ۵۰۰ میلی گرم/میلی لیتر

 

 اطلاعات دارویی آمیکاسین | امیکاسین
آمیکاسین یا امیکاسین آنتی بیوتیک متعلق به خانواده آمینوگلیکوزیدها است که برای درمان عفونت‌های باکتریایی متعدد استفاده می‌شود. آمیکاسین با  جلوگیری از تکثیر باکتری از گسترش عفونت جلوگیری می‌کند.
مقدار و روش مصرف داروی آمیکاسین | امیکاسین

قبل از شروع درمان با داروی آمیکاسین ، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
دوز و مقدار دارو، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقا همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. دوز این دارو برای کودکان، بر اساس وزنشان تجویز می‌شود. ممکن است پزشک برای به دست آوردن بهترین دوز این دارو ، برای شما آزمایش خاصی (آزمایش عملکرد کلیه‌ها) را تجویز کند.
برای بهتر شدن تاثیر آنتی بیوتیک امیکاسین و جلوگیری از فراموش کردن مصرف دارو، تزریق دارو را هر روز، در زمان مشخصی از روز انجام دهید.
استفاده از دارو را تا زمانی که برای شما تجویز شده است، به پایان برسانید. توقف زود هنگام دارو ممکن است منجر به بازگشت عفونت شود.

موارد منع مصرف داروی آمیکاسین | امیکاسین

به تاریخ انقضای داروی آمیکاسین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
هرگز داروی امیکاسین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
تداخل دارویی آمیکاسین را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف آمیکاسین در دوران بارداری و شیردهی
در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. داروها می‌توانند آثار مخربی روی جنین و یا خودتان داشته باشند.
تاثیر امیکاسین بر رانندگی و کار با ماشین آلات
آمیکاسین ممکن است شما را بی حال یا خواب آلود کند، قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات از هوشیاری خود مطمئن شوید.
 تداخلات دارویی آمیکاسین | امیکاسین
تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
مصرف برخی از داروها همراه با آمیکاسین ممکن است باعث آسیب و یا کاهش شنوایی شود، این داروها عبارتند از: آمفوتریسین B، سیدوفوویر، سیس پلاتین (cisplatin)، پلی میکسین B ، توبرامایسین، سفالوسپورین ها مانند سفالوریدین، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن.
اگر چه بیشتر آنتی بیوتیک ها بعید است که کنترل بارداری را تحت تأثیر قرار دهند اما آنتی‌بیوتیک‌هایی مثل ریفامپین (rifampin) و ریفابوتین (rifabutin)، اثر بخشی کنترل بارداری هورمونی از قبیل قرص، پچ، یا حلقه را کاهش می‌دهند. قبل از استفاده از آنتی بیوتیک‌ ها با پزشک خود مشورت کنید.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی آمیکاسین | امیکاسین

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی آمیکاسین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

در صورتی که باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
اگر هرگونه مشکل کبدی و کلیوی دارید.
اگر به بیماری فیبروز کیستیک مبتلا هستید.
اگر به مشکلات شنوایی (از جمله ناشنوایی یا کم شنوایی) دچار هستید.
اگر منیزیم، پتاسیم یا کلسیم خون شما کم است.
اگر ضعف عضلانی مانند میاستنی گراویس دارید.
در صورتی که به بیماری پارکینسون مبتلا هستید.
اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارو یا آنتی بیوتیکی دارید.

عوارض جانبی داروی آمیکاسین | امیکاسین
همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

تورم، قرمزی، درد در محل تزریق
از دست دادن اشتها، تهوع، استفراغ، اسهال یا سردرد: اگر هر یک از این عوارض ماندگار بود و ادامه پیدا کرد، به سرعت به پزشک یا داروساز خود بگویید.
آمیکاسین به ندرت می‌تواند باعث ایجاد یک بیماری شدید روده (اسهال مرتبط با کلستریدیوم دیفیسل) شود؛ این وضعیت ممکن است در طول درمان یا چند هفته یا چند ماه پس از درمان متوقف شود. اگر اسهال مداوم، درد شکم یا معده و گرفتگی عضلانی یا خون در مدفوع داشتید، به پزشک خود اطلاع دهید.

 
نکته مهم: بثورات خارش‌دار، صورت متورم، دهان متورم و یا اشکال در تنفس از نشانه‌های حساسیت به آنتی‌ بیوتیک است. در صورت دیدن چنین عوارضی، مصرف امیکاسین را ادامه ندهید و سریعاً با دکتر خود صحبت کنید.
 
اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی آمیکاسین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.
مصرف بیش از حد داروی آمیکاسین | امیکاسین (مسمومیت دارویی)

امیکاسین را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تشنج، تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری داروی آمیکاسین | امیکاسین

دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

۳/۵ (۱ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا