ورزش بعد از عمل بینی را چگونه انجام دهیم؟ شرایط انواع ورزش بعد از عمل بینی

مراقبت‌های بعد از عمل بینی در دوران نقاهت ضروری است و باعث بهتر شدن وضعیت جسمانی بیمار و تاثیر بر نتیجه‌ی جراحی می‌شود. یکی از مراقبت‌ها مربوط به محدودکردن تحرک و ورزش بعد از عمل جراحی بینی است. اگر می‌خواهید بدانید چند وقت بعد از عمل بینی میتوان ورزش کرد و چه ورزش‌هایی در دوران نقاهت بعد از عمل بینی ممنوع است این مطلب راهنمای خوبی است و تمام اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار می‌دهد. پس خواندن این مطلب را از دست ندهید.

چرا ورزش سنگین و فعالیت بدنی بعد از عمل بینی محدودیت دارد؟

در دوران نقاهت بعد از جراحی بدن فرد ضعیف می‌شود و توان و انرژی برای انجام فعالیت‌های سنگین و تحرک را ندارد. از طرف دیگر کسی که عمل بینی انجام داده است اگر بخواهد حرکت ورزشی انجام دهد و فعالیت سنگین بکند احتمال اینکه محل جراحی خونریزی کند یا لخته خون در آن ایجاد شود زیاد است.

علاوه بر این موارد در دوران نقاهت عمل بینی، نفس کشیدن برای فرد سخت است و ورزش کردن نیاز به تنفس راحت و سریع دارد. پس با ورزش و تحرک بدنی در روزهای ابتدایی بعد از عمل سلامت فرد و موفقیت جراحی به خطر می‌افتد. حتی ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای فرد ایجاد شود.

ورزش بعد از عمل بینی
ورزش بعد از عمل بینی

چه مدت بعد از عمل بینی میتوان ورزش کرد؟

سوال اغلب افرادی که جراحی بینی انجام داده‌اند این است که تا چه زمانی باید استراحت کنند و ورزش کردن را به تعویق بیندازند. واقعیت این است زمان ورزش بعد از عمل بینی به وسعت جراحی و نوع ورزش مورد نظر بستگی دارد.

به برخی از افراد که جراحی‌ بینی سختی را پشت سر گذاشته‌اند توصیه می‌شود استراحت مطلق داشته باشند و روز بعد از عمل فعالیت سبک و حتی پیاده‌روی هم انجام ندهند. زیرا ممکن است هر ورزش یا فعالیت هر چند اندک موجب فشار به بیمار و ایجاد خونریزی شود و عوارضی را ایجاد کند.

همچنین لازم است بدانید فعالیت‌های ورزشی سبک را در بازه‌ی زمانی کوتاه‌تری از عمل بینی می‌توان شروع کرد، اما ورزش‌های رزمی و سنگین را حتی تا یک سال بعد از عمل هم باید به تاخیر انداخت.

چه مدت بعد از عمل بینی میتوان ورزش کرد؟
چه مدت بعد از عمل بینی میتوان ورزش کرد؟

استراحت بعد از عمل بینی

روز اول بعد از عمل بینی انجام ورزش یا هر گونه فعالیتی باید متوقف شود. زیرا بیمار هنوز تحت تاثیر داروی بیهوشی است و سرگیجه و سر درد دارد. این موارد ممکن است باعث به هم خوردن تعادل بیمار و زمین خوردن شود. به این ترتیب نتیجه جراحی بینی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

شرایط پیاده‌روی بعد از جراحی بینی

بیمارانی که روز بعد از جراحی سرگیجه و سردرد نداشته باشند و توان بلند شدن از جای خود را داشته باشند می‌توانند حدود ده دقیقه در روز پیاده‌روی کنند. راه رفتن باعث می‌شود جریان خون در بدن بهبود پیدا کند و تورم ناحیه‌ی جراحی در مدت زمان کوتاه‌تری بهبود پیدا کند.

البته برای انجام پیاده‌روی باید به خاطر داشته باشد که سرعت برداشتن قدم‌ها به صورتی نباشد که ضربان قلب بالا رود. همچنین مدت زمان پیاده‌روی در روزهای اول فقط ۵ دقیقه باشد و به مرور تا ۱۵ یا ۲۰ دقیقه مطابق با نظر پزشک افزایش پیدا کند.

اگر به تاپیک پیاده روی بعد از عمل بینی نی نی سایت مراجعه کنید می‌توانید تجربه‌ی کاربران از انجام ورزش بعد از عمل بینی را بخوانید.

متقاضی جراحی زیبایی بینی نباید از جراح بینی انتظارات غیر واقعی داشته باشد و جراح را برای میزان کوچک کردن بینی تحت فشار قرار دهد. بلکه برای جلوگیری از مشکلات تنفسی باید به تخصص و مهارت جراح اعتماد کند.
ورزش بدنسازی بعد از عمل بینی

اگر می‌خواهید بدانید چه مدت بعد از عمل بینی میتوان ورزش بدنسازی کرد باید به شما بگوییم ورزش‌های قدرتی و بدنسازی باید تا چند هفته بعد از عمل متوقف شود. زیرا با انجام وزش بدنسازی و بلند کردن دمبل و وزنه فشار زیادی به ورزشکار می‌آید. این فشار ممکن است منجر به خونریزی بینی و ضعف در فرد شود. به همین دلیل پزشکان تاکید دارند که بیمار تا زمانی که به طور کامل بهبود پیدا نکرده از انجام تمرینات بدنسازی خودداری کند.

برخی از افراد با تشخیص متخصص گوش و حلق و بینی برای اصلاح مشکلات تنفسی و تغییر در وضعیت آناتومی بینی لازم است جراحی بینی انجام دهند.
ورزش بوکس بعد از عمل بینی

ورزش رزمی بعد از عمل بینی محدودیت دارد. زیرا کسانی که ورزش رزمی انجام می‌دهند به خوبی می‌دانند هنگام انجام حرکات ورزشی احتمال ضربه خوردن به بینی وجود دارد. به این ترتیب ممکن است شکستگی در بینی ایجاد شود یا اینکه محل جراحی مجدداً خونریزی کند.

با توجه به اینکه ضربه‌ی شدید در بوکس باعث می‌شود عوارض جبران ناپذیری ایجاد شود و شاید لازم باشد عمل جراحی دوباره تکرار شود، لازم است تا یک سال بعد از عمل و تا زمانی که استخوان بینی به طور کامل بهتر نشده، انجام ورزش بوکس متوقف شود.

حتی ممکن است برخی از افراد ترجیح بدهند ورزش‌های رزمی را بعد از عمل بینی به طور کامل کنار بگذارند تا آسیبی به بینی آن‌ها وارد نشود.

ایروبیک بعد از عمل بینی

به طور حتم می‌دانید ورزش‌های هوازی و ایروبیک نیاز به اکسیژن بیشتری دارند و کسی که عمل جراحی بینی انجام داده است نمی‌تواند این ورزش‌ها را انجام دهد. زیرا برای تامین اکسیژن به مشکل می‌خورد و همین امر باعث می‌شود ورم بینی بیشتر شود.

مطابق توصیه پزشکان انجام فعالیت‌های هوازی یا ورزش‌هایی نظیر دوچرخه سواری باید حداقل تا یک ماه بعد از عمل به تعویق بیفتد. کسانی که قصد دارند حرکت‌های هوازی را شروع کنند باید دقت داشته باشند هنگام انجام تمرین به توان بدنی خود دقت کنند. زیرا برخی از افراد حتی ممکن است یک ماه بعد از عمل هم قدرت انجام ورزش هوازی را نداشته باشند و برای تامین اکسیژن مورد نیاز بدن درگیر عوارض عمل شوند.

شنا کردن بعد از عمل بینی

هر گونه فعالیت اعم از شنا کردن، آب درمانی یا بازی کردن در استخر برای کسی که عمل بینی انجام داده است باید تا زمان درآوردن آتل و بهبود کامل زخم و جراحت به تاخیر بیفتد. به همین دلیل کسانی که عمل بینی زیبایی انجام داده‌اند یا کسانی که نواقص آناتومی و ساختاری بینی را رفع کرده‌اند توصیه می‌شود حداقل تا ۶ هفته بعد از عمل بینی به استخر نروند.

زیرا امکان انتقال عفونت از طریق فضای استخر به بینی وجود دارد و مشکلات و عوارضی را برای فرد ایجاد می‌کند.

حتی استفاده از سونا بخار یا سونا خشک هم برای کسی که عمل بینی انجام داده است ممنوع است. علت این امر این است که هوای گرم موجب بالارفتن احتمال خونریزی بینی می‌شود.
پس بهتر است در دوران نقاهت بعد از عمل بینی فعالیت‌های ورزشی و تفریحی را کنار بگذارید و به بدن خود فرصت ریکاوری دهید.

یوگا بعد از عمل بینی

با اینکه یوگا جزو تمرین‌های آرام و ملایم است و فشاری به فرد نمی‌آورد لازم است تا چند هفته بعد از انجام عمل متوقف شود. زیرا تمرینات یوگا که در آن باید سر خم شود یا کشش و قوسی در بدن ایجاد شود، برای فرد ضرر دارد. دو هفته بعد از عمل بینی می‌توان فقط حرکت‌های ساده یوگا که نیازی به تغییر وضعیت بدن ندارد و ضربان قلب را بالا نمی‌برد انجام شود.
تاپیک ورزش بعد از عمل بینی نی نی سایت مربوط به نظرات شخصی و تجربه‌های کاربران در مورد ورزش بعد از عمل بینی است. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت نظرات تخصصی و مشاوره‌ی دقیق از طریق سایت یا اپلیکیشن پذیرش۲۴ از ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی وقت بگیرید تا به پاسخ دقیق سوالات خود برسید.

یوگا بعد از عمل بینی
یوگا بعد از عمل بینی

پیلاتس بعد از عمل بینی

همان‌طور که می‌دانید ورزش پیلاتس حرکات سبکی دارد. به همین خاطر برخی از افراد فکر می‌کنند بعد از عمل بینی خیلی زود می‌توانند ورزش پیلاتس را از سر بگیرند، اما باید بگوییم در انجام حرکات پیلاتس هم محدودیت‌های وجود دارد. کسی که عمل بینی انجام داده است نمی‌تواند حرکات پیلاتس که در آن سر رو به پایین کشیده می‌شود را انجام دهد. حتی اگر حین انجام حرکات پیلاتس ضربان قلب فرد افزایش پیدا کند باید تمرین کردن متوقف شود تا آسیبی به بینی وارد نشود.

ورزش تی ار ایکس بعد از عمل بینی

تی ار ایکس به ورزش‌های مقاومتی گفته می‌شود که برای ایجاد قدرت و تعادل و انعطاف‌پذیری بدن انجام می‌شود. با این حساب این حرکت‌های ورزشی در دسته ورزش‌های سنگین قرار می‌گیرد و ورزش تی ار ایکس بعد از عمل بینی شامل محدودیت می‌شود.

مدت زمانی که لازم است انجام ورزش تی ار ایکس بعد از عمل بینی متوقف شود حداقل شش هفته است.

زیرا استخوان بینی برای ترمیم و بهبود به مدت زمان حدود یک تا دو ماه نیاز دارد و تا زمانی که تورم و التهاب بافت‌ها از بین نرفته است و استخوان ترمیم نشده نمی‌توان فعالیت‌های ورزشی تی ار ایکس را انجام داد.

ورزش تی ار ایکس بعد از عمل بینی
ورزش تی ار ایکس بعد از عمل بینی

بهترین زمان شروع ورزش بعد از عمل بینی

وقتی از محدودیت‌های ورزش سنگین بعد از عمل بینی صحبت می‌‌کنیم، سوال اغلب افرادی که عمل بینی انجام داده‌اند این است که ورزش بعد از عمل جراحی بینی از چه زمانی مجاز است، بعد از عمل بینی کی ورزش کنیم و کدام ورزش‌ها باید مدت زمان طولانی‌تری به تعویق بیفتند. مثلا آیا دراز و نشست هم برای بینی عمل شده ضرر دارد یا اینکه فقط باید ورزش‌های رزمی و سنگین متوقف شود.

در پاسخ باید بگوییم بهترین زمان شروع ورزش بعد از عمل بینی وقتی است که التهاب و ورم بینی به طور کامل بهبود پیدا کرده باشد هیچ اثری از کبودی روی صورت بیمار وجود نداشته باشد. از همه مهم‌تر اینکه مسیر تنفسی بیمار مشکلی نداشته باشد و بتواند به خوبی نفس بکشد.

در فرایند ورزش کردن نباید هیچ فشاری به فرد وارد شود. هنگام انجام دراز و نشست لازم است فرد با فشار بالا و پایین برود و این عمل باعث می‌شود به بینی فرد فشار وارد می‌شود، همچنین سخت بودن دراز و نشست نیاز به اکسیژن را بیشتر می‌کند، پس لازم است انجام دراز و نشست تا بهبودی کامل متوقف شود.
آیا وضعیت گوشتی یا استخوانی بودن بینی در مدت زمان شروع ورزش تاثیر دارد؟

برخی از افراد گمان می‌کنند گوشتی بودن یا استخوانی بودن بینی نحوه فعالیت بدنی بعد از عمل را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما باید بگوییم وضعیت و ساختار بینی هر طور که باشد لازم است ورزش بعد از عمل با تاخیر انجام شود. در واقع ورزش بعد از عمل بینی استخوانی یا گوشتی فرقی ندارد و در هر دو حالت ضربان قلب بیشتر می‌شود، به رگ‌های خونی فشار می‌آید و احتمال آسیب به بینی وجود دارد.

در نی نی سایت کاربران مختلف در تاپیک‌های ورزش بعد از عمل بینی نی نی سایت، حلقه زدن بعد از عمل بینی نی نی سایت در مورد تجربه‌های ناخوشایند رعایت نکردن مراقبت‌های بعد از جراحی توضیح داده‌اند.

دکتر جراحی بینی به بیماران در مورد مراقبت‌های قبل از جراحی نظیر قطع مصرف سیگار و الکل و داروهای ضد التهاب و ضد انعقاد خون توضیح می‌دهد و ضرورت انجام آن‌ها را توضیح می‌دهد.

سوالات متداول

چگونه ورم بعد از عمل بینی را کم کنیم؟

برای کم کردن عوارضی نظیر کبودی و ورم بعد از جراحی می‌توان در چند روز اول بعد از جراحی از کمپرس سرد استفاده کرد.

افراد با چه سن و سالی می‌توانند عمل بینی انجام دهند؟

برای انجام جراحی رسیدن به سن رشد کامل استخوان‌ها در دختران و پسران الزامی است. همچنین بزرگسالان فقط تا سن ۶۰ سالگی و به شرط نداشتن بیماری داخلی مجاز به عمل بینی هستند.

مدت زمان جراحی بینی چقدر است؟

نمی‌توانیم زمان مشخصی برای عمل بینی اعلام کنیم. زیرا وضعیت بینی و وسعت جراحی تعیین کننده زمان مورد نیاز برای جراحی است. اما به طور معمول بازه‌ی زمانی ۲ تا ۴ ساعته برای انجام جراحی بینی لازم است.

۳.۵/۵ (۲ نظر)

منبع
westlakedermatology.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا