داروی لوتپردنول ( قطره چشم ) | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Loteprednol

کاربرد، مقدار و روش مصرف، موارد منع مصرف، عوارض جانبی و شرایط نگهداری قطره چشم لوتپردنول (Loteprednol)

نام تجاری داروی لوتپردنول ( قطره چشم )

Lotemax

کاربرد داروی لوتپردنول ( قطره چشم )

تسکین التهاب چشم بعد از جراحی

اشکال دارویی لوتپردنول  

پماد چشمی، قطره چشمی

اطلاعات دارویی لوتپردنول ( قطره چشم )  

داروی لوتپردنول ( قطره چشم )، متعلق به گروهی از داروها به نام کورتیکواستروئیدها (داروهای استروئیدی) است که جهت تسکین التهاب، قرمزی، تحریک، سوزش و ناراحتی چشم بعد از عمل جراحی استفاده می‌شود.

از برندهای قطره چشمی لوتپردنول در بازار دارویی ایران، لوتپردنول و لوترا می‌توان اشاره کرد.

جهت کسب اطلاعات لازم در مورد این دارو می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با چشم پزشک آنلاین مشورت نمایید.

داروی لوتپردنول (قطره چشم)

مقدار و روش مصرف داروی لوتپردنول ( قطره چشم )

  • قبل از شروع درمان قطره چشم لوتپردنول (Loteprednol)، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار قطره چشم لوتپردنول از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نموده و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار، تعداد دفعات استفاده در شبانه روز و همچنین مدت زمان مصرف اجتناب نمایید.
  • قطره چشم لوتپردنول را به طور منظم و در ساعات مشخصی از شبانه روز مصرف کنید.
  • دوره درمان با این دارو را کامل کنید.
  • استفاده از داروی لوتپردنول ( قطره چشم ) را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. ممکن است لازم دوز مصرفی به تدریج کاهش یابد.
  • چنانچه وضعیت شما بعد از دو روز استفاده از قطره چشم لوتپردنول بهبود نیافت و یا حتی بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • چنانچه همزمان با این دارو از دیگر داروهای چشم (مانند پماد یا قطره) استفاده می‌کنید، ترتیب استفاده و فاصله زمانی بین آنها را از پزشک خود بپرسید.

نحوه مصرف قطره چشم لوتپردنول

  1. دستان خود را بشویید.
  2. بطری قطره را تکان دهید.
  3. سرخود را کمی عقب نگه داشته و به سمت بالا نگاه کنید. پلک پایین را به سمت پایین بکشید. بطری را نزدیک چشم خود نگه داشته بطوری‌که سر قطره‌چکان با چشم برخورد نکند، فشار کافی به بطری بدهید و یک قطره را در چشمتان بریزید.
  4. بعد از چکاندن قطره، به سمت پایین نگاه کنید، به مدت یک تا دو دقیقه، چشم‌ها را ببندید و مجرای اشکی (دو طرف بینی) را با انگشت، کمی فشار دهید. سعی کنید پلک نزنید و چشم خود را مالش ندهید.
  5. اگر قطره برای هر دو چشم شما تجویز شده، این روند را برای چشم دیگر هم تکرار کنید.
  6. درب بطری را ببندید.

مشاوره آنلاین چشم

موارد منع مصرف داروی لوتپردنول ( قطره چشم )

  • به تاریخ انقضای قطره چشم لوتپردنول (Loteprednol) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز داروی لوتپردنول ( قطره چشم ) را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

قبل از تجویز این دارو، پزشک را در صورت وجود موارد زیر مطلع کنید:

  • حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد
  • بارداری
  • شیردهی
  • مشکلات چشمی (مانند عفونت چشمی، آب مروارید، گلوکوم)
  • نزدیک بینی شدید
  • دیابت
  • چنانچه از لنزهای چشمی استفاده می‌کنید

داروی لوتپردنول (قطره چشم)

در طول درمان با داروی لوتپردنول ( قطره چشم )، بدون مشورت با پزشک از لنزهای تماسی استفاده نکنید. در این باره می‌توانید با چشم پزشک آنلاین مشورت نمایید.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی لوتپردنول ( قطره چشم )

  • چنانچه جراحی در پیش دارید، پزشک یا دندانپزشک را از مصرف قطره چشم لوتپردنول مطلع سازید.
  • اگر قطره چشم لوتپردنول آلوده شد، از آن استفاده نکنید (به عنوان مثال قطره‌ها به رنگ تیره در می‌آیند). استفاده از داروهای آلوده چشمی، می‌تواند باعث عفونت، آسیب جدی به چشم و از بین رفتن بینایی شود.
  • قطره چشم لوتپردنول ممکن است باعث تاری دید موقت شود، لذا تا زمانی که تأثیر دارو در چشمتان باقی است از کارهایی مانند رانندگی و کار با ماشین آلات که به دید واضح نیاز دارند، خودداری کنید.

تداخلات دارویی لوتپردنول ( قطره چشم )

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید.

چنانچه در مورد داروی لوتپردنول، نحوه مصرف، موارد منع مصرف، تداخلات دارویی و عوارض این دارو سؤالی دارید، می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با داروساز آنلاین مشورت نمایید.

عوارض جانبی داروی لوتپردنول ( قطره چشم )

 همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند.

در صورت تداوم یا بدتر شدن عوارض زیر، با پزشک مشورت نمایید:

استفاده از داروی لوتپردنول ( قطره چشم ) به طور طولانی مدت یا در دوزهای بالا ممکن است باعث مشکلات جدی چشم (مانند فشار زیاد داخل چشم و آب مروارید) شود. در صورت بروز هریک از این عوارض بعید اما جدی، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید:

  • مشکلات بینایی
  • درد چشم

این دارو ممکن است علائم عفونت چشم را پنهان کند. همچنین ممکن است شما را در معرض خطر بیشتر ابتلا به عفونت چشم قرار دهد، به ویژه با استفاده طولانی مدت. در صورت بروز علائم جدید یا بدتر شدن به پزشک خود اطلاع دهید:

  • ترشح چشم
  • تورم یا قرمزی چشم
  • مشکلات بینایی
  • عدم بهبود وضعیت فعلی چشم

در صورت بروز هریک از این عوارض بعید اما جدی، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید:

نکته مهم: گاهی اوقات برخی از افراد به قطره‌های چشمی حساسیت نشان می‌دهند. به خصوص هنگامی که قطره‌های چشمی حاوی یک ماده نگهدارنده باشد. اگر متوجه راش در اطراف چشم، تورم یا خارش اطراف چشمتان شدید، استفاده از قطره را ادامه نداده و با پزشک تماس بگیرید.

چنانچه علائم دیگری دارید که فکر می‌کنید به دلیل مصرف داروی لوتپردنول ( قطره چشم ) است با پزشک مشورت نمایید.

داروی لوتپردنول (قطره چشم)

شرایط نگهداری داروی لوتپردنول (قطره چشم)

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.
  • قطره‌های چشمی پس از باز شدن، فقط به مدت چهار هفته قابل استفاده هستند. پس از سپری شدن این مدت، بطری دارو را دور بیندازید حتی اگر مقداری دارو در آن باقی مانده باشد. هرگز داروی باقی مانده را برای استفاده‌های بعدی نگه ندارید. این امر به جلوگیری از عفونت چشم کمک می‌کند.

باتوجه به وضعیت کنونی پاندمی ویروس کرونا، در صورت عدم تمایل به مراجعه حضوری می‌توانید با مراجعه به وب سایت و یا اپلیکیشن پذیرش ۲۴، به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین، از طریق مشاوره تلفنی و متنی با مجرب‌ترین چشم پزشک آنلاین، تلفنی و متنی مشاوره بگیرید. در صورتی که با التهاب چشم کودکان مواجه هستید پیشنهاد میکنیم قبل از مصرف این دارو از مشورت پزشک بهرهمند شوید.

شما عزیزان می‌توانید، در صورت داشتن هرگونه سؤالی درباره این دارو، در قسمت نظرات از ما بپرسید. پزشکان متخصص پذیرش ۲۴ در سریع‌ترین زمان ممکن، به شما پاسخ خواهند داد.

مشاوره آنلاین چشم

۳.۱/۵ (۷ نظر)

منبع
www.patient.infowww.webmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
34 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه
فاطمه
7 ماه قبل

سلام این قطره برا دختر بچه هست ساله که خارش و قرمزی چشم داره استفاده میکنم دکتر تجویز کرده باید چند هفته استفاده کنه الان دو هفته استفاده کرده

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  فاطمه
7 ماه قبل

بله

ثنا
ثنا
11 ماه قبل

سلام
آیاقطره لوترا شیری رنگ هست؟

امیرحسین ولایت
امیرحسین ولایت
پاسخ به  ثنا
10 ماه قبل

سلام بله

زینت مزدورکار
زینت مزدورکار
1 سال قبل

سلام من دیابت دارم این قطره لوترا خوبه برا فشارچشم استفاده کنم

علی
علی
1 سال قبل

سلام قطره چشمی لوترا۵درصدخارجی مصرف ان برای زن حامله تاثیری روی جنین نمیزاره..ممنون

نیک بخت
نیک بخت
1 سال قبل

سلام این قطره واس جوشکاری کردم سوزش چشم دارم چشم جوشکاری زده میشه ازش استفاده کرد

سپهر
سپهر
1 سال قبل

سلام مادر من عمل آب مروارید انجام دادن الان ی ماه از عملش میگذره که دکترش قطره لوتیمکس براش تجویز کرده رنگ قطره شفاف نیست کدره خواستم ببینم کسی استفاده کرده باید شفاف باشه ی همین رنگیه

سجاد
سجاد
1 سال قبل

پسر م یازده ساله است حدود دوازده روز پیش عمل آب مروارید انجام داده امروز اولین روزی بود که به مدرسه رفت و دیشب تا الان هر شش ساعت یک قطره لوترا پنج دهم در چشمش با تجویز پزشکش ریخته ام اما صبح تا حالا چشم درد و قرمزی چشم دارد لطفا مرا راهنمایی کنید

زینب یوسفی
زینب یوسفی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید
من عمل لیزیک انجام دادم دکتر قطره لوترا تجویز کردن ولی الان حدود سه هفته است مصرف میکنم چشام تار میبینه .می‌تونه دلیلش این قطره باشه؟

سهیلا قربانی
سهیلا قربانی
1 سال قبل

سلام این قطره آیا باعث سوزش چشم میشه ؟

نسترن
نسترن
1 سال قبل

سلام من چشم چپم نیم درصد ضعیف بود و دکتر برام قطره لوترا را تجویز کرد و گفتند دچار خشکی چشم شدم اما نگفتند فقط برای چشم چپ استفاده کنم یا هر دو چشم و من چندین باری که استفاده کردم توی هر دو چشمم ریختم و الان که رنگ قطره را می‌بینم رنگ شیری داره و بعد از هر بار استفاده چشمام به شدت میسوزه میخوام بدونم علتش استفاده از این پماده؟

ناهید
ناهید
پاسخ به  نسترن
1 سال قبل

سلام،من ده روز میشه عمل لیزیک کردم و قطره اشک چشم و قطره لوتران تجویز کردند دکترم،سوالم اینکه که وقتی قطره استفاده میکنم تار میبینم و حالت دو بینی دارم مشکل از کجاست ،یا اصلا عادیه؟

امیرعلی
امیرعلی
پاسخ به  ناهید
1 ماه قبل

سلام منم همین مشکل دارم

فریبا
فریبا
1 سال قبل

سلام ببخشید مصرف این دارو در دوره شیر دهی اشکالی نداره ؟

شیدا
شیدا
2 سال قبل

سلام پسرم۱۵ سالشه و بخاطرخشکی چشم ازاین قطره ی لوترا۵درصداستفاده میکنه وبعداز آن ترشحات روی مردمکش و کنارچشمش جمع میبنده دلیلش چیه ممنون میشم جواب بدید

سانازاحمدی
سانازاحمدی
2 سال قبل

سلام من رفتم دکترگفتن که خشکی چشم دارم قطره ایسول وارتیپیک ادوسند وشامپوآیسول روبهم دادن وطرزمصرف روننوشتن میشه بگین چطوری مصرفشون کنم چه ساعتی روزی چندبارو..؟

فریبا
فریبا
پاسخ به  سانازاحمدی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید
مادرم حدود سه ماه است که عمل آب مروارید به روش لیزیک انجام دادن و مدام فکر میکنن در چشم چپپشون چیزی هست البته برای چشم راست این مشکل رو نداشتن الان قطره اشک استفاده می‌کنند. بعلاوه بعلت التهاب چشم چب دکتر قطره لوترا تجویز کردند. بعد از اتمام قطره نیاز به مصرف مجدد هست یا نه؟
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

سوران رسولی
سوران رسولی
2 سال قبل

با سلام بنده ام اس دارم بخاطر خشکی چشم سه روز استفاده کردم التن دچار دوبینی شدم احتمالش هست بخاطر قطره باشه

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  سوران رسولی
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین داروسازی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با پزشک داروسازی

افشين بهزادى
افشين بهزادى
2 سال قبل

ایا قطره ى لوتمکس یخچالیست؟

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  افشين بهزادى
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین داروسازی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با پزشک داروسازی

اصغر
اصغر
2 سال قبل

سلام‌ببخشید‌این‌قطره‌برای‌کودک‌پنج‌ساله‌ضرر‌داره؟

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  اصغر
2 سال قبل

سلام
فقط با تجویز پزشک متخصص باید مصرف شه.

شبنم
شبنم
2 سال قبل

سلام .وقتتون بخیر . من از دیروز به علت عفونت چشم از این قطره با تجویز پزشک استفاده میکنم ولی احساس درد در ناحیه ته چشم میکنم .

Heliya mirshahi
Heliya mirshahi
2 سال قبل

بعد از سه روز استفاده از این قطره هر ۶ ساعت
احساس سردرد و سفتی حرکت چشم میکنم

دکتر شاهرخ میلان
پاسخ به  Heliya mirshahi
2 سال قبل

با سلام
بله احساس درد و سفتی چشم را می دهد

محدثه
محدثه
2 سال قبل

سلام،آیا قطره لوترا برای درمان قی چشمی موثره؟؟؟

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  محدثه
2 سال قبل

این قطره فقط با تجویز پزشک باید مصرف شه

آتیه
آتیه
2 سال قبل

سلام خسته نباشید ببخشید ی هفته هستش ک دکتر بعدعمل لیزیک قطره لوترا بهم داده میریزم یکم سوزش داره برا چیه

دکتر ام البنین بایگی
پاسخ به  آتیه
2 سال قبل

سلام وقت بخیر
نگران نباشید این قطره بخاطر اینکه ممکنه ماده نگهدارنده داشته باشه بعد از عمل لیزیک همچون لایه ی رویی قرنیه درحال ترمیم است یعنی این سوزش طبیعی تا می توانید از اشک مصنوعی زیاد استفاده کنید هر ۲ ساعت یا هر سه ساعت یک قطره داخل چشمتون استفاده کنید.

زهرا
زهرا
2 سال قبل

ببخشید خواستم ببینم قطره لوترا برا افرادی که فاویسم دارند مشکلی نداره
و اینکه این قطره را باید در یخچال نگهداری کنم

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  زهرا
2 سال قبل

خیر مشکلی نداره و یخچالی هم نیس. در دمای اتاق باید نگهداری شه.

دکمه بازگشت به بالا