کپسول ویتامین آ+د| ویتامین A+D

کاربرد، مقدار و روش مصرف، موارد منع مصرف، تداخلات دارویی، عوارض جانبی و شرایط نگهداری کپسول ویتامین آ+د (Vitamin A & D Capsule)

کاربرد کپسول ویتامین آ+د

سلامت عمومی بدن، سلامت پوست، استخوان‌ها، چشم و دندان

اشکال دارویی ویتامین آ+د 

کپسول، قطره خوراکی، پماد، کرم

اطلاعات دارویی کپسول ویتامین آ+د

کپسول ویتامین آ+د ترکیبی از ویتامین A و ویتامین D در کنار هم است که این دو ویتامین همراه با هم به سلامت عمومی بدن، سلامت چشم، دندان، استخوان و پوست کمک می‌کنند.  ویتامین A برای حفظ سلامت چشم، بینایی بهتر، هضم پروتئین، سلامت سلول‌های اپی‌تلیال و رشد طبیعی ضروری است. این ویتامین در دوران بارداری، شیردهی و تشکیل هورمون‌های استروئیدی نقش بسزایی دارد و به همین دلیل وجود آن برای سلامت عمومی انسان ضروری است. قابل ذکر است که وجود ویتامین A برای تشکیل سلول‌های دستگاه گوارش، تنفس، تولید مثل و ادراری الزامی است و این ویتامین برای تشکیل تمام بافت‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهترین زمان مصرف ویتامین A همراه با روغن و چربی است زیرا این ویتامین محلول در چربی است و به راحتی جذب بدن می‌شود.
ویتامین D نقش مهمی در جذب و تنظیم کلسیم و فسفر دارد و با ویتامین A همکاری می‌کند. ویتامین D در سنتز پروتئین به بدن کمک می‌کند و برای سلامتی سیستم عصبی و کلیه حیاتی است.

پماد ویتامین آ د

دیگر اشکال دارویی ویتامین آ+د، کرم یا پماد ویتامین آ+د و قطره خوراکی ویتامین آ+د می‌باشد. که جهت کسب اطلاعات لازم در مورد آنها می‌توانید به صفحات مربوطه مراجعه نمایید.

مقدار مجاز مصرف ویتامین A و ویتامین D 

ویتامین A و ویتامین D ویتامینهای محلول در چربی هستند که مصرف بیش از اندازه آنها می‌تواند منجر به مسمومیت شود. لذا از مصرف خودسرانه آنها خودداری نمایید و حتماٌ مطابق با دستور پزشک یا داروساز این ویتامین‌ها را مصرف نمایید.

پذیرش ۲۴، این امکان را برای شما فراهم نموده است تا بتوانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با داروساز آنلاین مشورت نمایید.

مقدار و روش مصرف کپسول ویتامین آ+د

  • قبل از شروع درمان با کپسول ویتامین آ+د (Vitamin A & D Capsule) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار کپسول از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نموده و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب نمایید.
  • کپسول ویتامین آ+د را همراه با غذا بخورید.
  • کپسول ویتامین آ+د را به همراه مقداری آب قورت دهید، از شکاندن و جویدن آن‌ها خودداری نمایید.
  • اگر فراموش کردید که دوز داروی روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید، نگران نشوید، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

کپسول ویتامین آ+د

موارد منع مصرف کپسول ویتامین آ+د

  • به تاریخ انقضای کپسول ویتامین آ+د (Vitamin A & D Capsule) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز کپسول ویتامین آ+د را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

  • حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد
  • بارداری یا قصد باردار شدن
  • شیردهی

مصرف کپسول ویتامین آ+د در دوران بارداری

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، از مصرف خودسرانه کپسول ویتامین آ+د، اکیداً بپرهیزید. در دوران بارداری مجاز به استفاده از مقدار معینی از ویتامین آ در روز هستید که توسط پزشکتان تعیین می‌شود و مصرف بیشتر از آن مقدار ممکن است خطرات و نقایصی را برای جنین در پی داشته باشد.

تداخلات دارویی کپسول ویتامین آ+د

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با کپسول ویتامین آ+د، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با پزشک داروساز مشورت نمایید.

عوارض جانبی ویتامین آ+د

استفاده از ویتامین آ+د به نظر نمی‌رسد که عارضه جانبی داشته باشد.فقط در مواردی که در طولانی مدت فرد دوز زیادی از آن را مصرف کند می‌تواند اثرات نامطلوبی ایجاد کند.

اگر شما متوجه علائمی شدید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از دارو می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بیش از حد کپسول ویتامین آ+د (مسمومیت دارویی)

  • کپسول ویتامین آ+د را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری کپسول ویتامین آ+د

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط و فقط جنبه آگاهی‌بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن باتوجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

مشاوره آنلاین با داروساز

۱/۵ (۱ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا