نحوه مقابله با شکست عشقی

عوارض شکست عشقی و نحوه صحیح گذر از آن

بعد از شکست در رابطه عاطفی چه کنیم؟

تجربه نشان داده است که میزان آسیب روحی وارد شده به زن یا مرد بعد از طلاق یا ترک یک رابطه عاشقانه، تاحدودی یکسان است. شکست عشقی می‌تواند باعث شود که احساس کنید روح از بدن شما خارج شده و قلب شما تکه تکه شده است. احتمالا در این شرایط دیگر کمتر به دیگران اعتماد می‌کنید و جهان اطراف برای شما متلاشی می‌شود.

به هر حال، شروع هر رابطه با ریسک جدایی همراه است و باید بپذیریم که در شرایط شکست عشقی تنها راه حل موجود عبور از آن است. متاسفانه بعضی از افراد به غلط به خودکشی یا وارد کردن آسیب جسمی به طرف مقابل فکر می‌کنند.

روانشناسان نیز موافق هستند که عبور از یک رابطه عاطفی شکست‌‎خورده تلاش زیادی می‌طلبد و به جای رها کردن این احساسات پیچیده باید به درمان روحی فکر کرد. در ابتدا باید به قطع کامل رابطه با همسر یا پارتنر سابق پرداخت و در مرحله بعد برای شروع دوباره لذت بردن از زندگی برنامه‌ریزی کرد.

مطمئنا اگر احساسات منفی خود را کنار بگذارید و نیازهای خود را برآورده کنید، می‌توانید از زندگی مجردی فعلی خود نیز لذت ببرید و خوشحال باشید. شکست عشقی به این معنا نیست که شما دیگر نمی‌توانید خوشحال باشید.

چگونه رابطه عاطفی شکست خورده را فراموش کنیم

معمولا اصول نادیده‌گرفته شده‌ای وجود دارند که ما هنگام مواجهه با شکست عشقی آن‌ها را فراموش می‌کنیم. در این مطلب مرحله به مرحله به آن‌ها اشاره شده است.

واکنش دخترها بعد از شکست عشقی

جالب است بدانید که واکنش دخترها یا خانم‎ها بعد از شکست عاطفی تاحدودی با پسرها یا آقایان متفاوت است. قسمتی از مغز همه ما انسان‌ها مربوط به آینده‌نگری و مراجعه دوباره به تجربیات گذشته است. این قسمت معمولا در خانم‌ها فعال‌تر است و باعث می‌شود که خانم‌ها بیشتر از آقایان به دنبال یک رابطه بلندمدت و حتی ازدواج باشند.

البته این مسئله روی شکست عشقی نیز موثر است و عوارض روحی موقت بیشتری برای دخترها به ارمغان می‌آورد. خوشبختانه اگرچه در ابتدا دخترها عوارض و دردهای روحی بیشتری مانند افسردگی، بدبینی،حس انتقام، ناامیدی و سرخوردگی، بی‌ارزشی، هراس از عشق و بی‌اعتمادی را تجربه می‌کنند اما قابلیت این را دارند که نسبت به پسرها زودتر بهبود پیدا کنند.

واکنش پسرها بعد از شکست عشقی

معمولا پسرها برای گذر از این بحران نیاز به زمان بیشتری دارند. اگرچه از نظر روانی علائمی از خود نشان نمی‌دهند اما از درون شکست‌خورده هستند زیرا تصور می‌کنند که دیگر نمی‌توانند گزینه مناسبی برای شروع یک رابطه یا زندگی مشترک پیدا کنند.

از عوارض شکست عشقی در پسرها می‌توان به پرخاش‌گری آسیب‌زننده، تمایل به انجام رفتارهای پرخطر مانند اعتیاد به مواد مخدر، سرکوب احساسات، بدبینی نسبت به زنان و رابطه عاشقانه و بی‌اعتمادی اشاره کرد.

طبق مطالعات مختلف، تعداد مردانی که تا آخر عمر به شریک زندگی قبلی خود فکر می‌کنند بیشتر از زنان است. شایع‌ترین رفتار پسرها بعد از شکست عشقی، افزایش ساعت خواب روزانه است. شاید به این دلیل که از هر عاملی برای گذراندن زمان و حواس‌پرتی استقبال می‌کنند.

متاسفانه بعضی از آقایان به غلط به سراغ برقراری رابطه‌های جنسی ناسالم یا ازدواج سریع بعد از شکست عشقی می‌روند که اصلا راه حل‌های مناسبی نیستند!

شکست عشقی در دختران و پسران

مراحل معمول ترک رابطه عاطفی و مواجهه با شکست عشقی در دخترها و پسرها

طبق اصول روانشناسی، چه دختر و چه پسر به صورت طبیعی بعد از شکست عشقی مراحل زیر را تجربه می‌کنند. هرکدام از این مراحل ویژگی‌های خاص خود را دارند و مطمئنا کنترل بهتر آن‌ها می‌تواند روند رسیدن به آرامش روانی را سریع‌تر کند.

شوکه شدن و احساس هراس آنی

امکان ندارد که شما بعد از مواجهه با جدایی شوکه نشوید. وجود شما در اثر فکر کردن به تنهایی دچار هراس و اضطراب می‌شود. مطمئنا از خودتان می‌پرسید که چرا این اتفاق افتاد؟ آیا من انرژی کافی برای این رابطه نذاشتم؟ هنوز راه حلی برای بازگشت وجود دارد؟ این واکنش روانی معمولا تا چند روز وجود شما را در بر می‌گیرد و بهتر است برای کنار آمدن با بحران شکست عشقی آن را انکار نکنید.

نادیده گرفتن

در این مرحله شما بیشتر به عمق بحران پی می‌برید و به همین دلیل تمایل دارید که آن را انکار کنید تا به آرامش برسید. انکار یا نادیده گرفتن لازمه گذر از یک اتفاق ناگوار است اما نباید زیاد طول بکشد. ممکن است در این دوران منتظر تماس از شخص مقابل باشید.

عدم تعادل روحی

در این مرحله به دلیل اینکه خشم و حس انتقام وجود شما را فرا می‌گیرد، ممکن است تصمیم به انجام یک سری کارهای نامطلوب مانند برگرداندن شریک قبلی زندگی با تهدید یا حتی خودکشی بگیرید. معمولا نوع رفتارهای شما در این دوران ناشی از احساسات منفی درون و بدون تامل است.

خمودی و افسردگی

ناامیدی و سرخوردگی زیاد بالاخره شما را به سوی افسردگی سوق می‌دهد. اینکه دیگر آینده مشخصی با شخص مورد علاقه خود ندارید باعث احساس پوچی می‌شود. در این شرایط واقعا نمی‌دانید که چگونه می‌توانید از این وضعیت روحی خلاص شوید. پایداری چنین حالتی برای مدتی کوتاه ایرادی ندارد، اما اگر طولانی شد باید با متخصص روانشناس یا روانپزشک مشورت کنید.

پذیرفتن واقعیت

پذیرش اولین و بهترین گامی است که باید برای گذر از بحران شکست عشقی بردارید. در واقع در این مرحله شما پذیرفته‌اید که شریک زندگی شما دیگر باز نمی‌گردد. در نتیجه دیگر لازم نیست که وقت و انرژی خود را صرف وی کنید.

جدایی حقیقی

ممکن است رسیدن به این مرحله زمان و انرژی زیادی از شما بگیرد اما لازم است، زیرا در این شرایط دیگر احساس نیاز و عشقی به طرف مقابل ندارید و راحت‌تر از قبل می‌توانید احساسات منفی درون خود را کنترل کنید. در واقع توجه شما بیشتر به سمت خودتان و آرزوهایتان می‌رود.

پیشروی به سوی آینده جدید

در این مرحله شما از گذشته خود به عنوان یک تجربه یاد می‌کنید و دیگر مانند گذشته حس بدی به آن نخواهید داشت. متوجه می‌شوید که هنوز هم آینده روشنی برای شما وجود دارد. اگر تمایل به بخشش طرف مقابل ندارید او را فراموش کنید تا بتوانید بدون خشم و ناراحتی آینده جدید خود را رقم بزنید.

چگونه بعد از شکست عشقی زندگی کنیم؟

همه ما بعد از شکست عشقی باید به فکر بازیابی خود باشیم تا بتوانیم سریع‌تر و راحت‌تر از این دوران بحرانی عبور کنیم. ممکن است این ابهام در ذهن شما شکل بگیرد که واقعا بعد از شکست چه کنیم؟ بعد از شکست عشقی چه کنیم؟ بعد از شکست عشقی چگونه رفتار کنیم؟ در ادامه به نحوه درمان آن طبق اصول روانشناسی اشاره خواهیم کرد.

به خودتان زمان بدهید

 وقت گذاشتن برای خود، می‌تواند به شما کمک کند تا رابطه را سریع‌تر پشت سر بگذارید. از این زمان برای تأمل استفاده کنید و احساسات خود را روی یک کاغذ بنویسید. این کار به شما کمک می‌کند تا با احساسات پیچیده و خاطرات خود راحت‌تر کنار بیایید.

اشکالی ندارد که در پایان رابطه کمی سوگواری کنید. اگر لازم است تمام روز در رختخواب گریه کنید یا با یک دوست صحبت کنید.

طبیعی است که دوست داشته باشید همسرتان دوباره در کنار شما باشد اما به هر حال باید با این واقعیت کنار بیایید. به خودتان یادآوری کنید که چرا رابطه تمام شده است و قوی باشید. حتی می‌توانید به لحظه‌ای فکر کنید که در رابطه بسیار ناراضی بوده‌اید. توصیه می‌کنیم شرح آن را روی یک کارت بنویسید و با خود حمل کنید. هر زمان که از تصمیم خود پشیمان شدید یا از خود پرسیدید که چرا شما و شریک زندگی سابقتان دیگر با هم نیستید به آن نگاه کنید.

زندگی بعد از شکست عشقی

الگوهای فکری منفی مانند تلخی، احساس گناه و پشیمانی می‌توانند هنگام تلاش برای غلبه بر یک رابطه، حالات عاطفی ناتوان‌کننده در شما ایجاد کند. توصیه می‌کنیم در هنگام بروز، آن‌ها را یادداشت و بررسی کنید یا حتی به کمک گوش دادن به آهنگی شاد از آن‌ها گذر کنید.

از انجام رفتارهای مخرب خودداری کنید. استعمال دخانیات یا مصرف الکل فقط به دلیل شکست عشقی، هیچ کمکی به شما نمی‌کند تا احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید. اگر به دنبال پرت کردن حواس خود هستید، سعی کنید به جای سیگار کشیدن دوچرخه‌سواری کنید، پروژه‌های هنری انجام دهید یا پس از سال‌ها شروع به ساز زدن کنید.

با دوست یا همسر سابق خود کاملا قطع رابطه کنید

اگر تمایل دارید که پس از شکست عشقی و جدایی سریع‌تر خود را بازیابی کنید، باید تمامی راه‌های ارتباطی با همسر سابق خود را مسدود کنید. در این شرایط بهتر است از دوستان مشترک نیز دوری کنید و مکان‌های اجتماعی جدیدی را برای معاشرت پیدا کنید.

اگر احیانا با همسر سابق خود برخورد کردید، لازم نیست فرار کنید. بالغ باشید و خیلی کوتاه سلام و احوال‌پرسی کنید. نیازی به ادامه گفتگوهای دردناک نیست!

مدتی از شبکه‌های اجتماعی دوری کنید. اگرچه ممکن است وسوسه شوید که در فیسبوک یا اینستاگرام ببینید آیا عکس جدیدی از همسر سابق شما وجود دارد یا خیر. اما این مسئله این فقط درد روحی شما را بیشتر می‌کند و حتی ممکن است کمی احساس وسواس در شما ایجاد کند.

وسایلی که شما را به یاد همسر سابقتان می‌اندازد کنار بگذارید. اگر طاقت بیرون ریختن کامل آن‌ها را ندارید، آن‌ها را در یک کیسه زباله در پشت کمد خود قرار دهید.

بهتر است دکوراسیون محیط اطراف خود را بازسازی کنید. اگر با هم زندگی می‌کردید، چیزهای قدیمی را کنار بگذارید حتی اگر آن‌ها شما را به یاد همسر سابقتان نمی‌اندازند. مبلمان منزل را جابه‌جا کنید و برای تزئین و آرامش بیشتر چند گیاه اضافه کنید. به هر حال هر کاری که لازم است انجام دهید تا فضا جدید جلوه کند.

به فکر گذراندن یک تعطیلات مجردی کوچک باشید. دیدار با پدر و مادر و اقوام یا مکانی‌که تا به حال در آنجا نبوده‌اید، شروع خوبی برای لذت بردن و انجام کارهایی است که می‌خواهید از این به بعد انجام دهید.

از زندگی خود دوباره لذت ببرید

سعی کنید در این دوران، وقت بیشتری را با دوستان خود بگذرانید. از وقت آزاد خود استفاده کنید و با آنها قرار بگذارید، صحبت کنید و بخندید. کارهایی را انجام دهید که قبلا انجام نمی‌دادید. مثلا اگر شریک زندگی سابق شما غذای دریایی سوشی دوست نداشت، یک ناهار گروهی در بهترین مکان برای صرف سوشی با دوستان خود ترتیب دهید.

وقت بیشتری با خانواده خود بگذرانید. وجود آن‌ها به شما فرصتی برای استراحت، ارتباط مجدد و حتی لذت بردن از پخت‌وپز خانگی می‌دهد. علاوه بر این، گذراندن وقت در شهر محل تولد ممکن است به شما این فرصت را بدهد که با دوستان و خاطرات دوران کودکی دوباره ارتباط برقرار کرده و لذت ببرید.

به جای انجام کارهای قدیمی که قبلاً شما و همسر سابقتان انجام می‌دادید، سعی کنید علاقه جدیدی را دنبال و یک سرگرمی جدید پیدا کنید. بعد ذهنی خلاقانه خود را کشف کنید. سعی کنید آهنگ یا شعر بنویسید، نقاشی کنید یا موسیقی بنوازید.

شکل جدیدی از ورزش را امتحان کنید. در کلاس یوگا یا زومبا که همیشه دوست داشتید آن‌ها را امتحان کنید شرکت کنید. ورزش نه تنها باعث ایجاد استرس کمتر و تمرکز بیشتر در شما می‌شود، بلکه ممکن است باعث شود که اشتیاق و علایق جدیدی پیدا کنید. حتی اگر احساس ماجراجویی می‌کنید، به سراغ غواصی یا چتربازی بروید.

شروع یک سرگرمی جدید مانند خیاطی، جمع‌آوری سکه، تماشای پرندگان یا هر چیز دیگر می‌تواند به حفظ آرامش شما کمک زیادی کند.

اگرچه رفت‌وآمد دوستان و انجام فعالیت‌های سرگرم‌کننده یک راه عالی برای جلب توجه همسر سابق است، اما اگر واقعاً می‌خواهید با شکست عشقی یا رابطه شکست‌خورده خود کنار بیایید، باید بتوانید با خودتان راحت باشید و به تنهایی به آرامش برسید.

مثلا چند بار در هفته پیاده‌روی کنید. این کار نه تنها یک ورزش عالی است، بلکه فرصتی مناسب برای تأمل است. اگر لازم است شروع به نوشتن کنید. نوشتن حتی یک داستان کوتاه می‌تواند نکات زیادی را به شما یادآوری کند.

یک قرار عاشقانه جدید را تجربه کنید

اگرچه باید در ابتدا از زندگی مجردی خود لذت ببرید اما تجربه عشق دوم بعد از شکست عشقی نیز ایرادی ندارد. البته باید این بار در یک مسیر صحیح پیش بروید تا منجر به یک شکست دوباره نشود. پس خیلی سریع برای برقراری یک رابطه عاشقانه اقدام نکنید و اندکی به خود زمان دهید.

از ملاقات با مردم لذت ببرید. بخشی از مجرد بودن، هیجان سرسپردگی است. چه کسی می‌داند، ممکن است در مغازه خواربار فروشی یا کتابخانه با چه کسانی برخورد کنید. صحبت با افراد جدید یک گام مهم برای پیشرفت و حفظ آرامش است.

وقتی احساس کردید که از لحاظ روحی آماده پذیرش فرد جدیدی هستید، قرار ملاقات بگذارید. در این ملاقات، خواسته‌های خود را بیان کنید و صادق باشید. سعی کنید از تجارب گذشته خود استفاده کنید. احساس حضور فردی محترم و عاقل می‌تواند کمک زیادی به رفع عوارض شکست عشقی کند. یادتان باشد که در تمامی بحران‌های زندگی، هیچ چیزی به اندازه آرامش روحی شما اهمیت ندارد.

درمان عوارض بعد از شکست عشقی

چه زمانی به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنیم؟

مطمئنا اگر خودتان نتوانید با آرامش هرکدام از مراحل ذکر شده برای درمان شکست عشقی را طی کنید، وجود روانشناس یا روانپزشک ضرورت پیدا می‌کند. به‌خصوص اگر افسردگی باعث ناتوانی شما در انجام امور روزانه شده باشد و به توصیه پزشک باید برای مدت کوتاهی قرص‌های ضد افسردگی مانند فلوکستین، سیتالوپرام، سرترالین و غیره مصرف کنید.

گفتگوی آنلاین با روانپزشک

اگر شرایط مراجعه حضوری را ندارید، از پزشک آنلاین متخصص روانپزشکی پذیرش ۲۴، مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید و مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های آن‌ها استفاده کنید.

۳/۵ (۲ نظر)

منبع
www.oprahdaily.comwww.lifehack.orgwww.wikihow.comidentity-mag.comwww.relate.org.uk

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
8 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
erfan
erfan
1 ماه قبل

سلام خوبین واقعا من خیلی روزگارسختی دارم مشکلات زیادی حال روزم آنقدری خرابه که هیچ نمیتونه به حرفم بیاره

محمد
محمد
1 سال قبل

من الان ۴ سال تمومه که از همسرم جدا شدم. گرچه قبلا افسردگی تجربه کردم ولی شرایط روحیم بعد از طلاق خیلی داغونم کرد همین بس که بگم تو این چهار سال مرتبا هر شب خوابشو میدیدم هنوزم میبینم ولی تازگیا دیگه هر روزی نیست.گرچه همش آرزومند بازگشت به رندگی قبلیم بودم و اصلا اصلاااا نمیتونستم حتی تصور کنم که دیگه به کسی علاقه مند شم ولی با این حال دیگه برنگشتم سمتش و جلوی خودمو گرفتم.تا یه سال اول گرچه دل تنگی داشتم ولی اوضاع زندگیم و روحیم خیلی بهتر بود رفته رفته بدتر شد و منو کاملا فلج کرد نهایتا اینکه من دیدگاهم اینه که تو چنین شکست‌های روحی مخصوصا اگر شدیدا وابسته فرد و زندگی قبلی باشیم فقط باید زمان بگذره و امیدوار باشیم چون هر گونه تلاش برای بهبود سریع اوضاع رو بدتر میکنه. از طرفی میشه یه خصیصه رو تو خودمون ارتقا بدیم و اون پذیرش مسایله. من اینطوری به قضیه نگاه میکنم که زندگی خواه ناخواه یه روزی زنگ جدایی از عزیزان همسر فرزند والدین و… به صدا در میاره حالا امروز نباشه یه سال دیگه طلاق نباشه با مرگ باید شل کنیم

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط محمد
ناشناس
ناشناس
2 سال قبل

از تموم دوستان گرامی با نهایت وجود و احساسم تقاضا میکنم اگه در ابتدای رابطه عشق و علاقه باطنی و قلبی نسبت به طرف مقابلون ندارید یا از ظاهر,شخصیت،اعتقادات و فرهنگ خانوادگی و.. طرف قلبا حس خوبی نمیگیرید و ندارید و بخاطر حرف مردم که راجب من چه فکری میکنن اگه متوجه بشن من از این رابطه که مطمنم ناسالمه خارج بشم .خواهش میکنم تمنا میکنم تو معذوریت قرار نگیرید و رابطه رو ادامه ندید قطعا خیلی از اشخاص تو یه مدت کوتاه واقعیت خودشون و شخصیتشون رو نشون نمیدن در واقع شخصیت نمایشی دارن پس لطفا اگه برنامه ای برای ازدواج دارید خیلی خیلی محتاطانه عمل کنید وبا چشم باز و صرفا جهت شناخت نه اینکه وابسته طرفتون بشید متاسفانه خیلیها خطوط قرمز رو رد میکنن و از همون ابتدا میان تا بمونن چطور میشه بدون شناخت میرید تا زندگیتونو بسازین و عدم رعایت این موضوع باعث میشه روز به روز فقط وابستگی زیاد بشه نکته مهم مخصوصا برای دخترای عزیز اینکه فکر نکنید اگه طرفتون مخصوصا اوایل رابطه خیلی محترمانه صحبت میکنه یا از نظر عاطفی ابراز احساساتی نسبت بهتون داره یا هدیه هایی بعضا گران قیمت براتون میخره دلیل بر این نمیشه که عاشقتونه در خیلی از مواقع در حقیقت هدف طرف مقابلتون اینه که سعی میکنه شما رو در معذوریت قرار بده حتی اگر هم واقعا عاشق شما باشه مهم اینه که شما هم متقابلا عاشقش باشید تاکید میکنم عاشق و دلبستش باشید نه وابسته متوجه این مسایل حتما باشید چیزی که مهمه صداقت و اعتماد طرف مقابلتون و جذابیت شخصیت اونه ممکنه طرف مقابل ویژگیهای مثبت زیادی هم داشته باشه ولی مهم اینه که شما میخواهید تا آخر عمر روز و شب کنار هم زندگی کنید مطمن باشید به مرور هیچ عشق و علاقه ای بوجود نمیاد ممکنه وابستگی بخاطر ارتباط و تعامل بوجود بیاد ولی قطعا اون عشق اهورایی که واقعا رویا نیست و آرزوی قلبیه یکایک شماست محقق نمیشه از همون ابتدا اگه عشقی نسبت بهم داشتید که هیچ در غیر اینصورت مطمن باشید فقط وابستگیه و به مرور سرخورده و احساس بی ارزشی و نا امیدی تموم وجودتون رو تسخیر میکنه لطفا تو رابطه ناسالم نمونید قطع به یقین دیر یا زود خودتون متوجه میشید لطفا زمان و جوونیتونو با ادامه رابطه ناسالم تباه نکنید حرمت نفس داشته باشید و مطمن باشید شما لایق و شایسته عشق واقعی هستید و همچنین مطمن باشید تو هر سن و سالی میتونید عشق واقعیتونو پیدا کنید و ترس از بالا رفتن سن و یا ترس از تنهایی نباید باعث بشه که رابطه سمی رو ادامه بدید تنهایی اصلا مانع نیست به شرطی که به اون خودشناسی رسیده باشید قطعا تنهایی بهتر از بودن با کسیه که عاشقش نیستید

ناشناس
ناشناس
2 سال قبل

لطفا تا زمانی که دوران سوگ را که حداقل خوش بینانه ترین زمانش یکسال پس از جدایی اعم از طلاق یا شکست عشقی از رابطه قبلتون هست وارد به هیچ عنوان وارد هیچ رابطه جدیدی نشید چون بدون شناخت منطقی وارد رابطه جدید شدید و معیارهای انتخابتون کاملا تحت تاثیر هیجانات و احساسات منفی رابطه قبلیتونه حالا یا بخاطر خلاء عاطفی یا ترس از تنهایی یا ترس از آینده مبهم و… وارد رابطه جدید شدید و قطعا عشقی نسبت به پارتنر جدیدتون ندارید و صرفا بخاطر فرار از ناکامی و محرومیت و احساساتی مثل طرد شدگی و حس بی ارزشی و عدم وجود عزت نفستون وارد این رابطه ناسالم و سمی شدید پس بهترین کار اینه که بجای فرار از شکست با پارتنر قبلیتون حضورا صحبت کنید و سریعا از رابطه ناسالمی که داخلش هستید خارج بشید چون قطعا در آینده نه چندان دور خودتون متوجه رابطه اشتباهتون میشد لطمات ماندن در چنین رابطه ناسالمی به مراتب بیشتر از صدمات تنهاییه و اگه میبینید تصمیم به جدایی عجولانه بوده و بر مبنای احساسات منفی چنین تصمیمی گرفته بودید با پارتنر قبلیتون رو راست باشید و مجددا به آرزوی قلبیتون برسید و در جهت کسب مهارت و ارتقای رابطتون اقدام کنید کاری نکنید که عمری آه و حسرت بخورید

سامان
سامان
2 سال قبل

سلام؛من قبل از اینکه مراحل سوگ رو طی کنم وارد یه رابطه عمیق عاطفی به قصد ازدواج شدم و همدیگرو خیییییلی دوست داشتیم طلاق من با پارتنر قبلیم توافقی بوده و هیچ کدوممون هیچ احساسی نسبت بهم نداستیم و نداریم و هم از لحاظ منطقی هم احساسی تصمیم به جدایی منطقی و معقولترین تصمیمی بود که گرفتیم حتی بعد از طلاق و طی دوران طی کردن سوگ هم هیچ تمایلی به بازگشت نداشتیم ولی حدود ۶ ماه تا یکسال پس از جدایی کم کم احساساتی نظیر عذاب وجدان مدام منو اذیت میکرد نمیدونم چطور توضیح بدم منظور از عذاب وجدانم این نبود که از جدایی پشیمون شدم و دلم میخواد مجددا به رابطه قبلیم برگردم یه حسی مثل نامردی کردن و تنها گذاشتن همسر سابقم داشتم ولی هر جور که فکر میکردم میدیدم که هیچ علاقه ای نسبت بهشون نداشتم و ندارم ولی به مرور باعث شد نتونم احساسات و علاقه و نیازهای پارتنر جدیدم رو بر طرف کنم خیلی هم عذاب میکشیدم میدونستم از این رفتارهای افسرده گونه من و احساسات متناقضم قلبا خیلی ازم آزرده خاطر بودن و واقعا چون نمیخواستم ناراحتش کنم بدنبال توجیهی برای قطع رابطمون میگشتم چون نمیدونستم این حالت من چقدر زمان میبره تا به تعادل برسم حضور من نه تنها باعث آرامش ایشون میشد بلکه ناخواسته باعث رنجش ایشون هم میشدم بهشون گفتم با باید رابطه رو کات کنیم درخواست کرد با گریه که لااقل با هم دوست بمونیم من نپذیرفتم چون احساس میکردم چون نمیتونم حس واقعیمو نثارش کنم به خودم و وجدانم درگیر بودم که نکنه این دوستی باعث بشه که فکر کنه دارم ازش سو استفاده عاطفی یا جنسی میکنم خلاصه پس از حدود ۱۴ ماه از سوگ قبلی کاملا خارج شدم و مجددا با ایشون ارتباط گرفتم با تموم وجودم عاشقش بودم و هیچ مانعی برای ابراز احساساتم وجود نداشت تموم وجودم مال اون بود ولی متاسفانه ایشون تازه وارد سوگ شده بودن و بار هیجان منفی و احساسات شدیدشون نسبت به من و رفتار من باعث شد نسبت بهم سرد بشن دقیقا همون حالتهایی رو که من تو اون مدت تجربه کردم رو به عینه میدیدم و متاسفانه فقط و فقط بخاطر فرار از تنهایی و و مهمتر از اون خلا عاطفی وارد یه رابطه سمی و کاملا اشتباهی شده سوالم از جنابعالی اینه که ممکنه ایشون طی این مدت متوجه حالات روحی سابق من بشه و با خودش قیاس کنه و از رابطه ناسالم خارج بشه و مجدد بهم برگردیم واقعا معتقدم که ما همدیگرو کاملا درک میکردیم و قطعا میتونیم همدیگرو خوشبخت کنیم

نسرین
نسرین
2 سال قبل

نکته قابل تامل اینه که در ابتدا حتما بصورت منطقی و احساسی توامان به این فکر کنید که این اختلافات که باعث جدایی شده چقدر عمیق و جدیه در خیلی از مواقع یه سو تفاهم یا انتقال بد مفاهیم یا عدم مهارت در رابطه بدلیل عدم شناخت جنسیتی و… باعث برداشت منفی یکی از طرفین میشه قبل اینکه تمام راه های ارتباطی رو ببندید و تلاش کنید تا برای فراموشی اقدام کنید حتما و حتما تز این موضوع اطمینان حاصل کنید و اگه در حال حاضر هم متوجه اشتباهتون شدید حتی اگر وارد رابطه واکنشی هم شده اید سریعا بدون عذر و بهونه از رابطه ناسالمی که توش رفتید بیرون بیاین دقیقا این رابطه مثل باتلاقه که کم کم شما رو غرق میکنه اگه از همه لحاظ مطمن شدید که این جدایی عجولانه بوده و بدلیل برداشت منفی ایجاد شده حتما بدون غرور و لجبازی حضورا باهم صحبت کنید و فرصت جبران بهم بدید در خیلی از مواقع حتی اگه طلاق توافقی هم صورت گرفته باشه و طرفین هیچ احساسی بهم هم نداشته باشن یعنی نه تنها عشق بلکه هیچ احساس مثبتی نسبت بهم نداشته باشن هم مدتی حدود ۶ ماه تا یکسال زمان میبره که مراحل سوگ طی بشه تازه این جدایی شکست عشقی محسوب نمیشه حالا شما تصور کنید فشار روحی پارتنرهای عاشق مخصوصا بخاطر سو برداشت چقدر میتونه لطمه و صدمه و حسرت ایجاد کنه بخاطر همین موضوعه که تا زمانی که کاملا با خودتون از همه لحاظ کنار نیومدید و به تعادل احساسی و منطقی و مستدل نرسیده اید تحت هیچ عنوان وارد هیچ رابطه ای نشید چون باعث میشه خیلی سریع به بن بست برسید با وابستگی مبارزه کنید نذارید فرصتی که جهت شناخت در اختیارتون هست رو بجای وقت گذاشتن برای شناخت طرف مقابل به فکر ایجاد علقه و رابطه عمیق و وابستگی بشه چون وابستگی باعث میشه احساسات و هیجاناتتون بر منطقتون چیره بشه و نتونید تصمیم واقع بینانه بگیرید و در کل تا زمانی که قلبا عاشق طرفتون نیستید تو یه عشق یه طرفه نمونید تو معذوریت قرار نگیرید یا از نظر مذهبی و اعتقادی هم کفو و برابر نیستید سریعا از رابطه خارج بشید چرا که شما تو یه رابطه هدفتون زندگی کردن باهم تا آخر عمرتونه یجودی هویتتون یکی میشه این مسایل رو حتما جدی بگیرید بخاطر تنهایی وارد یه رابطه بد و ناسالم و سمی نشید در اینصورت بیشتر و بیشتر احساس تنهایی و متعاقب اون احساس بی ارزشی و پوچی و نا امیدی از زندگی و آینده و سرخوردگی میشید بخاطر خلا عاطفی یا جنسی هم وارد رابطه نشید بطور کل به حرف دلتون گوش بدید و بخاطر خودتون وارد رابطه بشید نه بخاطر توصیه خانواده یا دوستان قطعا خودتون باید به ندای درونیتون پاسخ بدید با افراد دارای صلاحیت مشورت کنید ولی در نهایت شما هستید که میخوان برای یه عمر با شرک عاطفیتون زندگی کنید مخصوصا قابل توجه افرادی که قبلا تجربه رابطه ناموفق رو داشتن البته با چاشنی منطق به مسایل مادی هم تا حدودی توجه کنید حتما قبل از ورود به رابطه و ازدواج نظر تعدادی از روانشناسان حوزه تخصصی ازدواج و رابطه جویا بشید ممنون از شما

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  نسرین
1 سال قبل

دوستان عزیز من به این نتیجه رسیدم که عشق ی تلس تو ام پسرا نیفتید من مدام میگم خدایا شکرت ک از امیرسیدابادی خلاص شد واقعا شکرت خدا

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط ناشناس
سایه
سایه
2 سال قبل

لطفا و خواهشا مخصوصا پس از شکست عشقی و عاطفی اولا بخاطر ترس و فرار از تنهایی یا خلاء عاطفی یا بخاطر دیگران (پدر و مادر و..) یا بخاطر ایجاد حس حسادت یا انتقام از پارتنر قبلیتون وارد رابطه جدیدی نشید و اگه میتونید در جهت ترمیم رابطه قبلی تلاش کنید البته اگه دلایل موجهی برای برقراری رابطه و ترمیمش دارید ثانیا تا زمانی که رابطه قبلیتون رو از نظر روحی و روانی و احساسات متناقض فراموش نکردید تحت هیچ عنوان وارد رابطه جدیدی نشید و اگه به هر دلیلی وارد شدید سریعا و جسورانه خارج بشید به خودتون نگین که ممکنه طرف مقابلتون آسیب روحی میخوره دیر یا زود این اتفاق میوفته چه بهتر که رابطه سمی رو سریعا قطع کنید چرا که اولا زمانی که شکست عاطفی خوردید یا طلاق گرفتید در اوج هیجان و احساسات منفی هستید و رابطه جدید رو بدون شناخت منطقی و از روی استیصال انتخاب کردید ثانیا صرفا بخاطر عدم مواجهه با احساسات منفی و جبران خلاء عاطفی خودتون رو وارد رابطه جدیدی کردین مطمن متاسفانه خیلی از عزیزان پس از شکست عاطفی وارد رابطه واکنشی میشن و حتی با پارتنر جدیدشون سکسم تجربه میکنن ترشح هورمون اکسی توسن باعث میشه بخش منطقی مغز غیر فعال بشه و تداوم این رابطه باعث ایجاد وابستگی میشه نه دلبستگی و طرف فکر میکنه که واقعا عاشق مخاطبش شده در صورتی که رابطه جدید صرفا یه مرهم و مسکن موقتی برای اون شخصه و به محض بهبود دیگه نیازی به مرهم وجود نداره براش پس سعی کنید برای همدیگه غذا باشید نه دوا و حتما و حتما بدون شناخت دقیق و عشق واقعی نه صرف وابستگی محض وارد هیچ رابطه ای نشید متاسفانه پس از شکست عشقی احساساتی نظیر بی ارزشی بی لیاقتی و بی کفایتی طرد و رها شدگی تخریب عزت نفس و درماندگی و احساس پوچی روح و روان شخص رو تسخیر میکنه خیلی مراقب باشید این طرحواره ها (تله ها) باعث نشه عزت و حرمت نفستون رو از دست بدید شما لایق بهترین ها هستید پس به خودتون اعتماد کنید و ارزش واقعی خودتون رو بشناسین و با هر بی سر پایی وارد رابطه مهمی مثل ازدواج نشید بحث مسایل مالی هم از اوجب واجباته

دکمه بازگشت به بالا