عقب ماندگی یا کم توانی ذهنی | علائم،علل، راه های تشخیص و درمان

درمان عقب ماندگی ذهنی، علت عقب ماندگی و شایع ترین علت آن

عقب ماندگی ذهنی

عقب ماندگی ذهنی (Mental Retardation) یا کم توانی ذهنی (Intellectual disability‎) در افرادی با سن زیر هجده سال آغاز می‌شود. این دسته از افراد قادر به انجام کارهایی که هم سن و سال‌های‌شان می‌توانند به راحتی انجام دهند نیستند. امروزه دیگر اصطلاح «کم توانی ذهنی» جایگزین عبارت «عقب مانده ذهنی» شده است.

در این مقاله قصد داریم نگاهی دقیق به این اختلال داشته باشیم و از جنبه‌های مختلف به بررسی آن بپردازیم. بررسی علائم و راه‌های درمان کم‌توانی ذهنی دیگر مبحثی‌ست که به آن خواهیم پرداخت. هم‌چنین مروری بر پیشگیری از این اختلال و نکات ضروری آن دیگر بخش مهم این مقاله است.

خصوصیات اصلی مبتلایان به کم توانی ذهنی

غالباً به کسانی که دارای دو خصوصیت اصلی زیر هستند کم توان ذهنی گفته می‌شود.

  • عملکرد ذهنی یا هوش این افراد از میزان هوش یا عملکرد ذهنی میانگین افراد جامعه پایین‌تر است.
  • این افراد مهارت‌های لازم برای انجام کارهای روزانه را ندارند یا به اصطلاح در رفتارهای سازشی کمبود داشته یا مشکل دارند.

در ادامه این مورد را به صورت گسترده‌تری بررسی می‌کنیم.

تعریف هوش

هوش به توانایی‌های ذهنی در افراد گفته می‌شود که شامل حل مسئله، برنامه‌ریزی، قضاوت کردن، استدلال و مواردی از این دست گفته می‌شود. برای نمونه اگر شخصی از میزان هوش کمتری برخوردار باشد میزان یادگیری او، قدرت برنامه‌ریزی، توانایی حل مسئله و … در او کمتر از افراد هم‌سنش خواهد بود. او برای درک این موارد و یادگیری مسائل به زمان بیشتری نیاز دارد و مسائل برای او دشوارترند.

رفتارهای سازشی (انطباقی)

وقتی از خواب بیدار می‌شوید چه کار می‌کنید؟ مسلماً به کارهای روزانه‌ی خود رسیدگی می‌کنید: لباس می‌پوشید، صبحانه را آماده می‌کنید، سرکار می‌روید، اتاق خود را مرتب می‌کنید و … . به این مهارت‌ها که لازمه انجام فعالیت‌های روزانه هستند رفتارهای انطباقی گفته می‌شود. به این معنا که فرد با پیرامون خود سازگار شده و رفتارهایی را متناسب با آن فرا گرفته و عملی می‌سازد.

فردی که دچار اختلال کم توانی ذهنی است توانایی کافی برای انجام کارهای گفته شده را ندارد. در برخی موارد فرد ممکن است حتی اموری مانند پرخاشگری یا خودآزاری را از خود نشان دهد؛ یا کارهایی را انجام دهد که موجب آزار دیگران شود.

پس با توجه به توضیحات گفته شده کسی که دچار عقب ماندگی ذهنی است دارای خصوصیات زیر است.

  • این فرد دارای ضریب هوشی(آی‌کیو) پایین، معمولا زیر هفتاد است.
  • سازگار شدن با محیط زندگی و محیط پیرامون برای او کار سختی‌ست.
  • امور زندگی را کامل درک نمی‌کند.
  • همانند هم‌سن و سالانش توانایی کافی و قابل قبول برای یادگیری ندارد.
  • برای یادگیری مسائل نیاز به پشتیبانی و تکرار بیشتری دارد.

عقب ماندگی ذهنی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص عقب ماندگی ذهنی سه خصیصه باید در فرد وجود داشته باشد تا بتوان با قطعیت گفت که او دچار کم توانی ذهنی است.

  • مشخصه‌ی شماره یک: همه ما یک بار در زندگی تست IQ را انجام داده‌ایم. این تست مشخص می‌کند که بهره‌ی هوشی هر شخصی به چه میزان است. میانگین این ضریب در جهان برابر ۱۰۰ است. عموم افراد جامعه بهره هوشی بین ۸۵ تا ۱۱۵ دارند. کسانی که بهره هوشی بالاتری از این میزان دارند افرادی باهوش‌تر از حالت عادی هستند. در این بین کسانی که به عقب ماندگی ذهنی دچارند بهره‌ای میان ۷۰ تا ۷۵ یا پایین‌تر دارند. بنابراین اگر شخصی در این آزمون نمره‌ای کم‌تر از این میزان داشته باشد به کم توانی ذهنی دچار است.
  • مشخصه‌ی شماره دو: همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم فرد کم توان ذهنی نسبت به افراد عادی رفتارهای انطباقی کمتری از خود نشان می‌دهد. اگر کسی دست‌کم در دو مورد از حیطه این رفتارها محدودیت داشته باشد کم توان ذهنی محسوب می‌شود. حیطه رفتارهای سازشی شامل توانایی برقراری ارتباط با دیگران، توانایی مراقبت از خود، دارا بودن مهارت‌های تحصیلی، انجام تفریحات و مواردی از این دست است.
  • مشخصه‌ی شماره سه: نشانه‌های کم توانی ذهنی پیش از سن هجده سالگی در شخص دیده می‌شود. بنابراین اگر برای شخصی پس از این سن اتفاقی بیفتد که کارکرد ذهنی‌اش را دچار اختلال کند آن شخص به عقب ماندگی ذهنی دچار نشده است.

البته تشخیص مواردی که در بالا گفته شد بر عهده روان‌پزشک است. روان‌پزشک با انجام تست‌های گوناگون، بررسی رفتارهای فرد و صحبت با اطرافیان کودک به اختلال او پی می‌برد.

انواع عقب ماندگی ذهنی

انواع عقب ماندگی ذهنی

کم توانی ذهنی دارای انواع و سطوح مختلفی است و طبقه بندی عقب ماندگی ذهنی در dsm 5 (راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانپزشکی) به چهار سطح خفیف، متوسط، شدید و عمیق تقسیم‌بندی شده است. در زیر انواع آن را بررسی می‌کنیم.

کم توانی ذهنی خفیف

این دسته از افراد رشد ذهنی کندتری را نسبت به هم‌سن و سالان خود تجربه می‌کنند. هم‌چنین در یادگیری مهارت‌های زندگی و اجتماعی روند کندتری را طی می‌کنند. به دلیل خفیف بودن این اختلال در این افراد می‌توان گفت که می‌توانند با گرفتن کمترین کمک از اطرافیان خود و یادگیری آرام‌آرام مهارت‌های لازم، کارهای خود را خودشان انجام دهند.

کم توانی ذهنی متوسط

از نام این نوع پیداست که نسبت به دسته قبلی شدیدتر و نسبت به دسته بعدی خفیف‌تر است. افراد مبتلا به کم توانی ذهنی نوع متوسط نسبت به نوع خفیف به پشتیبانی بیشتری نیاز دارند. اما این موضوع به این معنا نیست که نمی‌توانند از پس کارهای خود بربیایند. برعکس، این دسته نیز با یادگیری آرام‌آرام قادر خواهند بود زندگی نسبتاً مستقلی را تجربه کنند.

کم توانی ذهنی شدید

این دسته از افراد فرآیند رشد بسیار آرام‌تری دارند و از مهارت ارتباطی قوی‌ای برخوردار نیستند و به طور کامل حرف نمی‌زنند. حتی ممکن است متوجه کلام دیگران نشوند. این افراد نیز با ممارست قادر خواهند بود زندگی شخصی خود را داشته باشند اما برای حضور در اجتماع و بین افراد دیگر باید تحت کنترل باشند.

کم توانی عمیق

بیشتر کسانی که کم توانی ذهنی‌شان در سطح عمیق است به سندروم‌های مادرزاد دچار هستند. این افراد به صورت مستقل قادر به زندگی نیستند و وابستگی شدیدی به نظارت اطرافیان خود دارند. معمولا این دسته دارای مشکلات جسمی بوده و در برقراری ارتباط با دیگران ناتوانند.

مشاوره آنلاین درمان کم توانی و عقب ماندگی ذهنی

دلایل عقب ماندگی ذهنی چیست؟

همان‌طور که متوجه شدیم کم توانی ذهنی یعنی اختلال در کارکرد ذهن است. بنابراین هر اتفاقی که منجر به آسیب ناحیه‌ی سر یا مغز شود ممکن است به عقب ماندگی ذهنی منجر گردد. از عوامل شایعی که باعث بروز این اختلال می‌شود موارد زیر شناخته شده‌اند که به دو دسته‌ی پیش از تولد و پس از تولد تقسیم می‌شوند.

عوامل پیش از تولد

ژنتیک:


عقب ماندگی ذهنی ژنتیکی در خانواده‌ای رخ می‌دهد که سابقه‌ی اختلال ژنتیکی در آن‌ها وجود داشته باشد. به همین دلیل انجام تست ژنتیک پیش از بارداری اهمیت فراوانی دارد. گرچه برای تشخیص این اختلال در حین دوران بارداری نیز آزمایش‌هایی وجود دارد اما در این مرحله دیگری کاری برای درمان و تصحیح ساخته نیست.

مسائل مربوط به دوران بارداری:

گفتیم که این مشکل یک اختلال ذهنی است بنابراین هر چیزی که در کارکرد مغز اختلال ایجاد کند می‌تواند به کم توانی ذهنی منجر شود. دوران نُه ماهه‌ی حاملگی در صورت کم‌توجهی مادر و اطرافیان می‌تواند زمان حساسی برای آسیب‌های گوناگون به جنین باشد. مادر باید از مصرف هرگونه موادی مانند الکل و مواد مخدر پرهیز کند یا از سوءتغذیه و بیماری‌های عفونی دور بماند. تغذیه سالمی داشته باشد و در مقابل بیماری‌ها از خود مراقبت کند تا آسیبی به جنین وارد نشود.

عوامل پس از تولد

حین زایمان:

اگر نوزاد به صورت نارس به دنیا بیاید یا در هنگام به دنیا آمدن برای مدتی هر چند کوتاه با کمبود اکسیژن مواجه شود ممکن است به کم توانی ذهنی دچار شود.

آسیب‌ها، بیماری‌ها و محیط:

علاوه بر موارد بالا، بیماری‌ها و آسیب‌هایی که پس از تولد به کودک وارد می‌آیند یا محیط اجتماعی که فرد در آن رشد می‌کند می‌توانند موجب کم توانی ذهنی شوند. بیماری‌هایی مانند سیاه‌سرفه، سرخک، مننژیت و انواع آسیب‌ها مانند سوءتغذیه، عفونت‌های مغزی، بودن در محیط‌ها و مواد سمی، ضربات شدید به مغز، تب شدید و … ممکن است خطر ابتلا به عقب ماندگی ذهنی را بالا ببرند.

گفتنی‌ست که دلیل بروز این اختلال در بسیاری از افراد ناشناخته می‌ماند و شایع ترین علت عقب ماندگی ذهنی عوامل پیش از تولد کودک هستند که پیشگیری از آن‌ها نقش مهمی را در سلامت مغزی کودک خواهد داشت.

درمان عقب ماندگی ذهنی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بهتر است پیش از بارداری به پزشک خانواده مراجعه کنید تا پزشک با انجام تست‌هایی، از حاملگی امن شما برای جنین مطمئن شود و اگر مشکلی بود پیش از بارداری به شما اطلاع دهد.

در صورتی که احساس می‌کنید رشد فرزند شما کند است یا کودک با محیط اطراف خود سازگار نیست و اهمیتی برایش ندارد برای اطمینان به پزشک مراجعه کنید یا از افراد متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید.

کسانی که می‌توانند در توان‌بخشی کودک نقش داشته باشند رده‌های شغلی زیر هستند.

پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی

بهترین راه برای پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی این است که عوامل موثر پیش از تولد را مهار کنیم. برای نمونه جلوگیری از ازدواج‌های فامیلی، آموزش به خانواده و … . مراقبت از جنین در حین دوران بارداری و پس از تولد و هم‌چنین انجام تست‌های ژنتیک نیز اهمیت فراوانی دارند که نباید نادیده گرفته شوند.

تفاوت اوتیسم و عقب ماندگی ذهنی

بعضی از افراد گمان می‌کنند که بیماری اوتیسم همان عقب ماندگی ذهنی‌ست. در حالی که این تصور اشتباه است. بیشتر کودکانی که به اوتیسم مبتلا هستند به کم توانی ذهنی نیز دچارند اما درصد کمتری از آن‌ها هوشی نرمال یا حتی بیشتر از نرمال دارند. برخی از این کودکان دارای استعدادهای خاص و چشم‌گیری هستند. بنابراین نمی‌توان گفت که اوتیسم همان عقب ماندگی ذهنی است.

درمان عقب ماندگی ذهنی

متاسفانه برای بهبود وضعیت کودکانی که به کم توانی ذهنی مبتلا هستند داروی مخصوصی وجود ندارد. ولی برای توان‌بخشی به این افراد خدمات درمانی گوناگونی وجود دارد که به آن‌ها کمک می‌کند تا با محیط اطراف خود سازگارتر شوند. برخی برای درمان عقب ماندگی ذهنی از طریق طب سنتی نیز اقدام می‌کنند.

راه‌هایی وجود دارند که به بهبودی اوضاع کمک کرده و شرایط را برای زندگی بهتر این عزیزان فراهم می‌کنند. این راه‌ها در حالت کلی به سه اساس کلی تقسیم می‌شوند که به شرح زیر است.

  • در مرحله اول باید عواملی که باعث تشدید این اختلال می‌شوند را در نظر داشت و روی آن‌ها کار کرد. برای نمونه اگر فرد به نوعی اختلال متابولیک دچار است باید با تنظیم رژیم غذایی شخص، موادی که به بدن او می‌رسند تحت کنترل باشند تا سبب تشدید اختلال در فرد نشوند.
  • در مرحله دوم باید در نظر داشت که اگر اختلالات دیگری به همراه اختلال کم توانی ذهنی در فرد رخ می‌دهد کنترل شود. برای نمونه در برخی موارد اختلالات روانی نیز از دیگر مسائل مربوط به افراد کم توان ذهنی است که می‌توان آن را درمان یا مدیریت کرد.
  • در مرحله سوم سرعت واکنش والدین به این موضوع است. از این جهت که در صورت اقدام به موقع می‌توان توانمند سازی کودک را زودتر شروع کرد تا کودک از جنبه‌های مختلف زندگی مانند تحصیلات، فراگیری مهارت‌ها و حمایت اجتماعی بی‌نصیب نماند.

عقب ماندگی ذهنی

کم توانی ذهنی یک اختلال مغزی است که بروز آن به عوامل متعددی وابسته است. تاکنون پزشکان راه درمانی قطعی برای برطرف کردن این اختلال پیدا نکرده‌اند. بهترین کاری که اطرافیان می‌توانند برای چنین افرادی انجام دهند، در وهله اول پیشگیری از این اختلال و در مرحله بعد تشخیص و اقدام سریع است که باعث می‌شود تا کودک سریع‌تر شروع به یادگیری مهارت‌ها کند. بسیار از والدین به دنبال یافتن پاسخ‌هایی قطعی برای سوال‌هایشان در این زمینه هستند. در صورت تمایل برای دریافت اطلاعات به‌روزتر و بیشتر در زمینه اختلال کم توانی ذهنی می‌توانید به انواع مقاله‌های عقب ماندگی ذهنی pdfکه در سایت‌های گوناگون وجود دارند مراجعه کنید.

اما بهترین راه برای دریافت اطلاعات درست و دقیق، استفاده از مشاوره آنلاین روانشناسان متخصص است می توانید از مشاوره آنلاین متخصصان توانبخشی به صورت تلفنی و متنی استفاده کنید.

مشاوره آنلاین توانبخشی

۲.۷/۵ (۷ نظر)

منبع
gstatic.comi1.wp.comhuffpost.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
50 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسن محبی
حسن محبی
17 روز قبل

سلام. من و خانمم هر دو غریبه و غیرفامیل هستیم و هر دو موقع ازدواج سنمون زیر۳۰ بود ،اما فرزندمان کم توان ذهنی به دنیا آمد (سندرم دان)، چرا ؟

ممدx1
ممدx1
21 روز قبل

سلام برادر زادم زیاد حرف نمیزنه و کلمات کامل نمیگه یا خیلی اروم حرف میزنه

دریک2
دریک2
21 روز قبل

سلام من خیلی کم حرف میزنم و زیاد ادم اجتماعی نیستم این احتمال و جود داره که من کم توان ذهنی باشم

نیوشا فندوق
نیوشا فندوق
4 ماه قبل

کمک یکی از آشنایان بنده همینطوریه چه باید کرد؟!!!!

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  نیوشا فندوق
2 ماه قبل

کم توانی ذهنی درمان نداره.باید این فرد رو باهمین ویژگیها پذیرفت.والدین باید به پذیرش برسند و اگر هنوز کودک هست طبیعتا باید درمدارس استثنایی تحصیل کنه.نباید این کودکان رو به خاطر مشکل ذهنی،رها کرد.باید یکسری مهارتها رو در حدتوانشون بهشون آموزش داد.من معلم بچه های استثنایی هستم

مریم
مریم
4 ماه قبل

سلام شخصی ک عقب مانده ذهنی هستش می‌تونه بینیشو عمل زیبایی انجام بده منظورم می‌تونه بیهوشی بگیره

گلشن
گلشن
4 ماه قبل

سلام خدمت شما چرا مادر وپدرهایی که سوال راجب معلولانشون کردند اگاهیشون کمه نمیرن تحقیق کنند ودوم چرا غلط املایی زیاد دارند من خودم کودک کم توان ذهنی‌بودم برام سوال پیش اومد

نرگس
نرگس
5 ماه قبل

سلام دخترم ۲۲ سالشه بیماری کند ذهنی داره روی کارش تمرکز نداره خاستم ببینم آیا درمانی داره

ابوالحسن دکیا هستم دررابطه با عدم تمرکز حواس بسیار
ابوالحسن دکیا هستم دررابطه با عدم تمرکز حواس بسیار
پاسخ به  نرگس
3 ماه قبل

باسلام بفرمایید علت تمرکز حواس بسیار شدید در کارها ی روز مره مثل مطاله نماز و… چه چیزی می تواند باشد.

پیمان محمدی
پیمان محمدی
پاسخ به  نرگس
1 ماه قبل

میشود بهتر شد با آموزش و مراجعه به مراکز درمانی

Mustafa Rezayee
Mustafa Rezayee
10 ماه قبل

سلام و ارادت
برادر زاده من ۱۳ ساله اش است اختلال ذهنی داری
کلمات را درست بیان نمی تونی
در تنهای حرکات عجب از خود در میاری
آیا کدام درمان داری؟

یاسین
یاسین
10 ماه قبل

مثلا پاهاشو میزنه زمین داد می زنه

یاسین
یاسین
10 ماه قبل

سلام وقتی اذواج کردم فهمیدم شوهرم کندذهنه ولی علامی نداره بچه‌ها هم سالمند وقتی عصبی میشه مثل بچه ها ی کوچیک میشه همین آیا کند ذهنی است یا اختلال کودکی

عبدالبصیر
عبدالبصیر
11 ماه قبل

سلام خوب آستین یک دخترم و یک بچه ام به عقب مانده گی ذهنی مبتلا استند آیا تداوی و یا خوب میشوند یاتا آخر عمر به همین رقم باقی میمانند

حدیًث
حدیًث
1 سال قبل

سلام دختری دارم دوازده سال دارد و اشغال جمع میکند عقب مانده ذهنی دارد چه کار کنم

صبا
صبا
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر علت باخود حرف زدن کودک سندرم داونی که ۱۳ ساله است چیست ؟ وچرا بعضی از کودکان کم توان ذهنی حتی در سن نوجوانی با خود صحبت میکنند؟

پیمان محمدی
پیمان محمدی
پاسخ به  صبا
1 ماه قبل

سندروم داون ناهنجاری ژنتیکی است که منشا کروموزومی دارد یکی از دلایل میتواند عدم موفقیت فرد در ارتباط با دیگران باشد

رضا
رضا
پاسخ به  صبا
30 روز قبل

سلام پسرم ۱۷سالشه سوادیادنگرفت باخودش حرف تکرارمیکنهایا درمان دارد این بچه راهنماییم کنید ممنون میشم ازتون

نورالسلام
نورالسلام
1 سال قبل

دخترم ده ساله است پیشتر برګف زدن خوب قادر نبود حالا که ساله شده فق چ وش ګفته نمیتواند وپیشتر درهشت سالګی کجی دررفتن داشت اماحالا کجیش بیخی کم شده است
شربت ایپیوال شربت سیرمن شربت جینکو وشربت تای اکساید میخورد
حالا اګر برای دخترمذپضیم مشوره یى خوب دهید ازثواب بدرګاه خدادورنخواهړبود

محمدی
محمدی
1 سال قبل

سلام پسر ۲۵ ساله عقب مانده شدید زهنی دهنشو کج میکنه نمیتونه صحبت کنه لکنت زبان داره ایا علاج داره عمل شه از مغزش

پیمان محمدی
پیمان محمدی
پاسخ به  محمدی
1 ماه قبل

باید دید علت این عقب ماندگی ذهنی چیست ؟با مراجعه به مراکز ژنتیکی در ابتدا باید وضعیت کروموزومی (ژنتیکی)فرد بررسی شود

نسیم
نسیم
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من یه دختر دوازده ساله دارم دخترم در حرف زدن کمی کنده تو کاراش هم خیلی کنده من خیلی اذیت میشم یه کاری ازش بخوام برام انجام بده باید ده بار اونو تکرار کنم . لطفا راهنمایی کنید ممنون

محمدی
محمدی
پاسخ به  نسیم
1 سال قبل

سلام دخترم ۱۳ ساله است برای انجام هر کار باید چند بار تکرار کنم خیلی کند است سریع عصبانی می شه ونمیتونه حساساتشون کنترل کنه بعضی وقتها می گه صداهایی رومیشنوم خوابش خیلی زیاده خیلی هم بی نظمه

ابوالحسن دکیا هستم دررابطه با عدم تمرکز حواس بسیار
ابوالحسن دکیا هستم دررابطه با عدم تمرکز حواس بسیار
پاسخ به  محمدی
3 ماه قبل

باسلام لطفا جواب بدهید

ابوالحسن دکیا هستم دررابطه با عدم تمرکز حواس بسیار
ابوالحسن دکیا هستم دررابطه با عدم تمرکز حواس بسیار

باسلام جواب سولات بنده را بدهید لطفا

پیمان محمدی
پیمان محمدی

جمله شما کامل نیست بسیار…چه

لیلا
لیلا
پاسخ به  محمدی
2 ماه قبل

سلام. دخترم ۱۸سالش، از بچگی ازکلاس اول تو درس بشدت ضعیف بود، قبول میشد اما بانمرات کم. حالا هم که تو دیپلم هستش بشدت گیر کرده.. بشدت تو کارتش کنده، بی نظمه، دایم باخودش حرف میزنه، با صدای بلند، تمرکز تو هیچ کاری نداره.. خیلی خیلی نگرانشم. درمان داره؟

لیلا
لیلا
پاسخ به  لیلا
2 ماه قبل

اصلا دوست صمیمی نداره، اعتماد به نفس نداره.. تو رو خدا راهنماییم کنید

پیمان محمدی
پیمان محمدی
پاسخ به  لیلا
1 ماه قبل

به مراکز مشاوره رجوع کنید

پیمان محمدی
پیمان محمدی
پاسخ به  نسیم
1 ماه قبل

باید صبور بود و بیشتر سعی کنید با عمل خود کاری را به او یاد دهید تا گفتار و شاید ناشی از عدم تمرکز و توجه به اطراف باشد باید به او یادآوری کنید عدم توانایی او در خرف زدن معمولی خجالت آور نیست که باعث تشدید کندی وی شود

بهار
بهار
1 سال قبل

چرا ما درس ها را یاد نمیگیریم?

علی
علی
پاسخ به  بهار
5 ماه قبل

میشه جواب بدین لطفا

پیمان محمدی
پیمان محمدی
پاسخ به  بهار
1 ماه قبل

درس اول تمرکز لازم است و بعد پیش نیاز ان درس را یاد گرفته باشی مثلاً کسی که زبان اول را یاد نگرفته سال بعد کارش بسیار سخت است و اگر تمرکز بر روی کتاب و درس نداشتی درس نخوانی بهتر است سعی کنید با زمان های کوتاه و تمرکز بالا شروع کنید طوری که مثلاً هنگام دزس خواندن صدای زنگ را نشنوی

م .از تهران
م .از تهران
1 سال قبل

سلام خسته نباشید دخترم شش سال پنج ماهش چیزی یادش نمیمونه اکثر رنگ ها میشناس ولی اسم رنگ هاش یادش نمیمونه یا جای رفتیم اومدم بپرسیم چیزی نمگیه یا سوالی ازش میپرسی جواب حرف اولش بگی میگه نگی چیزی نمیگه ممنون میشم جواب بدین مرسی

علی
علی
1 سال قبل

باسلام واحترام ؛بنده محقق و پژوهشگر در زمینه بچه ها ی ناتوان ذهنی هستم ممنون میشم منابع معتبر ومقالات ای که در این زمینه کارشده هست معرفی بفرمایید.ممنون

جعفر
جعفر
1 سال قبل

من‌با‌‌دختری‌ازدواج‌کردم‌الان‌میبینم‌این‌مشکلو‌داره
من‌چیکار‌کنم‌تورا‌خدا‌راهنمایی‌کنید

علی
علی
پاسخ به  جعفر
1 سال قبل

منو تو.دردمون یکیه برادر

الهه
الهه
پاسخ به  جعفر
2 ماه قبل

طلاق

یگانه
یگانه
پاسخ به  جعفر
2 ماه قبل

او را نگهداری کنید ، به او محبت کنید و مراقبت . خواستید با اجازه دادگاه همسر دیگر بگیرید ولی نگهداری او صواب دارد‌ . دکتر و مشاور هم ببرید، بهتر می شود. خودتان هم برای اینکه بدانید چطور با او رفتار کنید، مشاوره بگیرید

هانی
هانی
1 سال قبل

سلام خانوم دکتر. میشه لطفا × ملاک ×طبقه بندی کودکان با نیاز های ویژه رو بگین.

سهلا
سهلا
پاسخ به  هانی
5 ماه قبل

سلام پسرم هفت ساله است و به گفته دوکتور عقب مانی ذهنی خفیف دارد چی باید کرد آیا خوب میشود

الهه
الهه
2 سال قبل

سلام
علت شب اداری دختر ۱۲ساله که عقب ماندگی خفیف دارد باید چیکار کرد ؟ ممنون

دکتر سمانه حمزلو حسین آبادی
دکتر سمانه حمزلو حسین آبادی
عضو
پاسخ به  الهه
2 سال قبل

درمورد شب ادراری ابتدا باید علل اولیه و ثانویه رو مشخص کنیم
علل اولیه یعنی کودک هیچ وقت تا به حال کنترل ادرار رو در شب نداشته
علل ثانویه یعنی یک مدت کاملا خوب بوده و مجدد دچار شب ادراری شده،
بر اساس این موارد بررسی و درمان انجام میشه

زهرا
زهرا
پاسخ به  الهه
1 سال قبل

سلام پسری دارم ۱۲ ساله هوششو سنجیدن مگن ۶۵ تا۷۰ هیچ میلی به مدرسه نداره هر روز یک بهانه میاره خیلی بهانه می گیره آیا می تو نه اتیسم داشته باشه

راش
راش
پاسخ به  زهرا
1 سال قبل

سلام دختر ٨ ‌ساله دارم شب ادراری داره هیچی هم یادش نمیمونه

سیما
سیما
پاسخ به  زهرا
10 ماه قبل

شنیدم ۷۵ نرماله
باهاش کار هتی غیر درسی که عیر مستقیم فعالین های مغز رو تقویت میکنه کار کنید
بازی هایی مثل ااوریگامی(برای دست ورزی و حافظه) ، شطرنج (برای افزایش هوش تحلیلی)، دومینو(برای تمرگز)و……
نظر تخصصی نمیدم ولی کلن فعالیت های ذهنر برای افزایش کارایی مغذ خوبه حتی اگه بچه اولش نتونه خوب یادبگیره
و بگم کند بودنش رو توی سرش نکوبید و وقتی میبینید یاد نمیگیره با صبر ادامه بدید
طول میکشه

آذر باری
آذر باری
2 سال قبل

دست زدن و دویدن زیاد ریختن آب دهان عدم تکلم عدم ارتباط چشمی علائم کدام بیماریی؟

دکتر سعیده ترکمانی
پاسخ به  آذر باری
2 سال قبل

سلام ما بیشتر این علائم رو در بیماری های روانپزشکی داریم
مثلا در اسکیزوفرنی میتونه باشه ولی این سوال خیلی کلی هست و شرح حال شما خیلی مهم هست و این علائم رو کجا دیدید از بعد خوردن داروها میتونیم این علائم رو ببینیم و این میتونه عوارض یک دارو باشه یا از علائم بیماری های روانپزشکی باشه

مریم
مریم
پاسخ به  دکتر سعیده ترکمانی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید.پسرم امسال کلاس اول میره ولی اصلا تمرکز نداره روی درس یا چیزی که معلم یاد میده.همش هواسش به اطراف و بچه هاس .وقتی خونس یا تنهاس بهتربه درس و نقاشی میکشه.خیلی سوال می پرسه و کنجکاوی بیش از حدی داره.میش راهنماییم کنین

م م
م م
پاسخ به  مریم
1 سال قبل

ممکنه بیش فعال باشه

دکمه بازگشت به بالا