یائسگی زودرس چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

علت و درمان یائسگی زودرس

یائسگی زودرس چیست؟

بعد از دوران بلوغ، تولید و ترشح هورمون استروژن در بدن خانم‌ها آغاز می‌شود. استروژن هورمونی است که چرخه‌ی تولید مثل را از طریق تخمدان‌ها کنترل می‌کند. به طور طبیعی تا حدود ۵۰ سالگی که سن یائسگی است فرایند تخمک‌گذاری ادامه دارد اما با بروز یائسگی عملکرد تخمدان‌ها ها دچار اختلال می‌شود و فرد قادر به باروری نخواهد بود.

در شرایطی بیماری‌ها و یا عوامل دیگر باعث سریع‌تر شدن این فرایند می‌شوند و خانم قبل از ۴۵ سالگی یائسه می‌شود که به آن یائسگی زودرس (Premature menopaus) می‌گویند. این تغییر در زمان‌بندی ممکن است برای فرد مشکلاتی را ایجاد کند که در ادامه به تفصیل راه‌های رفع و درمان آن را بیان می‌کنیم. می توانید با پزشک زنان و زایمان صحبت کنید .

علائم یائسگی زودرس چیست؟

هر عارضه و بیماری که در بدن اتفاق می‌افتد با علایم و نشانه‌هایی بروز می‌کند. این نشانه‌ها با اختلال در عملکرد اندام‌ها فرد را متوجه بروز اتفاقات خارج از روال طبیعی می‌کند. در یائسگی توقف دوره‌‌های تخمک گذاری با نداشتن ۱۲ دوره یا بیشتر خونریزی ماهیانه و یا فاصله‌های طولانی بین دوره‌های خونریزی اتفاق می‌افتد.

اما مهم‌ترین مسئله سن خانم است. اگر قبل از ۴۰ سالگی دوره‌های خونریزی متوقف شود، فاصله‌ی بین دوره‌ها طولانی شود و طول دروه از ۳ تا ۱۰ روز طولانی تر شود ممکن است فرد در معرض یائسگی زودرس قرار داشته باشد.

در این صورت کم‌کم سایر علامت‌های یائسگی نیز بروز می‌کند مثل گرگرفتگی، عرق کردن‌های شبانه و تغییر خلق و خو. کم شدن ترشح استروژن همچنین خشکی واژن سبب تغییر در احساسات و میل جنسی می‌شود و دردناک شدن مقاربت را نیز به همراه دارد. اگر همه یا بعضی از این علائم را دارید و سن شما کمتر از ۴۰ سال است با پزشکان و متخصصان آنلاین زنان پذیرش ۲۴ تماس بگیرید تا شما را برای انجام اقدامات تشخیصی و رفع نگرانی راهنمایی کنند.

مشاوره آنلاین متخصص زنان و زایمان

علائم یائسگی زودرس

علت یائسگی زودررس چیست؟

ژنتیک

یکی از علت‌های اختلال در عملکرد هورمون‌ها ارثی بودن زمان یائسگی است. معمولا سن یائسگی مادران و دختران به نزدیک است و برخی از کسانی که بدون هیچ علت دیگری در زمانی غیر از زمان مناسب یائسه می‌شوند این مورد را از مادران خود به ارث برده‌اند.

سرطان

در درمان سلول‌های سرطانی از شیمی‌درمانی استفاده می‌شود. در مواردی که پرتوها بر لگن اعمال می‌شود، امکان دارد تخمدان‌ها در معرض آسیب قرار گیرند و از این طریق باعث بروز یائسگی زودرس شود. البته تاثیر شیمی درمانی بر تخمدان می‌تواند موقتی و فقط طی دوره‌ی شیمی درمانی باشد یا این‌که در کل فعالیت تخمدان‌ها را با مشکل مواجه کند.

وجود توده در تخمدان

در صورت بروز این مشکل جراحی روی تخمدان‌ها ممکن است در میزان ترشح هورمون تاثیر بگذارد. البته در مواردی جراح ناگزیر از برداشتن تخمدان هم می‌شود.

چاقی

اضافه وزن افراد با شاخص توده بدنی(BMI) سنجیده می‌شود و در افرادی که رژیم غذایی کربوهیدرات و چربی زیاد مصرف می‌کنند، سبزیجات و میوه کم مصرف می‌کنند و ورزش و فعالیت بدنی ندارند به دلیل تجمع استروژن در بافت‌های چربی در معرض یائسگی زودرس قراردارند.

مواد مخدر

سیگار با خاصیت ضد استروژنی فعالیت طبیعی تخمدان را با مشکل مواجه می‌کند.

بیماری‌های خود ایمن

در این دسته از بیماری‌ها سیستم ایمنی بدن بافت‌های خودی را با عوامل بیگانه اشتباه می‌گیرد و به آن‌ها حمله می‌کند. حالا اگر در این شرایط به تخمدان حمله کند و بافت‌های آن را تخریب کند، بدن با تغییر سطح هورمون استروژن روبرو خواهد بود و یائسگی زودرس اتفاق می‌افتد.

تشخیص یائسگی زودرس

فرد با علایم نامنظم شدن خونریزی ماهیانه و در مواردی حتی قطع خونریزی (Amenorreha)، گرگرفتگی و خشکی واژن و تغییر در خلقیات به پزشک مراجعه می‌کند. اما این‌ها دلایل کافی برای اثبات نیستند و تنها نشانه‌هایی هستند که با توجه به آن پزشک مشکوک به یائسگی زودرس می‌شود و برای قطعیت درخواست آزمایش‌های تکمیلی می‌کند. آزمایش های مورد درخواست می‌تواند مورد زیر باشد:

تعیین سطح میزان FSH

این هورمون از هیپوفیز ترشح می‌شود و باعث تحریک رشد فولیکول‌ها در تخمدان می‌شود. تغییر سطح این هورمون به‌تنهایی تعیین کننده نیست ولی درصورتی که همراه با نشانه‌های بالینی  باشد و میزان این هورمون ازMiu/mil   ۳۰  کمتر شود و مدت پریود نشدن یک سال یا بیشتر باشد، تشخیص پزشک یائسگی زودرس خواهد بود.

استرادیول

یکی دیگر از هورمون‌های مورد سنجش استرادیول است که درصورت کاهش میزان آن بروز یائسگی زودرس قابل تایید می‌شود.

آزمون تعیین سطح آنتی مولرین (AMH)

این آزمایش برای تعیین ذخیره تخمدان است. هورمون آنتی‌مولرین بعد از بلوغ ترشح می‌شود و در زمان یائسگی به صفر می‌رسد. لذا پایین آمدن یا صفر شدن آن نشانه‌ی یائسگی زودرس نیز می‌باشد.

سنجش تراکم استخوان (BMD)

این روش که به آن دانسیومتری می‌گویند برای سنجش تراکم استخوان به‌کار می‌رود. این روش با استفاده از اشعه‌ی ایکس برای تشخیص یائسگی زودرس و پیدا کردن دلیل  قطع خونریزی‌های قاعدگی استفاده می‌شود.

آزمایش‌های ژنتیکی

در مواردی که بروز یائسگی زودرس به دلیل بیماری دیگری نباشد و علت آن برای پزشک مشخص نباشد، آزمایش ژنتیک با بررسی‌های کروموزومی می‌تواند علت را مشخص کند.

تشخیص یائسگی زودرس

درمان یائسگی زودرس

درمان یائسگی زودرس با روش‌های مختلف برای کنترل سطح هورمون‌ها و کاهش بروز و شدت علائم مانند دارو درمانی و یا طب سنتی است.

طب سنتی

در روش طب سنتی، متخصصان این حوزه بدون استفاده از داروهای شیمیایی با گیاهان دارویی اقدام به درمان می‌کنند. در ادامه چند نوع درمان این حوزه را بیان می‌کنیم.

دمنوش‌های گیاهی

استفاده از دمنوش‌های گیاهی مانند رازیانه، تخم کرفس، پونه، بومادارن و پنج‌انگشت درد و علائم ناشی از یائسگی را کاهش می‌دهد و استفاده از دمنوش اسطوخودوس و گل گاوزبان برای بهبود خلق و خو اعصاب را آرام می‌کند. برای استفاده از آن‌ها دو قاشق غذاخوری از گیاه را داخل قوری بریزید و اجازه دهید با حرارت غیر مستقیم دم بکشد. همچنین جنسینگ نیز بسیار توصیه می‌شود. این گیاه هندی، سرشار از ویتامین‌های گروه B و کلسیم است و با بالا بردن سطح کلسیم در بدن نشانه‌هایی مثل گرگرفتگی را کاهش می‌دهد. همچنین با کنترل سطح استروژن بدن، دردهای هنگام نزدیکی به دلیل خشکی واژن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. برای استفاده از آن باید ریشه‌های آن را در آب‌جوش بریزید و بگذارید بیست دقیقه در آب بجوشد.

دفع سم از بدن

در طب سنتی اعتقاد بر این است که با متوقف شدن خونریزی سموم از بدن دفع نمی‌شود پس این خون باید از راه‌های دیگری بیرون ریخته شود. به همین دلیل حجامت و خون دادن را به افراد دارای نشانه‌های یائسگی زودرس پیشنهاد می‌دهند.

الگوهای تغذیه‌ای

در طب سنتی برای کنترل سطح استروژن توصیه می‌شود برخی مواد غذایی در رژیم فرد گنجانده شود. پزشکان طب سنتی  از حبوبات لوبیا و عدس، از میوه‌ها سیب و گیلاس و همچنین مصرف دانه سویا و گندم را پیشنهاد می‌دهند و اعتقاد دارند این مواد هم نقش پیشگیری کننده و هم درمانی دارد. درمان یائسگی زودرس با پیاز نیز یکی از مواردی است که در طب سنتی برای درمان یائسگی زودرس کاربرد فراوان دارد. در طب سنتی اعتقاد بر این است که پیاز  با افزایش پرولاکتین و سم‌زدایی از بدن سبب  قاعده‌آوری می‌شود و می‌تواند خونریزی ماهیانه را متعادل کند، کیست‌‌های تخمدانی و تنبلی‌های تخمدانی را درمان کند. به‌همین جهت یک جوشانده را با پیاز به بیماران تجویز می‌کنند. البته به کسانی که باردار هستند یا مشکل معده یا یبوست دارند این روش توصیه نمی‌شود. برای دریافت مشاوره جهت مصرف داروهای طب سنتی حتما با کارشناس آنلاین طب سنتی در پذیرش ۲۴ مشورت کنید.

مشاوره آنلاین طب سنتی

دارو درمانی

پزشکان و متخصصان زنان، استفاده از دارو برای درمان یائسگی زودرس را با چند راهبرد انجام می‌دهند. هورمون درمانی انواع مختلفی دارد و برای کنترل خشکی واژن و گرگرفتگی انجام می‌شود. درمان‌های هورمونی موضعی در داخل واژن است و هورمون درمانی خوراکی با قرص‌های ضدبارداری خوراکی انجام می‌شود. استفاده از ژل و کرم لوبریکانت برای رفع خشکی واژن و تسهیل انجام عمل جنسی نیز یکی دیگر از روش‌های درمانی است. در افرادی هم که به‌دنبال یائسگی زودرس در خلق و خو دچار اختلال می‌شوند، عصبی و یا منزوی و مضطرب می‌شوند، داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب نیز تجویز می‌شود.

عوارض یائسگی زودرس

یائسگی زودرس اولین فعالیتی را که مختل می‌کند قدرت باروری است. چون فرد قادر به تخمک گذاری نیست و بدون تخمک فعال جنینی حاصل نخواهد شد. با این توضیحات اگر کسی به دلیل بیماری یا ارث دوره‌ی باروری‌اش محدود شد این سوال پیش می‌آید که در یائسگی زودرس امکان بارداری وجود دارد؟ اگر مشکل در زمان مناسب تشخیص داده شود و اقدام مناسب برای اهدای تخمک و فریز کردن انجام شود در سال‌های بعد مشکلی برای بارداری نخواهد داشت. اما شاید بپرسید به جز باوری یائسگی زودرس چه خطری دارد؟ خطرات یائسگی زودرس فقط در محدود کردن دوره‌ی باروری نیست و با کاهش استروژن، تمام فعالیت‌های مرتبط با استروژن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. مثلاَ نبود استروژن نمی‌تواند میزانHDL  را افزایش و LDL را کاهش دهد و ازاین طریق ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را در فرد افزایش می‌دهد. کم شدن هورمون جنسی و به طور خاص استروژن در زنان می‌تواند سبب استئوپروز یا همان پوکی استخوان شود. همچنین اختلالات مربوط به سیستم عصبی مانند پارکینسون، افسردگی و اضطراب هم در زنانی که یائسگی زودهنگام دارند، بیشتر است.

راه‌های پیشگیری از یائسگی زودرس چیست؟

  یائسگی زود هنگام مثل هر بیماری دیگری قابل پیشگیری است. پیشگیری از آن با رژیم غذایی متناسب که حاوی مواد ضروری باشد در کنار اصلاح سبک زندگی در مورد فعالیت‌ها میسر است.

درمان یائسگی زودرس

 مصرف میوه و سبزیجات

سبزیجات و میوه‌ها به دلیل کالری کمی که دارند می‌تواند سیر کننده باشد ولی منجر به اضافه وزن نشود. رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، بر متابولیسم بدن هم موثر است و می‌تواند از بروز یائسگی زودرس جلوگیری کند. فیتواستروژن که عملکردی شبیه استروژن دارد و در تولید مثل نقش دارد می‌تواند به هماهنگی میزان هورمون‌ها در بدن کمک کند. مصرف مواد غذایی حاوی فیتواستروژن مثل سویا، دانه کتان، دانه کنجد و لوبیا علائم یائسگی را به تاخیر می‌اندازد.

مصرف مکمل‌های غذایی

در یائسگی با کم شدن ترشح استروژن، کلسیم استخوان‌ها ازدست می‌رود و با ضعیف شدن و از دست دادن مواد معدنی استخوان‌ها دچار پوکی می‌شوند. لذا در یائسگی پوکی استخوان یکی از شایع‌ترین مشکلات است که برای خانم‌ها ایجاد می‌شود. علاوه بر کلسیم، ویتامین D هم نقش مهمی در استحکام استخوان دارد. برای اینکه کاهش توده‌های استخوانی در خانم‌ها با بالا رفتن سن عارضه‌ای ایجاد نکند، پیشنهاد می‌شود مواد لبنی مثل شیر، ماست، کشک را حتما در رژیم غذایی بگنجانند. برای تامین ویتامین D نور آفتاب بهترین منبع تامین کننده است. اما با توجه به زندگی شهرنشینی و سبک معماری آپارتمانی، خانم‌ها کمتر در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند و لازم است مکمل‌های ویتامین D را تحت نظر پزشک مصرف نمایند.

مصرف پروتئین‌ها

یائسگی با تحلیل رفتن عضلات همراه است و در صورتی که میزان دریافتی پروتئین بدن بالا باشد این روند تحلیل رفتن عضله کند می‌شود و در ازای آن بافت چربی تحلیل می‌رود. غذاهای سرشار از پروتئین مثل حبوبات، گوشت، تخم مرغ و آجیل را حتماُ روزانه مصرف کنید.

پرهیز از مصرف کافئین

نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه و چای، نوشیدنی‌های الکلی و ادویه‌دار و غذاهای تند بروز علائمی مثل گرگرفتگی و تعریق شبانه را تشدید می‌کند. در صورتی که مصرف روزانه این مواد را محدود کنید و رژیم غذایی سالم و مغذی داشته باشید، می‌توانید در به تاخیر انداختن علائم و کاستن از شدت آن‌ها امیدوار باشید.

یائسگی زودرس

برای دریافت رژیم غذایی سالم می توانید با کارشناسان متخصص آنلاین تغذیه پذیرش ۲۴ در ارتباط باشید.

مشاوره آنلاین تغذیه

ورزش کردن:

یکی از شیوه‌های بسیار کاربردی برای تنظیم سوخت و ساز در بدن و عملکرد صحیح بدن، افزایش فعالیت و ورزش کردن است. ورزش کردن  با حفظ میزان و حجم عضلات، تجمع چربی در بدن، خطر بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته و دیابت را کاهش می‌دهد.

زمان مراجعه به پزشک

با نشانه‌های یائسگی زودهنگام آشنا شدیم و راه‌های پیشگیری از آن هم بیان شد اما حالا یک سوال پیش می‌آید آیا یائسگی زودرس یک‌دفعه اتفاق می‌افتد؟ واقعیت این‌ است که این نشانه‌ها به مدت طولانی شش ماه تا یک سال فرد را آزار می‌دهد و تمام علائم با هم ظاهر نمی‌شود بلکه به مرور فرد در یک فرایند از نشانه‌ها درگیر می‌شود. پس اگر قبل از ۴۰ سالگی هر کدام از نشانه‌ها را مشاهده کردید و طی یک بازه‌ی زمانی نشانه‌ها پیشرفت کرد، حتما با پزشک متخصص زنان مشکل خود را مطرح کنید و در پی رفع مشکل باشید. پزشکان آنلاین متخصص زنان و زایمان پذیرش ۲۴ آماده اند تا شما را در مورد نشانه‌های یائسگی زودرس راهنمایی کنند.

مشاوره آنلاین متخصص زنان و زایمان

۳.۵/۵ (۱۷ نظر)

منبع
www.scientificamerican.comwww.cookinglight.comwww.cancer.iewww.serpadres.esveja.abril.com.br

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
45 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرضیه
مرضیه
1 ماه قبل

سلام شما را قسم میدهم به خداوند کمک کنید به من کمک کنید من ۴۳ سال دارم آرزوی بچه دار بشوم امروز متوجه شدم دارم یائسه میشوم نمیدونم چه کار کنم امشب دو تا پروژسترون ۵۰ زدم
اگر میتوانید کمکم کنید شما را به مولا علی قسم میدم

زهره
زهره
3 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر… من خانمی ۴۲ ساله هستم که ۳۸ سالگی یائسه شدم دکتر رفتم بهم دارو جلوگیری از پوکی استخوان داد بعد از ۴ ماه پریود شدم با مصرف این دارو ها ۳ سال پریود میشدم ولی ۶ ماه پریود نمیشم باید چیکار کنم؟؟؟؟

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط زهره
مهربان
مهربان
پاسخ به  زهره
2 ماه قبل

سلام میشه بفرمایید دارو چی مصرف کردید که سه سال یائسگی عقب افتاد

ناشناس
ناشناس
3 ماه قبل

اکثریت جواب یاسگی آمده سراغتان باید با بدبختی یاسگی گرگرفتگی خارش دست پنجه نرم کنید با کمبود کلسیم باعث پوکی استخوان میشه

احمدی
احمدی
4 ماه قبل

سلام من ۲۹سالمه یائسگی زودرس دارم واین که fshوlhام ۲۰۰هستش راه درمان داره آیا

معصومه
معصومه
5 ماه قبل

سلام من ۸ ماهه پریود نشدم .فقط ۲۰ روز پیش ۲روز پریود شدم .قسط بارداری دارم چیکار کنم .ممنون میشم راهنمایی کنید

نشناس منو
نشناس منو
6 ماه قبل

سلام از اسفند تا مرداد پریودم سره روزه ۲۲ یا ۲۳ میومد ولی شهریرور کم اومد الانم ۵ مهر اومده یائسه گی زودرسه?

مهتا
مهتا
6 ماه قبل

سلام من ۴۳ساله مجرد هستم سال ۹۶مشکل bers داشتم ک سینم عمل کردم وشیمی درمانی وپرتو شدم وبااستفاده از قرص تاموکسفین تا ۵سال پریود نشدم باقطع تاموکسفین ا فروزدین ۱۴۰۲ پریودیهام اوکی بود اما الان ۲ماه هست ک پریود نشدم دکتر زنان هم رفتم امپول هم زدم اما پریود نشدم یه کم بعضی مواقع گرگرفتگی دارم بایدچیکارکنم ک پرید بشم آیا یایسه شدم

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  مهتا
3 ماه قبل

اره یائسه شده ای کاری نمیشه کرد بقدری این دوران رنج غصه باعث یاسگی میشه

زهرا
زهرا
7 ماه قبل

سلام من۳ماهه هست پریود نشدم آیا یائسه شدم

زهرا
زهرا
پاسخ به  زهرا
7 ماه قبل

سلام من۴۳سال هستم ۴ماهه پریودنشدم ایایایسه شدم راهنمایم کنی ممنون

پاکیزه
پاکیزه
7 ماه قبل

سلام من زنی ۴۰ساله هستم تقریبایک سال هست هرماه روزاول پریودم یک لک میبنم دیگه هیچی چیکارکنم ی راهنمایی لطفا

پاکیزه
پاکیزه
پاسخ به  پاکیزه
7 ماه قبل

سلام من زنی ۴۰ساله هستم تقریبایک سال هست که هرماه روزاول پریودیم یک لک میبنم دیگه هیچی لطفاراهنمایی کنید

سکینه
سکینه
10 ماه قبل

سلام من ۴۳سال سن دارم در دی ماه سال قبل درسونوگرافی گفتند میوم دارم دکتر زنان و زایمان گفتند دارو نیاز نیست من پرکاری تیروئید دارم برای آن دارو ندادند من در این ماه خرداددو بار پریود شدم بدون اینکه درد شکم داشته باشم خواستم راهنماییم کنید ممنون

اعظم
اعظم
10 ماه قبل

سلام من ۴۵سالدارم و۶ماهه پریودنمی سم چکارکنم بشم گل گرفتگی شدیددارم

سارا
سارا
پاسخ به  اعظم
6 ماه قبل

من ۴۴سالمه ۵ماهه پریود نشدم یائسه شدم چکار کنم دوباره پریود بشم وقصد بارداری داشتم

فاطمه
فاطمه
11 ماه قبل

سلام دخترمن ۱۶سالشه پریودنشده دکترگفت یائسه شده تااخرعمربایدقرص مصرف کنه باردارم نمیشه نظرشماچیه آیادرمانی نداره

آخرین ویرایش 11 ماه قبل توسط فاطمه
mahsa
mahsa
پاسخ به  فاطمه
5 ماه قبل

سلام منم از سن ۱۴سالگیم یائسه شدم الان ۲۸سالمه.پریود نشدم مگر با کمک دارهایی ک بهم دادم من طی این چند سال فقط یکسال دارو مصرف کردم و برای بارداری نیاز به تخمک اهدایی دارم

سحر
سحر
پاسخ به  فاطمه
4 ماه قبل

نمیدونم پیامم و میخونین یا نه ولی تورو خدا با یه دکتر طب سنتی خیلی کار بلد مشورت کنین اونا میتونن درمان کنن

عسل
عسل
پاسخ به  سحر
1 ماه قبل

اصفهان اگر هستین، مزرعه سبز سه راه سیمین عالیه کارشون

زهرا قهرمانی
زهرا قهرمانی
پاسخ به  فاطمه
4 ماه قبل

سلام خواهر من مجرد و ۳۷ساله هست و دوسال هست که دیگه پریود نمیشه آیا یائسگی زود رس گرفت آیا یائسگی زود رس درمان دارد ؟

شهلا
شهلا
11 ماه قبل

سلام وقت بخیر من خانم ۴۱ساله هستماز۳۰سالگی یائسگی کرفتم‌‌ خیلی دکتر رفتم دارو زیادی داروهای گیاهی مصرف کردم شوهرم بچه میخواد ازتون خواهش میکنم راهنمایی کنید ممنون میشم

لاله
لاله
پاسخ به  شهلا
7 ماه قبل

سلام ۴۳ سال دارم طبق ازمایشات یائسگی زودرس گرفتم بچه ندارم خیلی دوست دارم تمام دکترها رو رفتم فقط تخمک اهدایی را پیشنهاد میدن آقام راضی نیست چطوری خودم رو تقویت کنم که کلا تخمدانهایم از کار نیافتد و امید بچه دار شدن داشته باشم

رها
رها
پاسخ به  لاله
4 ماه قبل

پیاز درمامی کنید عزیزم بزنید تو گوگل روش رو براتون می یاره معجزه می کنه

مریم
مریم
پاسخ به  رها
3 ماه قبل

سلام میشه توضیح بدین پیاز درمانی چطور انجام میشه

سوفیا
سوفیا
پاسخ به  لاله
1 ماه قبل

سلام من عطاری حاج حسن کاظمی فرد، ،شیراز ،شاهزاده قاسم ،شاه داعی الله رفتم دارو گیاهی داد یک ماه خوردم باردار شدم الان دخترم ۳ساله ش شده

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر ببخشید مزاحم شدم من زنی ۲۸ساله هستم و۷سال هست که پربود نمیشم چی کار باید بکنم همه جامم درد میکنه حتی عصابم نمیکشه با بچه هام حرف بزنم میشه یه راهنمای خوب بکنید دستتون دردنکنه

سمیه
سمیه
پاسخ به  مریم
11 ماه قبل

سلام.من۳۴سال سنمه،تاالان پریودیم مرتب بوده،فقط این ماه۷روززودترپریودشدم وفقط یک روزخون اومد،دفعه های قبل ه

آخرین ویرایش 11 ماه قبل توسط سمیه
مهدیه
مهدیه
پاسخ به  مریم
7 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر من زنی ۲۶ساله هستم چهار ماه هست که پریود نشدم رفتم دکتر بعد کلی آزمایش و سونو گفتن یایسه شدین لطفأ راهنمایی کنین چیکار کنم همه جای بدنم درد میکنه

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام،من۴۷ساله،ومجردهستم،حدوددو سالی است که پریودی ام بهم ریخته،گاهی دو ماه ،سع ماه یک بار،پریودمیشدم،ولی این اواخر(دوبار)درفاصله ۱۴روز بودوفقط یک روز یادوروز،ان هم مختصربه یک یا دولخته خون سیاه بود،و تاحالا،باوجوداستفاده ازداروهای سنتی،گرگرفتگی ام رفع شده،ولی هنوزپریودنشدم،اخرین بار،۸اذربوده

مهدی
مهدی
پاسخ به  زهرا
5 ماه قبل

۰۹۰۱۴۸۴۷۶۱۲ تهران ۲۳ سالمه ۱۷ سانت

مهوش
مهوش
1 سال قبل

سلام من چهل سال سن دارم حدود چهار ماه پریود نشدم علام گرفتی درد مفاصل دارم آزمایش دادم چیزی نشان ندادحدود شش سال زدواج کردم مشکل ناباروری دارم دارو یایسگی استفاده کنم مشکلی برام پیش نمیاد

الهام
الهام
پاسخ به  مهوش
1 سال قبل

سلام ، ببخشید یک سال است پریود نمیشم،الان پاها و کمرم درد می کنه ، گرگرفتگی شدید دارم ، لطف می کنید راهنمایی کنید چکار کنم ، متخصص زنان رفتم ولی خوب نشدم.

توران
توران
1 سال قبل

سلام من ۴۳ سال دارم پریودیم خیلی کم شده روزهای پریودیم در ماههای قبل ۳۰ مرداد شهریور نشدم ۷مهر و۱۱ آبان بوده علائمی مثل پادرد وکمردرد دارم وبسیارکم حوصله چطور جلوگیری کنم از یائسگی زودرس در خانواده هم ارثی نیست

زهرا از ارراک
زهرا از ارراک
پاسخ به  توران
1 سال قبل

سلام من۴۳سال دارم قرص جلوگیری استفاده میکردم حالا که قطع کردم دوماه میشه پریودیم یک ماه عقب می افته این ماه که هیچ خبری ازپریودیم هنوز نیست

افسانه
افسانه
پاسخ به  زهرا از ارراک
2 ماه قبل

ا

نیره
نیره
1 سال قبل

سلاممن.لولهام.بسته.است.احتمال.داره.خودبه.خود.باز.بشه

مریم
مریم
1 سال قبل

من خونریزی شدید دارم پر یودیم توی این ماه۸روز بود ولی بعد از یک هفته دوباره چند روز لکه بینی وشدید شد والا ن ۱۵روز است هنوز ادامه داره چکار کنم

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  مریم
1 سال قبل

سلام..من چند ماهی میشه ک دچار یائسگی زود رس شدم خیلی عصبی وبی حوصله هم شدم و سنمم۳۵ هست چطوری می تونم جلوی این اتفاق و بگیرم

سادات
سادات
پاسخ به  مریم
1 سال قبل

من بیست روز بود پریود و لکه بینی داشتم و یهو کمر درد و دل درد شدید گرفتم دوبار پریود شدم الان بیشتر از قبل هست جریان چیه ؟

رقیه.د
رقیه.د
1 سال قبل

سلام خسته نباشیدمن دوسه ماهه خیلی کم پریودمیشم خونریزیم درحدیه که کاغذدستمالی استفاده میکنم البته چندین ساله قرص ال دی هم استفاده میکنم ماه قبل فقط لک بینی داشتم واین ماه قرص ضدحاملگی استفاده نکردم ولی الان وقت پریودمه بازم خبری نیست

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  رقیه.د
7 ماه قبل

سلام من زنی هستم ۴۷ساله ک الان ۶ماهه پریودنشدم الانم یک سالی هست ک گرگرفتی شدیددارم عرق ازصورتم میچکه خیلی پاهام سنگین شده ودرد دارم عصابم خیلی خرابه میشه راهنمایی کنی ک دوباره پریودبشم پیش دکتربرم یاامپل بزنم ممنون میشم راهنمای کنیفاطنه

مرضیه
مرضیه
پاسخ به  فاطمه
7 ماه قبل

سلام من ۴۷ سال دارم و پریودی کم چند ماه یکبار نمیخوام الان یایسه بشم لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون میشم

نفس
نفس
پاسخ به  مرضیه
7 ماه قبل

سلام.وقتتون بخیر
من یه خانم ۴۶ ساله هستم و تیرماه پریود شدم ودیگه تا امروز نشدم آیا یائسه شدم؟امکانش هس یائسگی رو به تاخیر انداخت

نسرین
نسرین
پاسخ به  فاطمه
4 ماه قبل

سلام من ۴۸ ساله هستم ماه شهریور پرید نشدم ولی مهر ماه دو بار پرید شدم اون دلار تا حالا پرید نشدم خیلی حالم بده میشه گاهی تپش قلب میگیرم گاهی پا یا دستم خواب میر طوری که از خواب بیدار میشم یک راهنمایی میخواستم بی زحمت باتشکر

دکمه بازگشت به بالا