درمان خانگی و دارویی یبوست در بارداری

عوامل ایجاد یبوست در بارداری و نحوه درمان آن

یبوست در دوران بارداری و علت و درمان

اصولا عملکرد طبیعی روده از فردی به فرد دیگر متفاوت است. یبوست به معنای دفع کمتر از ۳ بار مدفوع در هفته و دفع مداوم مدفوع سخت است. اگر از یبوست رنج می‌برید، احتمالا دفع مدفوع برای شما دشوار یا دردناک است و نیاز به زور زدن دارید. برخی از افراد مبتلا به یبوست، حتی بعد از دفع مدفوع احساس می‌کنند که روده خود را به طور کامل تخلیه نکرده‌اند و نیاز به دفع بیشتر دارند.

طبق آمار، از هر ۴ زن ۱ نفر یبوست در بارداری را تجربه می‌کند. خوشبختانه اغلب این مشکل با پیشرفت بارداری خود‌به‌خود برطرف می‌شود. ازآنجایی‌که مادران در دوران بارداری امکان مصرف خودسرانه داروهای ملین یا مسهل را ندارند، بهتر است با مصرف مایعات، میوه و سبزیجات از بروز این مشکل پیشگیری شود. در صورت ابتلا به یبوست در بارداری نیز می‌توان به‌راحتی با درمان‌های خانگی آن را رفع کرد. در ادامه این مطلب به علل بروز این عارضه و راه‌های مختلف درمان آن اشاره خواهیم کرد.

یبوست در بارداری نشانه چیست؟

بروز این مشکل می‌تواند نشانه وجود یک رژیم غذایی با فیبر پایین، عوارض جانبی داروهای مولتی‌ویتامین، تغییرات هورمونی در دوران بارداری و غیره باشد. معمولا یبوست در اوایل بارداری رخ می‌دهد و با پایدار شدن سطح هورمون‌ها و تغییر رژیم غذایی مادر برطرف می‌شود.

نشانه یبوست در بارداری

پزشکان معتقد هستند که سطوح پایین فیبر غذایی در رژیم غذایی شما می‌تواند به بروز یبوست در بارداری کمک کند. با این حال، عوامل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند علت یبوست در بارداری باشند. از علل احتمالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هورمون‌ها: تغییر سطح هورمون‌های بدن و افزایش هورمون پروژسترون در اوایل بارداری، باعث می‌شود که حرکت مدفوع در روده بزرگ کُند شود. این مسئله روی افزایش مقدار آبی که روده بزرگ از مدفوع جذب می‌کند موثر است و منجر به یبوست در بارداری، خروج یک مدفوع سفت و زور زدن هنگام دفع می‌شود.
  • مولتی‌ویتامین‌ها: اصولا ویتامین‌های دوران بارداری مملو از آهن و کلسیم هستند. آهن یک ماده معدنی مهم است که گاهی اوقات در دوران بارداری کمبود آن احساس می‌شود. مصرف مداوم ماده معدنی آهن می‌تواند باعث یبوست و خروج مدفوع سفت و سیاه رنگ شود.
  • داروهای دوران بارداری: داروهایی که برای کنترل تهوع و استفراغ تجویز می‌شوند، داروهای ضد اسید برای رفع رفلاکس یا سوزش سر دل و برخی داروهای مسکن قوی می‌توانند در برخی از زنان یبوست ایجاد کنند. اگر هر یک از این داروها را در دوران بارداری مصرف می‌کنید و دچار یبوست شده‌اید، با پزشک خود در مورد اینکه آیا تغییر دارو یا مکمل شما می‌تواند کمک‌کننده باشد یا خیر، صحبت کنید.
  • فشار رحم به روده: در طی بارداری رحم مدام در حال بزرگ شدن است تا بتواند با روند افزایش وزن جنین سازگار شود. این مسئله می‌تواند به روده فشار وارد کند و حرکت مدفوع را از طریق روده دشوارتر کند. به‌همین‌دلیل، یبوست در بارداری دوقلویی یا چندقلویی شایع‌تر است.

مطالعات نشان داده‌اند، خانم‌هایی که قبل از بارداری از یبوست مزمن رنج می‌برند، احتمالا در دوران بارداری علائم بدتری را تجربه خواهند کرد. اگر در این شرایط قصد بارداری دارید، سعی کنید قبل از بارداری سبک زندگی خود را تغییر دهید. رعایت یک رژیم غذایی سالم، نوشیدن مایعات زیاد و انجام ورزش منظم ممکن است به شما در حفظ حرکات منظم روده کمک کند.

درحالی‌که عارضۀ یبوست در بارداری اغلب نشانه بیماری نیست، اما در موارد نادر می‌تواند ناشی از شرایط جدی مانند تومور یا سرطان روده باشد .اگر نگران هستید و متوجه خون در مدفوع خود شده‌اید، با پزشک متخصص زنان و زایمان یا پزشک متخصص گوارش صحبت کنید.

عوارض یبوست در بارداری

اگر باردار هستید، لازم نیست نگران باشید که یبوست روی کودک شما تأثیر منفی بگذارد. زیرا عوارض ناراحتی روده مادر به نوزاد منتقل نمی‌شود. در بیشتر موارد، یبوست در دوران بارداری کوتاه‌مدت است و بدون درمان یا با حداقل درمان برطرف می‌شود. با این حال در موارد نادر، یبوست طولانی‌مدت می‌تواند باعث نهفتگی مدفوع شود که ممکن است نیاز به خارج کردن مدفوع توسط پزشک را داشته باشد.

در صورت عدم کنترل این شرایط، احتمال بروز نفخ، ناراحتی معده، شقاق مقعد، بواسیر (هموروئید) یا افتادگی رکتوم وجود دارد. بنابراین، یبوست در بارداری خطرناکه و باید درمان شود. خوشبختانه امروزه امکان درمان سریع یبوست در بارداری وجود دارد.

البته استفاده مداوم از ملین‌ها می‌تواند باعث تنبلی روده بزرگ و بدتر شدن شرایط شود. این داروها همچنین می‌توانند باعث عدم تعادل الکترولیت در برخی از افراد شوند. چنین مشکلی معمولاً افرادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که مشکلات سلامتی دیگری مانند دیابت یا بیماری کلیوی نیز دارند. بهتر است در مورد انواع ملین‌ها و دفعات مصرف آن‌ها با پزشک صحبت کنید.

درمان یبوست در بارداری چیست؟

مطمئنا این ابهام در ذهن شما شکل گرفته است که برای یبوست در بارداری چی بخورم؟ آیا نیاز به درمان دارویی است؟ پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا به‌جای مصرف داروهای شیمیایی، سبک زندگی خود را تغییر دهید. اگر درمان یبوست بارداری با روش‌های خانگی امکان‌پذیر نشد، در مرحله بعد می‌توانید از ملین‌های ایمن تحت نظر پزشک استفاده کنید. البته مصرف ملین‌ها گاهی اوقات می‌تواند منجر به بروز عوارض جانبی مانند درد شکم و اسهال در بارداری شود.

درمان یبوست در بارداری

روش‌های خانگی موثر برای رفع یبوست در بارداری

تجربه نشان داده است که استفاده همزمان از روش‌های ایمن زیر، کمک زیادی به درمان قطعی یبوست در بارداری می‌کند:

  • افزایش میزان فیبر غذایی: در پاسخ به سوال برای درمان فوری یبوست چی بخوریم؟ می‌توان گفت که مصرف مکمل‌های فیبر یا افزایش خوردن غذاهای فیبردار مانند میوه‌ها، سبزیجات، مواد غذایی حاوی سبوس و غلات کامل می‌تواند عبور مدفوع از روده را تسهیل کند. قابل ذکر است که بزرگسالان باید روزانه بین ۲۸ تا ۳۴ گرم فیبر غذایی دریافت کنند. مصرف غذاهای خیلی چرب مانند انواع فست‌فود، غذاهای خیلی شیرین، نوشابه و الکل می‌تواند یبوست را تشدید کند.
  • افزایش مصرف مایعات: نوشیدن آب کافی برای نرم نگهداشتن مدفوع و دفع آسان آن مهم است. اگر احساس می‌کنید که خوردن آب زیاد کمکی نمی‌کند، می‌توانید سوپ‌های رقیق، چای و آب میوه یا سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • افزایش فعالیت روزانه: فعال بودن در حرکت سریع‌تر مدفوع در روده بزرگ موثر است. بنابراین ورزش منظم با تایید پزشک می‌تواند به رفع یبوست کمک کند. اگر امکان انجام حرکات ورزشی به‌خصوص در ماه‌های آخر بارداری را ندارید، سعی کنید هر روز پیاده‌روی ملایم داشته باشید.
  • مصرف پروبیوتیک‌ها: میلیون‌ها باکتری مفید در روده بزرگ زندگی و به عملکرد صحیح آن کمک می‌کنند. در واقع پروبیوتیک‌ها حاوی همین باکتری‌ها هستند و مصرف آن‌ها باعث افزایش حرکات طبیعی و منظم روده می‌شود. از غذاهای سرشار از پروبیوتیک‌ها می‌توان به ماست، پنیر و دوغ اشاره کرد. امروزه مکمل‌های پروبیوتیک به‌صورت قرص یا پودر موجود هستند.

روش‌های پزشکی برای درمان سریع یبوست در بارداری

اگر درمان‌های خانگی فوق مؤثر نبودند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که استفاده از گزینه‌های دیگر را با پزشک متخصص زنان و زایمان در میان بگذارید. برای زنانی که ویتامین‌های حاوی آهن در دوران بارداری مصرف می‌کنند، پزشکان ممکن است مصرف ویتامین‌هایی را توصیه کنند که حاوی آهن کمتری باشند.

درمان سریع یبوست در بارداری

درمان اولیه پزشکی برای یبوست در بارداری دارویی به نام ملین است که دستشویی رفتن را آسان‌تر و راحت‌تر می‌کند. اگرچه اکثر ملین‌ها به‌خوبی در جریان خون جذب نمی‌شوند و می‌توان آن‌ها را در دوران بارداری و شیردهی مصرف کرد، اما همیشه قبل از مصرف هر نوع دارویی در دوران بارداری با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید. مطالعات ثابت کرده‌اند که درمان یبوست در بارداری با شیاف، قرص یا پودرهای زیر ایرادی ندارد:

  • ملین‌های حجم‌دهنده: داروهایی مانند پودر پسیلیوم، متیل سلولز و پلی‌کربوفیل می‌توانند کمک زیادی به جذب بیشتر آب توسط مدفوع کنند. در نتیجه مدفوع بزرگتر و نرم‌تر شده و امکان دفع سریع‌تر و راحت‌تر آن فراهم می‌شود. فیبر غذایی نیز دقیقا چنین مکانیسمی دارد.
  • ملین‌های روان‌کننده: داروهایی که یک پوشش لغزنده به مدفوع اضافه می‌کنند و بدین شکل می‌توانند به خروج راحت‌‌تر مدفوع از بدن کمک کنند. شیاف گلیسیرین یکی از انواع ملین‌های روان‌کننده است.
  • ملین‌های اسمزی: این داروها علاوه‌بر بازجذب بیشتر آب بدن در روده‌ها برای نرم شدن مدفوع، در تحریک انقباض بیشتر روده برای خروج سریع‌تر مدفوع نیز موثر هستند. مصرف بیش‌ازحد ملین‌های اسمزی می‌تواند باعث گرفتگی و نفخ شکم شود. از انواع آن می‌توان به پلی‌اتیلن گلیکول و هیدروکسید منیزیم اشاره کرد.

قابل ذکر است که انواع قرص یبوست در بارداری می‌توانند باعث بروز انقباضات رحمی در برخی از خانم‌ها شوند. به‌همین‌دلیل، حتما در مورد مصرف داروهای ذکر شده با پزشک مشورت کنید.

درمان یبوست در بارداری طب سنتی

درمان یبوست در بارداری طب سنتی

طب سنتی روش‌های جالبی برای درمان یبوست در بارداری سه ماه اول و پس از آن دارد. مواردی مانند:

  • درمان یبوست در بارداری با روغن زیتون
  • درمان یبوست در بارداری با انجیر
  • درمان یبوست در بارداری با خاکشیر

روغن زیتون نوعی ملین روان‌کننده طبیعی است که با ایجاد پوشش روغنی در اطراف مدفوع، خروج آن را تسهیل می‌کند. میوه انجیر مانند آلو فیبر غذایی بالایی دارد و می‌تواند با جذب آب باعث حجیم و نرم شدن مدفوع شود. خاکشیر و تخم شربتی یکی از بهترین ملین‌های اسمزی طبیعی هستند که می‌توانند با بازجذب بیشتر آب بدن در روده‌ها و تحریک انقباض ماهیچه‌های روده باعث خروج راحت‌تر مدفوع شوند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

یبوست در بارداری ناراحت‌کننده است. با توجه به اینکه مادر همزمان از عوارض دیگری مانند تهوع صبحگاهی، افزایش آب زیر پوستی یا اِدم و غیره رنج می‌برد. اصولا در صورت بروز علائم زیر باید به پزشک متخصص زنان و زایمان یا پزشک متخصص گوارش مراجعه کرد:

  • حالت تهوع
  • دل درد
  • استفراغ
  • یبوست که بیش از ۱ تا ۲ هفته طول بکشد
  • خونریزی از مقعد و راست‌روده
  • بی‌نتیجه بودن مصرف ملین‌ها

درصورتی‌که به دلیل شرایط بارداری امکان مراجعه حضوری را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از صدها پزشک آنلاین زنان و زایمان یا گوارش پذیرش ۲۴ مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید. مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های بهترین دکتر آنلاین زنان و زایمان برای درمان استفاده کنید. در این سامانه، امکان پرسش و پاسخ و مشاهده نظرات در مورد یبوست در بارداری و درمان آن وجود دارد.

۳.۳/۵ (۳۳ نظر)

منبع
www.mayoclinic.orgwww.healthline.comwww.medicalnewstoday.comwww.pregnancybirthbaby.org.au

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
30 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عقیله بچاری
عقیله بچاری
4 ماه قبل

سلام دوستان منم باردارهستم ویبوست داشتم بعدناهار وبعدشام روغن زیتون میخورم واول صبح آب گرم بایکم نبات بعضی وقت هابدون نبات میخورم ونمک خیلی کم مصرف میکنم وهمیشه آب جوشیده میخورم اصلا آب سردنمیخورم چون باعث یبوست میشه

زهرا یعقوبی
زهرا یعقوبی
5 ماه قبل

سلام من دو ماه هست باردار هستم مهم یبوست شدیدشدم از دست زور میزنم میترسم بچم سقت نشه لطفن یک چزی بگیم برم من اصلا سر در نمیارم چیکار کنم

الله
الله
5 ماه قبل

ماست بایه کم گل محمدی بخورید فوری درست میشه،نمی دونم گل محمدی خوبه یابد تحقیق کنید بدنبودبخورید،برای منم دعاکنید اگه بکارتون اومد،اگه گلش زیادباشه بدترازاسهال وتهوع مریض میشید،مراقب باشید…

معصومه حسینی
معصومه حسینی
6 ماه قبل

ببخشید یبوست شدید دارم چهار ماه باردارم ممنون میشم جواب بدین

هیلان
هیلان
6 ماه قبل

سلام . در هفته ۱۶ بارداری هستم و متاسفانه یبوست شدید گرفتم. شربت منیزیم هم استفاده میکنم ولی اثر نداشته داروهای گیاهی هم که میترسم چون همگی طبع گرم دارند . لطفاً کمک کنید

افسانه
افسانه
7 ماه قبل

سلام. ماه۵بارداری هستم یبوست شدید دارم میوه زیاد میخورم ولی بازم بی‌فایده اس لطفا بگین جوشونده خاصی یا دارویی اگر هس راهنمایی کنین ممنون میشم

زینب
زینب
10 ماه قبل

سلام ایا موقع متفع خون ریزی داشته باشم خطردارد یا خیر درطول دوماه دوبار خون ریزی داشتم وباردارهم هستم

عاطفه
عاطفه
10 ماه قبل

سلام من وارد هفته۹شدم دو سه روزه یبوست شدید گرفتم و دلم دردمیکنه و حالت تهوع دارم چیکار کنم خوب بشم؟

السا
السا
پاسخ به  عاطفه
3 ماه قبل

سلام عزیزم منم این حالتارو داشتم روزی ۲بار سیرابی میخوردم هم یبوست هم حالت تهوع رفع شده

آیه
آیه
پاسخ به  السا
3 ماه قبل

سیرابی چیه

Sahel
Sahel
پاسخ به  آیه
3 ماه قبل

وا تا حالا سیرابی نخوردی؟؟

ستايش محمد جانی
ستايش محمد جانی
پاسخ به  آیه
17 روز قبل

سیرابی ینی شکم به یا کوم گوسفند هرچی

رویا
رویا
پاسخ به  آیه
14 روز قبل

منظورش کله پاچه س

شکوفه
شکوفه
10 ماه قبل

سلام من هفته ۱۰ بارداریم از اول بارداریم یبوست داشتم
و تهوع شدید
بخاطر لکه بینی شیاف پروژسترون استفاده میکنم
یه مدت بعد از شیاف معده دردای شدید پیدا کردم انقدر زیاده که شبا نمیتونم بخوابم
سبزیجات و غذای آبکی میخورم معده م بدتر میشه
فقط وقتی ملین میخورم استفراغ میکنم
واقعا نمیدونم واسه یبوستم چیکار کنم
شکمم سفت شده
از ترس هماتومم نمیتونم زور بزنم
نبایدم زیاد راه برم
واقعا کلافه شدم از درد و یبوست و تهوع

آخرین ویرایش 10 ماه قبل توسط شکوفه
زهرا
زهرا
پاسخ به  شکوفه
3 ماه قبل

زهرا

روژمان
روژمان
پاسخ به  شکوفه
1 ماه قبل

سلام به همگی فقط شیاف بیزاکودیل خارجی استفاده گنید عالیه

sahar
sahar
1 سال قبل

سلام من باردارم و ۸ هفته هستم یبوست شدید دارم و بیشتر از یک ماهه که شکمم کار نکرده انجیر و تخم شربتی و خاکشیر و … حتی موسیلیوم هم خوردم ولی فایده ای نداره شدیدا دل درد دارم و تهوع و معدم درد گرفته لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

سمیه زارع
سمیه زارع
1 سال قبل

سلام خانمم ۶ماهشه خیلی ازیبوست شدیدیدرنج میبره چی براش خوبه
ممنون راهنمایی کنید

Dellnia
Dellnia
1 سال قبل

سلام ماه پنجم بارداری هستم یبوست شدیددارم مایعاتومیوه زیادمصرف میکنم تودفع مدفوع هم مشکلی ندارم بااین حال خیلی اذیت میشم لطفاراهنماییم کنین چیکارکنم یبوستم خوب بشه برابارداری قبلیمم همین مشکلوداشتم ممنونم

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط Dellnia
سنا
سنا
1 سال قبل

سلام ۶هفتمه که باردارم لکه بینی دارم شیاف استفاده میکنم دوروزه یبوست شدیددارم وازدردمعده بخودمیپیچم چی بخورم شکمم رون بشه

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

۱۱هفته ۵روزم بخاطر یبوستم دل درد گرفتم چکارکنم انجیراستفاده کردم ولی فایده نداشت خیلی دارم اذیت میشم لطفا جوابم بدین

مهسا
مهسا
پاسخ به  فاطمه
1 سال قبل

ملین بخور از داروخونه بگیر.منم هفته ۸ بارداری هستم هرچی میخورم فایده نداره نه انجیر نه ماست نه میوه هیچکدوم کارسازنیست

زهرا رجبی
زهرا رجبی
1 سال قبل

سلام احساس درد دل شدید دارم الان هم چند روزه یبوست شدید دارم چکار کنم

Zahra
Zahra
1 سال قبل

با سلام و خسته نباشید هفت ماهه بارداری را سپری میکنم و چون سابقه سقط دارم بنابرین از شدت یبوست رنج میبرم و نمی توانم فشار لازم برای دفع داشته باشم نیاز به راهنمایی برای تغذیه خانگی دارم

فرانک
فرانک
1 سال قبل

سلام
هفته ۷ بارداری هستم و ۱۰ روز است یبوست دارم و با خوردن میوه و آب و …. برطرف نشده الان چه دارویی باید استفاده کنم.
ممنون

شهناز
شهناز
پاسخ به  فرانک
1 سال قبل

سلام هفته ۷ بارداری هستم دو هفتس یبوست گرفتم دارو هم مصرف کردم فایده نداره لطفا راهنمایی ‌کنید ممنون

باران
باران
پاسخ به  فرانک
1 سال قبل

طالبی بخور عالیه

مهسا
مهسا
پاسخ به  باران
1 سال قبل

طالبی گرم نیست؟

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  مهسا
11 ماه قبل

نه

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  فرانک
11 ماه قبل

خودش رفع میشه

دکمه بازگشت به بالا