۵ راه حل آسان برای درمان ترک لب

تقریبا تمام افراد در برخی زمان‌ها مانند فصول سرد سال دچار ترک لب می‌شوند و این یک موضوع کاملا طبیعی است اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که این ترک گوشه لب برای برخی افراد به صورت مداوم و همیشگی اتفاق می‌افتد یا دلیلی به‌جز سرما و دهیتراته شدن پوست لب دارد.

اگر شما هم مانند بسیاری از افرادی هستید که مدام دچار ترک لب می‌شوند و این موضوع شما را کلافه کرده است، توصیه می‌کنم حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

در ادامه می‌خواهیم درباره علت‌های ترک لب، راه‌های درمان آن و چگونگی مقابله و جلوگیری از آن مطالب مفیدی را با شما به اشتراک بگذاریم.

ترک لب نشانه چیست؟

لب‌های ما یکی از حساس‌ترین اعضای بدن ما هستند که بیش از یک میلیون رشته عصبی در آن‌ها وجود دارد و برای سالم ماندن به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارند. علاوه‌بر آن لب‌های ما می‌توانند به نوعی ما را از وضعیت داخلی بدنمان آگاه کنند و آیینه‌ای از درون بدنمان باشند.

ترک گوشه لب

یکی از علل آن می‌تواند جمع شدن بزاق دهان ما در اطراف و گوشه‌های لب به خاطر ترکیبات بزاق دهان ما باشد. البته ترک لب تنها به خاطر تجمع بزاق یا سرد بودن هوا به وجود نمی‌آیند و گاهی دلایل جدی‌تری مانند کمبود ویتامین نیز دارند.

ترک گوشه لب کمبود کدام ویتامین است؟ معمولا کمبود ویتامین‌های گروه ب یعنی b2, b3, b6 و ویتامین آ می‌توانند این عارضه را برای شما به وجود بیاوند.

منبع طبیعی این ویتامین‌ها در غلات، حبوبات، گوشت، سبزیجات، تن ماهی، گوشت گاو، شیر، تخم مرغ، دانه های آجیل و… می باشد.

البته تشخیص اینکه علت ترک لب کمبود چه ویتامینی است فقط از عهده دکتر بیماریهای پوست برمی‌آید و شما نباید به‌هیچ عنوان خودتان بدون تجویز و مشورت پزشک اقدام به مصرف ویتامین‌ها بکنید.

عدم رطوبت و دهیتراته شدن

ممکن است ترک‌های روی لب شما نشانه عدم رطوبت کافی و مناسب در بدنتان باشند. همچنین عوامل دیگری مانند استرس و اضطراب، شرایط آب‌وهوایی و… هم در به وجود آمدن آن بی‌تأثیر نیستند.

درماتیت

اگر ترک لب به صورت یک حلقه قرمز و ملتهب بر روی لب شما ظاهر شد، احتمال دارد هلت آن درماتیت باشد که در اثر زبان زدن‌های مکرر لب‌ها و خشک شدن و ازبین رفتن رطوبت و چربی طبیعی لب به وجود می‌آید.

ترک لب همراه با تغییر رنگ

اگر ترک لب شما با نشانه‌هایی مانند تغییر رنگ لب شما همراه باشد، احتمال دارد علت آن گردش خون ضعیف باشد. البته گردش خون ضعیف نشانه‌های خودش را در سایر قسمت‌های بدن مانند دست و پا نیز نشان می‌دهد.

باز هم تأکید می‌کنم که تشخیص اینکه وضعیت گردش خون شما به چه صورت است، نیاز به تخصص دارد و کسی جز دکتر پوست یا پزشکان دیگر نمی‌تواند آن را تشخیص داده یا درمان کند.

روش‌های درمان خانگی ترک لب

لب‌های ترک خورده علاوه‌بر التهاب، قرمزی و پوسته پوسته شدن باعث سوزش و گاها زخم می‌شوند که هم ظاهر ناخوشایندی به لب‌های شما می‌بخشد و هم باعث اذیت شما به جهت سوزش و زخم و… می‌شود.

به همین دلیل در ادامه برخی از راه‌های درمان خانگی و آسان ترک لب را برای شما آورده‌ایم تا با به‌کار گیری آن‌ها لب‌هایتان را دوباره مثل روز اول زیبا و سالم کنید و دیگر لازم نباشد سختی‌های ترک لب را تحمل کنید.

البته توصیه می‌کنم قبل از اینکه هرکدام از روش‌های درمان خانگی را امتخان کنید، با یک دکتر پوست آنلاین مشورت کنید تا خیال‌تان آسوده‌تر باشد.

۱. محصولات با کیفیت استفاده کنید

سعی کنید همیشه از لوازم آرایش و رژهای طبیعی، بدون سرب و باکیفیت استفاده کنید. لوازم آرایشی و بهداشتی نامناسب و بی‌کیفیت می‌تواند قاتل زیبایی شما باشد.

۲. لب‌های خود را مرتبا مرطوب کنید

حتی اگر لب‌های شما ترک هم ندارند، سعی کنید همیشه چندین‌بار در طی روز و حتما قبل از خواب، لب‌های خود را با کرم‌های مرطوب‌کننده، بالم لب یا روغن‌هایی مانند: روغن کرچک، نارگیل یا آلوورا و عسل مرطوب کنید.

ترک لب
ترک لب

۳. ضد آفتاب مخصوص لب استفاده کنید

نور مستقیم خورشید می‌تواند باعث ترک خوردن لب‌های شما و دهیدراته شدن آن‌ها شود. اگر نمی‌خواهید آفتاب زیبایی لب‌ شما را از بین ببرد، همیشه قبل از بیرون رفتن مقدار زیادی از بالم لب SPF دار استفاده کنید.

۴. آب کافی بنوشید

بسیاری از خشکی‌های پوست و لب‌ها به خاطر عدم نوشیدن آب کافی در طی روز برای ما به وجود می‌آیند. سعی کنید هرروز به مقدار کافی آب بنوشید.

۵. لب‌های خود را مدام زبان نزنید

اگر عادت دارید مرتبا لبتان را زبان بزنید، گاز بگیرید، مک بزنید یا کارهایی از این قبیل انجام دهید، هرطور شده این عادات بد و مضر را ترک کنید. این کارها علاوه‌بر خشکی و ترک لب، باعث می‌شود لب‌های شما فرم زیبایش را هم از دست بدهد.

چه زمانی باید به دکتر زیبایی یا پوست مراجعه کنیم؟

ترک لب مشکلی است که برای اغلب افراد به وجود می‌آید و اگر دلیل خاصی نداشته باشد با مراقبت‌ها و روش‌های خانگی خیلی زود و راحت درمان می‌شود.

اگر ترک لب شما ظرف مدت نهایتا سه هفته درمان شد، مشخص است که دلیل خاصی ندارد و باید کمی بیشتر مراقبت‌های خانگی از لب‌هایتان را افزایش بدهید؛ اما اگر بعد از سه هفته درمان نشد یا مرتبا دچار این مشکل می‌شوید باید حتما به دکتر زیبایی یا دکتر پوست مراجعه کنید.

معمولا با مراجعه به پزشک متخصص پس از مشخص شدن علت ترک لب شما، از قرص برای ترک لب یا پماد ترک لب برای درمان آن استفاده می‌شود مشکل شما خیلی راحت حل می‌شود جای نگرانی برای آن وجود ندارد.

۳.۸/۵ (۱۶ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
6 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرخ
فرخ
16 روز قبل

ترک خوردن لب علت ریشه ای داره که تا حالا علم پزشکی نتونسته اون رو پیدا کنه. اگه علت ریشه ای درمان بشه، این ترک لب هم خودبخود از بین میره. ترک لب، یکی از علایم اون بیماری ریشه ای هست، و با روپوشی کردن علایم، بیماری درمان نمیشه. من تمام موارد بالا رو انجام دادم، ولی بعد از مدتی دوباره ترک لبم شروع شده.

حسین
حسین
پاسخ به  فرخ
15 روز قبل

چکاندن یک قطره روغن زیتون در ناف علاوه بر معالجه ترک لب فواید زیادی دارد.. امتحان کنید ضرر ندارد انشالله..

افشار
افشار
1 ماه قبل

سلام. من لب پایینم رو بر اثر فشار عصبی پوستش میکنم که این کار باعث شده لبم شیار پیدا کنه و تا الآن هم خوب نشده .امکان داره کسی راهنمایی کنه

‍⬛
‍⬛
2 ماه قبل

عالی من خیلی گوشه های لبم ترک داره و این مطالب به من خیلی کمک کرد
تشکر فراوان از سازنده

۶۶۶
۶۶۶
2 ماه قبل

من خیلی گوشه های دهنم ترک دارن

بچه فوتبالی
بچه فوتبالی
پاسخ به  ۶۶۶
2 ماه قبل

بالم بخر

دکمه بازگشت به بالا