چگونه از ابتلا به کرونا را در دوران بارداری چگونه کنترل کنیم؟

آیا انتقال کرونا از مادر به جنین ممکن است؟

همه چیز درباره‌ی دوران بارداری و کرونا

دوران ۹ ماهه‌ی بارداری از دورانی است که هیچ زوجی شیرینی آن را فراموش نمی‌کنند. ۴۰ هفته انتظار برای به دنیا آمدن فرزندی که چشم‌به‌راهش هستید، مثل برق و باد می‌گذرد. در طول ۹ ماهه‌ی بارداری معمولاً اتفاقات زیادی رخ می‌دهد و لازم است با توجه به دوره‌های زمانی آن، موارد مختلفی را در نظر بگیرید تا این دوران به سلامت طی شود و فرزند دلبند شما به دنیا بیاید.

معمولاً دوران بارداری را به سه دوره‌ی سه ماهه تقسیم‌بندی می‌کنند و در هرکدام از این دوره‌ها اتفاقات و تغییراتی در جنین مشاهده می‌شود که در نهایت موجب تکامل آن و به دنیا آمدنش خواهد شد.

معمولاً پزشکان متخصص زنان و زایمان در سه ‌ماهه‌ی اول می‌توانند با استفاده از سونوگرافی ضربات قلب جنین را تشخیص و برای والدین پخش کنند. در سه ماهه‌ی دوم یعنی در ماه‌های چهارم، پنجم و ششم مادر می‌تواند اولین حرکات جنین در رحم را احساس کند. جنین ممکن است گاهی جابه‌جا شود یا به‌اصطلاح لگد بزند و این حرکات او به‌خوبی برای مادر قابل تشخیص است. در سه ماهه‌ی آخر نیز به‌تدریج بدن جنین کامل می‌شود و برای خروج از رحم مادر آماده می‌شود.

مشاوره آنلاین متخصص زنان و زایمان

دوران بارداری در کرونا

بیش از یک سال است که تمام جهان در اثر شیوع یک ویروس بسیار مرموز تحت تأثیر قرار گرفته است. یکی از نگرانی‌های مادرانی که در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، دوران بارداری خود را می‌گذرانند چگونگی مراقبت از خود و جنینشان از این ویروس است. ابتلا به کرونا را در دوران بارداری چگونه کنترل کنیم؟ تحقیقات انجام شده هنوز به قطعیت امکان انتقال ویروس از مادر به جنین را ثابت نکرده‌اند و نمی‌توان مطمئناً از انتقال ویروس بین مادر و جنین مطمئن بود.

شکی نیست که ویروس کرونا، ویروس بسیار خطرناکی است و مادران باید در دوران بارداری در کرونا علاوه بر مراقبت دائمی از خود صرفاً سطح کنترل رفت‌وآمدها و مراجعاتشان را کاهش دهند و حتی‌المقدور در مکان‌های شلوغ حضور پیدا نکنند.

طبیعی است که شما نگران سلامت جنین خود باشید و از ابتلا به ویروس کرونا هراس داشته باشید، اما نیازی نیست نگران باشید. قطعاً پزشک و مامای شما می‌توانند به‌خوبی شما را راهنمایی کنند و در صورت ابتلا به کرونا نیز مراقبت‌ها و کنترل‌های لازم را انجام دهند تا دوران بارداری در کرونا تمام شود و جنین شما به‌سلامت متولد شود.

مشاوره آنلاین مامایی

پس در مرحله‌ی اول سعی کنید استرس ابتلا به کرونا را از خود دور کنید و در مرحله‌ی بعد با مراقبت و مشورت مداوم با پزشک دوران بارداری را به سلامت سپری کنید. ضمناً فراموش نکنید که ابتلا به ویروس کرونا سطح‌های مختلفی دارد و ابتلای شما به این ویروس لزوماً قرار نیست برای خود و جنینتان مشکلی ایجاد کند.

برای اطمینان از این موضوع و مشاوره با پزشکان متخصص پذیرش ۲۴ می‌توانید همین حالا به‌صورت تلفنی یا اینترنتی از خدمات آن‌ها استفاده کنید و نگران حضور در مراکز شلوغ پزشکی نباشید.

مشاوره آنلاین بارداری

راهکارهایی برای دوران بارداری سالم در دوران کرونا

همان‌طور که می‌دانید وقتی قرار است مادر شوید باید شرایط مختلف را کاملاً بسنجید. شما نباید بیماری زمینه‌ای خاصی داشته باشید که در دوران بارداری سلامت شما و جنین را به خطر بیندازد. علاوه بر این انجام آزمایش‌های قبل از ازدواج برای اطمینان از سلامت زوجین می‌تواند از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کند.

با شرایط فعلی نیز نقش توصیه‌های مراقبتی برای دوران بارداری پررنگ‌تر شده است. اگر باردار هستید باید بسیار مراقب باشید تا ویروس کرونا شما را گرفتار نکند و جنینتان با خطر ابتلا به یک بیماری ویروس مواجه نشود و یک دوران بارداری سالم را پشت سر بگذارد.

شما برای تجربه کردن دوران بارداری سالم باید حسابی نسبت به سلامت بدن خود اطمینان کسب کنید. به همین منظور معمولاً قبل از اقدام به بارداری مادر باید سلامت بدن خود را با آزمایش‌های کلی بسنجد.

گاهی پزشک پیشنهاد می‌کند که قبل از اقدام به بارداری و برای داشتن یک دوران بارداری سالم حتماً استفاده از مواد خطرآفرینی همچون نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات متوقف شود و به دنبال آن یک رژیم غذایی بسیار مقوی توصیه خواهد شد.

نقش این عوامل در صورت ابتلا به کرونا پررنگ‌تر نیز خواهد شد؛ مصرف سیگار، نوشیدنی‌های الکلی و غذاهای ناسالم نه‌تنها موجب تضعیف بدن شما در حالت عادی می‌شود، بلکه مصرف این موارد در دوران بارداری و با وجود ابتلا به کرونا می‌تواند خطر مضاعفی برای شما و جنینتان باشد.

به‌صورت کلی اگر اهل ورزش باشید و بدنی آماده داشته باشید، بدنتان بیشتر پذیرای دوران بارداری خواهد بود؛ بنابراین حتی اگر زیاد هم اهل ورزش نباشید، معمولاً پزشکان به شما پیشنهاد می‌کنند تا یک ورزش سبک را شروع کنید و تا ماه‌های اولیه‌ی دوران بارداری نیز ادامه دهید تا یک دوران بارداری سالم داشته باشید.

ورزش در دوران بارداری می‌تواند بدن شما را ورزیده و در مقابل آسیب‌هایی که ممکن است دوران بارداری را برای شما سخت کند، از شما و جنین محافظت می‌کند. اگر در دوره‌ی بارداری به کرونا مبتلا شدید، علاوه بر قرنطینه و خوردن غذاهای مقوی، در خانه ورزش و نرمش‌های سبک انجام دهید تا توان دفاعی بدن شما تحلیل نرود و بدنتان بتواند با ویروس مقابله کند.

توجه کنید که در دوران بارداری و پیش از دوران بارداری حتماً نیاز نیست یک ورزش حرفه‌ای را به روش حرفه‌ای انجام دهید. حتی نرمش‌های روزانه در خانه و استفاده از وزنه‌های سبک می‌تواند بدن شما را روی فرم نگه دارد.

مراقبت‌های دوران بارداری در کرونا

فراموش نکنید که علاوه بر نیاز به مراقبت پیوسته از سلامت بدن خود، لازم است در طول دوران بارداری آزمایش‌های متعددی نیز انجام دهید. سونوگرافی، آزمایش ادرار، آزمایش خون و آزمایش غربالگری دیابت چند نمونه از مهم‌ترین آزمایش‌هایی هستند که شما برای سلامت جنین خود باید انجام دهید.

شما با انجام آزمایش‌های خون و ادرار از وجود عفونت‌های احتمالی در ادرار مطلع می‌شوید، احتمال کم‌خونی شما بررسی می‌شود و علائم کم‌کاری یا پرکاری تیروئید نیز در بدنتان مورد بررسی قرار می‌گیرد. معمولاً لازم نیست همه‌ی مادران باردار در دوران بارداری تمام این آزمایش‌ها را انجام دهند اما معمولاً بنا به صلاحدید پزشک ممکن است مجبور به انجام یک یا چند نمونه از آن‌ها باشید.

اگر علائمی همچون سرفه‌های خفیف و خشک، تب‌و‌لرز و حالت تهوع در شما بروز پیدا کرد در اولین فرصت ممکن نسبت به انجام تست کرونا (PCR) اقدام کنید. اگر در مراحل اولیه‌ی ابتلا به کرونا و در زمان بارداری در کرونا بتوانید وجود ویروس در بدن خود را شناسایی کنید، می‌توانید از بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیر به خود و جنینتان جلوگیری کنید.

رژیم غذایی در دوران بارداری و در وضعیت کرونا

به‌صورت کلی دوران بارداری یکی از دوره‌های بسیار مهم زندگی هر زنی است که در آن نیاز به مواد غذایی مقوی، کافی و مفید به شدت احساس می‌شود. اگر مادران در دوران بارداری رژیم غذایی درستی نداشته باشند و مواد موردنیاز بدنشان را تأمین نکنند، ممکن است به جنین آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد شود.

فراموش نکنید که در دوران بارداری شما دو نفر هستید و علاوه بر تأمین نیازهای غذایی خود، می‌بایست تغذیه‌ی جنین را نیز به‌خوبی کنترل کنید.

با این وجود متخصصان بیماری‌های عفونی و زنان‌وزایمان به زنانی که در وضعیت کرونا باردار شده‌اند، توصیه می‌کنند بسیار به رژیم غذایی خود توجه کنند. یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند توان بدن شما را افزایش و با بهبود خون‌رسانی به بافت‌ها از عوارض مخرب ابتلا به کرونا جلوگیری کند.

در ادامه چند نمونه از موادی غذایی که در دوران بارداری و در وضعیت کرونا نباید مصرفشان را فراموش کنید، برای شما ذکر می‌کنیم:

از خوردن سبزیجات غافل نشوید: سبزیجاتی مانند اسفناج، هویج و کاهو علاوه بر دارا بودن ویتامین‌های اساسی موردنیاز بدن حاوی مقدار زیادی آهن (body iron)، کاروتن (carotene) و فیبر (fober) هستند و می‌توانند در بدن شما به‌راحتی تبدیل به ویتامین A و ویتامین‌های B و C شوند. سبزیجات با دارا بودن آب فراوان، آب بدن شما را نیز تأمین می‌کنند و به‌صورت کلی انتخابی بسیار مناسب برای تقویت جنین و قوای جسمی مادر هستند.

میوه‌ها منبع ویتامین‌اند: سعی کنید در دوران بارداری از مصرف آب‌میوه‌های صنعتی بپرهیزید. این آب‌میوه‌ها حتی اگر طبیعی هم باشند به‌جهت داشتن مواد شیمیایی و نگه‌دارنده می‌توانند برای جنین شما آسیب‌زا باشند. بهتر است در دوران بارداری به جای مصرف آبمیوه‌های صنعتی میوه‌ی طبیعی مصرف کنید و اگر تمایل به میل کردن آبِ میوه‌ها دارید، بهتر است با یک آبمیوه‌گیری خانگی خودتان عصاره‌ی میوه‌ها را تهیه کنید.

لبنیات برای استحکام استخوان‌ها: توجه داشته باشید که شما تا دو سال بعد از زایمان مجبور به شیردهی به نوزاد خود هستید، بنابراین اگر بدنتان فاقد مواد مغذی موردنیاز و عناصری مثل کلسیم و منیزیم باشد ممکن است دچار پوکی استخوان شوید و نتوانید با شیری مغذی فرزندتان را سیراب کنید؛ بنابراین در دوران بارداری مصرف روزانه‌ی لبنیات مختلف مثل شیر، پنیر و ماست را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید و دقت کنید که آن‌ها از برنامه‌ی غذایی‌تان حذف نشوند.

تمام این مواد غذایی پیشنهاد نخست پزشکان در دوران کرونا هستند. شما علاوه بر مصرف مسکن‌ها و داروهای ضدویروسی که پزشک تجویز می‌کند، باید منابع پر از ویتامین و آب نیز مصرف کنید.

البته توجه داشته باشید که شما به‌عنوان یک زن باردار شرایط ویژه‌ای دارید و ممکن است مصرف تمام داروهایی که برای مقابله با کرونا استفاده می‌شوند، برای سلامت شما مفید نباشند؛ بنابراین حتماً برای خوردن یک استامینوفن ساده نیز با پزشک خود مشورت کنید و او را در جریان داروهای مصرفی‌تان بگذارید تا سلامت خود و جنینتان را به‌خطر نیندازید.

درمان کرونا در بارداری

چه داروهای ضدکرونایی برای زنان باردار مناسب است؟

به دلیل آنکه بیماری کرونا، بیماری ناشناخته‌ای است، هنوز درمانی قطعی برای آن پیدا نشده است و اغلب داروهایی که به‌عنوان داروهای ضدکرونا استفاده می‌شوند، داروهایی است که پیش از این برای مقاومت در برابر بیماری‌های ویروسی دیگر تجویز شده‌اند.

با این وجود توجه کنید که مصرف هرگونه داروی ضدویروس در دوران بارداری باید زیرنظر پزشک مصرف شود. در دوران بارداری به‌دلیل ترشح انواع مختلف و شگفت‌انگیزی از هورمون‌های بدن، خطر تداخلات دارویی افزایش پیدا می‌کند و داروهای ضدویروس ممکن است با جلوگیری از انجام فرآیندهای دوران بارداری به جنین آسیب بزند.

تاکنون اثر داروهایی مثل رمدسیویر (Remdesivie)، فایویپیراویر (Favipiravir) و امتین هیدروکلراید (Emetine hydrochloride) بر روی بیماران کرونایی گزارش شده است. در دوران بارداری نیز می‌توان درصورت صلاح‌دید پزشک از این داروهای ضدویروسی استفاده کرد تا اثرات بیماری و عوارض آن برای مادر و جنین کم‌تر شود و بتوان در مدت کوتاهی به بهبودی رسید.

در صورت ابتلای مادر به کرونا جنین هم مبتلا می‌شود؟

علم پزشکی در این باره نیز هنوز به جمع‌بندی مشخصی نرسیده است و پزشکان متخصص زنان‌ و زایمان و بیماری‌های عفونی اظهارنظر در این باره را وابسته به انجام تحقیقات بیشتر می‌دانند. بر اساس تحقیقاتی که تاکنون انجام شده است امکان انتقال ویروس کرونا از مادر به جنین ثابت نشده است. این تحقیقات وجود هرگونه ویروس کرونا در شیر مادر و ناحیه‌ی بند ناف را رد می‌کنند.

در برخی دیگر از تحقیقات در نوزادانی که مادرشان در دوران بارداری به کرونا مبتلا شده بود، هیچ‌گونه علائمی از ویروس یا پادتن دفاعی حاصل از آن دیده نشده است. اگرچه در برخی موارد وجود ویروس کرونا در نوزادان گزارش شده است اما به‌طور کلی علم پزشکی معتقد است این دسته از نوزادان بعد از زایمان و از محیط به کرونا مبتلا شده‌اند و مادران در فرآیند بیماری نقشی نداشته‌اند.

تحقیقات پزشکی همچنین به این نتیجه ختم شده است که زنان باردار درصورت ابتلا به کرونا قرار نیست دوره‌ی بیماری سخت‌تری نسبت به زنان غیرباردار داشته باشند و اگر ضعفی هم در زنان باردار به وجود بیاید بیشتر ناشی از قوای بدنی ضعیف‌تر آن‌هاست نه اثرگذاری بیشتر ویروس کرونا.

گلودرد در دوران بارداری

توجه کنید که در دوران بارداری در اثر عوامل مختلفی ممکن است بیمار شوید. عفونت‌های ویروسی و سرماخوردگی نیز در این دوران دائماً در کمین شما هستند و برای سلامت جنینتان باید بیش از گذشته به سلامت جسمی خود اهمیت دهید.

گاهی در مادران باردار و در دوران بارداری گلودردهای دردناکی رخ می‌دهد که حسابی مادران را کلافه می‌کند. این گلودردها ممکن است در اثر سرماخوردگی و ریفلاکس معده باشند اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که هرگز در دوران بارداری نباید برای درمان گلودرد داروهای ضدالتهاب را خودسرانه مصرف کنید. پیشنهاد پذیرش ۲۴ به شما این است که در ابتدا از درمان‌های خانگی مانند انواع دمنوش‌ها به‌ویژه ترکیب چای و لیمو و عسل و زنجبیل استفاده کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر با درمان‌های خانگی و با مراقبت و قرنطینه حالتان بهتر نشد می‌توانید به پزشک مراجعه کنید تا به‌صورت کنترل‌شده برای شما داروهای ضدالتهاب و ضدعفونت تجویز کند. پذیرش ۲۴ می‌تواند فهرستی از بهترین متخصصان عفونی را در اختیار شما قرار دهد تا به‌راحتی بتوانید با آن‌ها مشورت کنید و درمان مناسب را از سوی آن‌ها دریافت کنید. می توانید در صورت داشتن علائم فوق با پزشکان متخصص آنلاین زنان و زایمان سایت پذیرش ۲۴ گفت و گو کنید.

مشاوره آنلاین متخصص زنان و زایمان

۰/۵ (۰ نظر)

منبع
www.kmtmed.comwww.irna.irwww.unicef.orgwww.indiatoday.in

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الهام
الهام
1 سال قبل

سلام خسته نباشید ،من هفته ۲۳ بارداری کرونا گرفتم ،۱۰ روز درگیر بودم ،بخاطر عوارضش هم ۴ روز بستری بودم ،چکار کنم دوباره کرونا نگیرم ،چقدر احتمال داره دوباره مبتلا بشم ؟

پروین حسینی
پروین حسینی
2 سال قبل

سلام خانم دکتر من توهفته ۲۹بارداری هستم به کرونا مبتلا شدم الان تقریبا۱۷ روز میشه سردرد ومعده درددارم چه قرصی مصرف کنم بهتره برام لان استامینوفین و فاموتیدین و پنتو پرازول میخورم اما زیاد خوب نیستم ممنون میشم راهنماییم کنید

دکتر زهرا بهرامی
پاسخ به  پروین حسینی
2 سال قبل

سلام
بارداری لزوما چنین دردهایی رو نداره ممکنه علل دیگر داشته باشه از جمله عفونت

دکمه بازگشت به بالا