سرکه سیب برای پوست و مو

سرکه  سیب یک ماده فوق‌العاده موثر در سلامت پوست و مو اگر با دنیای روش‌های مراقبت از پوست و مو اندکی آشنایی داشته باشید حتما در خصوص سرکه سیب برای پوست و مو موارد زیادی را شنیده‌اید.این ماده در نتیجه فرایند تخمیر آب سیب به وسیله  مخمر و دیگر باکتری‌های مفید ساخته می‌شود و این فرایند موجب تولید ترکیبی به نام اسید استیک می‌شود. دکتر تغذیه بر مصرف سرکه سیب با رعایت نکات مهم تاکید دارد. فوایدی که  سرکه سیب برای پوست دارد ناشی از اسیدهای موجود در میوه سیب مثل اسید استیک و اسید مالیک است. به طور کلی سرکه سیب یکی از بهترین و پرقدرت‌ترین پاک کننده و لایه بردارهای پوست است که در  درخشش و شادابی موها نیز تاثیر بسزایی دارد. در این مقاله قصد داریم بیشتر با خواص سرکه سیب برای پوست و مو آشنا شویم پس تا انتها همراه ما باشید.

خواص سرکه سیب برای پوست

خواص  بسیار زیادی برای خواص سرکه سیب برای مو و خواص سرکه سیب برای پوست گزارش شده اند که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. خواص سرکه سیب برای پوست و مو عبارت‌اند از:

خاصیت لایه برداری

یکی از مهم‌ترین خواص سرکه سیب برای پوست و مو لایه برداری است. سرکه سیب خاصیت لایه برداری بالایی دارد اما باید توجه کرد که  خاصیت لایه برداری سرکه سیب، ممکن است باعث  حساسیت پوست شود  درنتیجه  اگر روزها به  محیط بیرون از خانه می‌روید حتما از ضد آفتاب استفاده کنید  و هر دو ساعت یکبار آن را تمدید نمایید تا پوستتان  از آسیب‌های اشعه ماورای بنفش در امان بماند. از این رو می‌توان گفت سرکه سیب برای جوانسازی پوست بسیار مهم است.

استفاده به جای تونر

از سرکه سیب می‌توان به عنوان تونر نیز  استفاده کرد اما  پیش از استفاده حتما باید  رقیق شود و سپس روی پوست قرار گیرد زیرا به دلیل خاصیت اسیدی قوی که دارد اگر رقیق نشده استفاده شود ممکن است به پوست آسیب برساند. در صورت تمایل می‌توانید با  ژل آلوورا  ترکیب کرده و آن را برای پوست استفاده نمایید.

حذف زگیل

زگیل یک مشکل و عارضه  پوستی است که ظاهری ناخوشایندی  را روی  پوست فرد ایجاد می‌کند. از سرکه سیب می‌توان  برای از بین بردن زگیل‌ها استفاده کرد. برای این منظور یک گلوله پنبه را در سرکه سیب خیس کرده  و یک شب تا صبح آن را روی محل زگیل قرار دهید.

رفع خارش پوست

اگر پوستتان به هر دلیلی مثل  نیش حشره  یا پیچک یا حساسیت به برگ یک گیاه خاص دچار خارش شده باشد سرکه سیب می‌تواند حس  آزاردهنده و دردناک را به تدریج کاهش داده و به کلی آن را از بین ببرد. به این منظور کافی است مقداری از سرکه سیب را روی محل خارش مالیده و منتظر بمانید که تاثیر خود را بگذارد. همانطور که دیدیم خواص سرکه سیب برای پوست بدن نیز بسیار زیاد است. خاصیت ضد حساسیت یکی از خواص سرکه سیب برای پوست و مو است.

لکه‌های پوستی

می‌توانید با یک پنبه، کمی سرکه سیب رقیق شده را روی پوست صورتتان و مستقیما روی لکه‌ها  بمالید و بعد از ۲۰ الی ۳۰ صورتتان را بشویید. این کار را  یک تا دو بار در روز باید انجام دهید. این فرایند ممکن است  کمی زمان بر باشد ولی  در صورت تداوم قطعا بعد از شش هفته تاثیر آن را خواهید دید. این یکی از مزیت‌هایی است که دکتر طب سنتی بر آن تاکید بسیار دارد.

خواص سرکه سیب برای مو
خواص سرکه سیب برای مو

افزایش لطافت مو

می‌توان گفت سرکه سیب نوعی گره باز کن طبیعی است که باعث  نرمی و لطافت موها می‌شود. چربی‌های طبیعی مو توسط  شامپوهای کارخانه‌ای، گرفته شده و موها حالتی خشک، زبر و شکننده پیدا می‌کنند. اسیدی بودن سرکه سیب، موجب خنثی شدن این روند می‌شود و به تعدیل سطح  PH مو کمک کرده و با از بین بردن رسوبات اضافی این شامپوها از روی سر، باعث  درخشش و شادابی موها می‌شود.

خاصیت ضد شوره

سرکه سیب با خاصیت طبیعی ضد قارچی که دارد باعث از بین رفتن  شوره‌ها می‌شود. هم چنین این سرکه، لایه‌ای اسیدی و محافظت‌کننده‌ای، روی پوست سر تشکیل می‌دهد که از رشد بیش از اندازه  قارچ‌ها، جلوگیری می‌کند و مانع از خارش پوست سر می‌شود.

کاهش وز مو

کوتیکول‌های بلند مو، موجب وز شدن  آن می‌شوند و سرکه سیب از رشد این کوتیکول‌ها و وزر شدن مو جلوگیری کرده و موجب صاف و لطافت مو می‌شود.

جلوگیری از مو خوره

همان طور که  پیش‌تر اشاره کردیم سرکه سیب خاصیت گره بازکنی دارد و می‌تواند گره موها را باز کرده و کوتیکول‌های مو را مسدود نماید. در نتیجه با استفاده از این سرکه، می‌توان  از میزان شکنندگی و موخوره مو کم کرد.

روش استفاده از سرکه سیب برای موها

کافی است  فقط دو قاشق غذاخوری از سرکه سیب را در فنجانی از آب حل نمایید و پس از شامپو زدن به موها؛ این محلول را روی موهای خود مالیده  و اجازه دهید چند دقیقه  روی سرتان باقی بماند. سپس موهایتان را آب کشی کنید.

جمع بندی

با این سرکه سیب فواید بسیار زیادی دارد اما ما پیشنهاد می‌کنیم قبل از استفاده از این محلول از یک دکتر طب سنتی و یا متخصص تغذیه آنلاین مشورت بگیرید و به آنها مراجعه کنید. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

۳.۸/۵ (۳۶ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
5 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ارمان
ارمان
5 ماه قبل

براخارش پوست چن بار در روز زده بشه تاثیری داره

آخرین ویرایش 5 ماه قبل توسط ارمان
دلب
دلب
6 ماه قبل

سرکه سیب باید اول شامو بزنم یا اول سرکه سیب بزنم به موهام

علی
علی
پاسخ به  دلب
5 ماه قبل

اول شامپو بعد سرکه

محمد
محمد
پاسخ به  دلب
11 روز قبل

اگر قبل از شستن سر سرکه بزنید و در پایان استحمام با شامپو شسته شود بهتر اثر می گذارد

لواسانی
لواسانی
1 سال قبل

سرکه سیب برای قندخون مفیداست یانه

دکمه بازگشت به بالا