گل گاو زبان و تمامی فواید آن

گل گاو زبان برای چی خوبه ؟ فواید و مضرات گل گاو زبان

گل گاو زبان

گل گاو زبان گیاه محبوب و معروفی بین مردم است و از خواص بی‌نظیر آن در طب سنتی استفاده بسیاری می‌‌شود. ایرانیان از گذشته تا کنون با خشک کردن گلبرگ‌ها و برگ‌های گل گاو زبان و استفاده از آن به عنوان دمنوش و شربت از فواید بی‌نظیر این گیاه برای آرامش اعصاب بهره برده‌اند.

در این مطلب با هم به بررسی خواص این گیاه، فوایدی که دارد و عوارضی که ممکن است ایجاد کند می‌پردازیم.

اسم گیاه گل گاو زبان

مردم به شکل عامیانه به این گیاه گل گاو زبان، بلووید یا افعی گیاه می‌گویند. در کتب طب سنتی قدیمی با لسان الثور از گل گاو زبان یاد شده و نام علمی آن «Echium vulgare» است. گرچه این گیاه به اسامی انگلیسی viper’s bugloss و blueweed نیز شناخته می‌شود.

گل گاو زبان
گل گاو زبان

توضیح در مورد گیاه گل گاو زبان

گل گاو زبان گیاهی یک ساله و علفی از تیره گاو زبانیان است که به‌طور میانگین تا ارتفاع ۰.۶ متر رشد می‌کند و ساقه‌ آن خار‌های ریزی دارد.

برگ‌های گل گاو زبان مخملی هستند و از تارهای خشن پوشیده شده استو. به همین خاطر هنگام گرفتن برگ‌های این گیاه در دست یک نوع گزیدگی ملایم حس می‌شود.

گل‌های گیاه گل گاو زبان لاجوردی رنگ و شبیه به گل انار هستند. تخم این گیاه اگر در آب خیس بخورد لعاب می‌اندازد و دایره‌ای شکل است.

گیاه گل گاو زبان طبیعت گرمی دارد و غنی از آنتی اکسیدان‌ها، فلاونوئید، آنتو سیانین، اسید گاما لینولئیک، کولین، ویتامین‌های B، ویتامین C، منیزیم، کلسیم، آهن و پتاسیم است.

مهم‌ترین ماده‌ شیمیایی که از عصاره گل گاو زبان استخراج می‌شود، نیترات دو پتاس است که بیشتر خاصیت‌ها و فواید آن به این ماده مرتبط است.

کشت گل گاو زبان

گل گاو زبان گیاهی خودرو است و در دامنه کوه‌های البرز رشد می‌کند و برداشت آن از اوایل اردیبهشت شروع می‌شود و تا شهریور ادامه دارد.

این گیاه گونه‌های بسیاری دارد و گاهی گونه ایرانی گل گاو زبان که در دامنه‌های البرز می‌رویند با گونه اروپایی آن که بیشتر در استان‌های آذربایجان و اصفهان رشد می‌کنند، اشتباه گرفته می‌شود. گونه ایرانی گل گاو زبان گل‌های بزرگ‌تری نسبت به گل‌های گونه اروپایی دارد.

با آن که این گیاه خودرو است اما امکان کشت آن در مقیاس گسترده‌تر با استفاده از ریشه آن وجود دارد. بسیاری از مردم منطقه الموت و اشکورات در استان گیلان (در دامنه‌ی کوه‌های البرز) به کشت گل گاو زبان در مقیاس گسترده مشغول هستند و از این راه کسب درآمد می‌کنند.

جالب است بدانید امکان رشد گونه ایرانی این گیاه در شرایط آب و هوایی مشابه در کشورهای دیگر وجود ندارد. کارشناسان کشاورزی بذر این گیاه را برای تکثیر به کشورهای دیگر بردند اما علی رغم تلاش‌های فراوان کشت گل گاو زبان در کشور‌های دیگر با شکست مواجه شد. چون رشد این گیاه تنها در زادگاه اولیه‌ آن امکان پذیر است.

گل گاو زبان
گل گاو زبان

فواید گل گاو زبان

گل گاو زبان به گیاهی با هزار و یک خاصیت معروف است. در ادامه فواید این گیاه زیبا و اعجاب‌انگیز را توضیح می‌دهیم.

مشاوره آنلاین متخصص طب سنتی

بهبود علائم سرماخوردگی

گل گاو زبان به درمان کردن سرفه‌های مزمن، وقفه‌های تنفسی و آسم‌های خفیف کمک می‌کند. اگر سرما خورده‌اید این گیاه را همراه با بابونه، سنبل‌الطیب و شقایق دم کنید و این جوشانده را هر روز دو یا سه بار میل کنید تا علائم و عوارض سرما خوردگی بهبود یابند یا شدت آن‌ها کمتر شود.

ترمیم و زیبایی پوست و مو

اگر جوشانده یا عصاره برگ گل گاو زبان را با مقدار مساوی آب رقیق کنید، محلول بی‌نظیری برای خشکی پوست، خارش و جوش‌های عصبی و دردناک روی پوست شکل می‌گیرد.

‌استفاده از روغن گل گاو زبان به کف سر باعث کم شدن و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های پوست کف سر و مو می‌شود.

به عنوان مثال، این گیاه راه درمانی طبیعی برای فولیکولیتیس است (بیماری‌ای که در آن فولیکول‌های مو تحت تاثیر عفونت دچار التهاب می‌شوند و فرد پس از آن ریزش شدید مو را تجربه می‌کند.)

تقویت اعصاب

بر اساس نظرات روانشناسان مطرح، اکثر مردم در قرن حاضر، زندگی پراضطرابی دارند. این استرس در طولانی مدت سلامت روح و روان را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد و عملکرد طبیعی مغز را دچار مشکل می‌کند.

برای تقویت اعصاب و داشتن آرامش روانی و کمرنگ کردن نقش استرس و اضطراب در زندگی شلوغ و پر دغدغه امروزی، می‌توانید از گیاهان آرام بخشی مانند گل گاو زبان استفاده کنید.

 ضد سرطان

در ترکیبات گل گاو زبان عنصر منیزیم وجود دارد که از بروز سرطان جلوگیری می‌کند. توصیه ما قبل از مصرف خودسرانه آن توسط افراد سرطانی مشورت با مشاوران همیشه آنلاین پذیرش ۲۴ است.

 ضد التهاب و ضد قرمزی

ترکیبی به نام آلکوالویید نیز در ترکیبات گل گاو زبان وجود دارد که به آن خاصیت ضد آلرژی، ضد روماتیسم و درد مفاصل و ضد التهاب و قرمزی می‌دهد.

تب بر

استفاده از این گیاه در بیماری‌هایی که معمولا با تب همراه هستند (سرخک، مخملک، آبله و کهیر) به پایین آوردن تب کمک می‌کند.

برای مشاوره آنلاین متخصص طب سنتی تنها یک کلیک کافیست تا پزشک آنلاین متخصص طب سنتی در پذیرش ۲۴ به صورت تلفنی یا متنی، پاسخگوی شما باشد.

عوارض گیاه گل گاو زبان

گل گاو زبان علاوه بر خواص بی‌نظیری که دارد، می‌تواند در افرادی با شرایط خاص مشکلاتی ایجاد کند.

  • متخصصان توصیه می‌کنند که در طول نه ماه بارداری استفاده از گل گاو زبان قطع شود زیرا ممکن است به علت داشتن آلکالوئیدها به جنین آسیب بزند.
  • گل گاو زبان به دلیل ترکیباتی که دارد برای افرادی که به سنگ کلیه مبتلا هستند، ضرر دارد و باعث تشدید تولید سنگ در کلیه آن‌ها می‌شود.
  • افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند، بهتر است از این گیاه استفاده نکنند یا همراه جوشانده گل گاو زبان آب لیموی تازه میل کنند.
  • مصرف مکرر، بیشتر از حد نرمال و طولانی‌مدت از این گیاه دارویی خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد.

مشاوره آنلاین متخصص طب سنتی

طریقه مصرف گیاه گل گاو زبان

  • دو تا پنج مثقال گل گاو زبان را به همراه نیم لیتر آب جوش به‌شکل غیر مستقیم حرارت دهید (مثلا با بخار کتری) و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بجوشد. سپس ده دقیقه دیگر بدون حرارت و در دمای اتاق باقی بماند. دمنوش شما به همین سادگی آماده است و می‌توانید آن را میل کنید. برای افرادی که فشار خون بالایی دارند باید گل گاو زبان را همراه با لیمو عمانی جوشانده شود.
  • بوی گل‌های تازه گل گاو زبان بسیار به بوی خیار شباهت دارد. می‌توان این گل‌ها را در آب خیساند و با آب لیمو و شکر مخلوط کرد. از آن به عنوان یک شربت انرژی‌زا و خنک‌کننده در روزهای گرم تابستان نیز استفاده می‌کنند.
  • برگ‌های تازه گل گاو زبان حاوی مقدار زیادی ویتامین C است و می‌توانید از آن در سالادها یا در کنار غذا به‌صورت نپخته استفاده کرد. (ویتامین c به حرارت حساس است.)

بیشترین مقدار گل گاو زبانی که هر فرد در روز می‌تواند استفاده کند ۲ گرم و بهترین روش استفاده از این داروی گیاهی به شکل دم شده است.

توجه داشته باشید که داروهای طب سنتی هرگز نباید همراه غذا استفاده شوند. استفاده از آن‌ها باید با فاصله یک ساعت از غذا و زمانی که معده خالی است، باشد تا دارو بتواند تاثیر بیشتری بگذارد.

گل گاو زبان در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد، شما می‌توانید برای مطلع شدن از روش صحیح استفاده از این گیاه براساس مزاجی که دارید به پزشکان سنتی مراجعه کنید. اما اگر وقت کافی برای مراجعه حضوری ندارید، پذیرش ۲۴ با برقراری ارتباط بین شما و صدها پزشک آنلاین و با تجربه در زمینه طب سنتی و دادن مشاوره در این زمینه به‌شکل آنلاین، تلفنی و متنی کمک می‌کند تا بتوانید به سادگی مشکلات خود را مطرح کنید و در مشاوره آنلاین متخصص طب سنتی از پزشک آنلاین متخصص مشاوره بگیرید.

۳.۸/۵ (۱۶ نظر)

منبع
healthbenefitstimes.comechiumseedoil.co.uk

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
8 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
به توچه
به توچه
3 ماه قبل

خداکنه هرچی زود تر خوب شی عزیزم….
من برای تحقیق میخاستم واقعا خیلی چیزا ازش فهمیدم ممنونم ازتون

بهار
بهار
5 ماه قبل

خدا همه مریضا رو شفا بده انشاالله

هاله کرمی
هاله کرمی
10 ماه قبل

سلام .وقت به خیر .دختری ۱۶ ساله دارم به خاطر امتحانات استرس شدید دارد وبیشتر مواقع دچار بی‌خوابی می‌شود. الان چهار روز است که شبها قبل از خواب ، یک استکان. دم کرده گل گاو زبان میدم. وای الان خوندم که مصرف هر روزش ضرر دارد .لطفا راهنمایی کنید. ممنون

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام من سرطان خون دارم میشه روزی یه استکان گل گاوزبان بخورم؟

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام من سرطان خون دارم میشه روزی یه استکان گل گاوزبان بخورم؟

ع میرزایی
ع میرزایی
پاسخ به  مریم
10 ماه قبل

خداوند شفا بدهد ان شاالله

لیلا
لیلا
پاسخ به  ع میرزایی
3 ماه قبل

خداشفابده عزیزم

کلثوم
کلثوم
پاسخ به  مریم
10 ماه قبل

خدا شفات بده اجی

دکمه بازگشت به بالا