خواص رازیانه برای لاغری

دانه رازیانه از یک گیاه آروماتیک با برگ‌های پر مانند و بومی منطقه مدیترانه بدست می‌آید که داری خواص دارویی و درمانی بسیار زیاد است و به عنوان یک درمان سنتی برای درمان انواع مختلفی از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما می‌توان گفت بیشترین مورد استفاده آن برای بهبود هضم و کاهش وزن و لاغری است. البته نباید از یاد برد که لاغری و کاهش وزن نیاز به ایجاد تغییراتی در سبک زندگی مانند ورزش روتین و تغذیه مناسب دارد. گیاه رازیانه نیز می‌تواند در برنامه کاهش وزن با کمک به هضم و جذب مواد مغذی تاثیر بسزایی داشته باشد. در این مقاله قصد داریم با فواید، عوارض و طریقه مصرف رازیانه برای لاغری بیشتر آشنا شویم. پس تا انتها همراه ما باشید.

چرا رازیانه برای لاغری مفید است؟

  • گیاه رازیانه برای لاغری بسیار پرطرفدار است. در واقع لاغری با رازیانه دور از دسترس نبوده و بسیاری از افراد از این روش نتیجه گرفته‌اند. خواص رازیانه برای لاغری شکم عبارت‌اند از:
  • رازیانه دارای منبع غنی از فیبر است و باعث احساس سیری طولانی مدت می‌شود و از پرخوری بیش از حد جلوگیری می‌کند. این امر موجب مصرف کالری کمتر و در نهایت باعث کاهش وزن می‌شود.
  • رازیانه با افزایش جذب مواد معدنی و ویتامین‌ها، به کاهش ذخیره چربی نیز کمک می‌کند.
  • گیاه رازیانه خواص دیورتیک دارد؛ درنتیجه مصرف چای یا دمنوش رازیانه می‌تواند موجب حذف سموم از بدن بشود و به کاهش وزن و لاغری کمک زیادی بکند.
  • رازیانه دارای طیف بسیار گسترده‌ای از آنتی اکسیدان‌ها مثل  فسفر، منگنز، سلنیوم، روی، ، کولین، لوتئین و زآگزانتین است که تمامی آنها موجب کاهش استرس اکسیداتیو می‌شوند. استرس اکسیداتیو در بدن می‌تواند باعث چاقی و دیابت شود.
  • رازیانه مسئولیت آغاز سوخت و ساز در بدن را برعهده دارد و قابل توجه است که داشتن متابولیسمی سالم مهم‌ترین نکته برای لاغری و از دست دادن وزن است.

طریقه مصرف رازیانه برای لاغری

تهیه دمنوش رازیانه کاری ساده است. این دمنوش را می‌توان به دو روش آماده کرد:

تهیه دمنوش رازیانه به روش دم کردن با آب جوش

  • یک لیتر آب را در ظرفی ریخته و اجازه دهید بجوشد زمانی که شروع به حباب زدن کرد، دانه‌های رازیانه را داخل آب ریخته  و سریع حرارت را خاموش نمایید.
  • ظرف آب جوش و رازیانه را توسط یک سرپوش بپوشانید تا دم بکشد وسپس اجازه دهید چای به دمای اتاق برسد.
  • دمنوش رازیانه آماده است. آن را در ظرف شیشه‌ای یا بطری ریخته و در طول روز مصرف کنید.

تهیه دمنوش رازیانه با روش خیساندن از شب قبل

این روش بیشتر مورد استفاده  قرار می‌گیرد چراکه سریع‌تر آماده می‌شود. در این روش نیازی به گرما نیست، درنتیجه  مواد مغذی که در  دانه‌های رازیانه وجود دارد نابود نمی‌شوند.

درون یک ظرف شیشه‌ای به اندازه  ۲ قاشق سوپ خوری تخم رازیانه خام بریزید و یک لیتر آب مقطر روی آن اضافه نمایی و سپس با یک سرپوش و یا در، ظرف را بپوشانید.در ابتدا ممکن است دانه‌های رازیانه  روی آب شناور باشند  اما تا صبح با آب مرطوب شده و ته نشین می‌شوند. صبح روز بعد دمنوش رازیانه شما آماده است و در طول روز می‌توانید مصرف کنید.

خواص رازیانه برای لاغری
خواص رازیانه برای لاغری

میزان و طریقه مصرف دمنوش رازیانه برای لاغری

برای لاغری با رازیانه، بهتر است ابتدا با نوشیدن  روزی یک الی دو لیوان دمنوش یا عرق رازیانه آغاز کنید؛ توجه کنید که  ضروری است که میزان مصرف در ابتدا  کم باشد و سپس به تدریج افزایش یابد، همچنین قابل ذکر است که   اگرچه دم نوش رازیانه  دمنوش طبیعی است  ولی  باید توجه کنید که به آن حساسیت نداشته باشید. میزان مورد استفاده برای لاغری با رازیانه، به طور متوسط روزانه حداکثر ۵ گرم یا یک الی  سه استکان عرق رازیانه است.

بایستی توجه کنید که بهترین زمان مصرف عرق رازیانه برای لاغری و همچنین مقدار مصرف عرق رازیانه برای لاغری را از دکتر طب سنتی و یا دکتر تغذیه پرسو جو کنید.

مضرات مصرف دمنوش رازیانه

برخی از افراد ممکن است به رازیانه حساسیت داشته باشند. پس  اگر به هویج و یا کرفس آلرژی دارید  درنتیجه به احتمال زیادی  چای رازیانه  این حساسیت و آلرژی شما را را تحریک خواهد کرد.اگر علائمی همانند تورم، کهیر و یا  سوختگی پس از مصرف چای یا دمنوش رازیانه مشاهده کردید  به پزشک مراجعه کنید.مصرف رازیانه ممکن است  به جنین آسیب  وارد کند. بنابراین اگر باردار هستید بهتر است بیش از حد این چای را مصرف نکنید. بهتر است قبل از مصرف این محلول از یک متخصص تغذیه انلاین مشورت گرفته و یا ویزیت انلاین طب سنتی را انتخاب کنید.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی گیاه رازیانه و خواص آن برای لاغری پرداختیم. همچنین نحوه تهیه آن را نیز به دو روش توضیح دادیم. همان‌طور که گفتیم این گیاه خواص زیادی برای لاغری دارد. بهتر است قبل از مصرف هر گونه گیاه دارویی با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. می‌توانید از مشاوره‌های تلفنی نیز در این زمینه بهره‌مند شوید. امیدواریم از مطالب گفته شده در این مقاله لذت برده باشید.

۳.۶/۵ (۱۷ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
6 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امانی هستم
امانی هستم
6 ماه قبل

سلام من استفاده کردم واقعا چربی‌های دور شکمم اب شد

مهدی دریس
مهدی دریس
پاسخ به  امانی هستم
5 ماه قبل

چ وقت استفاده میکردی قبل یابعد غذا

سمانه
سمانه
پاسخ به  مهدی دریس
3 ماه قبل

کی مصرف میکردین

سارا
سارا
پاسخ به  مهدی دریس
1 ماه قبل

دوست من می‌گفت قبل غذا یه استکان عرق رازیانه میخورم خیلی لاغر شدم

پاسخ به امانی
پاسخ به امانی
پاسخ به  امانی هستم
2 ماه قبل

چه موقع استفاده کردی وچه طوری درستش کردی میشه توضیح بدید

اسرا
اسرا
پاسخ به  امانی هستم
2 ماه قبل

کی وچقدر مصرف کردید. چطور مصرف کردید

دکمه بازگشت به بالا