اگزمای تناسلی در زنان و مردان چطور درمان می‌شود؟ +درمان طب سنتی اگزما تناسلی

اگزما (eczema) برای توصیف گروهی از بیماری‌های التهابی پوست استفاده می‌شود. نزدیک به ۳۲ میلیون آمریکایی حداقل به یک نوع اگزما مبتلا هستند. در این شرایط پوست شما قرمز، خارش‌دار، پوسته‌پوسته و ترک‌خورده می‌شود. اگزما می‌تواند تقریباً در هر نقطه‌ای از بدن شما ظاهر شود، از جمله اندام تناسلی. اگزمایی که در اندام تناسلی مردان و زنان ایجاد می‌شود اگزمای تناسلی (genital eczema) نامیده می‌شود.

ما در این مقاله درباره این نوع اگزما، علائم . شیوه درمان آن بحث می‌کنیم.

انواع اگزمای تناسلی

اگزمای تناسلی می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد؛ از جمله:

  • درماتیت آتوپیک تناسلی (Atopic dermatitis)
    این فرم از اگزمای اندام تناسلی به طور ناگهانی به صورت راش یا برآمدگی‌های خارش‌دار ظاهر می‌شود. ممکن است از بدو تولد وجود داشته باشد یا علت واضحی نداشته باشد. لکه های قرمز روی اندام تناسلی مردان و زنان ممکن است این ناشی از این نوع اگزما باشند.
  • درماتیت تماسی تحریک کننده تناسلی (Irritant contact dermatitis)
    این اگزما پوستی تناسلی در اثر تماس با یک آلرژن یا ماده شیمیایی ایجاد می‌شود. محرک‌های احتمالی شامل کاندوم، لباس زیر یا تجهیزات ورزشی است که در تماس با آلت تناسلی مردانه و زنانه قرار می‌گیرد.
  • درماتیت سبورئیک تناسلی (Seborrheic dermatitis)
    این نوع اگزما در نواحی با غدد چربی زیاد ظاهر می‌شود. اگرچه در پوست سر و صورت شایع‌تر است، اما می‌تواند اطراف ناحیه تناسلی نیز به وجود بیاید.

علائم اگزمای آلت تناسلی چیست؟

شایع‌ترین علائمی که در هر نوع اگزمای تناسلی ظاهر می‌شود عبارتند از:

  • بثورات یا پوست قرمز و ناهموار
  • خارش یا حساسیت در اطراف بثورات
  • خشکی پوست
  • لکه‌های مایل به قرمز، قهوه‌ای یا خاکستری
  • تاول‌های کوچکی که ممکن است باز شوند و مایع آزاد کنند (گاهی با ترشحات زنان اشتباه گرفته می‌شود)
  • پوست ضخیم یا پوسته پوسته شده
  • درد هنگام استفاده از تامپون، اسپکولوم یا هنگام رابطه جنسی (در زنان)

برخی از این علائم همچنین ممکن است زمانی ظاهر شوند که به یک عفونت مقاربتی (STI) مانند زگیل تناسلی، تبخال تناسلی یا ویروس نقص ایمنی انسانی مبتلا شده باشید. اما این نوع عفونت‌ها با علائم دیگری نیز همراه هستند. اما اگزما فقط روی پوست شما تاثیر می‌گذارد. هیچ علامت دیگری در سیستم تولید مثل شما ایجاد نمی‌کند. اگر فقط دچار بثورات پوستی، خشکی یا تاول می‌شوید و اخیراً با شریک جدیدی رابطه جنسی نداشته‌اید، احتمالاً دچار اگزما شده‌اید.

اگر بلافاصله پس از تماس آلت تناسلی خود با مواد خاصی متوجه این علائم شدید، احتمالاً اگزمای تناسلی شما از نوع درماتیت تماسی تحریک کننده است.

اگر این علائم را بعد از رابطه جنسی یا بدون علت واضح مشاهده کردید، باید به دکتر درماتولوژی مراجعه کنید.

‎دلایل ایجاد اگزمای آلت تناسلی

اگزمای تناسلی زنان و اگزمای تناسلی مردان هم به دلیل ژنتیک و هم محیط ایجاد می‌شود.

در بسیاری از افراد مبتلا به اگزمای تناسلی، جهش در ژن مسئول ایجاد «فیلاگرین» (filaggrin) علت است. فیلاگرین یک پروتئین است که یک سد محافظ روی لایه بالایی پوست ایجاد می‌کند. اگر بدن شما فیلاگرین کافی ایجاد نکند، رطوبت می‌تواند از پوست خارج شود و باکتری‌ها وارد آن شوند.

محرک‌های محیطی نیز می‌توانند اگزمای دستگاه تناسلی در مردان و زنان را ایجاد کنند. محرک‌ها – مانند لاتکس – باعث می‌شوند سیستم ایمنی بدن شما یک پاسخ التهابی اغراق‌آمیز داشته باشد و در نتیجه علائم اگزما شعله‌ور شود.

سایر محرک های احتمالی عبارتند از:

  • مواد شیمیایی موجود در صابون یا شامپو
  • مواد موجود در پوشاک مانند پلی‌استر یا پشم
  • مواد ضد باکتری در پمادها یا دستمال مرطوب
  • دود سیگار
  • فلزات
  • فرمالدئید
  • مواد آرایشی که از دست به ناحیه تناسلی منتقل شده است

آیا اگزمای تناسلی مسری است؟ واگیر اگزمای تناسلی

اگزما قابل انتقال نیست. یعنی از طریق لمس و یا رابطه جنسی منتقل نمی‌شود. بنابراین نیازی به اقدامات احتیاطی اضافی در طول عود کردن اگزمای آلت تناسلی مردانه و زنانه ندارید. اما اگر علائم شدیدی دارید، رابطه جنسی ممکن است ناراحت‌کننده باشد. با این حال، از آنجا که برخی از بیماری‌های مقاربتی علائمی شبیه اگزما دارند، لازم است با مراجعه به دکتر اگزما از سلامت جنسی خود مطمئن شوید.

همچنین خاراندن راش می‌تواند منجر به بریدگی، زخم‌ها و تاول‌هایی شود که می‌توانند عفونی شوند. عفونت فعال آلت تناسلی می‌تواند از طریق رابطه جنسی محافظت نشده سرایت کند. شما باید از کاندوم استفاده کنید یا تا زمانی که درمان آنتی بیوتیکی را به پایان نرسانید از داشتن رابطه جنسی اجتناب کنید.

اگزمای دستگاه تناسلی در زنان و مردان چگونه درمان میشود؟

درمان تا حدودی وابسته به نوع اگزما است و شامل درمان‌های خانگی، پزشکی و طب سنتی است. در این قسمت از مقاله، به انواع درمان اگزمای ناحیه تناسلی مردان و زنان می‌پردازیم.

۴ درمان خانگی اگزمای تناسلی زنان و مردان

اگر علائم شما خفیف است، ممکن است بتوانید با داروهای خانگی یا درمان‌های بدون نسخه (OTC) تسکین پیدا کنید:

از کمپرس سرد استفاده کنید

یک پارچه یا حوله را با آب سرد خیس کنید، حوله را تا کنید یا بپیچید و به آرامی روی پوست آلت تناسلی آسیب دیده خود فشار دهید. این کار را هر بار حدود ۲۰ دقیقه انجام دهید. همچنین می‌توانید یک کیسه یخ یا چیزی منجمد مانند یک کیسه سبزیجات را در یک حوله بپیچید و روی اندام تناسلی خود قرار دهید.

حمام بلغور جو دوسر
حمام بلغور جو دوسر

در حمام بلغور جو دوسر بنشینید

حدود ۱ فنجان بلغور جو دوسر کلوئیدی را به یک وان گرم اضافه کنید و داخل آن بنشینید تا به کاهش خارش کمک کند. همچنین می‌توانید یک کاسه بلغور جو دوسر درست کنید، حدود یک قاشق غذاخوری را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید و روی آن را با باند بپوشانید.

از پماد برای اگزمای تناسلی استفاده کنید

برای تسکین خارش از کرم خارش بدون نسخه با حداقل ۱ درصد هیدروکورتیزون استفاده کنید. همچنین می‌توانید کرم را روی یک بانداژ بمالید و بانداژ را در اطراف ناحیه خارش‌دار قرار دهید. بیش از هفت روز از کرم هیدروکورتیزون استفاده نکنید؛ مگر این‌که توسط ارائه دهنده مراقبت شما تجویز شده باشد.

داروهای ضد آلرژی بدون نسخه مصرف کنید

برای درماتیت آلرژیک از یک داروی خفیف آلرژی مانند دیفن هیدرامین (بنادریل) یا ستیریزین (زیرتک) استفاده کنید. در صورت نیاز به رانندگی یا تمرکز ذهنی از داروهایی که باعث خواب آلودگی می‌شوند استفاده نکنید.

علاوه بر این‌ها برای درمان اگزمای تناسلی مردان و زنان موارد زیر را در پیش بگیرید:

  • ناحیه تناسلی خود را بیش از یک بار در روز نشویید. فقط از آب خنک با یا بدون صابون ملایم استفاده کنید.
  • از دوش واژینال و استفاده از اسپری در ناحیه تناسلی خودداری کنید.
  • در طول دوره قاعدگی خود از نوار بهداشتی یا تامپون بدون بو استفاده کنید.
  • سعی کنید بدون لباس زیر بخوابید.
  • لباس‌های گشادتر بپوشید. از نایلون یا سایر پارچه‌هایی که گرما و رطوبت را در خود نگه می‌دارند دوری کنید.

درمان پزشکی اگزمای تناسلی

درمان اگزمای دستگاه تناسلی در مردان و زنان که همراه با خارش تناسلی است می‌تواند توسط دکتر پوست انجام شود. پس از معاینه و تشخیص پزشک ممکن است کرمی برای درمان اگزما تجویز کند. شما باید کرم را هر چند وقت یکبار طبق دستور پزشک روی ناحیه تماسلی خود بمالید. در حین استفاده از آن، باید صابون‌های قوی و شوینده‌های آرایشی را ترک کنید.

همچنین ممکن است پزشک به شما یک استروئید موضعی بدهد. پوست روی اندام تناسلی شما این دارو را به سرعت جذب می‌کند. معمولاً این داروها را فقط باید یک یا دو بار در روز استفاده کنید. گاهی اوقات پزشک یک آنتی بیوتیک همراه با کرم استروئیدی تجویز می کند تا عفونت ایجاد شده را از بین ببرد.

درمان اگزمای تناسلی مردان و زنان در طب سنتی

این افراد باید از خوراکی‌های زیر پرهیز کنند:

  • خوراکی‌‌های کهنه و مانده
  • سوسیس و کالباس و فست فود
  • غذاهای سرخ شده
  • گوشت گاو و گوساله
  • بادمجان
  • عدس
  • کلم
  • کنسرویجات، ترشیجات و نوشابه‏‌های گازدار

همچنین باید غذاهای با طبع مرطوب را بیشتر استفاده کرده و به قدر کافی مایعات بنوشند. علاوه بر این، لازم است یبوست آنها برطرف شده و به قدر کافی بخوابند و استراحت کنند.

درمان اگزمای تناسلی
درمان اگزمای تناسلی

سوالات رایج درباره اگزمای تناسلی

علت اگزمای تناسلی چیست؟

محققان هنوز به درستی علت اگزما را نمی‌دانند. اما ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی می‌تواند سبب آن شود. همچنین تغییرات در سیستم ایمنی، افراد را مستعد به اگزما می‌کند. اگزما تناسلی نسبت به اگزما در سایر قسمت‌های بدن چندان رایج نیست. با این حال، ممکن است به وقوع بپیوند.

اگزمای تناسلی با لیزر درمان می‌شود؟

موثرترین و ایمن‌ترین درمان برای بیماری‌های التهابی پوست از جمله اگزما که امروزه در دسترس است، فتوتراپی با لیزر است. این بیمه مورد تایید FDA است.

بهترین پماد برای اگزمای پوستی چیست؟

به طور معمول اولین خط درمان اگزما، مرطوب نگه داشتن پوست است. پس می‌توان گفت، مرطوب کننده‌های قوی، بهترین پماد برای اگزمای پوستی محسوب می‌شوند. با این حال پمادهای استروئیدی نیز به شکل بدون نسخه و با نسخه تجویز می‌شوند.

سخن آخر

اگر دچار اگزمای تناسلی هستید، سایت پذیرش ۲۴ به شما کمک می‌کند تا با دکتر پوست آنلاین مشورت کنید. شما می‌توانید شرایط خود را برای پزشک توضیح دهید و از او راهنمایی بخواهید. این کار خیلی راحت است. شما از میان پزشکانی که در سایت هستند، پزشک مورد نظر خود را بر اساس شناخت قبلی و یا امتیازهایی که مراجعین داده‌اند انتخاب کرده و از او وقت بگیرید و به صورت تلفنی یا اینترنتی با او حرف بزنید.

اگر به دنبال پاسخ این سوال بودید که اگزمای تناسلی چیست و یا درمان اگزمای تناسلی زنان و مردان چگونه است، ما درباره همه این مطالب در این مقاله صحبت کردیم. این نوع اگزما شبیه اگزما در سایر نقاط بدن است و درمان آن نیز تا حدود زیادی شبیه است. برخی از درمان‌های خانگی و طب سنتی نیز در این زمینه وجود دارند.

۳.۳/۵ (۳ نظر)

منبع
webmdhealthline

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
18 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بابک
بابک
14 روز قبل

سلام دکتر جان تقریبا دو ماهه که زیر کلاهک آلتم قرمز ونازک شده همراه با پوسته پوسته شدن.وخود کلاهک لکه های قرمز قهوه ای ایجاد شده همراه با کمی خارش خواهشا یه تجویز خوب میخواستم با تشکر.

احمد
احمد
1 ماه قبل

با عرض سلام جناب دکتر
یک ماه هست روی کلاهک الت تناسلیم لکه های قرمز بوجود اومده بعضی اوقات خارش داره و پوست میندازه نه درد دارم و نه ترشح لطفا راهنمایی میفرمایید

صالح
صالح
1 ماه قبل

درناحیه مجاری وزیرشکم و پوست بیضه هام حتی در زمستان هم احساس سوزش وخارش مانند عرق سوز شدن دارم. پوست بیضه هام زیاد چرب میشود پوستم هیچگونه علایمی ندارد .برای قارچ هم نمونه برداری کردم منفی بود .هرشب باید باآب وصابون این ناحیه رو بشورم ،درغیراینصورت کلافه میشم واصلا نمیتونم آرام بگیرم.منتهی بنده با آب گرم میشویم

امین
امین
2 ماه قبل

سلام دکتر من دور الت تناسلی وکشاله ران خارش شدیدوبیضه هام حالت تاول هست میشه کمکم کنید با تشکر نمیتونم از مواد بهداشتی یا ژیلت برای از بین بردن موهای زاعد استفاده کنم دگه از خارش شدید دارم

دانیال
دانیال
3 ماه قبل

چیکار میتونم بکنم؟

دانیال
دانیال
3 ماه قبل

سلام آقای دکتر.من التم هنگام خود ارضایی زخم شد.و الان سه ماهه زیر التم اونجایی که زخمی شده جاش مونده قرمز رنگ کوچک یکم پف کرده

احسان
احسان
پاسخ به  دانیال
3 ماه قبل

خودارضایی رو ترک کن .خودارضایی حرام هستش و مضرات زیادی واسه بدن داره

فرهاد
فرهاد
پاسخ به  احسان
2 ماه قبل

شما پزشک هستین ملا که نیستی حلال حرام میکنی از نظرعلمی خودارضایی کاملا تایید شده و هیچ مشکلی نداره حتی مفیدم هست البته برای کسانی که شریک جنسی ندارن

آرام
آرام
پاسخ به  دانیال
1 ماه قبل
قاسمیان
قاسمیان
3 ماه قبل

سلام دکتر من چند وقتی بود کشاله رونم پوسته
پوسته میشد وخار ومثله اینکه یه لایه پوست که جدابشه وقتی دست میکشیدم میشد رفتم دکتر یه پما کورتون یه پمادضد قارچ ویه پمادتاکرتول بهم دادخوب شد الان بعداز چند ماه داخل اندام جنسیم این طور شده چکارکنم

بلقیس عکسری
بلقیس عکسری
3 ماه قبل

سلام

قاسم
قاسم
5 ماه قبل

دکتر درود وخسته نباشید، من آلت تناسلیم دچار جوشهای مانند کهیر یاتبخال شده علت وراهکار درمان چیست،لطفا راهنمایی کنید ،سپاسگزارم.

هستی
هستی
پاسخ به  قاسم
5 ماه قبل

باسلام تحت نظر دکتر عفونی باشید که بهتون یا پماد آسیکلویریا قرصشو بهتون میده که باید ۶ ماه استفاده بشه

سیف الله کرامتی
سیف الله کرامتی
5 ماه قبل

سیف

سلام
سلام
7 ماه قبل

سلام دکتور من الا تم خارش داره چه کارکنم خوب شه

حمیدرضا
حمیدرضا
پاسخ به  سلام
6 ماه قبل

سلام
مدتی است که مثل دو عدد خط برش به طول حدود ۴ سانت قسمت زیر آلت تناسلی ام است که اطرافش هم قرمز است. با سوزش و . این خط پوستی خصوصا در زمان دست زدن سوزش و تا حدودی خارش دارد لطفا راهنمایی کنید..

سلوم
سلوم
پاسخ به  سلام
5 ماه قبل

خوب شدین؟ چس استفاده کردین

هستی
هستی
پاسخ به  سلام
5 ماه قبل

باسلام پمادهیدروکورتیزون ۱ درصد استفاده کنید

دکمه بازگشت به بالا