بارداری بعد از عمل زیبایی بینی چگونه است؟

 

در این مقاله می‌خواهیم در مورد اقدام به بارداری بعد از عمل بینی به بحث و گفتگو بپردازیم. بارداری بعد از عمل زیبایی بینی مسئله‌ای است که احتمال رخ دادن آن برای بسیاری از بانوانی که تحت عمل جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی) قرار گرفته‌اند، وجود دارد. از همین رو ما در این مقاله قصد داریم ابعاد مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما هم در مورد بارداری بعد از عمل زیبایی بینی کنجکاوی‌ها و چالش‌هایی دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

آیا بارداری پس از عمل بینی خطرناک است؟

در حالت کلی و از منظر علمی، هیچ ارتباط مستقیم و غیرمستقیمی بین عمل زیبایی بینی و بارداری بعد از عمل زیبایی بینی وجود ندارد و تا به هیچ تحقیقاتی بانوان را از اقدام به بارداری پس از عمل رینوپلاستی منع نکرده است. با این نکات مهمی وجود دارند که بانوان باید رعایت کنند.

باردار شدن مسئله بسیار مهمی است. روحیات و خلق و خوی مادر روی جنین تأثیر دارد. همچنین تغذیه جنین متأثر از تغذیه مادر بوده و تحت تأثیر مستقیم غذای مادر است. از طرف دیگر، پس از عمل جراحی زیبایی بینی باید داروها و مواد خوراکی خاصی برای تسکین درد و التهاب بافت برش خورده توسط مادر مصرف شود. از همین رو، باید یک فاصله زمانی مناسب بین عمل جراحی و باردار شدن انداخته شود.

عمل جراحی بینی دوران نقاهت مشخصی دارد و داروهای مشخصی در این دوره توسط شخصی که مورد جراحی قرار گرفته است باید مصرف شود. با توجه به تغییرات هورمونی که پس از باردار شدن در بدن بانوان اتفاق می‌افتد، ممکن است مصر دارو در این دوران برای خود مادر و جنین وی خطرساز باشد.

مصرف این داروها می‌تواند منجر به افزایش و کاهش فشار خون، قند خون و میزان استرس مادر شده و سطح ترشح آنزیم‌ها و هورمون‌ها دوران بارداری را تحت تأثیر قرار دهد. به همین دلیل و بنا بر توصیه دکتر بارداری و متخصص زنان، بارداری بعد از عمل زیبایی بینی به صلاح مادر و جنین نیست و باید بین عمل جراحی بینی و بارداری یک فاصله زمانی مناسب برقرار شود.

عمل جراحی زیبایی بینی با تورم و التهاب همراه است، دو مشخصه‌ای که در زنان باردار نیز دیده می‌شود. آنزیم‌ها و هورمون‌هایی که در بدن زنان باردار ترشح می‌شود، منجر به تورم بینی، ضخیم شدن دیواره بینی، متراکم شدن بافت‌های بینی و حفره‌های سینوسی و تغییر سایز و اندازه کلی بینی و سوراخ‌های بینی می‌شوند. بنابراین بارداری بلافاصله بعد از عمل بینی چندان مورد توصیه نیست.

چند وقت بعد عمل بینی میشه باردار شد؟

مدت زمان لازم برای بارداری بعد از عمل زیبایی بینی
مدت زمان لازم برای بارداری بعد از عمل زیبایی بینی

بهترین زمان بارداری بعد از عمل بینی زمانی است که دوران نقاهت این عمل به‌صورت کامل سپری شده و بهبودی کامل حاصل شود. دوران نقاهت عمل جراحی بینی در افراد مختلف متفاوت است و می‌تواند بین ۶ ماه تا ۱ سال متغیر باشد.

دوران نقاهت عمل جراحی زیبایی بینی با درد، تورم، سوزش و خارش، کبدی، التهاب و سرخی در ناحیه بینی و اطراف بینی همراه است و این علائم معمولاً بعد از سپری شدن ۶ ماه تا ۱ سال از بین می‌روند. اگر تورم بینی به‌صورت کامل از بین رفته باشد و بینی فرم نهایی و طبیعی خود را به دست آورده باشد، می‌توان برای باردار شدن اقدام نمود. البته تشخیص این مسئله با جراح بینی و جراح بینی ترمیمی خواهد بود.

بسیار رخ می‌دهد که افراد مختلف از نتیجه نهایی جراحی زیبایی بینی خود راضی نباشند یا در طول دوران نقاهت مشکلاتی مانند برخورد ضربه یا خیس شدن گچ بینی، منجر به تغییر شکل بینی شود. در این حالت به جراحی ترمیمی بینی نیاز خواهد بود و اگر این جراحی با دوران حاملگی و بارداری هم‌زمان شود، به نفع مادر و جنین نخواهد بود. عمل جراحی ترمیمی بینی نیاز به بی‌حسی موضعی و بیهوشی دارد که می‌تواند برای جنین حکم سم را داشته باشد.

با تمام این اوصاف، بهترین زمان برای بارداری بعد از عمل زیبایی بینی، سپری شدن مدت زمان ۶ الی ۱۲ ماه از زمان جراحی بینی است. اگر این زمان سپری شده و بهبودی کامل حاصل شده است، خطری متوجه مادر و جنین در زمان بارداری نخواهد شد.

همچنین عمل بینی در دوران بارداری و شیردهی نیز مورد توصیه نیست. چرا که استرس‌ها و تغییرات فشار خون مادر به‌صورت مستقیم بر روی جنین تأثیر گذاشته و فرایند رشد جنین را با خطراتی مواجه می‌کند. عمل جراحی بینی نیازمند مصرف مسکن و آنتی بیوتیک به‌منظور پیشگیری از درد و عفونت در بافت بینی است. مصرف این داروها روی شیر مادر تأثیرات سویی خواهد داشت که به نفع نوزاد تازه متولدشده و شیرخوار نخواهد بود.

پذیرش ۲۴ یک سامانه جامع و آنلاین خدمات پزشکی است که امکان رزرو وقت و نوبت‌دهی تلفنی و اینترنتی را برای شما فراهم کرده است. با نصب اپلیکیشن پذیرش ۲۴ بر روی گوشی‌های هوشمند خود، از خدماتی نظیر پذیرش آنلاین ۲۴ ساعته و بدون معطلی، نوبت‌دهی تلفنی به‌صورت شبانه‌روزی، ثبت‌نام و ایجاد پرونده پزشکی آنلاین، مشاوره تلفنی و اینترنتی رایگان و چندین و چند مورد دیگر بهره‌مند شوید.

با پذیرش ۲۴ دیگر نیازی به معطلی در صف‌های طولانی و تحمل دود و ترافیک در سرما و گرما برای گرفتن نوبت ویزیت نیست و این کار در هر ساعتی از شبانه‌روز و از منزل به راحتی قابل انجام است. با سامانه آنلاین و جامع پذیرش ۲۴ می‌توانید رزومه کاری و اطلاعات برد تخصصی پزشکان مختلف را با هم مقایسه کنید و تمام بیمارستان‌های دور و نزدیک به محل سکونت خود را پیدا کنید.

سؤالات متداول

۱. آیا بارداری پس از عمل بینی خطرناک است؟

اگر دوران نقاهت به‌صورت کامل سپری شده و بهبودی کامل بینی حاصل شده است، با نظر مستقیم متخصص زنان و دکتر جراحی بینی، بارداری بعد از عمل زیبایی بینی بلامانع است. اگر بارداری قبل از اتمام دوران نقاهت اتفاق بیفتد، می‌تواند برای جنین و مادر خطرساز باشد.

۲. چند وقت بعد از عمل بینی می توان باردار شد؟

زمان مناسب بارداری بعد از عمل بینی بین ۶ ماه الی ۱ سال است. اگر این دوران ۶ تا ۱۲ ماهه به‌صورت کامل سپری شده باشد و جراح بینی و دکتر بارداری این موضوع را تأیید کنند، خطری متوجه مادر و جنین نخواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد بارداری بعد از عمل زیبایی بینی صحبت کردیم و ابعاد مختلف این مسئله را مورد بررسی قرار دادیم. موجه شدیم که بارداری بعد از عمل زیبایی بینی بنا بر شرایطی امکان‌پذیر است و خطری مادر و جنین را تهدید نخواهد کرد. بارداری بعد از عمل زیبایی بینی پس از سپری شدن دوران ۶ الی ۱۲ ماهه نقاهت عمل بینی و حاصل شدن بهبودی کامل بینی، برای مادر و جنین او کاملاً بی‌خطر و بلامانع است. بارداری قبل از این مدت و عمل جراحی بینی در حین بارداری و شیردهی به هیچ عنوان مورد توصیه جامعه پزشکی نیست.

۴.۱/۵ (۷ نظر)

منبع
apskc.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
زهرا
5 ماه قبل

سلام خسته نباشین ۶ ماه از عمل زیبایی بینیم گذشته و باردارم میخواستم بدونم میشه هنگام بارداری چسب به بینی زد تا از ورم زیاد جلوگیری بشه و فرم بینیم عوض نشه

آخرین ویرایش 5 ماه قبل توسط زهرا
دکمه بازگشت به بالا