فیبروز بینی را کامل بشناسید +راه‌ رفع کاهش تورم بعد از عمل بینی

فیبروز پوست بینی به چه دلیل اتفاق می‌افتد؟ آیا فیبروز بینی ضرر دارد؟ در این مقاله قصد داریم در مورد فیبروز بینی صحبت کرده و با راه‌های رفع و کاهش فیبروز و تورم بعد از عمل بینی آشنا شویم. ترمیم بافت فیبروز بینی بعد از عمل جراحی بینی اتفاق می‌افتد و نتیجه عمل را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بافت بینی در حین عمل جراحی مورد تهاجم قرار گرفته و پوست بینی از سپتوم جدا می‌شود و پس از عمل دوباره به هم پیوند می‌خورند. این پیوند توسط بافت فیبروز انجام می‌شود. اگر شما هم در مورد علائم فیبروز بینی، علت فیبروز بینی و ترمیم فیبروز بینی کنجکاو هستید و می‌خواهید بدانید فیبروز بینی چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟ تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

منظور از فیبروز بینی دقیقا چیست؟

دکتر جراحی بینی و دکتر جراح پلاستیک این روزها جزو کسانی هستند که وقتی برای خاراندن سر خود ندارند و علت آن این است که عمل جراحی زیبایی بینی حسابی روی بورس است. هدف از انجام عمل‌های جراحی بینی، تغییر در شکل ظاهری و سایز بینی است.

این تغییرات به گونه‌ای انجام می‌شوند که بینی بعد از جراحی، بیشترین هماهنگی ممکن را با سایر اجزای صورت داشته باشد، چرا که بینی انسان به عنوان نقطه مرکزی صورت، کانون توجهات است و بخش اعظمی از زیبایی صورت را به خود اختصاص داده است.

جراحی بینی اما همیشه بدون مشکل و بدون عارضه نیست و در این بین، مواردی هستند که همیشه درست پیش نمی‌روند. همان‌طور که می‌دانید جراحی بینی با بیشترین تهاجم ممکن با بافت بینی همراه است. در طی عمل، بافت‌های بینی به صورت کامل از هم جدا می‌شوند. بینی برش می‌خورد، پوست بینی از بافت گوشت، غضروف و ستخوان به صورت کامل جدا می‌شود و سپس، تغییرات لازم بر روی تیغه بینی یا همان سپتوم بینی (nasal septum)، غضروف نوک بینی و ابعاد و اندازه سوراخ‌های بینی انجام می‌شود.

پس از پایان یافتن عمل جراحی بینی و ایجاد تغییرات لازم، بافت‌های جداشده و دستکاری‌شده به حالت اولیه خود برگردانده شده و پوست روی بافت بخیه می‌شود. سپس نوبت به ترمیم بافت و اتصال بافت‌های گوشتی و غضروفی به استخوان بینی می‌رسد. اینجا است که بافت فیبروز پوست بینی وارد عمل می‌شود.

پیوند خوردن و جوش خوردن بافت گوشتی و غضروفی به استخوان در تمام قسمت‌های بدن از جمله بینی، به کمک بافت فیبروز انجام می‌شود. بافت فیبروز را سلول‌های بدن ایجاد می‌کنند و از آن به عنوان بخیه برای جوش دادن بافت‌های مختلف به استخوان استفاده می‌کنند. فیبروز بافتی چسبناک است که در صورت ایجاد زخم و آسیب، به کمک پوست آمده و آن را به شکل اولیه و ارتجاعی آن بازمی‌گرداند.

ورم فیبروز بینی

مشکل زمانی آغاز می‌شود که ترمیم بافت فیبروز بینی بعد از جراحی، منجر به ایجاد فیبروز اضافی در بافت و زیر پوست بینی شده و پس از عمل، باعث پف کردن اطراف بینی و ورم بافت بینی می‌شود. فیبروز اضافی بیشتر در جراحی بینی‌های گوشتی تشکیل می‌شود. فیروز اضافی منجر به تغییر شکل کلی بینی، پف کردن نوک و اطراف بینی و بزرگ‌تر شدن سایز و اندازه بینی می‌شود.

فیبروز اضافی نتیجه نهایی عمل را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ اما علت چیست؟ فیبروز بینی ضرر دارد یا نه؟ آیا بافت زخم یا فیبروز بعد از عمل بینی مشکل‌ساز می‌شود؟ آیا برداشت فیبروز بینی و رفع فیبروز بینی بعد از عمل جراحی امکان‌پذیر است؟

در ادامه با ما همراه باشید تا برای سؤالات فوق پاسخ مناسبی پیدا کنیم.

علت فیبروز بینی
علت فیبروز بینی

علت فیبروز بینی چیست؟

فیبروز بینی زنان زمانی اتفاق می‌افتد که تشکیل بافت چسبناک فیبروزی برای جوش دادن بافت بینی به استخوان و ترمیم پوست بینی، بیش از حد نیاز اتفاق می‌افتد. علت تشکیل بیش از حد بافت فیبروز، دستکاری بیش از حد و کوچک کردن بیش از حد بافت و غضروف بینی است. به عبارت دیگر، فیبروز پوست بینی، حاصل واکنش بدن به کوچک کردن بینی بیش از حد نرمال و مقابله با تنگ شدن راه تنفسی است.

درواقع فیبروز بینی بیشتر در بینی‌های گوشتی اتفاق می‌افتد و علت فیبروز بینی، ضخیم‌تر بودن پوست بینی‌های گوشتی نسبت به پوست بینی‌های استخوانی و غضروف ضعیف‌تر بینی‌های گوشتی است. بینی‌های گوشتی اگر از یک حدی بیشتر، کوچک شوند، دچار مشکلات تنفسی خواهند شد و واکنش بدن به این موضوع، تشکیل بافت فیبروزی بیشتر است.

بینی گوشتی اگر بیش از حد کوچک شود، پوست و اسکلت بینی به صورت کامل به هم پیوند نخواهند خورد و یک شکاف و حفره میان پوست و بافت زیرین به وجود خواهد آمد. بدن این شکاف را با تشکیل بافت فیبروز پر خواهد کرد و هرچه این شکاف بزرگ‌تر باشد، امکان بازگشت سایز بینی به سایز قبل از عمل بیشتر خواهد شد.

فیبروز بینی چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟

همان‌طور که اشاره شد، بدن فضای خالی بین پوست و بافت زیرینش را با بافتی به نام فیبروز پر می‌کند. فیبروزها نوارهای چسبناکی هستند که بافت‌های آسیب‌دیده را به همدیگر جوش می‌دهند؛ اما با تمام کارهای مثبتی که برای بدن انجام می‌دهند، اگر بیش از حد نیاز تشکیل شوند، نتایج نهایی عمل جراحی زیبایی بینی را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

فیبروز اضافی منجر به تورم کلی بافت بینی شده و حتی می‌تواند سایز بینی را به سایز قبل از عمل جراحی برگرداند که به هیچ وجه مطلوب بیمار و جراح بینی نیست. فیبروز اضافی باعث تغییر شکل قسمت انتهایی و نوک دماغ می‌شود و ظاهر نازیبا و نامتقارنی را برای فرد به وجود می‌آورد. دکتر جراحی بینی برای کاهش احتمال بروز فیبروز بینی، باید از کوچک کردن بینی بیش از حد استاندارد آن دوری کند.

رفع فیبروز بینی
رفع فیبروز بینی

رفع و کاهش فیبروز و تورم بعد از عمل بینی

دکتر جراح پلاستیک و دکتر جراحی بینی نقش بسیار کلیدی در رفع و کاهش فیبروز و تورم بعد از عمل بینی دارد. در واقع اولین، در دسترس‌ترین و آسان‌ترین راه برای جلوگیری از فیبروز بینی، این است که تراش بینی و کوچک کردن آن به صورت اصولی انجام شود تا بدن مجبور به واکنش و مقابله نشود.

اگر فیبروز بینی اتفاق بیفتد، دکتر جراح بینی بلافاصله از تزریق کورتون برای مهار آن استفاده خواهد کرد. تزریق آنی کورتون توسط دکتر جراحی بینی به محل فیبروز، به رفع و کاهش فیبروز و تورم بعد از عمل بینی کمک می‌کند. احساس نیاز به تزریق کورتون ممکن است روزها بعد از انجام عمل جراحی نیاز شود. حتی ممکن است دکتر جراح پلاستیک تزریق کورتون به نواحی مختلف بافت بینی را تا چند بار تکرار کند تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

خانم‌ها بیشتر از آقایان میل به انجام عمل جراحی بینی دارند. فیبروز بینی زنان مسئله به مراتب مهم‌تری نسبت به فیبروز بینی آقایان است. تزریق کورتن پس از جراحی بینی توسط دکتر پوست، مو و زیبایی، آن قوس و انحنای زیبایی که مدنظر بانوان است را ایجاد کرده و زیبایی بینی را حفظ می‌کند.

نکته مثبت ماجرا این است که تزریق چندباره کورتون در بانوان و آقایان هیچ عارضه مهم و ماندگاری در پی ندارد. تزریق کورتون بنا بر صلاحدید دکتر جراحی بینی، یک الی چند مرتبه با فواصل زمانی ۴ هفته‌ای انجام می‌شود تا به درمان فیبروز بینی کمک کند.

سامانه آنلاین رزرو ویزیت و گرفتن نوبت پذیرش ۲۴ در قالب وب‌سایت و اپلیکیشن در دسترس شما عزیزان قرار دارد تا بتوانید در هر ساعت از شبانه ‌روز و به صورت ۲۴ ساعته، بدون کمترین معطلی و اتلاف وقت، بیمارستان‌های دور و نزدیک را شناسایی کرده و دکتر گوش حلق بینی مورد نظر را انتخاب کنید.

رزومه کاری دکتر آنلاین گوش حلق بینی در پذیرش ۲۴ کاملاً مشخص شده است و خدماتی مانند پاسخگویی ۲۴ ساعته، مشاوره رایگان تلفنی و آنلاین و امکان رزرو نوبت ویزیت دکتر پوست، مو و زیبایی به صورت شبانه ‌روزی را به شما ارائه می‌کند. اپلیکیشن پذیرش ۲۴ را روی موبایل خود نصب کنید و خدمات بی‌نظیر آن به صورت رایگان بهره‌مند شوید.

سؤالات متداول فیبروز بینی

منظور از فیبروز بینی چیست؟

فیبروز بینی نام بافتی است که برای پوشاندن فضای خالی بین پوست و بافت زیرین بینی توسط بدن تشکیل می‌شود و در صورتی که طی عمل جراحی زیبایی، بینی بیش از حد کوچک شده باشد، بافت فیبروز بیش از حد ترشح می‌شود تا بینی فرد را به حالت اولیه بازگرداند.

علت فیبروز بینی چیست؟

فیبروز بینی، واکنش بدن به کوچک کردن بیش از حد نرمال بینی و مقابله با تنگ شدن راه تنفسی است که با ترشح بیش از حد بافت فیبروز همراه می‌شود تا اندازه بینی را به حالت اول بازگرداند.

آیا امکان درمان فیبروز بینی وجود دارد؟

بله، کوچک کردن اصولی و نرمال بینی و تزریق آمپول کورتون به ناحیه تشکیل فیبروز توسط دکتر جراح بینی از راه‌های کاهش و رفع فیبروز بینی است.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد فیبروز پوست بینی و علت تشکیل آن صحبت کردیم. متوجه شدیم که فیبروز بینی، حاصل واکنش بدن به کوچک کردن بینی بیش از حد و مقابله با مسدود شدن راه تنفسی است. فیبروز بینی عارضه ناخوشایندی است که نتایج ناهایی عمل و زیبایی ظاهری بینی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

۴.۳/۵ (۴ نظر)

منبع
tarahteb.comhidoctor.ir

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا