با عفونت پیرسینگ گوش چه کنیم؟ مراقبت و درمان عفونت بعد از پیرسینگ

سوراخ کردن گوش برای انداختن گوشواره ممکن است موجب عفونت پیرسینگ گوش شود و عوارض خطرناکی را ایجاد کند. در این مطلب قصد داریم علائم عفونت گوش بعد از پیرسینگ را بیان کنیم و راه‌های رفع عفونت پیرسینگ گوش را به شما آموزش دهیم.

اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی در مورد عفونت پیرسینگ غضروف گوش و نرمه گوش به دست آورید بهتر است خواندن این مطلب را از دست ندهید.

پیرسینگ گوش نشانه چیست؟

عفونت گوش بعد از پیرسینگ به علت استفاده از ابزار آلوده یا انجام پیرسینگ با دست آلوده ایجاد می‌شود. به این ترتیب عامل عفونی شرایط مساعدی برای ورود به زخم پیدا می‌کند و می‌تواند ضمن متوقف کردن روند التیام زخم، موجب بروز عفونت شود. به همین دلیل توصیه می‌شود برای جلوگیری از عفونت بعد از پیرسینگ گوش حتماً برای انجام این کار شرایط بهداشتی رعایت شود.

به خاطر داشته باشید علت درد گوش بعد از انداختن گوشواره این است که زخم هنوز تازه و ملتهب است و با انداختن گوشواره تحریک می‌شود. در چنین مواقعی لازم است حتماً از گوشواره طلا استفاده کنید تا عوارض کمتری را تجربه کنید.

برای جلوگیری از درگیری با عوارض عفونت گوش نظیر کم شدن قدرت شنوایی، مننژیت و مشکلات شنوایی لازم است با بروز اولین نشانه‌های عفونت به دکتر التهاب گوش مراجعه کنید و بیماری را از بین ببرید.

چند روز بعد از سوراخ کردن گوش میتوان گوشواره انداخت؟

تا زمانی که زخم محل پیرسینگ گوش بهبود پیدا نکرده نمی‌توان به آن دست زد یا از گوشواره استفاده کرد. اگر رفتاری غیر از این داشته باشید شرایط را برای عفونی شدن محل زخم پیرسینگ آماده می‌کند.

این نکته را هم به خاطر داشته باشید که دلیل بسته شدن سوراخ گوش بعد از پیرسینگ این است که فرد از گوشواره استفاده نکرده است و همین امر باعث کیپ شدن سوراخ شده است. چون لازم است بعد از پیرسینگ یک حلقه داخل گوش قرار داده شود تا سوراخ بسته نشود.

اما اگر به هر دلیلی از گوشواره استفاده نشود و سوراخ گوش بسته شود، برای سوراخ کردن مجدد گوش لازم است حداقل سه ماه صبر کنیم تا اسکار نرمه گوش بهبود پیدا کند، سپس مجدداً برای سوراخ کردن گوش اقدام شود.

عفونت پیرسینگ گوش
عفونت پیرسینگ گوش

عفونت غضروف گوش چیست؟

برخی از افراد در غضروف گوش سوراخ ایجاد می‌کنند. اما لازم است بدانید عفونت در غضروف گوش از عفونت نرمه‌ی آن خطرناک‌تر است و سخت‌تر درمان می‌شود. زیرا در غضروف عروق خونی کمی وجود دارد و گلبول‌های سفید نمی‌توانند با عوامل بیماری‌زا مبارزه کنند.

همچنین عفونت در غضروف گوش به سرعت پیشرفت می‌کند و به بخش‌های دیگر غضروف می‌رسد که موجب طولانی‌تر کردن روند درمان می‌شود. تمام این موارد باعث می‌شود توصیه کنیم تا حد امکان از سوراخ کردن غضروف گوش پیشگیری کنید.

عفونت غضروف گوش
عفونت غضروف گوش

علائم عفونت پیرسینگ گوش شامل چه مواردی است؟

در تاپیک عفونت گوش پیرسینگ گوش نی نی سایت مشاهده می‌کنید کاربران بسیاری درگیر این عارضه می‌شوند و هر کدام از آن‌ها علامت‌های ناخوشایندی را تجربه می‌کنند. علائم عفونت پیرسینگ گوش شامل موارد زیر است.

  • قرمزی، التهاب و درد در محل پیرسینگ
  • ترشح مایع چرکی و بد بو از محل پیرسینگ
  • تب
  • کاهش فشار خون

دکتر عفونت گوش تمام تلاش خود را می‌کند تا هر چه زودتر عامل عفونی گوش را از بین ببرد و از آسیب به شنوایی جلوگیری کند. زیرا درمان دیرتر از موقع موجب سوراخ شدن پرده صماخ و از بین رفتن قدرت شنوایی می‌شود.

عفونت پیرسینگ گوش در چه سنی بیشتر بروز می‌کند؟

پیرسینگ گوش محدودیتی ندارد و افراد در هر سن و سالی می‌توانند این اقدام زیبایی را انجام دهند. اما با توجه به اینکه سیستم ایمنی نوزادان ضعیف است و احتمال اینکه به عفونت پیرسینگ مبتلا شوند بیشتر از بزرگسالان است، توصیه می‌شود در سنین کمتر از ۶ ماه از سوراخ کردن گوش نوزادان پرهیز شود..

چگونه عفونت پیرسینگ گوش را درمان کنیم؟

افرادی که بعد از پیرسینگ گوش درگیر عفونت می‌شوند و نرمه‌ی گوش آن‌ها ملتهب و دردناک می‌شود می‌پرسند برای عفونت پیرسینگ گوش چه باید کرد یا کدام پماد برای عفونت پیرسینگ گوش مناسب است.

درمان دارویی عفونت پیرسینگ گوش چگونه است؟

هنگام بروز عفونت شدید پیرسینگ گوش لازم است از پمادهای آنتی‌بیوتیک استفاده شود. پماد جنتامایسین و پماد تتراسایکلین برای عفونت سوراخ گوش مفید است و می‌تواند اثر درمانی مطلوبی داشته باشد. بریا استفاده از این پمادها لازم است روزانه دو یا سه مرتبه تتراسایکلین یا جنتامایسین را روی محل زخم بزنید تا عفونت درمان شود.

کسانی که در حفظ تعادل مشکل دارند یا اینکه درگیر سرگیجه و وزوز گوش هستند باید برای بررسی دقیق‌تر به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنند.

درمان خانگی عفونت پیرسینگ گوش چگونه است؟

ساده‌ترین راه برای درمان خانگی عفونت پیرسینگ گوش این است که از آب نمک استفاده کنید. بدین منظور آب جوشیده سرد شده را با نمک ترکیب کنید، دستان خود را بشویید و ضدعفونی کنید. در نهایت نرمه‌ی گوش که دچار عفونت شده است را باید آب و نمک رقیق قرار دهید. بعد از پایان کار، نرمه‌ی گوش را خشک کنید.

روش دیگری هم برای آغشته کردن محل زخم به آب و نمک وجود دارد و آن این است که یک پنبه را به آب و نمک آغشته کنید و روی محل زخم بگذارید. از این شیوه برای درمان غضروف گوش در موارد خفیف هم می‌توانید استفاده کنید. اما اگر علائم شدید شود لازم است حتما نزد پزشک مراجعه کنید.

با استفاده از پراکسید هیدورژن هم می‌توان عفونت‌های جزئی پیرسینگ گوش را درمان کرد. به این صورت اینکه روزانه دو یا سه مرتبه پنبه را به پراکسید هیدروژن آغشته کنید و آن را روی محل زخم بگذارید. این کار باعث می‌شود عوامل عفونی از بین بروند.

راه‌های جلوگیری از عفونت پیرسینگ گوش چیست؟

با اینکه اصلی‌ترین علت ابتلا به عفونت شدید پیرسینگ گوش عدم رعایت اصول بهداشتی و اقدام در شرایط غیر استریل است، اما با کنترل شرایط زیر می‌توان از بروز عفونت پیرسینگ گوش جلوگیری کرد.

  • بلافاصله بعد از سوراخ کردن گوش گوشواره نیندازید. همچینن به خاطر داشته باشد گوشواره‌های سنگین روند التیام زخم را کند می‌کند. حتی قبل از عوض کردن گوشواره هم لازم است دست‌های خود را بشویید.
  • یک تا دو روز بعد از پیرسینگ گوش حمام نروید و استخر رفتن را تا چند هفته بعد از انجام پیرسینگ به تعویق بیندازید.
  • روی گوش پیرسینگ شده نخوابید و هنگام عوض کردن لباس مواظب باشید که لباس به محل زخم برخورد نکند.
  • زخم‌های روی گوش را دستکاری نکنید و در مواقعی که می‌خواهید زخم را شستشو کنید، حتماً دست‌ها را تمیز و ضدعفونی کنید.

عوارض پیرسینگ گوش چیست؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند عارضه‌ی پیرسینگ گوش فقط ایجاد عفونت است و با رعایت بهداشت می‌توان آن را کنترل کرد. اما واقعیت این است که پیرسینگ گوش عوارض دیگری مانند موارد زیر هم دارد.

  • گوشت اضافه یا کلوئید

کسانی که بعد از پیرسینگ گوش درگیر عارضه‌ی کلوئید می‌شوند می‌توانند با کورتیکواستروئید تراپی یا لیزر درمانی آن را رفع کنند.

  • پارگی گوش

ممکن است بعد از اینکه گوشواره را داخل گوش انداختید قسمتی از گوش پاره شود. در برخی موارد می‌توان این پارگی را با بخیه زدن درمان کرد، اما در مواردی که پارگی زیاد باشد یا گوشواره داخل نرمه گوش گیر کرده باشد، لازم است از درمان جراحی استفاده شود.

یکی دیگر از عوارض شایعی که بعد از پیرسینگ گوش ممکن است رخ دهد، ایجاد آلرژی یا حساسیت است. در مواقعی‌که فرد از گوشواره نیکل استفاده می‌کند شیوع آلرژی بیشتر است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درصورتی‌که بعد از پیرسینگ گوش با هر کدام از علائم و نشانه‌های زیر مواجه شدید لازم است هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

  • با وجود استفاده از درمان‌های خانگی عفونت پیرسینگ گوش هیچ بهبودی در میزان عفونت ایجاد نشد.
  • یا اینکه شرایط عفونت شدیدتر شد
  • یا گوشواره در گوش حرکت نکرد.

کسانی که فرصت ندارند به صورت حضوری به مطب پزشک مراجعه کنند و وقت بگیرند یا برای رسیدن نوبت در مطب حضور داشته باشند، بهتر است از طریق سایت و اپلیکیشن پذیرش۲۴ با متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین مشاوره کنند و سوالات خود را از پزشک بپرسند.

سوالات متداول

عفونت مزمن چیست؟

به وضعیتی که در آن عفونت‌ به تدریج ایجاد می‌شود و در طول یک بازه‌ی زمانی علائم آن تشدید می‌شود عفونت مزمن گفته می‌شود.

درمان عفونت گوش با آنتی‌بیوتیک چقدر طول می‌کشد؟

معمولا حداکثر سه روز بعد از استفاده از آنتی‌بیوتیک علائم و نشانه‌های عفونت گوش کمتر می‌شوند. اما لازم است بدانید با از بین رفتن علائمی نظیر تب، درد، التهاب و وزوز گوش نباید داروها را کنار بگذارید، بلکه تا پایان داروها باید آن را مصرف کنید.

چه عواملی احتمال ابتلا به عفونت گوش را بیشتر می‌کند؟

مردان بیشتر از زنان در معرض خطر عفونت گوش هستند. همچنین سیگاری بودن، تغییر ارتفاع و تغییر رطوبت بدن از عوامل مهم دیگری هستند که احتمال ابتلا به عفونت گوش را بیشتر می‌کنند.

۴.۴/۵ (۱۳ نظر)

منبع
healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
31 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Lek
Lek
13 روز قبل

سلام من یک سال از سوراخ کردنش میگذره روی نرمی هم هست همیشه طلا نینداختم پلی برای یه مهمونی مجبور شدم بدل بندازم الان قرمز شده و درد میکنه برم دکتر یا خودش خوب نیشه؟

نازی
نازی
1 ماه قبل

سلام من سه روزه پیرسینگ توی غضروف گوشم زدم خیلی درد میکنه و به اندازه یه نقطه کبود شده کنار سوراخ و هروز شستشو میدم با آب نمک و روزی دو تا سه بار پماد تتراسایکلین میزنم و سعی میکنم روش نخوابم علت کبودی چیه

ستایش
ستایش
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید، من چند ماه پیش پیرسینگ ب غضروف گوشم زدم و پشت گوشم عفونت داره و باد کرده و وقتی ب گوشم دست میزنم درد میگیره میشه لطفا راهنماییم کنید خیلی میترسم

نورا
نورا
2 ماه قبل

سلام من تقریبا دو ماه گوشمو سوراخ کردم ناحیه بالا ولی اصلا خوب نمیشه هر روز چرب میکنم باز چرک میکنه چیکار کنم

زهرا
زهرا
2 ماه قبل

سلام من ۱۰ روز پیش سرما خوردم وگلوم عفونت شدیدی کردش واین عفونت به سوراخ گوشواره ای گوشم اثر کرده الان هم پشت گوشم به اندازه ی دوتا نخود کوچک که روی گردنم بیرو ن زده خیلی ناراحتم میترسم چیز خطرناکی باشه میشه راهنماییم کنید که باید چیکار کنم

Maya
Maya
پاسخ به  زهرا
2 ماه قبل

سلام این چیزی ک میگی کلوئیده سریعا اقدام به درمانش کنید وگرنه کارتون ممکنه به عمل هم برسد

Maya
Maya
پاسخ به  زهرا
2 ماه قبل

خودم پیرسینگ کارم چند تا از مشتریام ک کلوئید قدیمی داشتن و نمیشد کاریش کرد بشدت سر این چیزا حالشون بد شده بود. باید قبل اینکه خیلی ازش بگذره اقدام ب درمان کنید

ساغر
ساغر
2 ماه قبل

سلام بعد از سوراخ کردن گوش میشه از پماد زینک اکسید هم استفاده کرد؟

شادی
شادی
2 ماه قبل

من چند ماهی هست گوشمو سوراخ کردم دوتا باهم اصن دردش خوب نمیشه گوشواره که گوشم میکنم انگار داخلش زخم میشه بعد چند روز و دردشدید میگیرع فقط با نخ بهتر میشه ، پماد تتراسایکلین و جنتامایسینم میزنم اثرر نداره میشه بگید باید چیکار کنم ؟ گوشت اضافه ام اورده پشت گوشم

Zino
Zino
2 ماه قبل

سلام من تقریبا ۱۲ روزه که پیرسینگ محوری زدم و اصلا هم درد نمیکرد الان سه روزه که خیلی درد میکنه هر روز هم روزی دو بار پماد میزنم و روش هم اصلا نمیخوابم دیروز هم یکی از دوستام به شوخی بهم سیلی زد و دردش بیشتر شد چیکار کنم ؟

سارینا
سارینا
3 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر ۲روز پیش نرمه گوشم رو سوراخ کردم ،امروز دیدم که پشت گوشم کبود شده ،آیا مشکلی هست یا طبیعیه

...
...
3 ماه قبل

من همش سه روزه گوشمو سوراخ کردم به روش خونگی با نخ و سوزن
گوش سمت راستم راحت نخش میچرخه ولی گوش سمت چپم اینقدر درد میکنه و وقتی میخوام بچرخونم میسوزه که اصلا دلم نمیخواد بهش دست بزنم
چیکار کنم؟هی هم پشتش یه چیزای زرد کمرنگ طوری خشک میشه

آیناز
آیناز
پاسخ به  ...
3 ماه قبل

اون ها چرک هستن کلا روش خونگی ی کم دردسر داره من چهارمین سوراخ رو با سوزن خودم سوراخ کردم باید پاماد بزنی و روزی ۲بار با آب نمک و سورنگ شستشو بدی

لیلا
لیلا
پاسخ به  ...
3 ماه قبل

گوش رو وقتی سوراخ میکنید اصلا نباید بعدش به آن هی دست بزنید و نخ را بچرخانید فقط با آب و نمک مالش بدهید

آیناز
آیناز
3 ماه قبل

سلام من ۱۶سالمه و دقیق غضروف گوش ک پیش صورت هست را سوراخ کردم ی ۱ماهی میشه الان ک دارم نگاه میکنم یکی از آنها ورم کرده و خیلی درد میکنه باعت شده همه ی فکم درد بگیره باید چی کار کنم؟؛

سحر
سحر
پاسخ به  آیناز
2 ماه قبل

حتما برو دکتر

الی
الی
3 ماه قبل

منم گوشمو سه هفته اس سوراخ کردم الان چند روز زخم شده چیکار کنم گوشواره خودشو در نیوردم دکتر گفت تا دوماه درش نیار

helia
helia
پاسخ به  الی
3 ماه قبل

با دستگاه سوراخ کردی؟ اگه آره گوشواره اشو عوض کن پیرسینگ رنگ سیلور بزن به جاش میله اش کوتاه نباشه، شستشو بده با سرم شستشو خشک کن و پماد ان ان بزن دو ساعت بعد پماد هم پاک کن روزی دو مرتبه این کار هارو انجام بده

فاطیما
فاطیما
3 ماه قبل

پرسینگ زدم تو قزروفم و افونت کرد و ورم کرد چکار باید کنم

helia
helia
پاسخ به  فاطیما
3 ماه قبل

اگه میله پیرسینگ کوتاهه عوضش کن با یه پیرسینگ پایه بلند شستشو با سرم شستشو و پماد ان ان روزی دو مرتبه صبح و عصر

لام
لام
4 ماه قبل

سلام خسته نباشید من سه هفته پیش گوشمو در ناحیه غضروف سوراخ کردم هیچ مشکلی هم نداشتم
دیشن دیدم گوشم در همون ناحیه از پشت ورم کرده فقط حتی درد هم نداشتم فقط ورم کرده بود پیرسینگمو در آوردم سیستمش دوباره گذاشتم هنوز ورم داره میشه راهنمایی کنید که چرا ورم کرده

لام
لام
پاسخ به  لام
4 ماه قبل

به نظرتون باید چی کار کنم درش بیارم ؟ داره عفونت میکنه؟

helia
helia
پاسخ به  لام
3 ماه قبل

عفونت میان بافتی داره پماد بزن موپیروسین

.....
.....
5 ماه قبل

من حدود ۵/۶ ماه هست غضروف گوشم رو سوراخ کردم و الان به شدت ورم کرده درحدی ک نمیشه چیزی توش کرد بنظرتون باید چیکارش کنم

helia
helia
پاسخ به  .....
3 ماه قبل

احتمالا پایه پیرسینگ کوتاه بوده عوض کن با یه پیرسینگ پایه بلند

ممممم
ممممم
6 ماه قبل

سلام گوشمو پیرسینگ پنجم زدم روی عضروفه کاملا داشت خوب میشد که وقتی گوشوارمو دراوردم ازش خون اومدو زخم شد گوشواره جدید که انداختم دیدم عفونت کرده. یکی گرفت دوبار کشیدش زخم شد دیگه الان نمیشه بهش دست زد تا حلقم هم درد میکنه چیکار کنم؟

زینب
زینب
11 ماه قبل

گوشم به شدت درد میکنه و اصلا نمیتونم هیچ کارش کنم

Hana
Hana
1 سال قبل

سلام ۱۹ساله هستم الان سه روزه پرسینگ گوش انجام دادم در ناحیه نرمه گوش سوراخ دوم.قرمز نیسته و ورم نداره فقط خیلی میسوزه و میخاره بعضی اوقات هم درد میگیری امروز گوشواره هارو عوض کردم و گوشواره طلا جایگزین کردم.آیا مشکل جدی داره؟
ممنون از پاسخ شما

هانیه
هانیه
پاسخ به  Hana
5 ماه قبل

اون طبیعیه اون گوشواره هایی که اول میندازه تا دوهفته باید باشه..بعدش طلا بندازی بهتره نه جدی نیس

بابائی هستم
بابائی هستم
1 سال قبل

سلام خسته نباشید .یک دختر دوساله دارم ک نرمه گوشش انگاراندازه یک عدس عونت داره.قبلا گوشواره داشت .گوشش رو اذیت میکرد.دراوردم .دوباره میخواستم گوشواره بندازم.متوجه نرمه گوشش شدم .به نظرتون چیکارکنم ممنون میشم راهنمایی کنید

راضيه
راضيه
پاسخ به  بابائی هستم
1 سال قبل

دخترم یک سأله یک ماهه گوششو سوراخ کردم الان عفونت کرده برام خوب شدم کسی راه حلی دار

دکمه بازگشت به بالا