پولیپ حنجره چیست؟ انواع روش‌های درمان پولیپ حنجره

پولیپ تارهای صوتی که پزشکان از آن به عنوان پولیپ حنجره یاد می‌کنند، وضعیتی است که در کودکان و نوجوانان غیرعادی است. آنها توده‌ها یا ضایعات خوش خیم از نوع غیر سرطانی هستند که روی سطح تارهای صوتی قرار دارند.

پولیپ تارهای صوتی اغلب با گره‌های تار صوتی یا ندول‌ها به اشتباه گرفته می‌شوند، چرا که هر دو این شرایط اغلب پس از استفاده طولانی مدت و نادرست از جعبه صدا ایجاد می‌شوند. اما بایستی به این نکته توجه داشته باشید که پولیپ‌ها معمولاً بزرگتر از ندول‌ها هستند و بیشتر شبیه تاول بوده و متورم به نظر می‌رسند (در حالی که گره‌ها بیشتر شبیه پینه به نظر می‌آیند).

پولیپ تارهای صوتی تومورهای کوچک، صاف، نازک و صورتی مایل به سفید هستند که در یک سوم میانی تارهای صوتی و در سطح فوقانی فضای داخلی حنجره قرار دارند.

علائم پولیپ حنجره

علائم و نشانه‌های پولیپ تارهای صوتی یا پولیپ حنجره شامل صدای کشیده یا نفس گیر است. پولیپ باید در فردی که ندول تارهای صوتی دارد و به صوت درمانی پاسخ نداده در نظر گرفته شود.

پولیپ حنجره، اگرچه به طور جدی بر سلامت بیمار تأثیر نمی‌گذارد، اما می‌تواند بر روی صدا نقش داشته باشد، به ویژه برای کسانی که کارهایی را انجام می‌دهند که اغلب مجبور به برقراری ارتباط هستند.

علت ابتلا به پولیپ حنجره

تصور می‌شود پولیپ تارهای صوتی نتیجه استفاده مزمن از صدا باشد. افرادی که در آنها ندول‌های تارهای صوتی تشخیص داده شده و به صدا درمانی پاسخ نداده باشند ممکن است در واقع پولیپ داشته باشند.

استفاده بیش از حد از صدا مانند صحبت کردن با صدای زیاد یا بلند اغلب علت این رشد است، اما پولیپ حنجره همچنین می‌تواند ناشی از سرفه مداوم، رفلکس اسید یا آلرژی باشد. اگر حرفه شما ایجاب می‌کند که دائما و با صدای بلند صحبت کنید در مشاغلی مانند معلمی، روحانیت، وکالت و فروشندگی در معرض خطر بیشتری برای ایجاد ندول تارهای صوتی، کیست یا پولیپ قرار دارید. خوانندگان نیز به دلیل ایجاد صداهای آوازی بالا در معرض خطر هستند. در صورت عدم درمان، توده‌ها می‌توانند منجر به فشار صدا شوند زیرا بدن شما تلاش می‌کند تا آسیب وارد شده را جبران نماید.

بیماری ریفلاکس معده (GERD)همچنین می‌تواند علائم پولیپ تارهای صوتی را بدتر کند.

علاوه بر تمامی موارد گفته شده، علت پولیپ حنجره نیز به این دلیل است که بیمار سابقه طولانی لارنژیت مزمن دارد.

تشخیص پولیپ حنجره

تشخیص پولیپ تارهای صوتی اغلب با لارنگوسکوپی یا استروبوسکوپی انجام می‌شود، آزمایشاتی که جعبه صدا را در حالی که کودک شما بیدار است در حالت هوشیاری قرار دهد مورد بررسی قرار می‌دهند. به ندرت از میکرولارنگوسکوپی برای تشخیص این وضعیت استفاده می‌شود.

  1. لارنگوسکوپی: پزشک یک دوربین رشته‌ای مانند را در بینی و گلوی کودک شما قرار می‌دهد. این به دکتر حنجره اجازه می‌دهد تا به جعبه صدای فرزند شما یا حنجره نگاهی بیندازد.
  2. استروبوسکوپی: یک آندوسکوپ کوچک، نازک و انعطاف پذیر با داشتن دوربین به آرامی از طریق بینی به ناحیه پشت گلو بالای تارهای صوتی وارد می‌شود. در این روش تشخیصی، حرکت تارهای صوتی کودک زمانی که نگرانی‌هایی در مورد قدرت، زیر و بم و کیفیت صدای او وجود دارد، مورد ارزیابی قرار می‌دهند.
  3. میکرولارنگوسکوپی (تحت بیهوشی): این روش تشخیصی بندرت مورد نیاز است. چرا که این یک روش تحت بیهوشی بوده و نیازمند انجام دادن توسط یک دکتر جراحی حنجره برای نگاه دقیق‌تر به تارهای صوتی است و برای موارد گیج‌کننده‌تر یا درمان دشوارتر در نظر گرفته می‌شود.

درمان پولیپ حنجره

از آنجایی که پولیپ ها به احتمال زیاد نتیجه استفاده نامناسب یا طولانی مدت از صدا هستند، یک دوره درمان صوتی برای کمک به کاهش فشار توصیه می‌گردد.

در صورت عدم پاسخ به درمان و در صورت قابل توجه بودن مشکل صدا، ممکن است برداشتن پولیپ با جراحی توصیه شود.

اگر بیماری پولیپ در تارهای صوتی تشخیص داده شود و علائم شدیدی وجود نداشته باشد، مداخله پزشکی چندان مورد نیاز نخواهد بود. بیماران را می‌توان با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود در خانه درمان کرد، مانند شستن دهان، مسواک زدن در نوبت‌های عصر، صبح و بعد از غذا، محدود کردن ارتباطات و صحبت کردن.

اما توجه به این نکته ضروری است که با این حال، روش درمانی فوق فقط به بیماران کمک می‌کند تا علائم ناراحت کننده ناشی از بیماری خود را کاهش دهند و قادر به درمان کامل و برطرف کردن التهاب مزمن حنجره و همچنین پولیپ‌های تارهای صوتی نخواهند بود، بنابراین بیماری می‌تواند به راحتی عود کند.

چشم انداز بیماران پولیپ حنجره

چشم انداز بیماران مبتلا به پولیپ تارهای صوتی زمانی خوب است که عادات صوتی را بتوان با درمان بهبود بخشید. هنگامی که نیاز به جراحی باشد، پیروی از توصیه‌های متخصص گوش و حلق و بینی پس از جراحی برای جلوگیری از استفاده نادرست از صدا و فشار آوردن و اطمینان از بهترین نتیجه ممکن جراحی بسیار ضروری خواهد بود.

مدیریت آلرژی و رفلاکس احتمالی نیز می‌تواند به کاهش التهاب قبل و بعد از درمان یا کاهش عوارض عمل پولیپ حنجره کمک کند.

مراقبت‌های بعد از عمل پولیپ حنجره

اگر صوت درمانی توصیه شود، پیگیری اولیه حدود سه ماه پس از شروع درمان به منظور ارزیابی پیشرفت و پاسخ درمانی صورت خواهد گرفت.

اگر درمان رفلاکس توصیه شود، ممکن است یک پیگیری سه ماهه در کلینیک نیز توصیه شود.

در صورت عدم پاسخ به صوت درمانی و یا درمان پزشکی، ممکن است مداخله جراحی توصیه شود. پیگیری بعد از جراحی شامل صوت درمانی با آسیب شناس گفتار کودک و مراجعه مجدد به کلینیک در حدود یک، سه، شش و ۱۲ ماه پس از جراحی خواهد بود.

سوالات متداول پولیپ حنجره

درمان پولیپ حنجره با صدا درمانی چگونه است؟

صدا درمانی باعث بهبود آسیب تارهای صوتی شده و به شما در جلوگیری از آسیب‌های بعدی کمک می‌کند. آسیب شناسان گفتار درمانی کودکان و بزرگسالان را از طریق تمرینات صوتی آموزش می‌دهند تا تنفس آنها را بهبود بخشیده، فشار گلو را کاهش دهند. بدین ترتیب رزونانس، زیر و بم و حجم بهینه را برای صحبت قوی و سالم پیدا کنند. صدا درمانگران به نوازندگان و خوانندگان حرفه‌ای آواز کمک می‌کنند تا دامنه صدا، استقامت و کیفیت صدا را بهبود بخشند. این درمان اغلب بخشی ضروری از بازیابی صدا است اما به طور معمول در کلینیک‌های غیر تخصصی گوش و حلق و بینی در دسترس یافت نمی‌شوند.

میکروسرجری یا عمل پولیپ حنجره چگونه است؟

در برخی موارد، ممکن است جراحی برای برداشتن گره‌های غیر سرطانی تارهای صوتی، کیست‌ها یا پولیپ‌ها توصیه شود. در حالی که تحت بیهوشی عمومی قرار دارید، ابزارهای جراحی کوچک از طریق دهان وارد گلو می‌شوند. جراح یک برش بسیار کوچک به فاصله دورتری از لبه لرزان تار صوتی شما ایجاد می‌کند و یک بافت کوچک از بافت مورد نظر را بر می‌دارد تا رشد آن حذف شود. این تکنیک همچنین به عنوان “فنومیکروسرجری” شناخته می‌شود، چرا که خطر ایجاد اسکار را کاهش داده و بهترین نتایج صوتی را ارائه می‌دهد. صدا درمانی بعد از میکروسرجری برای بهبودی مطلوب ضروری خواهند بود.

جراحی لیزر طناب صوتی چگونه صورت می‌گیرد؟

درمان پولیپ حنجره بدون جراحی یا به نوعی عمل پولیپ حنجره با لیزر است. برخی از انواع ضایعات تارهای صوتی را می‌توان با لیزر به راحتی خارج ساخت. این روش را می‌توان در مطب پزشک در حالی که هوشیار هستید یا در اتاق عمل تحت بیهوشی عمومی انجام داد. جراح یک وسیله نازک را وارد بینی و گلو کرده و از پرتوهای لیزر برای کوچک کردن ضایعات استفاده می‌کند. استراحت صدا و صدا درمانی معمولاً پس از این روش ضروری خواهد بود. برخی از بیماران برای برداشتن کامل ضایعه تارهای صوتی به روش دوم نیاز دارند.

بعد از عمل پولیپ حنجره چه باید کرد؟

متخصص حنجره شما ممکن است داروهایی را برای درمان سرفه مزمن، رفلاکس اسید معده، آلرژی و سایر مشکلات پزشکی که ممکن است در ایجاد اختلالات صدا دخیل باشند، تجویز نماید. در صورت نیاز، متخصص حنجره شما را برای درمان بیشتر این شرایط به متخصص مناسب ارجاع خواهد داد.

آیا پولیپ حنجره با دارو درمان می‌شود؟

در بسیاری از موارد، صوت درمانی می‌تواند به شما بیاموزد که چگونه از صدای خود کارآمدتر و بدون فشار استفاده کنید تا آسیب‌های وارده به مرور بهبود یابند. در برخی موارد، جراحی برای برداشتن ضایعات مورد نیاز خواهد بود. اما پس از جراحی هم، توانبخشی صدا برای اطمینان از بهترین بهبود صدا ضروری است.

آیا پولیپ حنجره خطرناک است؟

پولیپ‌ها ضایعاتی پر از مایع هستند که روی تار صوتی قرار دارند. بر خلاف پولیپ‌ها در سایر قسمت‌های بدن مانند روده بزرگ، پولیپ‌های تار صوتی خوش خیم هستند و با سرطان مرتبط نیستند. پولیپ‌ها با بسته شدن تارهای صوتی و ایجاد وقفه در تولید صدا باعث بروز علائم می‌شوند.

بعد از عمل پولیپ حنجره چه بخوریم؟

رژیم غذایی پس از جراحی پولیپ تارهای صوتی نقش مهمی در پیش آگهی و بهبودی بیمار دارد، زیرا تارهای صوتی در گلو در محل عبور غذا قرار دارند. بر این اساس، برخی از غذاها باید بدون تأثیر بر اندام‌های بدن، به بهبودی بیمار کمک کنند.

رژیم غذایی بعد از جراحی باید سرشار از مایعات یا آب سبزیجات باشد تا ادرار زرد روشن بماند. بر این اساس، بیماران باید از مصرف محرک‌هایی مانند مشروبات الکلی نیز خودداری کنند زیرا نوشیدنی‌های حاوی الکل می‌توانند باعث کم آبی بدن شوند.

بیمار باید پس از اولین غذای مایع، از غذاهای نرم استفاده کند تا به راحتی بلعیده شوند.

علاوه بر این، با توجه به توانایی بلع، مقدار غذا می‌تواند به تدریج افزایش یابد، اما این روند نباید خیلی عجولانه باشد. پس از جراحی پولیپ تارهای صوتی برخی از مواد غذایی مانند پوره سبزیجات، پوره سیب زمینی شیرین، فرنی و غیره در رژیم غذایی توصیه می‌شود.

خوشبختانه ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی پذیرش۲۴ می‌تواند پاسخگوی سوالات و ابهامات شما در این باره باشد.

۳.۳/۵ (۷ نظر)

منبع
chop.edu

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
17 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لطیف محمدپور
لطیف محمدپور
4 ماه قبل

باسلام من حنجره ام دوسالگی میشه گوشت اضافی داره به سختی میتونم حرف بزنم آیا بنظرتون خطرناکه یانه. میتونم عمل کنم؟

لطیف محمدپور
لطیف محمدپور
4 ماه قبل

حنجره

عباس برغمدی از تهد
عباس برغمدی از تهد
5 ماه قبل

سلام من سال ۹۹ در بیمارستان امیر اعلم پولیپ حنجر مو عمل کردم اما بیشتر اوقات درد دارم آیا این طبیعی یا نه

بابای
بابای
7 ماه قبل

قربانعلی

بابای
بابای
پاسخ به  بابای
7 ماه قبل

سلام من پولیب حنجره داشتم نزدیک ۸سال عمل کردم اما خلت گلو خیلی دارم سیگارم میکشم

عادل
عادل
7 ماه قبل

سلام من پولیپ حنجره دارم ۵۲ساالمه عمل کردم و پولیپ برادشتم دوباره بعد از ۱ماه آزمایش دادم گفتن ریشه داره وباید دوباره عمل بشم خطرناک نیست

رسول
رسول
7 ماه قبل

ایاپولیپ حنجره نیاز به نمونه برداری دارد؟

مهدی ذاکری
مهدی ذاکری
7 ماه قبل

علائم پلیپ خنجره چیست و بادارو خوب میشه

Ibf
Ibf
1 سال قبل

Hمن پلیپ حنجره داشتم و عمل کردم تا یک ماه اول اصلا نمیتونستم حرف بزنم و دو ماه بعدش از گلو درد شدید دوباره لارنگوسکوپی کردم گفتن باز رویش کرده
و گفتن علتتش صدای بلند بوده درصورتی که من اصلا با صدای بلند نمیتونستم حرف بزنم و ابنبار بزرگتر از قبل هست حالا سوالم ابنکه ممکنه پلیپ رو در عمل کامل در نیاورده باشن ؟؟؟ اگه که جوابتون نه هستش سوال بعدیم اینکه تو مدت ۳ ماه چطور میتونه به این زودی و با این سرعت پلیپ بزرگی رویش کنه درحالی که همه نکات سلامتی رو رعایت کردم؟؟؟؟

باران
باران
پاسخ به  Ibf
1 سال قبل

الان خوب شدی یا ن

Fati ma
Fati ma
پاسخ به  Ibf
10 ماه قبل

سلام آیا بعد از جراحی پلیپ حنجره بعد یکماه احساس درد وسوختگی در قسمت پایین حنجره طبعی است؟

سحر
سحر
پاسخ به  Fati ma
25 روز قبل

سلام من ۳ ماه از عمل پلیپ حنجره ام میگذره اما کمی سوزش و احساس سوختی دارم آیا طبیعیه ؟

حسین
حسین
پاسخ به  Ibf
4 ماه قبل

مطمئن هستید دوباره رشد کرده؟

محمد
محمد
پاسخ به  حسین
3 ماه قبل

من بیمارستان امیراعم جراحی پلیپ حنجره داشتم الان ۲ هفته میگذره خوبم هیچ دردی ندارم در کل در هیچ وقت نداشتم بعد و قبل عمل هیچ فرقی نداره ولی صدام گرفته بود خوب شده دکتر گفته باید بیای گفتار درمانی تا دیگه عود نشه اتاق عمل بودم خیلی استرس داشتم قند خون رفت روی ۲۴۸ در کل بیمارستان امیر اعلم خیلی خوبه دکترهای خیلی خوبی داره دکتر من بنیامین موسوی اصل خیلی دکتر خوبی دورد بر شرفتت امید وارم هر جا که باشه دست به خاک بزنی طلا بشه باسه افتخاره که چنین دکترهای تو ایران هستن

ریحانه
ریحانه
پاسخ به  Ibf
1 ماه قبل

سلام خوبین ببخشید پولیپ شما درمان شد آخه منم بیست پنج روزه عمل کردم و صدام هنوز خشنه و گرفته ممنون میشم جواب بدین

محمد
محمد
پاسخ به  ریحانه
30 روز قبل

الان ۳ ماه گذشت خوبم هیچ مشکلی ندارم نه درد نه هیچ گفتار درمانی میرم هفته یک جلسه یکم گفتار درمانی برام سخته خونه میام نمیتون خوب تمرین کنم

محمد
محمد
پاسخ به  ریحانه
30 روز قبل

۲ تا دکتر میکرو سرجری.عمل شدم بیهوشی عموی یک ساعت الان ۳ ماه گذشت خوبه همن روز ۲ ساعت بعد برنج خوردم هیچ دردی نداشت ۱۰ روز حرف نزدم دکتر گفتم گفتار درمانی دکتر گفت باید بری رفتم در کل هیچ مشکلی ندارم ولی پلیپ حنجره داشتم صدام در نمیمد.ولی عمل شدم خوب خوب ۳ ماه گذشت. شما برید گفتار درمانی خش صدا میره ولی من صدا خش نداشت انشالله زود خوب بشید

دکمه بازگشت به بالا