سنگ لوزه و بهترین درمان موثر آن چیست؟

گاهی اوقات با علائمی، مثل گلودرد یا بوی بد دهان مواجه می‌شویم و دقیقا نمی‌دانیم که علت آن چیست. سنگ لوزه یکی از عوارضی است که احتمالا باعث بروز این علائم می‌شود. سنگ لوزه برای چیست و علت بوجود آمدن سنگ لوزه چه چیزی است؟ این عارضه هم ممکن است در مواردی بسیار خطرناک شود، اما با استفاده از روش‌هایی هم قابل پیشگیری و هم قابل درمان است. در این مطلب قصد داریم به معرفی این عارضه، علت بوجود آمدن، علائم و روش‌های مختلف درمان آن بپردازیم. همراه ما باشید.

این سنگ‌ها که به تونسیلولیت هم معروف هستند، توده‌های بسیار کوچکی را در لوزه‌های شما ایجاد می‌کنند. این سنگ‌ها وقتی در لوزه ایجاد می‌شوند با بوی بد دهان همراه هستند. به همین دلیل بوی بد دهان یکی از علائم سنگ لوزه محسوب می‌شود. روش‌های زیادی برای درمان خانگی این عارضه وجود دارد. با این حال در شرایط حاد باید به پزشک مراجعه کنید.

این سنگ‌ها از مواد بسیار سختی تشکیل شده‌اند که به آنها لوزه هم گفته می‌شود. با وجود این که دردناک یا مضر نیستند، اما دردسرهایی ایجاد می‌کنند. معمولا این عارضه به‌راحتی در خانه هم درمان می‌شود. با این حال گاهی اوقات نیاز به برداشتن لوزه‌ها اجتناب‌ناپذیر می‌شود. علت سنگ لوزه هر چیزی که باشد به راحتی قابل درمان و حتی پیشگیری است. در برخی موارد مراجعه به دکتر لوزه ضروری خواهد بود.

سنگ لوزه یکی از رایج‌ترین عارضه‌های گلو
سنگ لوزه یکی از رایج‌ترین عارضه‌های گلو

سنگ لوزه چه شکلی است؟

این سنگ‌ها به صورت سنگریزه‌های بسیار کوچکی هستند که به رنگ سفید یا زرد در لوزه‌های شما درمی‌آیند. ممکن است شما یک یا چندین سنگ در لوزه خود داشته باشید. به طور معمول این سنگ‌ها کوچک هستند، اما گاهی برای برخی افراد بسیار بزرگ می‌شوند.

این عارضه به عنوان نوعی عفونت در لوزه شناخته می‌شود. با این حال تفاوت‌هایی هم با ورم لوزه دارد. ورم لوزه باعث قرمزی و ملتهب شدن لوزه می‌شود. همچنین با علائمی، مثل تب، گلودرد و سردرد همراه است. به طور کلی هم ورم و هم سنگ لوزه باعث بوی بدن دهان می‌شوند.

این سنگریزه‌ها در گلو ایجاد می‌شوند که بسیار هم سفت هستند.
این سنگریزه‌ها در گلو ایجاد می‌شوند که بسیار هم سفت هستند.

بررسی علت سنگ لوزه

عوامل زیادی در تشکیل این سنگ‌ها در لوزه موثر هستند. یکی از اصلی‌ترین آنها حین مصرف مواد غذایی اتفاق میفتد. وقتی غذا مصرف می‌کنید، موادی، مثل موکوس، سلول‌های مرده، باکتری و … ممکن است در حفره‌های گوشه و کنار لوزه باقی بمانند. این ذرات توسط سیستم ایمنی به عنوان مهاجم خارجی شناسایی می‌شوند. به همین دلیل گلبول‌های سفید را برای مبارزه با آنها می‌فرستد.

گلبول‌های سفید بعد از انجام ماموریت، کلسیفیکاسیون‌های بسیار کوچکی از خود برجای می‌گذارند. این سنگ‌های ریز اگر بلعیده نشوند در گوشه و کنار لوزه گیر می‌کنند و بزرگ‌تر می‌شوند. معمولا این سنگ‌ها ریز هستند و در مواقع بسیار نادر بزرگ می‌شوند. خارج کردن سنگ لوزه وقتی بزرگ می‌شود ضروری خواهد بود.

علائم سنگ لوزه چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

همانطور که اشاره شد، خارج کردن سنگ لوزه نیاز به جراحی دارد. با این حال می‌توان در موارد خفیف، این عارضه را به صورت خانگی درمان کرد. در ادامه با برخی علائم اصلی این عارضه آشنا خواهید شد.

بوی بد و نامطبوع دهان

یکی از رایج‌ترین علائم وجود این سنگ در لوزه، بدبو شدن دهان است. البته بوی بد دهان ممکن است دلایل دیگری هم داشته باشد، اما وقتی عفونت در لوزه رخ می‌دهد با بوی بد دهان خود را نمایان می‌کند. به همین دلیل اصلی‌ترین دلیل بوی بد دهان، وجود سنگ‌های لوزه تشخیص داده می‌شود.

بوی بد دهان یکی از علائم سنگ لوزه
بوی بد دهان یکی از علائم سنگ لوزه

داشتن مشکل در بلعیدن

این موضوع یکی از دردناک‌ترین علائم وجود سنگ‌های لوزه است. سنگ لوزه و تورم غدد لنفاوی ممکن است هنگام بلعیدن غذا باعث درد شدید در گلوی شما شود. این مشکل باعث سختی در خوردن، آشامیدن و حتی قورت دادن آب دهان می‌شود. همچنین اگر این عفونت به صورت باکتریایی باشد، درد آن می‌تواند بسیار بدتر شود. در این حالت بهتر است هرچه سریع‌تر به دکتر جراحی لوزه مراجعه کنید.

وجود التهاب در گره‌های لنفاوی

وظیفه اصلی گره‌های لنفاوی، تخریب جرم‌های موجود در گلو است. وقتی گلوی شما دچار التهاب می‌شود، گره‌های لنفاوی هم دردناک خواهند شد. برای بررسی این عارضه، نوک انگشتان خود را در پشت گوش به صورت دورانی حرکت دهید. کیسه‌های لنفاوی در صورت التهاب متورم می‌شوند؛ بنابراین اگر با انگشتان خود مورد متورمی احساس کردید، حتما به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

درد شدید در ناحیه گوش

وقتی این عفونت شدیدتر شود، ممکن است با درد شدید در سر و گوش همراه شود. این درد به دلیل التهاب عصب همبند است. برخی افراد برای درمان اقدام به مصرف آنتی‌بیوتیک می‌کنند که هیچ کمکی به بهبود این عارضه نخواهد کرد. بهترین کار در این حالت مراجعه به پزشک متخصص است.

درد در گلو یا ناحیه پشت گوش یکی از علائم ابتلا به سنگ لوزه
درد در گلو یا ناحیه پشت گوش یکی از علائم ابتلا به سنگ لوزه

وجود دانه‌های ریز در لوزه

یکی دیگر از علائم اصلی تشکیل سنگ لوزه در لوزه، قرمزی و بزرگی بیش از حد لوزه‌هاست. به طور کلی التهاب، باعث ایجاد تورم در لوزه‌ها می‌شود. دانه‌های ریزی که در لوزه ایجاد می‌شوند، رنگ‌های سفید یا زرد دارند. البته وجود این سنگ‌های لوزه، ممکن است به دلیل ابتلا به آنفلوانزای فصلی و ویروسی باشد. اگر وجود سنگ لوزه به دلیل ابتلا به آنفلوانزا باشد، انتی بیوتیک برای درمان سنگ لوزه کارساز نخواهد بود. یکی از بهترین راه‌ها در این مورد، درمان سنگ لوزه با خاکشیر است.

چه کسانی در معرض ابتلا به سنگ لوزه هستند؟

این عارضه ممکن است برای هر فردی رخ دهد، اما ریسک ابتلای آن در برخی افراد بیشتر بقیه است. به طور کلی افرادی که دارای کریپت‌های لوزه بیشتری هستند، نسبت به سایرین بیشتر در معرض ابتلا به سنگ‌های لوزه هستند. همچنین افرادی که سابقه ابتلا به عفونت‌های مختلف لوزه را داشته‌اند، بیشتر به این عارضه دچار می‌شوند. به طور کلی می‌توان گفت که نوجوانان بیشتر در معرض ابتلا به سنگ لوزه هستند.

لوزه برخی افراد، دارای ترک‌خوردگی‌های عمیقی است. این ترک‌های عمیق باعث گیر انداختن مواد غذایی می‌شوند. مواد غذایی در این ترک‌خوردگی‌ها گیر کرده و باعث عفونت می‌شوند. از طرف دیگر افرادی که حساسیت‌ها وآلرژی‌های فصلی دارند، سنگ لوزه بیشتر را تجربه خواهند کرد. از دیگر افرادی که ریسک ابتلا به این عارضه در آنها بیشتر است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف برخی داروهای فشار خون که باعث خشک شدن گلوی بیمار می‌شود. این خشکی در گلو باعث ایجاد سنگ‌های لوزه می‌شوند.
  • افرادی که بیش از اندازه مواد غذایی چرب یا رنگی غیرمجاز مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارند.
  • افرادی که دچار سرماخوردگی می‌شوند، لوزه‌های حساس‌تری برای تشکیل سنگ خواهند داشت.

درمان خانگی برای از بین بردن سنگ لوزه

اگر سنگ‌های لوزه بسیار کوچک باشند، می‌توان آنها را در خانه و با انجام روش‌های خانگی درمان کرد. برای درمان خانگی سنگ لوزه، روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه ۳ مورد از آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

غرغره کردن آب نمک

یکی از روش‌های خانگی کارساز در درمان این عارضه، غرغره کردن آب نمک است. این کار مزایای زیادی دارد. غرغره کردن آب نمک باعث پاکسازی گلوی شما می‌شود تا حس بهتری داشته باشید. استفاده از این شیوه می‌تواند سنگ‌های موجود در لوزه را خارج کند. یکی دیگر از مزایای انجام این کار، رفع بوی بد دهان است. درواقع غرغره کردن از گیر افتادن مواد غذایی در لوزه‌ها و تشکیل سنگ جلوگیری می‌کند.

سرفه کردن

گاهی اوقات چاره کار رفع سنگ لوزه در سرفه کردن است. اگر این احساس را دارید که با سرفه ممکن است سنگ‌ها شل و خارج شوند، حتما این کار را انجام دهید.

استفاده از یک شیء

در آخرین مرحله اگر غرغره و سرفه برای خارج کردن سنگ‌های لوزه کارساز نبودند از یک وسیله تمیز یا انگشت برای خارج کردن آنها استفاده کنید. برای مثال می‌توانید از یک مسواک برای از بین بردن سنگ لوزه بهره ببرید. البته باید توجه داشته باشید که این وسیله ضدعفونی شده باشد. وجود هرگونه آلودگی ممکن است باعث خراشیدگی لوزه‌ها شود. بهترین گزینه استفاده از چوب پنبه تمیز است.

درمان سنگ لوزه با دهانشویه

با استفاده از دهانشویه می‌توانید لوزه‌ها را ضدعفونی و سنگ‌ها را خارج کنید. البته توجه داشته باشید که این دهانشویه نباید الکلی باشد. در دهانشویه‌های معمولی ماده‌ای به نام ستیل پیریدینیوم وجود دارد که با از بین بردن سنگ‌های لوزه، باعث رفع بوی بد دهان می‌شود.

استفاده از سرکه سیب

سرکه خاصیتی دارد که باعث تجزیه ذرات سنگ می‌شود. با استفاده از سرکه و یک لیوان آب گرم، می‌توانید این محلول را غرغره کرده و سنگ‌های لوزه را ازبین ببرید.

 

کدام بیماری‌ها علائمی شبیه به سنگ لوزه دارند؟

یکی از مشکلاتی که در تشخیص این عارضه وجود دارد، شباهت علائم آن با برخی بیماری‌های دیگر است. تشخیص دقیق این علائم در ارائه راهکارهای مناسب درمانی ضروری است. یکی از این بیماری‌ها که علائم بسیار نزدیکی به سنگ لوزه دارد، استرپتوکوکی است که باعث گلو درد می‌شود. این بیماری با علائم دیگری ازجمله تب شدید همراه است.

در موارد بسیار شدید و نادر، سرطان لوزه هم وجود دارد که علائم آن شباهت زیادی به سنگ لوزه دارد. البته در این سرطان، خون در دهان ایجاد می‌شود و گلو درد بدون وقفه و طولانی مدت ادامه دارد. یکی دیگر از این بیماری‌ها عفونت‌های مربوط به لثه و دهان است که التهاب زیادی را در این ناحیه بوجود می‌آورد.

چگونه از بروز سنگ لوزه جلوگیری کنیم؟

این عارضه هم مثل سایر عارضه‌ها قابل پیشگیری است. این که چگونه سنگ لوزه را خارج کنیم را به طور مفصل بررسی کردیم. سنگ لوزه خطرناک است؛ بنابراین آیا می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد؟ روش‌های زیر برای پیشگیری از این عارضه توصیه می‌شوند:

  • سعی کنید حدالامکان در طول روز زیاد آب بنوشید. نوشیدن آب زیاد کمک زیادی به پیشگیری از ابتلا به سنگ لوزه می‌کند.
  • سیگار و دخانیات را از سبک زندگی خود کنار بگذارید.
  • به طور مرتب و حداقل هر شب از دهانشویه استفاده کنید.
  • کاهش مصرف برخی لبنیات که دارای درصد بالایی از مواد نگهدارنده هستند از ابتلا به این عارضه جلوگیری می‌کند.
  • سعی کنید در طول روز و به طور مرتب مسواک بزنید.
  • از مصرف نوشابه و آب میوه‌های گازدار خودداری کنید.
پیشگیری از سنگ لوزه
پیشگیری از سنگ لوزه

بررسی انواع راه‌های درمان سنگ لوزه

با وجود آن که می‌توانید از ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی برای بررسی وضعیت لوزه خود استفاده کنید، بهتر است اطلاعاتی هم در مورد روش‌های درمان این عارضه داشته باشد. به طور کلی سنگ لوزه و بوی بد دهان به روش‌های زیر درمان می‌شوند:

  • استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها: داروها با وجود این که عوارض جانبی دارند، اما تا حدود زیادی در حذف سنگ‌های لوزه موثر هستند. با این حال درمان قطعی سنگ لوزه نیستند.
  • عمل جراحی: عمل سنگ لوزه در بزرگسالان یکی از راه‌های قطعی درمان محسوب می‌شود. سنگ لوزه پشت حلق اگر بیش از حد بزرگ باشد، باید برای جراحی به متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن مراجعه کنید.
  • برداشتن لوزه: در این روش وقتی سنگ‌های لوزه بیش از حد باعث آسیب می‌شوند، باید کل لوزه‌ها را از بدن خارج کرد.
  • کریپتولیز: در این روش از لیزر برای حذف سنگ‌های لوزه استفاده می‌شود. روش لیزری یکی از مدرن‌ترین روش‌های حذف سنگ‌های لوزه محسوب می‌شود.

کلام آخر

سنگ لوزه یکی از عارضه‌های رایج در ناحیه گلو است که گاهی بسیار دردناک می‌شود. این عارضه در بیشتر موارد به راحتی و با روش‌های خانگی قابل درمان است. با این وجود گاهی در موارد نادر، ممکن است کار به جراحی هم بکشد. این عارضه علل مختلفی دارد که رایج‌ترین آنها مصرف مواد غذایی مضر است. به هرحال با استفاده از روش‌های درمانی مختلف، این عارضه برطرف می‌شود. همچنین می‌توان با رعایت برخی نکات از بروز آن هم جلوگیری کرد.

سوالات متداول سنگ لوزه

آیا سنگ لوزه به راحتی درمان می‌شود؟

سنگ لوزه با استفاده از روش‌های خانگی، جراحی، دارویی و لیزری قابل درمان است و جای نگرانی وجود ندارد.

سنگ لوزه باعث بوی بد دهان می‌شود؟

این عارضه به دلیل ایجاد عفونت در گلو، باعث ایجاد بوی نامطبوع دهان می‌شود.

سنگ لوزه خطرناک است؟

سنگ لوزه در اکثر موارد خطری ندارد و به راحتی هم درمان می‌شود، اما در موارد نادر ممکن است خطرناک شده و نیاز به جراحی داشته باشد.

۳.۵/۵ (۲۲ نظر)

منبع
my.clevelandclinic.orgmy.clevelandclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
42 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ماهی
ماهی
7 روز قبل

سلام. اگه یکی از این سنگ لوزه ها قورت داده بشه بره پایین چطور آیا بدوخطرناک هست؟

یه بندت
یه بندت
9 روز قبل

من نمیدونم این نیشمه یا سنگ لوزه

علی
علی
15 روز قبل

دوستان هرکی این مشکلو داره دو هفته متروایندازول و کوآموکسی کلاو مصرف کنه مشکلش حل میشه

سارا
سارا
1 ماه قبل

من سن آنچنانی ندارم ۱۲سالمه من سنگ لوزه دارم لوزم به شدت ورم کرده و ی سری چیز های سفید داخل گیومه میشه راهنمایی کنید چیکار کنم بتونم غذا بخورم یا آب دهنمو قورت بدم یا…

رشت شهر من
رشت شهر من
پاسخ به  سارا
24 روز قبل

به توضیحاتی که نوشتم قرقره با آب نمک و مسواک با خمیردندانی که ضد جرم باشه عمل کنید مطمئن هستم نتیجه میگیرید .

یوسف
یوسف
3 ماه قبل

سنگ لوزه باعث سخت حرف زدن هم میشه
چون همش باید آب دهن رو قورت بدیم

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط یوسف
Mjd
Mjd
3 ماه قبل

با سلام. مدتی است از توی دهانم توده های چربی مانند خارج میشه و احساس گرفتگی توی گلوم رو حس میکنم.
روی لوزه هام این توده ها رو دیدم که برخی مواقع از دهانم خارج میشه و بوی خیلی بدی هم داره.
ممکنه از وجود ریشه دندونهایی باشه که کشیده نشدند؟ یا از رفلاکس و بازگشت اسید معده به گلوم؟
هر روز که از خواب بیدار میشم احساس طعم بد توی دهانم دارم و شبا سوزش رو حس میکنم.
ضمناً قبلا دوتا لوزه بود ولی الان یکیه.

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط Mjd
محمدحسین
محمدحسین
پاسخ به  Mjd
2 ماه قبل

,به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید

محسن
محسن
پاسخ به  محمدحسین
1 ماه قبل

نترس

محسن
محسن
پاسخ به  محمدحسین
1 ماه قبل

نگاه دوستان عزیز من سال ۷۵ یک شب دیدم یک تکه سفید رنگ از گلوم پرید بیرون شانس اوردم نگاهش کردم دیدم بوی بسیار بسیار بدی داره اتفاقا مهمون هم بودیم رفتم داخل دسشویی داخل ائینه دیدم دوتا تکه سفید داخل گلوم هست با انگشتام (با دو انگشت اشاره دو دستم )فشارش دادم دیدم چندین تکه های سفید رنگی بیرون میزنه و بسیار بسیار بدبو نه دکتری رفتم نه به کسی مراجعه کردم الحمدالله راحت شدم فقط خواستم بگم اگه کسی داره با انگشتهای خودش هر چند وقت یکبار فشارش بده بیرون میزنه در ضمن قبلا میدیدم با کسی صحبت میکردم کنار میکشید بخاطر بدبویی دهانم بود ولی دیگه بعد از اون مشکل بوی بد دهان ندارم شما هم همین کار رو کنید چون طرفهای مقابل که باهشون صحبت میکنیدد کلافه میشن الان ۲۵ ساله من هرزگاهی نگاه میکنم که نداشته باشم بدبویی دهان بسیار بسیار بسیار برای،طرف مقابل آزار دهنده است

امیداستادی
امیداستادی
پاسخ به  محسن
1 ماه قبل

سلام منم با دو تا انگشت اشاره بیرون آوردم ولی دوباره بعد از ده روز تا دو هفته بازم در میاد ولی احساس میکنم بعد از بیرون آوردن هنوز بد بوی دهانم زیاد بنظر شما بعد از خارج کردن دیگه دهان بوی بد نمیده؟؟

امیداستادی
امیداستادی
پاسخ به  Mjd
1 ماه قبل

سلام چیکار کردی برای سنگ لوزه و بوی بد دهانت چجوری رفع شد ممنون میشم جواب بدید

زهرا
زهرا
3 ماه قبل

سلام. آیا سنگ لوزه میتواند باعث وزوز گوش بشود

مهری
مهری
3 ماه قبل

من چندسال همین مشکل روداشتم ،خسته شدم ازبس رفتم دکترسرم وآمپول زدم ،به توصیه دکتر چندوقته هرشب قبل خوابیدن یه لیوان اب نمک قرقره میکنم واسپری بینی (اب نمک ) میزنم (یک شب هم یادتون نره ) خداروشکر خیلی بهترشدم .امیدوارم شماهم بهتربشید .

ماهور
ماهور
3 ماه قبل

منم دارم و خیلی بزرگه اندازه نصف نخود گاهی .وقتی میخواد بیاد بیرون ته گلو یا همون لوزه هارو مثل میخوای مک بزنی با فشار یکی دو بار انجام میدم دو تا سه تیکه بیرون میاد

فاطمه
فاطمه
4 ماه قبل

سلام و وقت بخیر . یک سوال داشتم از خدمتتون میتونم بپرسم.ببخشید من ته گلوم حالت سفید سفید ریز سفت اندازه ارزن بهم چسبیده از گلوم میزنه بیرون هر چند وقتی یه باراین
سفیدی چسبیده به هم که با تحقیق در اینترنت متوجه شدم اسم آن سنگ لوزه هست لطفاممکنه بنده رو راهنمایی کنید بایستی چیکار بکنم. سپاس فراوان

ابوالفضل
ابوالفضل
پاسخ به  فاطمه
4 ماه قبل

من سنگ لوزه داشتم به صورت مداوم آب نمک و همچنین محلول سرکه سیب خانگی استفاده کردم در عرض دو هفته کاملا خوب شد و از بین رفت پیشنهاد میکنم بهتون

فاطیما
فاطیما
6 ماه قبل

منم چندین سال یه طرف لوزم ی سوراخی شده واز داخلش چیز سفید رنگ میزنه بیرون و من با انگشتم فشار میدم همش میاد بیرون بوی بدی هم داره هروقت احساس کردم دهانم. بو میده سریع متوجه میشم ک تو اون سوراخه پر شده از دونه های سفید و ب راحتی درشون میارم

زهره
زهره
پاسخ به  فاطیما
5 ماه قبل

منم دقیقا همینجوری میشم

فریحا
فریحا
پاسخ به  فاطیما
4 ماه قبل

من اصن نمیتونم در بیارم خیلی اذیت میشم . گلاب به روتون بالا میرم خسته شدم هر سری سمت راست لوزم میزنه یا هر دو طرف

محمدحسین
محمدحسین
پاسخ به  فریحا
2 ماه قبل

حتما به پزشک متخصص گوش حلق بینی مراجعه کنید

مریم
مریم
پاسخ به  فریحا
2 ماه قبل

آره منم اینجوریم.۱۰سال دارم زجر میکشم..به سختی بیرون میان.مدام سردرد دارم..تو شهرستان ما عمل نمیکنن میگن برین تهران..برام سخته.

فاطمه
فاطمه
6 ماه قبل

سلام من خیلی وقتا ورم و درد رو حس میکنم توی قسمت لوزه و رد سفیدی می بینم و معده درد و گردن درد دارم باید به پزشک مراجعه کنم؟

نخعی مقدم
نخعی مقدم
6 ماه قبل

سلام پسر من یه یک ماه شده میگه از تو گلوم چیزهای سفیدی در میاد نشونم که داد دانه های سفید رنگی بودند مثل دانه برنج… ولی درحال عادی زیاد تورم لوزه نداره و همراه بادردهم نیست.
من چه کاری باید انجام بدم ؟ممنون میشم راهنماییم کنید.

غفاری
غفاری
پاسخ به  نخعی مقدم
6 ماه قبل

من تقریبا ۶الی ۷سال هست که بوی بد دهان دارم دکتر رفتم گفت گلوت چون اسفنجی هست تکه های غذا درحفره های گلوت میمونه وباعث بوی بد دهان میشه هرروز هم احساس میکنم تو گلوم چیزی هست بعضی وقتا تکه های پنیر مانند از گلوم خارج میشه که به شدت بوی بدی داره من چکار میتونم بکنم؟

ناصر داداشی
ناصر داداشی
پاسخ به  غفاری
6 ماه قبل

سلام من سنگ لوزه دارم چکار کنم

فریحا
فریحا
پاسخ به  ناصر داداشی
4 ماه قبل

سلام متخصص گوش حلق رفتم گفت باید یا مدارا کنی با آب نمک و دهان شویه یا عمل کنی … عملشم چون بزرگسال هستیم گفت سختر من راستش ترسیدم نرفتم .. ولی الان همش سنگ لوزه میزنه گلو کلی عصبی میشم

باران
باران
پاسخ به  فریحا
26 روز قبل

من عمل کردم راحت میشیبرونترس من ۲۵سالم بودکردم

زهره
زهره
9 ماه قبل

سلام من تقریبا ماهی یک بار بااین مشکل مواجه میشم درد خیلی زیادی تو ناحیه گلو دارم ودونه های خیلی بزرگ وسفید رنگ همراه با بدن درد بعضی وقتا با گوش پاک کن درشون میارم ولی خیلی ازار دهنده است

علی صالح پور
علی صالح پور
9 ماه قبل

سلام سنگ لوزه من مثل اینکه زیر یه پوست نازکه باید چیکارش کنم هرچی میزنم بهش در نمیاد اشکالی نداره اون پوسته زخمی بشه

فرزانه
فرزانه
پاسخ به  علی صالح پور
9 ماه قبل

سلام ببخشید الان اون جوش گلوتون خوب شده؟

ندا
ندا
پاسخ به  علی صالح پور
6 ماه قبل

نه مشکلی نداره خودش ترمیم میشه

امیر
امیر
پاسخ به  علی صالح پور
5 ماه قبل

سلام اون پوست برا همه هست زبونتو بده جولو و آ کن بعدش پوسته میره کنار اگه نرفت با همون شئ بدش کنار به سمت بیرون دهن بعد درش بیار من متخصص نیستم ولی برا من جواب داد این جوری

مهدی
مهدی
پاسخ به  علی صالح پور
4 ماه قبل

پوست رو با یه گوش پاک کن بزنی کنار اون سنگ لوزه ها مشخص میشه و میتونی با یه فشار خیلی کم درشون بیاری

محمد
محمد
پاسخ به  علی صالح پور
12 روز قبل

سلام مال منم اینطوره زیره پوست نازک بود با سیخ چوبی نوک تیزش یه فشار بده سوراخ بشه بعد با چوب بستنی فشار بده بزنه بیرون بعدش اب نمک قرقره کن

محمد صالحیان
محمد صالحیان
10 ماه قبل

سلام خسته نباشید من چطوری در خانه التهاب لوزها وسنگ لوزه را برطرف کنم

ابراهیم
ابراهیم
1 سال قبل

تشکر عالی بود
خودمم همین مشکل دارم

نگین
نگین
پاسخ به  ابراهیم
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید من وقتی غذا میخورم به همراه هر یک قاشق غذا یا لقمه نان باید آب همراهم باشه تا بره پاایین بعضی وقتا هم آب هم نمیره پایین حتی همیشه اب ولرم میخورم چند تا متخصص هم رفتم میگن از معدته ولی مشکل معدم نیست اصلا رفلاکسم ندارم فقط گلوم گیر میکنه نمیتونم غذا درست بخورم .
باید چیکار کنم ؟؟؟؟؟

امیر
امیر
پاسخ به  نگین
1 ماه قبل

قارق شدی

مهرسا
مهرسا
پاسخ به  نگین
22 روز قبل

شما باید پیش تول گیر برید،البته فکر کنم پزشکان طب سنتی هم مشابهش انجام میدن…کلیپش توی اپارات هست

شهلا
شهلا
پاسخ به  نگین
8 روز قبل

شاید بند باشی برو پیش بندی بندتو باز کنه

محبوبه عابدینی
محبوبه عابدینی
1 سال قبل

سلام پسرمن به تعدادخیلی زیاددوطرف گلوش دانهای سفیدزده امکان داره سنگ لوزه باشه

دکمه بازگشت به بالا