متخصص تغذیه چه کسی است و چه وظایفی دارد؟

متخصص تغذیه چه کسی است و چه وظایفی دارد؟

به کسانی که در علم تغذیه فعالیت داشته، و یا از دانش و آگاهی بالایی در مورد خواص و اهمیت مواد غذایی برخوردارند متخصص تغذیه گفته می‌شود. مهم‌ ترین و اصلی‌ ترین نیاز هر فرد خوراک است، که علم تغذیه انسان را برای رسیدن به یک برنامه غذایی مفید و حساب شده یاری می‌کند. نیاز و توجه افراد به متخصص تغذیه زمانی آشکار شد که جامعه و همچنین افراد آن جامعه به اهمیت تغذیه بر طول عمر و تاثیر آن بر سلامت جسم و روح پی بردند.

وظایف متخصصین تغذیه

متخصصین تغذیه باید بر اساس وضعیت افراد مانند کودکان، بزرگسالان، میانسالان، چاق و لاغر بودن آن ‌ها و داشت بیماری و موارد دیگر، میزان و نوع تغذیه را تعیین کنند. در برخی مواقع افراد دارای بیماری ‌های خاص از قبیل بیماران کلیوی، دیابتی و سرطانی هستند. بنابراین به دلیل شرایط حساس و خاص باید یک برنامه غذایی تعیین شده داشته باشند که متخصصین تغذیه این کار را به راحتی انجام می‌دهند.

ویژگی‌های یک متخصص تغذیه خوب چیست؟

به طور کلی یک متخصص تغذیه باید از ویژگی هایی مانند زیر برخوردار باشد:

  • باید صبور و با حوصله باشد و تمام مشکلات مراجعه‌کننده را در نظر بگیرد.
  • خوش اخلاق و رفتار مناسبی داشته باشد.
  • به فکر منافع خود نباشد و سلامت بیمار را اولویت قرار دهد.
  • از دانش کافی درباره خواص مواد غذایی و همه خوراکی‌ها برخوردار باشد.
  • علاوه بر سلامت جسم، سلامت روح و روان افراد و نوع سبک زندگی آنان را نیز در نظر بگیرد.
  • درباره انواع رژیم‌های غذایی از دانش کافی برخوردار باشد.
  • همواره اطلاعات خود را در زمینه مواد غذایی به روز نماید.
  • شرایط فرد را در هنگام تجویز برنامه غذایی در نظر داشته باشد.

ارتباط متخصص تغذیه و رژیم غذایی

رژیم غذایی به انواع و اقسام غذاهایی که یک فرد در طول روز مصرف می‌کند رژیم غذایی گویند. شاید بتوان گفت که کار اصلی متخصصین تغذیه نیز تعیین همان رژیم غذایی براساس شرایط موجود یک فرد می‌ باشد. متخصص تغذیه میزان کالری، ارزش غذایی، میزان ویتامین و املاح موجود در خوراکی‌ها را تعیین می‌کند و به فرد برای رسیدن به جسمی سالم کمک می‌کند.

حال ممکن است این سوال پیش بیاید که، متخصصین این رژیم غذایی را بر چه اساسی برای فرد مورد نظر تعیین می‌کنند. زمانی که شما به متخصصین تغذیه مراجعه می‌کنید از شما می‌‌خواهد که لیستی از برنامه غذایی روزانه خود را به او ارائه دهید و دکتر تغذیه نیز بر اساس همان عادت غذایی یک رژیم مناسب را برای شما می‌نویسد. کار دیگر متخصصین دادن انگیزه به فرد است به‌خصوص افرادی که چاق هستند و می‌خواهند وزن کم کنند و همچنین دادن برنامه منظم و دستورالعمل‌هایی با ارزش غذایی بالا است. اما در این میان کسانی نیز  هستند که به دنبال رژیم غذایی برای افزایش وزن می‌باشند. به طور معمول برای افزایش وزن، متخصصین تغذیه غذاهای حاوی کربوهیدرات‌ها را توصیه می‌نمایند.

در چه مواقعی باید به پزشک تغذیه مراجعه کرد؟

به طور کلی در هنگام بروز مشکلات گوارشی و بروز کمبودها و یا اختلالاتی ناشی از تغذیه نادرست و سایر بیماری‌ها می‌توان به متخصص تغذیه مراجعه نمود. موارد زیر مثال‌هایی در این باره هستند:

  • هر شخص باید در روز یک یا دو بار حرکات روده داشته باشد اگر، شما از آن دسته افرادی هستید که، یک روز کامل را بدون رفتن به توالت به پایان می‌رسانید باید حتماً به پزشک تغذیه مراجعه کنید.
  • اگر رژیم غذایی غلط و نادرستی دارید به عنوان مثال زمانی که، به طور نا منظم چاق یا لاغر می‌شوید باید به پزشک مراجعه کنید و با گرفتن یک برنامه غذایی اصولی سلامتی را به خود هدیه دهید.
  • کسانی که سوزش معده یا رفلکس معده دارند بهتر است به پزشک تغذیه مراجعه کنند این متخصصان می‌توانند به این افراد کمک شایانی بکنند.
  • کاهش یا افزایش اشتها می‌تواند دلیل خاصی داشته باشد، متخصص تغذیه با همکاری پزشکان می‌توانند علت و درمان این عارضه را پیدا کنند.
  • بالا بودن کلسترول می‌تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد. بنابراین با کمک رژیم غذایی کلسترول بدنتان را به طور چشمگیری کاهش دهید.
  • اگر برنامه ورزشی و غذایی صحیحی دارید اما وزن کم نمی‌کنید بهتر است با متخصص تغذیه صحبت کنید.
  • زمانی که پرخوری می‌کنید و اشتهای کاذب دارید به پزشک تغذیه مراجعه کنید.
  • در زمان بارداری نیز باید به پزشک تغذیه مراجعه کنید تا یک برنامه غذایی مفید با ارزش غذایی کامل داشته باشید.

همه پزشکان و مراکز درمانی ایران

۴/۵ (۱ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
4 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
7 ماه قبل

سلام من متولد۸۲هستم قد۱۷۰ وزن۵۰ کیلو بایدچکارکنم ممنون

محمدی
محمدی
9 ماه قبل

سلام من مرد ۳۰ سال سن دارم پوست و ماهیچهای بدنم خیلی شل هست مشکل معده دارم خیلی زود خسته میشم و اصلا نمیتونم کار سنگین انجام بدم مدت زیادی کارم سنگین بود و آنقدر در روز زیاد کار می‌کردم ک جسمم از خستگی طوری بود تا یک هفته استراحت میکردم کافی نبود اما سالها کار سنگین با این حالت داشتم و حالا نمی‌دانم مشکلم چیه ایا مربوط به روده هست یا معده یا چیز دیگه

حمید
حمید
1 سال قبل

لاغر هستم میخوام تغذیه غذام خوب باشه کمی چاق بشم

بی نام
بی نام
1 سال قبل

سلام
من متولد ۸۳ و پسر هستم قدم ۱۷۰ و وزنم ۵۰ کیلو چجوری میتونم قد و وزنم رو افزایش بدم

دکمه بازگشت به بالا