داروی کلستیرامین | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Colestyramine

کاربرد، مقدار و روش مصرف، موارد منع مصرف، هشدارها و احتیاطات، تداخلات دارویی، عوارض جانبی و شرایط نگهداری داروی کلستیرامین (Colestyramine)

نام تجاری داروی کلستیرامین

Questran, Prevalite

کاربرد داروی کلستیرامین  

کاهش کلسترول- خارش ناشی از آسیب به مجاری صفراوی- اسهال

اشکال دارویی کلستیرامین  

ساشه

اطلاعات دارویی کلستیرامین

داروی کلستیرامین یک پودر است که در بدن به اسیدهای صفراوی متصل شده و مانع از باز جذب آن می‌شود. این سازوکار می‌تواند در درمان برخی از بیماری‌ها مفید باشد.

ساشه کلستیرامین برای کاهش کلسترول خون و اختلالات صفراوی نیز تجویز می‌شود و نیز برای کاهش اسهال که بر اثر بعضی از بیماری‌ها و داروها ایجاد می‌گردد نیز مفید است.

هنگامی که کلستیرامین برای کاهش کلسترول تجویز گردد با ممانعت از بازجذب اسید صفراوی، کبد مجبور می‌شود که اسید صفراوی را با استفاده از کلسترول خونی تولید کند، این کار سبب کاهش کلسترول خون و کاهش ریسک بیماری‌های قلبی می‌گردد.

هنگامی که داروی کلستیرامین برای کاهش اسهال مورد استفاده قرار می‌گیرد، با کاهش اسیدهای صفراوی در خون عمل می‌کند.

پودر کلستیرامین همچنین در درمان خارشی که توسط انسداد مجاری صفراوی در کیسه صفرا ایجاد شده نیز استفاده می‌شود.

جهت کسب اطلاعات لازم در مورد این دارو می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با پزشک آنلاین داخلی مشورت کنید.

داروی کلستیرامین 

مقدار و روش مصرف داروی کلستیرامین

  • قبل از شروع درمان با داروی کلستیرامین (Colestyramine) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار داروی کلستیرامین از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نموده و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب نمایید.
  • پزشک ممکن است بسته به علائم شما، دوز دارویتان را به تدریج افزایش دهد.
  • دوره درمان با داروی کلستیرامین معمولاً طولانی مدت است، لذا این دارو را به طور منظم مصرف کنید مگر آنکه پزشک دستور دیگری بدهد.
  • قبل از مصرف، بهتر است داروی کلستیرامین را با مایعات (آب، شیر، سوپ رقیق، آب میوه) مخلوط کنید. به این ترتیب که دارو را به مایع افزوده، ۱ الی ۲ دقیقه صبر کنید و پس از همزدن، مصرف کنید.

مشاوره آنلاین داخلی

موارد منع مصرف داروی کلستیرامین

  • به تاریخ انقضای داروی کلستیرامین (Colestyramine) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز داروی کلستیرامین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

  • حساسیت به داروی کلستیرامین یا دیگر داروها و مواد
  • سن بالای ۶۰ سال
  • بارداری یا قصد باردار شدن
  • شیردهی
  • توقف کامل جریان صفرا
  • فنیل کتونوری
  • یبوست
  • مصرف هر نوع دارو (داروهای تجویزی یا غیر تجویزی (مانند داروهای مکمل و داروهای گیاهی)

مصرف داروی کلستیرامین در کودکان با سن کمتر از ۱۰ سال باید با احتیاط صورت گیرد. سؤالات خود را در رابطه با مصرف این دارو در کودکان (از جمله مصرف پودر کلستیرامین برای اسهال کودکان) می‌توانید از پزشک آنلاین کودکان بپرسید.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی کلستیرامین

  • از مصرف همزمان سایر داروها با این دارو خودداری کرده و آنها را یک ساعت قبل از مصرف داروی کلستیرامین یا ۴ تا ۶ ساعت بعد از این دارو مصرف کنید.
  • داروی کلستیرامین (به ویژه در دوزهای بالا یا مصرف طولانی)، جذب کلسیم، فولیک اسید، ویتامین‌های محلول در چربی (A, D, E, K) و آهن را کاهش می‌دهد. لذا ممکن است پزشک به شما مصرف مکمل‌ها را توصیه کند.
  • در زمانهای مقرر شده، پزشکتان را ملاقات کرده و آزمایش‌های تجویزی را به طور منظم انجام دهید.
  • چنانچه عمل جراحی یا درمان دندانپزشکی در پیش دارید، پزشک را در جریان مصرف این دارو قرار دهید.
  • چنانچه داروی کلستیرامین را برای کاهش کلسترول مصرف می‌کنید، ممکن است پزشک در مورد تغییر در شیوه زندگی (مانند کاهش میزان نمک در رژیم غذایی، ترک سیگار، ورزش منظم، کاهش وزن، کاهش مصرف الکل) توصیه‌هایی به شما بکند تا بیشترین بهره را از درمان خود ببرید. پیروی از این توصیه‌ها به شما کمک می‌کند تا در آینده، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهید.
  • از نگه داشتن طولانی مدت سوسپانسیون کلستیرامین در دهان خودداری نمایید زیرا ممکن است موجب تغییر در سطح دندان‌ها همچون تغییر رنگ، فرسایش مینای دندان‌ها یا پوسیدگی گردد.
  • کلستیرامین در بدنسازی: از مصرف خودسرانه یا به توصیه افراد غیرمتخصص هر نوع دارویی برای اهداف مختلف خودداری نمایید. جهت کسب اطلاعات لازم در مورد داروهای مورد استفاده در بدنسازی می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با داروساز آنلاین مشورت نمایید.

داروی کلستیرامین

تداخلات دارویی کلستیرامین

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشک متخصص داخلی در میان بگذارید.

شما می‌توانید سؤالات خود در مورد داروی کلستیرامین، نحوه مصرف، تداخلات دارویی و عوارض آن را به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین از داروساز آنلاین بپرسید.

عوارض جانبی داروی کلستیرامین  

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز هریک از عوارض زیر با مصرف داروی کلستیرامین در اسرع وقت با پزشک معالج مشورت نمایید.

از جمله عوارض این دارو، عبارتند از:

  • ناراحتی معده
  • گرفتگی غیرعادی شکمی
  • عوارض گوارشی طولانی مدت و برطرف نشده
  • درد یا خون در مدفوع
  • یبوست

 شرایط نگهداری داروی کلستیرامین

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط و فقط جنبه آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن باتوجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

شما عزیزان می‌توانید، در صورت داشتن هرگونه سؤالی درباره این دارو، در قسمت نظرات از ما بپرسید. پزشکان متخصص پذیرش ۲۴ در سریع‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهند داد.

مشاوره آنلاین داخلی

۵/۵ (۲ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
15 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حاصل به پیک
حاصل به پیک
1 سال قبل

سلام ایااین کلستیرامین برای چربی خون مفید است

شارونا
شارونا
1 سال قبل

کلسترامین را قبل یا بعد از غذا مصرف میکنند؟؟

آژیر
آژیر
1 سال قبل

سلام من زخم معده دارم دکتراین پودرواسم تجویزکرده میخواستم بپرسم این پودرواسه زخم معده مفیدیاضررداره

آژیر
آژیر
1 سال قبل

سلام من زخم معده دارم دکترواسم ازاین پودرتجویزکرده میخواستم بدونم واسه زخم معده خوبه یانه نمیدونم چرادکتراین پوردواسم تجویزکرده

آژیر
آژیر
1 سال قبل

سلام من زخم معده دارم دکترواسم این پودرتجویزکرده نمیدونم واسه زخم معده خوبه یانه

الهام
الهام
پاسخ به  آژیر
1 سال قبل

سلام من مشکل همورویید فیشر داشتم که عمل کردم و همچنین سابقه زخم معده که بر طرف شده، درحال صبحها ناشتا آب زرد بالا میارم و دقیقا جایی که معده ام هست سوزش و داغ شدن شدید دارم تا حدی که پوستم همون قسمت احساس سوزش غیر تحمل دارم پیش دکتر رفتم حتی سونو شدم تشخیص رفلکس معده داده شده ولی مشکلم سرجاشه ، می تونم برای درمان از این دارو مصرف کنم کمکی بهم میکنه؟

سمانه
سمانه
2 سال قبل

سلام،دکتر این دارو رو به من دادن برای خارج کردن داروهای قبلی از داخل خون و تصفیه خون،و آمادگی برای بارداری
با مشخصاتی که من از دارو خوندم آیا این تجویز درست بوده و این دارو همچین کارایی داره؟
خواهش میکنم منو راهنمایی کنید.ممنون

امید
امید
2 سال قبل

سلام من پدرم کلانژیوکارسینوم داخل کبدی دارن چند روزی هست که این دارو رو مصرف می‌کنن خواستم ببینم که مصرف این دارو براش خوبه یا می‌تونه عوارض بدتری داشته باشه؟

احمدی
احمدی
2 سال قبل

سلام. من برای مصرف این دارو مشکل دارم. با هر مایعی که مخلوط میکنم حل نمیشه و موقع نوشیدن تو فضای دهان و گلوم میچسبه و گلومو میبنده… اصلا حل نمیشه…. لطفا راهنماییم کنید

دکتر سعیده ترکمانی
پاسخ به  احمدی
2 سال قبل

سلام باید این دارو رو در مایعات حل کنید با سوپ یاآبمیوه میل کنید در مایعات سرد بریزید و اجازه بدید خوب حل بشه

مینغ
مینغ
پاسخ به  احمدی
2 ماه قبل

سلام ، من حدود پنجاه سال که این دارو را برای کلستاز راجعه مصرف میکنم نوع ایرانی را فقط در آب سرد حل کنید سلامت باشید

کیمیا
کیمیا
2 سال قبل

مادرم این دارو را لخاطر صفراش میخوره ولی دل درد میشه. مشکل معده هم داره. حالا اگر بعدش قرص فاموتیدین یا هیوسین بخوره اشکالی نداره؟

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  کیمیا
2 سال قبل

سلام
نه مشکلی نیست.

حق نظری
حق نظری
2 سال قبل

دکتر اطفال پودر کلستیرامین برای نوزاد چهار روزه بخاطر زردی تجویز کرده که طی ۲۴ ساعت ۱ ساشه مصرف بشه که داخل بسته هرساشه ۴ گرم کلستیرامین میخواستم بدونم برای نوزاد عوارضی نداره؟ و تو ۲۴ ساعت تو چند قسمت باید بهش بدم؟ همینطور قرص فاربیتال ۶۰ رو هم گفته ۴ قسمت بشه و سه قسمت در ۲۴ ساعت مصرف بشه! این دو با هم تداخل دارویی ندارن؟ ممنون

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  حق نظری
2 سال قبل

خیر مصرفش با تجویز پزشک مشکلی نداره. یک پودر رو به ۳ قسمت تقسیم کنید و در ۳ نوبت بدید به بچه. تداخلی هم با فنوباربیتال نداره

دکمه بازگشت به بالا