داروی پنی سیلامین | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Penicillamine

نام تجاری

Distamine

کاربرد

بیماری‌های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و برخی اختلالات متابولیک مانند بیماری ویلسون و سیستینوری

اشکال دارویی
ویال تزریقی

 اطلاعات دارویی سدیم آروتیومالات
آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری خود ایمنی است، سیستم ایمنی بدن شما معمولاً آنتی بادی‌ها را برای محافظت از شما در برابر میکروب‌هایی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها تولید می‌کند. در افراد مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی، سیستم ایمنی، آنتی بادی‌هایی را تولید می‌کند که به بافت‌های بدن حمله می‌کنند. سدیم آروتیومالات متعلق به گروهی از داروهای شناخته شده به نام داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری (DMARDs) است و با سرکوب سیستم ایمنی بدن کار می‌کند. این دارو از حمله سیستم ایمنی بدن، به بافت‌های بدن جلوگیری می‌کند و اثر مضر بیماری را بر روی مفاصل شما کاهش می‌دهد. گاهی اوقات به عنوان “درمان طلا” نامیده می‌شود.
مقدار و روش مصرف سدیم آروتیومالات

قبل از شروع درمان با سدیم آروتیومالات ، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
مقدار مصرف سدیم آروتیومالات ، ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.
تزریق داروی سدیم آروتیومالات باید توسط یک پزشک یا پرستار متخصص انجام شود.
تزریق این دارو به صورت عضلانی انجام می‌شود.
اگر قبلاً این دارو برای شما تزریق نشده باشد، قبل از تزریق دوز معمول دارو، ابتدا یک دوز کوچک به عنوان تست برایتان تزریق می‌شود تا پزشک متوجه شود که چقدر بدنتان تحمل این دارو را دارد.
شما یک دوره تزریق منظم هفتگی را شروع خواهید کرد. دوز شروع اولیه ۵۰ میلی گرم است، اگر به خوبی به درمان پاسخ دهید، زمان بین تزریقات بعد از چند ماه به هر دو هفته، سپس هر سه هفته و سپس هر چهار هفته افزایش می‌یابد. درمان با سدیم آروتیومالات ممکن است برای چندین سال ادامه یابد.
تزریق سدیم آروتیومالات باید به طور منظم باشد.

موارد منع مصرف سدیم آروتیومالات

به تاریخ انقضای سدیم آروتیومالات توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
هرگز این دارو را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
تداخل دارویی این دارو را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف سدیم آروتیومالات در دوران بارداری و شیردهی
در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. داروها می‌توانند آثار مخربی روی جنین و یا خودتان داشته باشند.
تاثیر سدیم آروتیومالات بر رانندگی و کار با ماشین آلات
سدیم آروتیومالات ممکن است باعث احساس بیماری در شما شود، تا زمانی که احساس ناخوشی می‌کنید، از رانندگی و کار با ماشین آلات اجتناب نمایید.
تداخلات دارویی سدیم آروتیومالات
تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروها یا محصولات دارویی با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی (به خصوص مهارکننده‌های ACE (به عنوان مثال، لیزینوپریل)، داروهایی که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند (مانند آزاتیوپرین، داروهای شیمی درمانی سرطان)، داروهای ضد مالاریا (مانند کلروکین، پریماکین)، فنیل بوتازون، فنی توئین)) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
این دارو با داروی پنی سیلامین تداخل دارویی جدی دارد.
سدیم آروتیومالات ممکن است با برخی از تست‌های آزمایشگاهی مانند تست پوستی توبرکولین تداخل داشته باشد، قبل از انجام این آزمایش به پزشک یا پرستار خود بگویید که از این دارو استفاده کرده‌اید.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف سدیم آروتیومالات

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف دارو، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

در صورتی که باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
اگر اگزما، درماتیت یا بیماری پوستی شدیدی دارید.
اگر دچار مشکلات تنفسی شدید هستید.
در صورتی که مشکلات کبدی یا کلیوی دارید.
اگر تا به حال مشکل روده‌ای به نام کولیت داشته‌اید.
اگر تا کنون اختلال خونی یا مغز استخوان داشته‌اید.
اگر به شما گفته شده است که لوپوس اریتماتوز سیستمیک دارید. این یک بیماری اتوایمنی است که باعث التهاب می‌شود.
اگر یک بیماری خونی نادر به نام پورفیری دارید.
اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

عوارض جانبی سدیم آروتیومالات
همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

بثورات پوستی و کهیر
ریزش مو

نکته مهم: این دارو ممکن است موجب بروز برخی عوارض جدی و ناخواسته در شما شود، اگر چنین عوارضی داشتید به سرعت به پزشک مراجعه کنید:

علائم آلرژیک مانند کهیر و راش پوستی خارش دار
احساس نفخ، سرفه، درد قفسه سینه
درد معده، اسهال یا اسهال خونی
گلو درد، درجه حرارت بالا (تب)، خونریزی غیر طبیعی، زخم دهان، طعم فلزی در دهان
احساس ناخوشی یا خستگی
زردی پوست یا سفیدی چشم
بی حسی، به ویژه در پاها
دشواری تمرکزیا مشکل کنترل حرکات
تورم مچ پا و  افزایش وزن

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از سدیم آروتیومالات می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.
مصرف بیش از حد سدیم آروتیومالات (مسمومیت دارویی)

این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت دارویی شده است و علائمی مانند تنگی نفس یا غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری سدیم آروتیومالات

دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

۰/۵ (۰ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر سرب خون بنده ۴۵۰میباشد که دکتر عمومی (نه متخصص)روزی ۴عدد (هر۶ساعت) تجویز نموده .خواستم ببینم زیاد نیست ؟چون چند سال قبل سرب خونم ۲۸۰,بود که دکتر متخصص برایم روزی یک عدد تجویز کرده بود.باسپاس

دکمه بازگشت به بالا