تاثیر رابطه جنسی بر مغز چگونه است؟

داشتن رابطه جنسی از نیازهای بسیار مهم انسان و سایر حیوانات است. اما این موضوع در زندگی زناشویی اهمیت به‌مراتب بیشتری دارد و تاثیر مستقیم آن را می‌توان روی جنبه‌های مختلف سلامت جسمی و سلامت روان افراد مشاهده کرد.

اما چه چیزی باعث چنین اهمیتی می‌شود و از طرف دیگر اگر به‌جای ارتباط جنسی سالم دست به خودارضایی بزنیم، چه عواقبی به همراه خواهد داشت؟ در پاسخ به این سوالات در ادامه مطلب تاثیر رابطه جنسی بر مغز را بررسی می‌کنیم. پس تا انتها همراه ما بمانید.

تاثیر رابطه جنسی بر مغز چگونه است

رابطه جنسی روی عملکرد مغز اثرات مختلفی دارد. در واقع پس از انجام این رابطه مغز دستور ترشح هورمون‌هایی را صادر می‌کند که آن‌ها تاثیر خود را در بدن به‌ جا می‌گذارند. اما چگونه؟

ترشح دوپامین

هورمون دوپامین که در ایجاد حس لذت نقش پررنگی را دارد، طی رابطه جنسی ترشح می‌شود و مرکز لذت در مغز را فعال می‌کند. این هورمون در واقع ماده‌ای است که وجود آن در مواد مخدر احساس خوبی را به فرد مصرف‌کننده القا می‌کند.

دلیل اصلی سرگیجه افراد بعد از رابطه جنسی نیز همین هورمون است. این هورمون بعد از خوردن غذاهای لذیذ، یادگیری چیزهای جدید و قمار نیز ترشح می‌شود. اما اگر شدت سرگیجه زیاد است یا فکر می‌کنید علت آن می‌تواند چیز دیگری باشد، توصیه می‌کنیم با یا بهترین دکتر مغز و اعصابی که می‌شناسید مشورت کنید.

خاصیت ضد افسردگی

تحقیقات نشان می‌دهند زنانی که حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده می‌کردند، علائم بیشتری از افسردگی را نسبت به خانم‌هایی که رابطه جنسی محافظت نشده داشتند، نشان می‌دهند.

این موضوع نشان‌دهنده خاصیت ضد افسردگی استروژن و پروستاگلاندین موجود در مایع منی است. با وجود این، به دلیل احتمال ابتلای بیماری‌های مقاربتی، رابطه جنسی محافظت نشده را پیشنهاد نمی‌کنیم.

تاثیر رابطه جنسی بر مغز
تاثیر رابطه جنسی بر مغز

کاهش درد

اکسی توسین یکی دیگر از هورمون‌هایی است که حین رابطه جنسی ترشح می‌شود. این هورمون روی تسکین درد، به‌خصوص درد میگرن اثر زیادی دارد و آن را کاهش می‌دهد و از این طریق تاثیر رابطه جنسی بر مغز را به‌خوبی ثابت می‌کند.

تقویت حافظه

در سال ۲۰۱۰ آزمایشی روی موش‌ها انجام شد که نشان می‌دهد رابطه جنسی منظم رشد نورون‌های هیپوکامپ را که مرکز حافظه و یادگیری مغز است، افزایش می‌دهد. از طرف دیگر افراد مسن‌تری که از نظر جنسی فعال هستند، توانایی بیشتری در به خاطر سپردن وقایع و یادآوری خاطرات گذشته خود دارند.

ضعف حافظه می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که می‌توانید با مشورت با دکتر آنلاین مغز و اعصاب در پذیرش۲۴ از آن‌ها مطلع شوید.

خاصیت آرامش‌بخش

رابطه جنسی منظم فشار خون و استرس را کاهش می‌دهد و ازطرف دیگر باعث افزیش اعتماد به نفس می‌شود. ‌رابطه جنسی هیپوتالاموس را که مسئول کنترل ترشح اکسی توسین است، تحریک می‌کند و اثرات کورتیزول را که باعث استرس می‌شود، کاهش می‌دهد.

خواب راحت

تمایل به خواب بعد از رابطه جنسی را باید یکی دیگر از نشانه‌های تاثیر رابطه جنسی بر مغز بدانیم. پس از این رابطه، سطح هورمون پرولاکتین بالا می‌رود و عملکرد قشر پیش‌پیشانی مغز که مسئول برنامه‌ریزی است، کند می‌شود. تمام این مسائل باعث می‌شود که افراد بعد از برقراری رابطه زناشویی تمایل به خوابیدن داشته باشند و خوابی عمیق و راحت را تجربه کنند.

تاثیر رابطه جنسی بر مغز
تاثیر رابطه جنسی بر مغز

با توجه به اهمیت نقش روابط جنسی در زندگی زناشویی، اگر در زمینه مسائل و روابط جنسی مشکلی دارید یا می‌خواهید از چگونگی تاثیر رابطه جنسی بر مغز اطلاعات بیشتری داشته باشید، با یک متخصص سلامت جنسی مشورت کنید.

تاثیر خودارضایی بر مغز چگونه است

همیشه نظرهای مختلفی درباره اثر خودارضایی بر مغز وجود دارد. حقیقت این است که خودارضایی در شرایط سالم، کنترل شده و دفعات خیلی اندک تاثیر منفی ندارد و اعتیاد به آن است که می‌تواند مضر باشد.

خودارضایی هورمون‌های دوپامین، اکسی توسین، اندورفین و تستوسترون را آزاد می‌کند. ارتباطی بین خود ارضایی و سرطان مغز یا پروستات نیز وجود ندارد و اثبات علمی برای آن در دسترس نیست.

اثر خودارضایی بر حافظه چیست

هیچ دلیل مشخصی وجود ندارد که نشان دهد خودارضایی بر حافظه تاثیر منفی می‌گذارد. این عمل نه تنها اثر منفی ندارد، بلکه به عقیده بسیاری از پزشکان برای سلامت روان ممکن است حتی مفید باشد. خودارضایی استرس و فشار را کاهش می‌دهد و به تسکین درد نیز کمک می‌کند و تنها زمانی برای بدن ضرر دارد که بیش از حد آن را انجام دهید.

با این‌حال خستگی جسمانی بعد از خودارضایی یکی از اثرات منفی آن است. این خستگی عواقبی مانند مختل شدن توجه و حواس‌پرتی را نیز به همراه دارد. خودارضایی در سطوح ناسالم حتی ممکن است به عادت و اعتیاد تبدیل شود و روی خلق‌وخوی فرد، تصورات او از خودش و مسائل دیگر، تاثیر بگذارد.

اثرات آسیب‌های مغزی بر روابط جنسی

رابطه زناشویی بعد از سکته مغزی ممکن است با تغییر همراه باشد. آسیب‌های مغزی در ترشح هورمون‌ها اختلال ایجاد می‌کند و به دلیل تاثیر رابطه جنسی بر مغز این تغییرات شکل می‌گیرند.

تاثیر رابطه جنسی بر مغز
تاثیر رابطه جنسی بر مغز

سخن نهایی

همان‌طور که قبل‌تر نیز گفتیم، رابطه جنسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی زناشویی است. به‌همین دلیل مهم است که تاثیرات مختلف آن را روی بدن و مغز بدانید و از آن‌ها آگاه باشید. در این مطلب سعی کردیم تاثیر رابطه جنسی روی مغز را بررسی کنیم و به تعدادی از سوال‌ها در مورد آن پاسخ دهیم.

اما اگر درباره تاثیر رابطه جنسی بر مغز یا اثرات خودارضایی به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، می‌توانید از طریق سامانه پذیرش۲۴ از دکتر خودارضایی نوبت بگیرید و با او مشورت کنید.

سوالات متداول

در این بخش به ۳ سوال متداول پاسخ می‌دهیم.

هنگام ارضا شدن چه هورمونی ترشح میشود؟

مغز هنگام ارضا شدن ۲ هورمون اکسی توسین و دوپامین را به مقدار زیاد آزاد می‌کند. اکسی توسین به هورمون عشق معروف است و باعث می‌شود پس از ارگاسم به شریک جنسی خود احساس وابستگی داشته باشید. دوپامین نیز به هورمون شادی معروف بوده و به مرکز لذت در مغز متصل است.

آسیب های مغزی و روابط جنسی چه ارتباطی با هم دارند؟

به دلیل تاثیر رابطه جنسی بر مغز، آسیب‌های مغزی که ممکن است به دلایل ضربه، عفونت، کمبود اکسیژن یا بیماری‌های خاص پیش آمده باشد، می‌توانند تغییرات زیر را به وجود بیاورند:

  • ناتوانی در ارگاسم
  • کاهش میل جنسی
  • مشکلات نعوظ
  • کاهش دفعات رابطه جنسی

تاثیر دیدن فیلم پورن بر مغز چگونه است؟

مطالعات تاثیر تماشای فیلم پورن بر مغز نشان می‌دهند؛ افرادی که فیلم‌های پورن تماشا می‌کنند، علائم افسردگی را بیشتر نشان می‌دهند و کیفیت زندگی و سلامت روان پایین‌تری دارند. علاقه به دیدن این فیلم‌ها و اعتیاد به آن خشونت در روابط جنسی را در زندگی واقعی نیز افزایش می‌دهد.

۲.۹/۵ (۱۴ نظر)

منبع
oladoc.commanmatters.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
26 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پدر بزرگت
پدر بزرگت
28 روز قبل

گوه زیاد خوردی خود ارضایی خیلی ضرر دارد
داکتر کوس کش

ناصر
ناصر
1 ماه قبل

تو رو خدا خود ارضایی نکنید(نماز و روزه و هیئت قدرت شهوت رو میاره پایین)_خودارضایی نکنید چون که اگه دوپامین مغز تون بیاد پایین و به مشکل بخورید حاضرید مثل من داخل آتش جهنم بسوزید ولی دوپامین مغز پایین نیاد به خدا راست میگم_مشکلاتی مثل تصویر ذهنی و خودحرفی و توهم زیاد وشدید استرس شدیدوانگاری نصف مغز میمیره_من الان هفت ساله میرم دکتراعصاب و روان و دکتر مغز و اعصاب خوب نشدم ولی فهمیدم که اگه خودارضایی نکنم دوپامین مغزم پایین نمیاد و میتونم برگردم به زندگی_اگه روزه بگیرید و هیئت برید ونماز بخوانید شهوت پرست نمیشید_تشکر

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط ناصر
علیرضا
علیرضا
2 ماه قبل

سلام میخواستم ببینم من که دو هفته الی ۱ماه یکبار خودارضایی میکنم ضرری برای بدن یا مغز نداره؟

سعید
سعید
3 ماه قبل

خودارضایی بلاهایی سر بدن و سلامتی انسان میاره که گاهی جبران پذیر نیست و یا سخت جبران میشه بعد شما یه جوری گوگولی ازش صحبت میکنید که بد نیست خوبم هست.
متاسفانه من خودم درگیر خودارضایی بودم. هیچ کدوم از این مزخراف که تو این مقاله نوشته برام نداشت. هنوز بعد از چندین سال وقتی یادش میوفتم از خودم بدم میاد که چرا این بلا رو سر خودم اووردم
اگر لطف خدا نبود و نمی تونستم ترکش کنم نمی دونم الان درگیر چه بیماری هایی میشدم

عباس
عباس
پاسخ به  سعید
24 روز قبل

چطوری تونستی؟

به تو چه
به تو چه
4 ماه قبل

اسم اینا دکتر نیست ترور هستن اینا ادم هایی هستن که به هشون پول میدن تا مقاله دروغ بزارن شاید الان این متن من هم نتونین بخونین ولی بدون همش چرنده این مقاله اشتباهه برید از یه جایه دیگه تحقیق کنید

علی
علی
5 ماه قبل

سلام من زیاد رابته برقرار میکنم روزی دو سه بار آیا ضرر داره؟

وحیدریگی
وحیدریگی
پاسخ به  علی
3 ماه قبل

به مغز شما اسیب میرساند و منجر به اعتیاد جنسی میشود

علی
علی
7 ماه قبل

سلام آقای دکتر من احتیاد به خود ارضایی داریم وقتی خود ارضایی انجام میدم دچار گیجی و خستگی شدید میشیم .علت چیست .

وحیدریگی
وحیدریگی
پاسخ به  علی
3 ماه قبل

خود ارضایی زیاد میتواند به کل بدن
خطر ساز باشد مانند نابینایی کبد کم تحرک بدن
استرس کلیه قده پروستات و مغز را ظیف کند

یه نفر
یه نفر
7 ماه قبل

سوال ✋
میشه لطفاً بفرمایید این دو تا هورمون اکسی توسین و دوپامین آیا برای افراد صرعی باعث افزایش تنش یا حمله عصبی میشه یا نه؟
ممنون میشم پاسخ بدهید

کیانی
کیانی
9 ماه قبل

سلام آقای دکترمردی که اختلال جنسی داره چطور میشه فهمید نشکلش ازمغز یا چیز دیگس وآیا درمان پذیره یا باید همیشه دارو بخوره لطفا راهنمایی بفرمایین؟

بی نام
بی نام
پاسخ به  کیانی
8 روز قبل

منم همین سوال رو دارم ؟لطفا راهنمایی کنید که اگه اینجا امکانشو ندارید پاسخ کامل بدید،چطوری و با کدوم پزشک به پاسخ سوالم ،برسم؛؟؟؟(ترجیحا خانوم ولی پزشکی که سطح علمی پربار داشته باشد و عمیقا تجربه در مورد این سوال را بطور کامل داشته باشد)، و از انسانیت بویی برده ،و بخاطر مادیات ،جلسات ویزیت را کش ندهد.؛(البته بگم که من هم بخاطر مادیات وخساست نمی‌گم جلسه ها زیاد نباشد و اعلام میکنم که اگر جلسات بایدتکرار شود ، لااقل معقولانه باشد)

مهدی
مهدی
1 سال قبل

دکتر ،خداوکیلی این چیه نوشتی ؟؟؟ خود خدا که منو شما رو خلق کرده خودارضایی رو مطلقا ممنوع کرده بعد شما میای مینویسی برای سلامت روان مفید است ؟؟؟ خداوکیلی اینا رو پاک کن حرام خدا رو زیبا جلوه نده

علی
علی
پاسخ به  مهدی
11 ماه قبل

کاری به درست و غلط بودن این کار ندارم ولی خود خدا دقیقا کجا گفته که خودارضایی حرام است؟!

F.gh
F.gh
پاسخ به  علی
10 ماه قبل

کسی که با کف دست خود ازدواج کند (استمناء با دست ) از رحمت خدا به دور است. پیامبر اکرم

سید احمد تبادار
سید احمد تبادار
پاسخ به  علی
7 ماه قبل

حرامه و حتی گناهیی کبیره علم هم میگه ضرر داره

@@@
@@@
پاسخ به  علی
3 روز قبل

وقتی ثابت شده برای بدن ضرر داره . چرا خودتون رو الکی قانع میکنید در صورتی ک باور دارید این کار حرام م مشکل برا بدن درست میکند .
از خدا کمک بخواید ……

آخرین ویرایش 3 روز قبل توسط @@@
رها
رها
پاسخ به  مهدی
6 ماه قبل

دمت گرم برار حرف حق زدی خود ارضایی باعث میشه آسیب جبران ناپذیری به بدن وارد بشه دکتره فک کنم قاطی کرده

یکشنبه
یکشنبه
پاسخ به  مهدی
4 ماه قبل

اول بدون که خدا با قوانین طبیعت با ما حرف میزنه و بجز این هیچ وقت با ما حرفی نزده ، دوم اینکه خودارضایی به تنهایی نه ضرر بلکه برای بدن مفیده ، و این احساس گناه که شما بعد از خودارضایی دارید برمیگرده به اموزش هایی که از بدو تولد داشتید ، همون اموزش های مذهبی ، کسی هم که خودارضایی مانند رابطه جنسی براش احساس رضایت داشته باشه سلامت روانش اسیب نمیبینه ، بنابراین فاکتور های زیادی درش دخالت داره و بستگی به خود فرد داره که از این کار رضایت داشته باشه یا که احساس گناه کنه و افسرده بشه ، حالا یه عده ای براشون احساس گناه داشته و این حسشون رو تعمیم دادن به همه ، بیشتر از این هم نمیشه توضیح داد …

امیر
امیر
پاسخ به  یکشنبه
4 ماه قبل

یه سوال، اگه اینکه میفرمایید درسته پس چرا غالب افرادی که مدت زیادی خود ارضایی کرده اند بعد از مدتی دیگه از هیچ رابطه سالمی لذت نمیبرند؟ چرا به رابطه با حیوانات روی میاورند؟ چرا کارشون به جایی میرسه که چون از هیچ چیز لذت نمیبرند به خشونت در رابطه متمایل میشوند؟ نکنه علم همه این ها رو تایید میکنه؟! دیگه من نگم که آخر آخرش خودکشی هستش چرا؟ چون هیچ چیز نمیتونه اون شخص را راضی کنه دلیل علمی میخواید؟ باشه: ثابت شده که درصد دوپامین مترشح در مرکز پاداش مغز هنگام خودارضایی چند برابر است نسبت به رابطه صحیح و وقتی مغز شما به این مقدار از دوپامین عادت کرد دیگه به هیچ وجه ازدواج اونو راضی نمیکنه.
این کجاش به آموزش های مذهبی ربط داره؟

نيما
نيما
پاسخ به  یکشنبه
4 ماه قبل

خب زمانی که هورمون اکسی توسین ترشح میشه و پیامدش هم ایجاد وابستگیه، فردی که خودارضایی میکنه به کی باید وابسته بشه؟ همین خودش میتونه سلامت روان رو بهم بریزه. دوم اینکه وقتی هورمون دوپامین به مقدار زیادی ترشح میشه، مغز برای دفعه ی بعدی به مقدار زیادتری نیاز داره، بنابراین فرد اعتیاد پیدا میکنه که بیشتر خودارضایی کنه و شما میفرمائید خودارضایی به دفعات زیاد ضرر داره…در کل خودارضایی ضررش بیشتر از سودش هست.

امیرارسلام
امیرارسلام
پاسخ به  نيما
4 ماه قبل

میدونیدهمی مامیدونیم خودارضاعی درست نیست اماچکارکنیم وقتی نمیتونن جوان ها ازدواج کنن چطورخودشونوارضاع کنن پس مجبورن رو ببرن به خودارضاعی…

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام‌اقای دکتر در هنگاه رابطه به شدت سردرد پیدا کردم جوری که یک لحظه انگاری مردم و احساس کردم مغزم کوچک شده و سه روزه سردرد شدید دارم زیر چشام کبود شده و صورتم انگاری کوچک

علی
علی
پاسخ به  فاطمه
11 ماه قبل

سابقه ی میگرن داری؟

وحیدریگی
وحیدریگی
پاسخ به  فاطمه
3 ماه قبل

سلام شما در هنگام رابطه با شوهر باید میوه جات
بخورید تا بعد از پایان رابطع قرص استامنیوفون بخورید

دکمه بازگشت به بالا