داروی مولتی ویتامین مینرال برای درمان کمبود ویتامین و مواد معدنی

قرص مولتی ویتامین مینرال، کپسول مولتی ویتامین مینرال، شربت مولتی ویتامین مینرال

کاربرد داروی مولتی ویتامین مینرال

کمبود ویتامین و مواد مغدنی

اشکال دارویی مولتی ویتامین مینرال

قرص، کپسول، شربت، قطره

اطلاعات دارویی مولتی ویتامین مینرال

داروی مولتی ویتامین مینرال یک مکمل و ترکیبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای درمان یا جلوگیری از کمبود ویتامین و مواد معدنی به علت رژیم غذایی نامناسب، بیماری خاص و یا در دوران بارداری استفاده می‌شود. ویتامین‌ها و مواد معدنی نقش مهمی در حفظ سلامتی شما دارند و به همین دلیل نباید به کمبود آنها بی‌توجه بود.

پذیرش ۲۴، این امکان را برای شما فراهم نموده است تا بتوانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با پزشک آنلاین عمومی مشورت نمایید.

مولتی ویتامین پلاس مینرال

مولتی ویتامین پلاس مینرال یا مولتی ویتامین + مینرال همان داروی مولتی ویتامین مینرال است که حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد.  

مولتی ویتامین مینرال الحاوی

مولتی ویتامین مینرال الحاوی تولید شده توسط شرکت داروسازی الحاوی ایران می‌باشد.  

کپسول مولتی ویتامین مینرال صورتی

کپسول مولتی ویتامین مینرال الحاوی به دلیل رنگ صورتی جعبه خود به این نام معروف شده است.  

داروی مولتی ویتامین مینرال

مقدار و طریقه مصرف مولتی ویتامین مینرال       

  • قبل از شروع درمان با داروی مولتی ویتامین مینرال (Multivitamin Mineral) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار داروی مولتی ویتامین از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید. و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار مصرف اجتناب نمایید.
  • اگر این دارو را طبق برنامه تجویز شده مصرف می‌کنید؛ در صورت فراموش کردن مصرف دوزی از دارو، به محض یادآوری، آن را مصرف کرده و چنانچه نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی به یاد آوردید، از مصرف نوبت فراموش شده اجتناب کنید و بر طبق برنامۀ مشخص به مصرف دارو ادامه دهید. هیچ‌گاه دوز دارو را دو برابر نکنید.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین مینرال

بهترین زمان مصرف مکمل‌ها بستگی به ترکیب آن مکمل دارد. برخی مکمل‌ها بهتر است با معده خالی مصرف شوند، برخی دیگر بعد از صرف غذا و برخی نیز ممکن است بهتر باشد شب‌ها قبل از خواب مصرف شوند. لذا به دستورات پزشکتان در مورد زمان مصرف مکمل‌ها عمل نموده و چنانچه سؤالی دارید، داروساز آنلاین آماده پاسخگویی به سؤال شماست.  

موارد منع مصرف داروی مولتی ویتامین مینرال        

  • به تاریخ انقضای داروی مولتی ویتامین مینرال (Multivitamin Mineral) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز داروی مولتی ویتامین مینرال را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

  • حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد (مانند حساسیت به سویا یا بادام زمینی)
  • بارداری
  • شیردهی
  • مشکلات کبدی
  • کمبود ویتامین B۱۲ (کم خونی خطرناک)
  • مشکلات معده یا روده (مانند زخم، کولیت)
  • مصرف الکل

اگر مولتی ویتامین تجویزی برای شما حاوی اسید فولیک باشد، چنانچه کمبود ویتامین B12 (کم خونی خطرناک) دارید به پزشک خود اطلاع دهید. زیرا مصرف اسید فولیک می‌تواند بر روی برخی تست‌های آزمایشگاهی کمبود ویتامین B12، بدون اینکه این کم خونی درمان شده باشد، اثر گذارد. کمبود ویتامین B12 درمان نشده نیز ممکن است منجر به مشکلات عصبی جدی (مانند نوروپاتی محیطی) شود.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی مولتی ویتامین مینرال  

  • در زمانهای مقرر به پزشک مراجعه نموده و آزمایشات تجویزی را انجام دهید.
  • این دارو ممکن است باعث تغییر در برخی نتایج تست‌های آزمایشگاهی شود لذا پزشک معالج را در جریان مصرف این دارو قرار دهید.
  • این دارو، جایگزین یک رژیم غذایی مناسب نمی‌باشد. به یاد داشته باشید که بهترین روش این است که ویتامین‌ها را از غذاهای سالم دریافت کنید لذا رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و طبق دستور پزشک از دستورالعملهای غذایی پیروی کنید.

داروی مولتی ویتامین مینرال

آیا قرص مولتی ویتامین مینرال چاق کننده است؟  

مولتی ویتامین مینرال چاق کننده نیست و تنها اندکی در افزایش اشتهای افراد لاغر که دچار کمبود ویتامین‌ها هستند تأثیر دارد. تحقیقات نشان داده است که کاملاً برعکس آن، حتی بسیاری از افراد چاق با مصرف مولتی ویتامین لاغر هم شده‌اند. به هرحال بهتر است برای چاق یا لاغر شدن از راهکارهای دیگری استفاده نمایید و تنها در صورت نیاز بدن به ویتامین و عناصر معدنی به استفاده از مکمل‌ها روی بیاورید.

برای دریافت راهکارهای اصولی و مناسب برای چاق یا لاغر شدن می‌توانید با مشاوران رژیم سلامتی و تغذیه پذیرش ۲۴، مشورت نمایید.

تداخلات دارویی مولتی ویتامین مینرال

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با داروی مولتی ویتامین مینرال، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.

از جمله داروهایی که با داروی مولتی ویتامین مینرال تداخل دارند، عبارتند از:

  • سایر مکمل‌های غذایی یا ویتامین
  • از مصرف همزمان مولتی ویتامین مینرال حاوی آهن به همراه آنتی اسیدها، بیس فسفوناتها (به عنوان مثال آلندرونیتلوودوپا، داروهای تیروئید (مانند لووتیروکسین) یا برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها (مانند تتراسایکلین‌ها، کینولون‌هایی مانند سیپروفلوکساسین) خودداری نمایید. از پزشک یا داروساز در مورد فواصل زمانی بین مصرف این داروها پرسیده و زمان‌بندی مناسب برای استفاده از تمام داروهایتان پیدا کنید.
  • اگر پزشک مولتی ویتامینی را برای شما تجویز کرده است که حاوی اسید فولیک است و شما داروهای ضد تشنج خاصی (مانند فنی توئین) نیز مصرف می‌کنید، حتماً به پزشک داروساز خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی داروی مولتی ویتامین مینرال

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند.

در صورت تداوم یا بدتر شدن هریک از عوارض زیر، در اسرع وقت با پزشک مشورت نمایید:

  • ناراحتی معده
  • اسهال
  • یبوست
  • در صورت بروز علائم واکنش‌های آلرژیک مانند تنگی نفس، سرگیجه شدید، بثورات پوستی، خارش، ورم (به ویژه صورت، زبان یا گلو) فوراً به اورژانس مراجعه نمایید.

مصرف بیش از حد داروی مولتی ویتامین مینرال (مسمومیت دارویی)    

  • این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک مصرف نکنید.
  • اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت دارویی شده است و علائمی مانند مشکل تنفسی، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری داروی مولتی ویتامین مینرال       

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط و فقط جنبه آگاهی‌بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن باتوجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

مشاوره آنلاین با پزشک عمومی

۲.۸/۵ (۵ نظر)

منبع
www.webmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا