داروی ویتامین آ، ویتامین A، رتینول

قرص ویتامین آ 50000، قرص ویتامین آ 25000، ویتامین آ چشمی و دیگر اشکال و دوزهای این دارو

نام تجاری داروی ویتامین آ

Aquasol A

کاربرد داروی ویتامین آ

کمبود ویتامین A

اشکال دارویی ویتامین A

قرص، کپسول، قرص جویدنی، آمپول، پماد چشمی

اطلاعات دارویی ویتامین A

ویتامین آ برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله بینایی، تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت‌ها، رشد و نمو، تولید مثل و سلامتی پوست حائز اهمیت است.
اگر شما میزان مطلوب ویتامین A را از رژیم غذایی نمی‌توانید دریافت کنید و یا اگر در معرض کمبود این ویتامین هستید یا به دلایل دیگر، پزشک به شما استفاده از مکمل ویتامین A را توصیه می‌کند. مکمل‌های ویتامین A معمولاً حاوی ویتامین‌های دیگر نیز مانند ویتامین D و ویتامین C هستند و آن‌ها را بدون نسخه از داروخانه می‌توانید دریافت کنید.

علائم کمبود ویتامین A 

علائم کمبود ویتامین A عبارتند از:

چنانچه این علائم را دارید از مصرف خودسرانه مکمل ویتامین A بپرهیزید و حتماً با پزشک مشورت نمایید. پذیرش ۲۴، این امکان را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید برای مراجعه حضوری به پزشک، از دکتر عمومی در سراسر ایران نوبت ویزیت حضوری دریافت نمایید و یا بتوانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با دکتر عمومی آنلاین مشورت نمایید.

رتینول نام کدام ویتامین است؟

رتینول از مشتقات ویتامین A می‌باشد.

داروی ویتامین آ

مقدار و دستور مصرف ویتامین آ (ویتامین آ ۵۰۰۰۰، ویتامین آ چشمی و …)   

  • قبل از شروع درمان با داروی ویتامین آ (Vitamin A) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار داروی ویتامین آ از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نموده و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب نمایید.
  • به دلیل خطر بروز مسمومیت، این دارو را نباید بیش از مقدار توصیه شده توسط پزشک مصرف کرد.
  • در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف داروی ویتامین A، به دلیل اینکه زمان زیادی برای تخلیه ویتامین لازم است، مصرف نوبت فراموش شده ضروری نمی‌باشد.
  • دوره درمان را مطابق با دستور پزشک کامل کنید.
  • هریک از فرمهای ویتامین A (از جمله طریقه مصرف قرص ویتامین آ ۵۰۰۰۰ یا قرص ویتامین آ ۲۵۰۰۰، آمپول و یا پماد ویتامین آ چشمی) را دقیقاً مطابق با دستورالعملهای پزشک مصرف نمایید.

مقدار ویتامین a مورد نیاز روزانه 

یک رژیم غذایی سالم که شامل غذاهایی مانند گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، سبزیجات و میوه‌های قرمز، سبز، زرد و نارنجی رنگ می‌باشد برای بزرگسالان سالم که شرایطی مانند بارداری ندارند، کافی است و نیازی به مصرف مکمل‌های ویتامین A نیست.

زمان مصرف ویتامین ها در طول روز  

داروی ویتامین A را مطابق با دستور پزشکتان مصرف نمایید. اما نکته حائز اهمیت آن است که از آنجایی که ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است و همانطور که از نامش پیداست در چربی حل می‌شود؛ به همین دلیل مکمل‌های ویتامین A را همراه با غذا مصرف کنید تا جذب آن افزایش یابد.

داروی ویتامین آ

قرص ویتامین A برای پوست

از مصرف خودسرانه یا به توصیه افراد غیرمتخصص داروی ویتامین A برای مشکلات پوستی یا برای حفظ سلامت پوست بپرهیزید زیرا ممکن است دچار مسمومیت شوید. برای مشکلات پوستی یا داشتن پوستی سالم با متخصص پوست و مو مشورت نمایید تا پزشک داروی مناسب را در صورت نیاز باتوجه به مشکل و شرایط عمومیتان برای شما تجویز نماید. پزشک آنلاین پوست و مو نیز آماده پاسخگویی به سؤالات شماست.

ویتامین A در چه چیزهای وجود دارد؟

مواد غذایی مانند:روغن تخم مرغ، شیر، جگر و روغن ماهی
ماده‌ای به نام بتاکاروتن که در میوه‌ها و سبزیجات برگ سبز ، نارنجی و زرد یافت می‌شود و در بدن شما تبدیل به ویتامین A می‌شود، منابع خوبی از این ویتامین می‌باشند. سعی کنید به طور منظم برخی از این مواد غذایی را در وعده‌های غذایی‌تان بخورید.

مصرف مقادیر زیاد بتاکاروتن یا سایر اشکال پروویتامین A می‌تواند پوست را به رنگ زرد- نارنجی تبدیل کند، اما این شرایط خطری را برای بدن ایجاد نمی‌کند.

موارد منع مصرف داروی ویتامین آ  

  • به تاریخ انقضای داروی ویتامین آ (Vitamin A) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز داروی ویتامین A را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

مقادیر بالای ویتامین A در خانم‌های باردار نیز ممکن است باعث سقط جنین یا نقص عضو در هنگام تولد شود. بنابراین به خانم‌هایی که باردار هستند (یا ممکن است باردار شوند) توصیه می‌شود مکمل ویتامین A و منابع بیش از حد این ویتامین (مانند جگر) را مخصوصاً در چند هفته اول بارداری بسیار با احتیاط و تحت نظر پزشک کنند.

تداخلات دارویی ویتامین آ

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با داروی ویتامین آ، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.

از جمله داروهایی که با داروی ویتامین A، تداخل دارند، عبارتند از:

  • آنالوگ‌های ویتامین آ (مانند ایزوترتینوئین، آسیترتین)
  • ویتامین کا

داروی ویتامین آ

عوارض جانبی داروی ویتامین A

استفاده از ویتامین A به نظر نمی‌رسد که عارضه جانبی داشته باشد.فقط در صورت مصرف مقادیر زیاد یا طولانی مدت آن ممکن است سبب بروز عوارض شود.

از جمله این عوارض عبارتند از:

  • زبر شدن پوست
  • خشک شدن مو
  • بزرگ شدن کبد
  • خونریزی لثه
  • خشکی یا زخم دهان
  • ترک خوردگی و خشکی لبها
  • تضعیف استخوان‌ها و افزایش خطر شکستگی

مسمومیت با ویتامین A در کوتاه مدت می‌تواند باعث تهوع، استفراغ، سردرد و برخی از مشکلات سیستم عصبی شود.

شرایط نگهداری ویتامین آ

  • تمامی داروها را دور از دسترس کودکان نگه‌دارید.
  • دارو را در جای خنک، خشک و دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌دارید.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط و فقط جنبه آگاهی‌بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن باتوجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

مشاوره آنلاین با پزشک عمومی

۳.۳/۵ (۱۲ نظر)

منبع
www.drugs.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
6 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کامبیز
کامبیز
6 ماه قبل

سلام،میزان لازم ویتامینA1000IUاست،پس ورود یکباره ۲۵۰۰۰IUدر انواع کپسول مکمل ایا مضراست?

ژیلا
ژیلا
10 ماه قبل

با سلام استفاده روزانه پماد ویتامین ا چشمی برای پوست مشکلی ایجاد نمیکنه

مریم جلیل زاده
مریم جلیل زاده
1 سال قبل

سلام مصرف ویتامین آ برای بچه هفت ساله روزانه هست یا هفتگی دوز مصرفی هم لطفاً بفرمایید

امیر
امیر
1 سال قبل

سلام ویتامین آ۵۰۰۰۰چند روزی یک بار مصرف بشه

پور محمدی
پور محمدی
پاسخ به  امیر
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر میخواستم بدونم قرص وینامین آ و ویتامین E رو هر روزه یا هفته ای باید مصرف کنم بعد قرص لاموتریزن هم استفاده میکنم

zahra
zahra
پاسخ به  امیر
1 سال قبل

سلام هفتگی بخورید بهتره در شرایط فعلی کرونا. ولی اغلب ماهیانه توصیه میشه

دکمه بازگشت به بالا