داروی تیزانیدین

کاربرد، مقدار و روش مصرف، عوارض جانبی و شرایط نگهداری تیزانیدین (Tizanidine)

نام تجاری

Zanaflex

کاربرد

رفع اسپاسم عضلانی، درمان علامتی اسپاستیسیتی در بیماران ام اس و آسیب نخاعی

اشکال دارویی

قرص، کپسول

اطلاعات دارویی تیزانیدین

داروی تیزانیدین دارویی متعلق به دستۀ داروهای شل‌کننده عضلانی می‌باشد. داروهای شل کنندۀ عضلانی جهت پیشگیری و کاهش گرفتگی و انقباضات شدید عضلات تجویز می‌گردند.

این دارو یک شل کننده (آرامش دهنده) عضلانی کوتاه اثر است که از طریق مسدود کردن تکانه‌های عصبی (احساس درد) که به مغز فرستاده می‌شود، عمل می‌کند.

انقباضات متناوب عضلانی (اسپاستیسیتی) زمانی اتفاق می‌افتد که عضلات انقباض شدیدی داشته باشند. در این حالت عضله دچار سفتی می‌گردد به نحوی که حرکت و کار با آن دچار مشکل می‌شود و فرد احساس درد و ناراحتی می‌کند. بدین جهت تیزانیدین برای تسکین انقباضات طولانی و متناوب ناشی از بیماری‌هایی از جمله ام اس و ضربه و آسیب‌هایی به سر و پشت که منجر به عوارض عضلانی طولانی مدت می‌گردد (مانند ضایعات نخاعی)، تجویز می‌شود.

برای کسب اطلاعات لازم در مورد این دارو می‌توانید از طریق وب سایت و اپلیکیشن پذیرش ۲۴، با متخصصان آنلاین مغز و اعصاب مشورت نمایید.

داروی تیزانیدین

 مقدار و روش مصرف داروی تیزانیدین

  • قبل از شروع درمان با داروی تیزانیدین (Tizanidine)، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار داروی تیزانیدین، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.
  • در صورت فراموش کردن یک دوز، به محض یادآوری، نوبت فراموش شده را مصرف کنید. اگر زمان مصرف دوز بعدی باشد، از مصرف نوبت فراموش شده اجتناب کنید و بر طبق برنامۀ مشخص به مصرف دارو ادامه دهید.
  • معمولاً در ابتدا پزشک، درمان را با دوز کمی از دارو آغاز می‌نماید و سپس به تدریج مقدار مصرف را افزایش می‌دهد. این کار به پزشک کمک می‌نماید تا دوز مناسب تیزانیدین برای شرایط شما را بهتر و دقیق‌تر به دست آورد و همچنین احتمال بروز عوارض ناخواسته را کاهش دهد. بنابراین مصرف دارو را دقیقاً طبق توصیه پزشک انجام دهید.
  • قرص تیزاندین دورۀ اثرگذاری کوتاهی دارد به همین علت ممکن است نیاز به مصرف دارو در چند نوبت در روز داشته باشید.
  • عموماً دورۀ درمان با این دارو طولانی مدت می‌باشد. لذا مصرف دارو را تا زمانی که پزشک تجویز نموده ادامه دهید و از قطع ناگهانی آن بپرهیزید چون در این صورت عوارض ناخواسته بروز می‌کند. در صورت نیاز، پزشک مقدار مصرف دارو را تدریجاً کم می‌کند.
  • ترجیحاً دارو را در زمان مشخصی از شبانه‌روز مصرف نمایید تا با مصرف منظم از فراموشی جلوگیری نموده و اثرات مطلوب دارو را زودتر مشاهده نمایید.
  • در طول مصرف این دارو بطور مرتب به پزشک مراجعه کنید تا پیشرفت درمان بررسی شود. پزشک برای شما آزمایشات خون در فواصل مشخص درخواست خواهد نمود تا وضعیت عملکرد کبدی شما در مدت درمان با این دارو تحت نظر قرار گیرد.
  • داروی تیزانیدین را به طور کامل همراه یک لیوان آب قبل یا بعد از غذا مصرف نمایید.

موارد منع مصرف داروی تیزانیدین

  • به تاریخ انقضای داروی تیزانیدین (Tizanidine) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز داروی تیزانیدین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

اگر شرایط یا بیماری‌های زیر را دارید، قبل از تجویز مبندازول، پزشک را از آن مطلع کنید:

  • حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد
  • بارداری
  • شیردهی
  • اختلالات کبدی
  • اختلالات کلیوی
  • فشارخون پایین

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی تیزانیدین

  • داروی تیزانیدین را همیشه با روندی ثابت نسبت به غذا مصرف نمایید یعنی همیشه با غذا یا بدون غذا، دارویتان را میل نمایید.
  • فرم (قرص یا کپسول) داروی تیزانیدین هم همیشه به یک صورت باشد و دقیقاً طبق دستورالعمل پزشک خود عمل نمایید.
  • از نوشیدن الکل در حین مصرف این دارو، اجتناب کنید. مصرف الکل می‌تواند عوارض جانبی ناشی از این دارو را بدتر کند.
  • باتوجه به اینکه داروی تیزانیدین باعث خواب‌آلودگی می‌شود لذا از انجام کارهایی مانند رانندگی که به هوشیاری نیاز دارند، اجتناب کنید.
  • از تغییر وضعیت ناگهانی خودداری کنید زیرا ممکن است باعث سرگیجه، احساس سبکی سر یا غش کردن شود.
  • در صورتی که قرار است خدمات دندانپزشکی دریافت نمایید، حتماً دندانپزشک خود را در جریان مصرف تیزانیدین قرار دهید.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید.

از جمله داروهایی که با تیزانیدین تداخل دارند، عبارتند از:

 عوارض جانبی داروی تیزانیدین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت مشاهده هرگونه عارضه با پزشک خود مشورت نمایید.

از جمله عوارض داروی تیزانیدین عبارتند از:

  • سیستم اعصاب مرکزی: خواب‌آلودگی، گیجی، سرگیجه، عصبانیت، اختلال تکلم، هذیان، توهم بینایی، علائم ترک دارو، وضعیت بیهوشی
  • قلبی، عروقی: افت فشارخون، برادیکاردی
  • تنفسی: علائم شبه آنفولانزا، فارنژیت، رینیت
  • گوارشی: خشکی دهان، یبوست، استفراغ، سوء هاضمه، تهوع
  • عصبی عضلانی و اسکلتی: سستی، دیس کینزی
  • ادراری تناسلی: عفونت مجاری ادراری، تکرر ادرار
  • کبدی: اختلال عملکرد کبدی
  • عفونی: عفونت
  • چشمی: تاری دید
  • در صورت بروز علائم واکنش آلرژیک از جمله ورم، کهیر، تورم صورت، دهان، لب‌ها و گلو به اورژانس مراجعه نمایید.
  • در صورتی که علائم دیگری در شما بروز کرد که فکر می‌کنید به علت مصرف تیزانیدین هست، با پزشک خود مشورت نمایید.

شرایط نگهداری داروی تیزانیدین  

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.

باتوجه به وضعیت کنونی پاندمی ویروس کرونا، در صورت عدم تمایل به مراجعه حضوری می‌توانید با مراجعه به وب سایت و یا اپلیکیشن پذیرش ۲۴، به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین، از طریق مشاوره تلفنی و متنی با مجرب‌ترین متخصصان آنلاین مغز و اعصاب، تلفنی و متنی مشاوره بگیرید.

۳.۷/۵ (۱۱ نظر)

منبع
www.webmd.comwww.MedlinePlus.gov

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
17 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
مهدی
1 ماه قبل

یکی از اشناها این دارو رو مصرف میکرد که خواب بهتری داشته باشه.ولی دوز مصرفش بالا رفت و ۵ تا باهم خورد.حالا مشکلاتش شروع شده .گوارش و اعصاب و درگیر کرده.اورژانس هم ارجاع داده به مسمومیت دارویی.باید قطع مصرف کنه یا دوز مصرفشو بیاره پایین

سینا بینا
سینا بینا
2 ماه قبل

قسمتی از متن:
اگر شرایط یا بیماری‌های زیر را دارید، قبل از تجویز مبندازول، پزشک را از آن مطلع کنید

فکر کنم منظورتون تیزانیدین بود.

آزی
آزی
5 ماه قبل

سلام قرص تیزانیدین باعث مثبت شدن تست اعتیادمیشودیانه؟؟؟

اسلامی
اسلامی
5 ماه قبل

سلام خسته نباشین. پدرم این دارو رو مصرف میکنن، چند روز پیش رفتار عجیبی ازش سر زد دور خونه میدویید رفتارای خاصی میکرد داد میزد بی قراری میکرد بعد چند ساعت که کنترلش کردیم و عسل و آب به خوردش دادیم کم کم حالش جا اومد اصلا یادش نمیومد چکار کرده. عوارض این دارو میتونه باشه؟

حامد
حامد
9 ماه قبل

درود و سپاس
دوره تاثیر دارو چند روز است؟
بعلاوه آیا باید بصورت درازمدت مصرف شود یا مقطعی و موقتی است ؟
تشکر حامد

ناشناس
ناشناس
9 ماه قبل

سلام و عرض ادب خدمت آقای دکتر
بنده پرستار هستم و مشکلات اعصاب و ستون فقرات و همچنین مشکلات بی خوابی چندین سال قبل بعد از عمل جراحی شکستگی مهره های کمرم بخاطر بیخوابی های هر شب دکتر متخصص مغز و اعصاب کلوناپام تجویز کرده بودند در بیمارستان بخاطر گرفتگی عضلات پاهام اورژانس بیمارستان برام تیزانوور تجویز کردند
یکی ۲ هفته هست بعد از ظهر ها حالتهای عصبی بنده شروع می‌شود تا حدی که حالت تشنج بهم دست میده ولی شبها وقتی تیزانوور مصرف میکنم تمام حالتهای عصبی و درد و شروع علائم تشنجات من از بین می رود و صبح ها با روحیه خوب از خواب بیدار می شوم
آیا مصرف طولانی تیزانوور برام مشکل پیدا نمیکند چون بخاطر شغل پرستاری میترسم که تو بیمارستان حالم مجدداً بد شود برای همین دیگر نمیتوانم کار کنم زیرا باید تیزانوور مصرف کنم ولی متاسفانه قانون بیمارستان برای استراحت پرستاران ساعت ۱۰ میباشد مشکل من نیز از ساعت ۶ بعد از ظهر شروع می‌شود لطفاً بفرمایید بنده چکار باید انجام بدم که برای شغلم مشکل ایجاد نشود
سپاسگزارم

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام عرض ادب بخاتر مشکل گوارشی دکتر برام قرص های مزالازین۵۰۰ . بیسموت ساب سیترات. امپرازول ۴۰ نوشته و بخاتر گرفتگی عضلانی این نوبت برام تیزانیدین۴ نوشته شبا بخورم بیشتر شبا هم من سردرد میشم از قبل بیماریم بخشید میخواستم بدونم مسکن های مثل نوافن یا کدیین تداخل ندارن؟بعد خوردن تیزانیدین و چه زمان بعدش میشه مسکن مصرف کرد ؟

سارا
سارا
1 سال قبل

سلام من بخاطر مشکل دیسک خفیف کمرم سه شب هست که سره ساعت یک عدد ازین قرص رو میخورم ولی متوجه شدم دکتر تو نسخه انلاین برام نوشته یک چهارمشو مصرف کنم. امروز از صبح درد پیچشی بدی تو روده هام داشتمو اسهال شدم چندین بار به نظرتون مشکل از قرصه؟

سید علی
سید علی
2 سال قبل

سلام من دیسک کمر دارم و به پزشک مراجعه کردم چند نمونه قرص داد منجمله قرص تیزانیدین ولی وقتی مصرف میکنم حالت خواب و گیجی بهم دست میده و من کارمند هستم الان گذاشتم کنار میشه راهنمایی بفرمائید چکار باید بکنم؟

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  سید علی
2 سال قبل

سلام وقت بخیر
باید دوبارع ب پزشک متخصص مراجعه کنید.

احمدی
احمدی
2 سال قبل

سلام وقت بخیر،من چندین ساله مشکل دیسک کمر دارم،جدیدنم به سیاتیک زده ودرد لگن زیاد دارم، قبلاً تیزانیدین مصرف کردم،ولی دوزش خاطرم نیست،الان بشدت کمر درد دارم طوری که قادر ب حرکت نیستم،میخاستم بدونم میشه از این دارو استفاده کنم،ایا تاثیری داره،ممنون از راهنمایتون

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  احمدی
2 سال قبل

اگر قبلا با تجویز پزشک مصرف کردید و مشکلی نداشتید میتونید قرص تیزانیدین ۴ میلی گرم بگیرید و در صورت لزوم نصف قرص رو حداکثر هر ۸ ساعت مصرف کنید

نادیا محمدی
نادیا محمدی
2 سال قبل

سلام وقت بخیر من چهار ماه است به خاطر التهاب سیاتیک تیزایندین ۴مصرف کردم اوایل خیلی مصرفم بالا بود از حد شش ساعت دو قرص ولی الان شبی یک قرص مصرف میکنم میخام ترک کنم لطفا راهنمای بکنید

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  نادیا محمدی
2 سال قبل

باید تحت نظر پزشک دارو رو قطع کنید

سیدمحمد
سیدمحمد
پاسخ به  نادیا محمدی
9 ماه قبل

سلام ببخشید آیا شما توانستید ترک کنید؟ اگه توانستید چگونه و از چه راهی؟ممنون میشوم راهنمایی کنید

تاجدینی
تاجدینی
2 سال قبل

سلام من ۴۲سالمه برا دیسک کمر مراجع کردم این قرصو بهم دادن بی خاب شدم درد قلنج هم دارم لطفا راهنمایی کنید ممنون

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  تاجدینی
2 سال قبل

اطلاعات کاملی دراختیار نگذاشتید

دکمه بازگشت به بالا