جلوگیری و درمان التهاب لگن | از کجا بفهمیم التهاب لگن داریم؟

عفونت لگنی چیست؟ علائم التهاب لگن

التهاب لگن| علائم، علت و درمان آن

بیماری التهابی لگن  (PID) که با عنوان عفونت لگنی هم شناخته می‌شود به عفونت اندام‌‌های تولید مثل زنان اطلاق می‌شود. التهاب لگن غالباً زمانی اتفاق می‌افتد که عفونت‌های منتقله از راه جنسی از طریق واژن به رحم، لوله‌های رحمی یا تخمدان منتشر شوند.

گفتگوی آنلاین با متخصص زنان

لگن کجاست؟

لگن در قسمت زیرین شکم قرار گرفته و شامل لوله‌های رحمی، تخمدان‌ها، دهانه رحم و خود رحم می‌شود. این وضعیت می‌تواند حدود ۵ درصد از زنان را درگیر کند، بنابراین توجه به علائم عفونت لگن اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. در ادامه مقاله پیش‌رو شما را به صورت دقیق‌تری با بیماری التهابی لگن (PID)آشنا می‌کنیم، با ما همراه باشید.

التهاب لگن چیست؟

بیماری عفونت لگن به عنوان یک اپیدمی خاموش شناخته می‌شود، چرا که در عین شایع بودن اغلب علائمی ایجاد نمی‌کند. این بیماری می‌تواند بافت اسکار با نوارهای رشته مانندی را در بافت‌ها و اندام‌ها ایجاد کند. طبق تحقیقات صورت گرفه در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، از هر ۸ زن یک نفر مبتلا به التهاب لگن بوده که در هنگام بارداری با مشکل مواجه شده است.

علائم و نشانه‌های مربوط به بیماری التهابی لگن ممکن است طیفی از شرایط خفیف تا متوسط را شامل شود. در این میان برخی از زنان هم هیچ‌گونه علائم و نشانه‌ای را تجربه نمی‌کنند. بنابراین تا زمانی که دچار مشکلاتی در روند بارداری طبیعی نشده باشید یا به دردهای مزمن و گسترده رحمی مبتلا نشوید، احتمالا متوجه وجود این بیماری در خود نخواهید شد.

علائم التهاب لگن

علائم بیماری التهاب لگن

علائم و نشانه‌های بیماری التهاب لگن در برخی موارد ممکن است خفیف بوده و در نتیجه تشخیص آن را با دشواری مواجه سازد. اگر‌چه برخی از زنان هیچ علائم و نشانه‌ای مربوط به این بیماری از خود نشان نمی‌دهند اما در هنگام بروز علائم نیز، احتمال مشاهده موارد زیر محتمل‌تر است:

  • درد خفیف تا شدید در پایین شکم، لگن و مقعد
  • درد در قسمت بالایی شکم
  • ترشحات غیر‌طبیعی یا سنگین واژن که ممکن است بوی نامطبوعی داشته باشند.
  • خونریزی غیرطبیعی رحم، به ویژه در حین یا بعد از رابطه جنسی، یا بین چرخه قاعدگی
  • درد هنگام مقاربت
  • خستگی
  • اختلالات قاعدگی
  • تب، گاهی اوقات همراه با لرز
  • ادرار دردناک، تکرر ادرار یا دشواری در هنگام دفع ادرار

علت بیماری التهاب لگن

بسیاری از انواع باکتری‌ها می‌توانند به عنوان علت التهاب عضلات لگن به حساب بیایند، اما در میان آنها عفونت‌های سوزاک یا کلامیدیا شایع‌ترین است. این عوامل باکتریایی معمولاً در حین رابطه جنسی محافظت نشده وارد بدن می‌شوند. کلامیدیا مسئول ۵۰ درصد از موارد ابتلا به عفونت لگن بوده و سوزاک در ۲۵ درصد موارد دیده شده است.

خطر انسداد لوله‌های رحمی ناشی از عفونت با عامل باکتریایی سوزاک کمی بیشتر است.

اما با یک احتمال ضعیف و غیر‌معمول، باکتری‌ها می‌توانند در هر زمان که سد طبیعی ایجاد شده توسط دهانه رحم با اختلال مواجه شود، به اندام‌های تولید‌مثلی شما نفوذ پیدا کنند. در نتیجه این شرایط می‌تواند در دوران قاعدگی و پس از زایمان، سقط جنین خودبخودی یا سقط عمدی اتفاق بیفتد؛ در این صورت هرچه سریع‌تر به دکتر سقط جنین مراجعه کنید. هر روش پزشکی که شامل قرار دادن دستگاه در رحم می‌شود مانند جاگذاری دستگاه رحمی  (IUD) که یک روش طولانی‌مدت پیشگیری از بارداری است، به ندرت احتمال انتقال باکتری‌ها به اندام‌های تولیدمثلی وجود دارد.

عوامل خطر التهاب لگن

تعدادی از عوامل قادرند خطر ابتلا به بیماری التهاب لگن را دوچندان کنند، از جمله:

  • زنان فعال جنسی زیر ۲۵ سال
  • داشتن چندین شریک جنسی
  • داشتن رابطه جنسی با شخصی که بیش از یک شریک جنسی دارد.
  • داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم
  • استفاده مداوم از دوش واژینال، که تعادل باکتری‌های مفید و مضر در واژن را بر‌هم زده و ممکن است علائم شما را پنهان کنند.
  • داشتن سابقه ابتلا به بیماری التهاب لگن یا عفونت‌های مقاربتی
  • پس از قرار دادن دستگاه داخل رحمی یا IUD، خطر ابتلا به التهاب عضلات لگن کمی افزایش می‌یابد. البته این خطر به‌طور کلی محدود به سه هفته اول جاگذاری می‌شود.

عوارض

التهاب لگن درمان‌نشده ممکن است باعث ایجاد بافت اسکار و کیسه‌های حاوی مایعات آلوده (آبسه) در دستگاه تولید‌مثل شود. در نتیجه این موارد قادرند باعث آسیب دائمی اندام‌های تولید‌مثلی شوند.

عوارض ناشی از این آسیب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

حاملگی خارج رحمی

عفونت لگن، علت اصلی بارداری خارج رحمی است. حاملگی خارج رحمی زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد که PID درمان نشده باعث ایجاد بافت اسکار در لوله‌های رحمی شود. اسکار یا بافت زخم مانع از عبور تخمک بارور شده در لوله های رحمی و کاشت در رحم شده و در عوض این تخمک در لوله‌های رحمی یا فالوپ کاشته می‌شوند. حاملگی‌های خارج رحمی می‌توانند باعث خونریزی گسترده و تهدید‌کننده زندگی شوند و نیازمند مراقبت و رسیدگی اورژانسی به وضعیت مادر باردار هستند.

ناباروری

آسیب به اندام‌های تولید‌مثلی ممکن است به ناباروری یا عدم توانایی در باردار شدن ختم شود. هر چه تعداد دفعات ابتلای به PID بالاتر رود، خطر ناباروری هم بیشتر می‌شود. تأخیر در درمان التهاب عضله لگن به طور چشمگیری خطر ناباروری را نیز افزایش می‌دهد.

درد مزمن لگن

بیماری التهابی لگن می‌تواند باعث درد لگن شود که ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها همچنان ادامه داشته باشد. ایجاد زخم در لوله‌های رحمی و سایر اندام‌های لگن می‌تواند باعث درد هنگام رابطه جنسی و تخمک‌گذاری شود.

آبسه لوله تخمدان

التهاب لگن قادر است آبسه یا کیسه های حاوی چرک در دستگاه تولید مثل شما ایجاد کند. به‌طور معمول، آبسه‌ها بر لوله‌های رحمی و تخمدان‌ها تأثیر گذارند، اما احتمال ایجاد آنها در رحم یا سایر اندام‌های لگنی نیز وجود دارد. اگر این آبسه‌ها تحت درمان قرار نگیرند، می‌توانند به یک عفونت تهدید‌کننده زندگی تبدیل شوند.

پیشگیری از بیماری التهاب لگن

برای کاهش خطر ابتلا به بیماری التهاب لگن بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

رابطه جنسی ایمن داشته باشید. سعی کنید در هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. تعداد شریک جنسی خود را محدود کنید و در مورد سابقه رابطه جنسی شریک زندگی خود سوال کنید.

با پزشک خود در مورد استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری صحبت کنید. بسیاری از گزینه‌های پیشگیری از بارداری، محافظتی در برابر ابتلا به بیماری التهاب لگن ایجاد نمی‌کنند. استفاده از روش‌های محافظتی سد‌کننده، مانند کاندوم، به کاهش خطر ابتلای شما به این بیماری کمک می‌کنند. حتی اگر از قرص‌های جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنید، زمانی که قصد برقراری رابطه جنسی با یک شریک جنسی جدید دارید، از کاندوم استفاده کنید. استفاده از کاندوم در پیشگیری از ابتلاء به عفونت‌های منتقله از راه جنسی بسیار موثر هستند.

چکاپ شوید. اگر در معرض ابتلا به بیماری مقاربتی هستید، برای آزمایش چکاپ از پزشک خود نوبت بگیرید. در صورت لزوم یک برنامه غربالگری منظم را با پزشک خود تنظیم کنید و در صورت نیاز به متخصص بیماری های مقاربتی مراجعه کنید. درمان زود‌هنگام یک عفونت مقاربتی (STI) بهترین فرصت برای پیشگیری از ابتلاء به عفونت لگن PID را در اختیار شما قرار می‌دهد.

از شریک جنسی خود بخواهید که آزمایش‌های غربالگری را انجام دهد. اگر به بیماری التهاب لگن یا عفونت‌های مقاربتی STI مبتلا هستید، به همسرتان توصیه کنید که تحت انجام آزمایش و درمان‌های لازمه قرار بگیرد. انجام این موارد می‌تواند از شیوع عفونت‌های جنسی و عود احتمالی بیماری التهاب لگن جلوگیری کند.

از دوش واژینال استفاده نکنید. دوش واژینال، تعادل باکتری‌های موجود در واژن شما را برهم می‌زند.

تشخیص التهاب لگن

هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتواند به طور دقیق بیماری التهاب لگن را تشخیص دهد. در عوض پزشکان با تلفیقی از موارد قادر به تشخیص این بیماری در شما خواهند بود.

  • سابقه پزشکی شما. پزشک احتمالاً سوالاتی را در مورد عادت‌های جنسی، سابقه عفونت‌های مقاربتی و روش‌های مورد استفاده به عنوان پیشگیری از بارداری از شما خواهد پرسید.
  • علائم و نشانه‌ها. در مورد هر گونه علائمی که تجربه می‌کنید، حتی به نظر خفیف هم با پزشک خود صحبت کنید.
  • معاینه لگن. در طول انجام یک معاینه لگن، پزشک زنان ناحیه لگن شما را از نظر حساسیت و تورم مورد بررسی قرار خواهد داد. پزشک همچنین ممکن است از یک سواب پنبه‌ای برای جمع‌آوری نمونه مایعات واژن و دهانه رحم استفاده کند. نمونه‌ها در آزمایشگاه از نظر علائم عفونت و باکتری‌هایی مانند سوزاک و کلامیدیا مورد آزمایش قرار می‌گیرند.
  • آزمایش خون و ادرار. این آزمایشات ممکن است برای آزمایش بارداری، HIV یا سایر عفونت‌های مقاربتی، اندازه‌گیری مقدار گلبول‌های سفید خون یا سایر نشانگرهای عفونت یا حتی التهاب استفاده شود.
  • سونوگرافی. این آزمایش از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از اندام‌های تولید‌مثل شما استفاده می‌کند.

اگر با وجود انجام موارد تشخیصی بالا، همچنان علت بروز علائم نامشخص بود، پزشک ممکن است آزمایش‌های بیشتری را از شما درخواست کند. آزمایشاتی مانند موارد زیر:

  1. لاپاراسکوپی. در طی روش لاپاراسکوپی، پزشک زنان با ایجاد یک برش کوچک در شکم شما یک ابزار نازک و سبک وارد حفره شکمی می‌کند تا اندام‌های لگن را مورد مشاهده دقیق‌تری قرار دهد.
  2. نمونه‌برداری از آندومتر. در طی این روش، پزشک زنان یک لوله نازک را وارد رحم شما می‌کند تا نمونه کوچکی از بافت آندومتر را از آن خارج سازد. این بافت از نظر علائم عفونت و التهاب مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

تشخیص التهاب لگن

شباهت عفونت لگن و رحم و تشخیص آن

گاهی اوقات علائم این بیماری شبیه به کیست تخمدان، آپاندیسیت، آندومتریوز یا عفونت مجاری ادراری (UTI) به نظر می‌رسد. بیماری التهابی لگن می‌تواند به‌صورت حاد بوده و تا ۳۰ روز به طول بینجامد، اما در مواردی که بیش از ۳۰ روز طول بکشد، مزمن خواهد بود.

درمان التهاب لگن

درمان سریع با دارو به‌راحتی می‌تواند شما را از شر عامل بیماری التهاب لگن نجات دهد. اما هیچ راهی برای بازگرداندن عواقب ناشی از هرگونه زخم یا آسیب دستگاه تناسلی که التهاب لگن ممکن است علت ایجاد‌کننده آن باشد، وجود ندارد. درمان PID اغلب شامل موارد زیر است:

آنتی بیوتیک‌ها

برای شروع سریع روند درمانی، پزشک ترکیبی از بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت لگن را به شما تجویز خواهد کرد. پس از دریافت نتایج آزمایشات، پزشک ممکن است نسخه دارویی مطابق با شرایطتان را تنظیم کند تا با عوامل ایجاد‌کننده عفونت مطابقت داشته باشد. اما برای اطمینان از موثر بودن روند درمانی، شما احتمالاً پس از گذشت سه روز از مصرف داروهای آنتی بیوتیکی، مجددا ویزیت خواهید شد. حتما بایستی تمامی داروهای خود را به‌دقت مصرف کنید، حتی اگر بعد از چند روز احساس بهتری داشته باشید.

درمان شریک جنسی

برای جلوگیری از عفونت مجدد با عفونت‌های مقاربتی STI، شریک جنسی شما نیز باید تحت معاینه و درمان قرار بگیرد. شرکای جنسی آلوده ممکن است هیچ علائم قابل توجهی نداشته باشند.

پرهیز موقت

تا پایان درمان و رفع علائم از داشتن رابطه جنسی خودداری کنید.

اگر باردار هستید، یا به شدت بیمار، مشکوک به آبسه یا به درمان های خوراکی خود پاسخ چندانی نمی‌دهید، ممکن است به بستری شدن در بیمارستان نیاز داشته باشید. این احتمال وجود دارد که شما نیازمند دریافت آنتی‌بیوتیک‌های داخل وریدی به همراه آنتی بیوتیک‌های خوراکی باشید.

این بیماری به‌ندرت نیازمند درمان‌های تهاجمی هم چون جراحی است. با این حال، اگر آبسه پاره شود یا در معرض پارگی قرار داشته باشد، پزشک ممکن است آن را تخلیه کند. اگر به درمان آنتی بیوتیکی پاسخ ندهید یا تشخیص مشکوکی داشته باشید، مانند عدم وجود یک یا چند مورد از علائم عفونت لگن، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت تجربه هر یک از موارد زیر به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و یا کمک‌های اورژانس پزشکی دریافت کنید:

  • درد شدید در ناحیه شکم
  • حالت تهوع و استفراغ، با ناتوانی در نگه داشتن هر ماده غذایی در معده
  • تب بالاتر از ۳۸.۳ درجه سانتی گراد
  • ترشحات بدبوی واژن

اگر برخی از علائم بیماری التهاب لگن تجربه می‌کنید که شدید نیستند، باز هم در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. ترشحات واژن با بوی بد، ادرار دردناک یا خونریزی بین چرخه قاعدگی نیز می‌توانند از جمله علائم عفونت مقاربتی  (STI) باشند. در صورت بروز این علائم و نشانه‌ها رابطه جنسی خود را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید. درمان سریع عفونت‌های منتقله از راه جنسی می‌توانند به پیشگیری از ابتلاء به عفونت لگنی کمک کنند.

خبر خوب این که شما می‌توانید به‌راحتی با متخصص آنلاین زنان و زایمان پذیرش ۲۴ در ارتباط باشید.

ویزیت آنلاین متخصص زنان و زایمان

۳.۷/۵ (۱۰ نظر)

منبع
www.healthline.comwww.mayoclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
45 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لیلا
لیلا
13 روز قبل

سلام مادرم من هفتاد سالش،جدیدا ترشحات واژنش زیاد شده به حدی که از نواربهداشتی استفاده میکنه،خونریزی هم داشته،درد لگن هم داره ،تنکی کانال نخاعی هم داره ولی نمیگه کمر درد دارم،میگه بکنم درد میکنه،ممکن عفونت لگنی باشه؟

مریم صالحی
مریم صالحی
6 ماه قبل

سلام التهاب لگن وعفونت باعث ناباروری و التهاب لگن وعفونت ازچه طریقی گرفته می‌شود

مریم
مریم
6 ماه قبل

سلام

بهرامی هستم
بهرامی هستم
6 ماه قبل

سلام خسته نباشید من مدتی درد لگن و عفونت ادرار دارم جوری هست که بعضی وقتا یه مایع بدبو از واژنم میاد بیرون لطف کنید راهنمایی کنید ممنون میشم

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام من۲۵ سالمه و ۲ ساله ازدواج کردم و از فروردین امسال تا الان گاهی لگنم خیلی شدید درد میکنه و ترشحاتم خیلی بود بد میده اقدام به بارداری هم کردم ولی هنوز جواب نگرفتم وقت پریود هام هم نامنظم هست آیا از عفونیت ؟؟؟؟
لطفا راهنماییم کنید

سحر
سحر
1 سال قبل

سلام من بادونفر رابطه دارم تقریبا یک هفته پیشبا شریک جنسی خودرابطه خشنی داشتیم چون تازه عادت ماهیانه ام تمام شده بوداولین رابطه ام مایع لزج قهوه ای رنگ از من خارج شد الان بعد از یک هفته رابطه داشتم خونریزی دارم مشکل من چیه

نرگس
نرگس
پاسخ به  سحر
5 ماه قبل

آخه آدم درست با چند نفر همزمان ارتباط، میگیره به خودت بیا تا خدا با بیماری های ناعلاج امتحانت نکنه

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  نرگس
3 ماه قبل

قضاوت ممنوع

mhss
mhss
پاسخ به  سحر
1 ساعت قبل

تو خیلی شهوتی هسی

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

سلام من ۵۴سن دارم درد درزیر شکم وران پاشدید دارم دربیمارستان هم بستری بودم ولی هنوز دردرادارم به کجا مراجه کنم ببخشید ۲۱ سالگی تخلیه رحم داشتم

سونیا شیری
سونیا شیری
1 سال قبل

سلام.براق عفونت. یازخم. رحم. میشه. بستری. بشیم

سونیا شیری
سونیا شیری
پاسخ به  سونیا شیری
1 سال قبل

من. قرص نمیتونم بخورم. ولی عفونت. وزخم. رحم دارم. ایا بابستری. شدن و مصرف. أنتی بیوتیک. درمان. بشم

مهدخت
مهدخت
1 سال قبل

سلام وقت بخیر …من سنم زیر ۱۸ ساله متاهلم نیستم هیچکدوم از کارایی که باعث این بیماری میشه رو انجام ندادم ولی علائم این بیماری رو دارم
تو این سن این بیماری ممکنه؟

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط مهدخت
بتول هزاری
بتول هزاری
1 سال قبل

سلام من خانمی ۵۳ساله ساکن اهواز هستم که سال ۸۴رحم رو برداشتم و الان چند سالی هست عفونت واژن و لگن دارم و رمان کردم ولی الان چند ماه که درد شدید در لگن دارم و سرپا نمیتونم وایسم لطفا راه حلی به من توصیه کنید

مریم لکزایی
مریم لکزایی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر…من ۴۰سال سن دارم درددر قسمت راست شکم که سه ساله ومزمن شده در سونو جدید مایع در کلدوساک واندومترمیوماتوز..خونریزی قاعدگی شدید دوروزه….دارم…دکتر شک به عفونت لگنی داره …دارو شروع کرده درد امانمو بریده….چه بکنم

مبینا
مبینا
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من رفتم سونوگرافی و گفتن مشهود ب سرویکس هستین ولی وقتی رفتم دکتر زنان و معاینه کردن گفتن شما هیچ عفونتی ندارین و اینکه سرویسیت با سونو نشانه داده نمیشود

نرگس
نرگس
1 سال قبل

یلام من خیلی که بنشینم فشار بر مقعد م می اید ودرد میکند همیشه عادت ماهانه من عقب می افتد ومدتی هست که وقتی عقب می افتد مقعدم بیشتر درد دارد لگنم هم درد دارد احساس میکنم استخوان بدنم ضعیف شده همیشه خسته هستم

ف.د
ف.د
1 سال قبل

سلام من مجردم و شریک جنسی ندارم اما عادت به خود ارضایی دارم و خیلی وقته که ترشحات لخته ای خیلی زیادی که سفید رنگ یا شیری رنگ هستن ترشح میکنن و تخمدان سمت چپم به شدت زیادی درد میکنه ،سوزش ادار هم دارم و کیست نداشتم دلیل درد تخمدان سمت چپم چی میتونه باشه و چه دارویی استفاده کنم

رویا خواجه فرد
رویا خواجه فرد
2 سال قبل

سلام خسته نباشین من مایع ازاد لگنی دارم و یه کیست توی تخمدان سمت چپ توی تست پاپسمیت عفونت شدید داشتم میشه راهنمایی کنین چه دارویی مصرف کنم

سعیده
سعیده
2 سال قبل

سلام خسته نباشید مادر من سرطان رحم داره تحت درمان بودا الان مشکلی نداره ولی چند هفته میشه کمر وباسنش درد میکنه میزنه به پشت رانش حالت مور مور دارن احتمال عفونت لگن هست؟

زهرا رحیمی
زهرا رحیمی
2 سال قبل

سلام وقت بخیر ۲۱سالمه متاهلم واژنم خیلی زیاد سیخ میزنه بدجور تقربا سالی دو سه بار اینجور میشم علتش چی میتونه باشه

دکتر راحله میرمجربیان
دکتر راحله میرمجربیان
عضو
پاسخ به  زهرا رحیمی
2 سال قبل

سلام وقت بخیر،منظورتون چیه؟ یعنی درد میگیره؟ این درد موقع رابطه ایجاد میشه یا کلا وجود داره؟ فقط درد تنهاست یا علائمی نظیر ترشحات بدبو یا سوزش و خارش هم دارید؟ شرح حالتون خیلی ناقصه

مریم
مریم
پاسخ به  دکتر راحله میرمجربیان
6 ماه قبل

نه در طی روز کلا درد میکنه ترشحات زیاری هم دارم وسوزش

مریم
مریم
پاسخ به  زهرا رحیمی
6 ماه قبل

زیر شکمم در میکنه ودست به زانو که میشینم زیر باسنم درد میکنه

اذر
اذر
2 سال قبل

سلام خسته نباشید من چند روزه قسمت پایین کمرم درد شدید داره حتی لگنم هم دردمیریزه،پادردشدید،دل درددارم وقت پریودیم هم بود ولی فقط لکه بینی داشتم الان کلا قطع شده،دردشکمی هم دارم میخواستم ببینم عفونت دارم و چه نوع عفونتی هست

دکتر راحله میرمجربیان
دکتر راحله میرمجربیان
عضو
پاسخ به  اذر
2 سال قبل

سلام وقت بخیر اگه متاهل هستید و وقت پریودتون گذشته و فقط لکه بینی داشتید بهتره در درجه اول یه تست بارداری انجام بدید،مسئله بارداری نباشه بهتره از لحاظ عفونت بررسی بشید و شرح حال دقیق ازتون گرفته بشه و بر اساس نوع عفونت دارو دریافت کنید

فاطمه tm
فاطمه tm
2 سال قبل

سلام خسته نباشین
من ۲۰ سالمهو دو سال پیش ۶ ماهه زایمان زودرس داشتم بعده سقطم کمرم و استخوان لگنم درد داره موقع خوابیدن ب پشت ب سختی میتونم کمرمو بلند کنم بعضی وقتا هم مقعدم ی درد های اذیت کننده ای داره چندبار پشت سر هم تکرار میشه بعد قطع میشه
راهنماییم کنین لطفا

کارشناس ارشد زهرا قربانی
پاسخ به  فاطمه tm
2 سال قبل

توصیه من به شما اینه که اولا برای کاهش درد از مفنامیک اسید، ژلوفن، پروفن و… هر ۸ ساعت استفاده کنید که اغلب اثرات ضدالتهاب و ضدرد دارند و تاثیر گذار هستند. توصیه می‌کنیم موقع نشستن یکم متمایل به جلو بنشینند تا فشار به استخوان دنبالچه وارد نشه. حتما سطح کلسیم و ویتامین دی ارزیابی بشه تا کمبود ویتامین و املاح نداشته باشید. روی تشک های وسط خالی بشنید که فشار دنبالچه رو کاهش بدهند. از تمرینات فیزیوتراپی و مراجعه به فیزیوتراپ هم می‌توانید مراجعه کنید. و در نهایت اگر درد خیلی طولانی مدت و آزاردهنده باشه از متخصص ارتوپد هم کمک بگیرید.

سمیرا
سمیرا
2 سال قبل

سلام خسته نباشید من۴ماه جلوگیری ندارم بخاطرباردارشدن اماباردارنمیشم دردشدیدزیرشکم دارم حال تهوع هم دارم نمیتونم چیزیم بخورم دردهم میپیچه بین باسن وکمرم خیلی اذیتم میکننه سونوگرافی دادم مشکل تخم دان نداشتم فقط ماما معاینم کردگفت عفونت و التهاب شدید دارم تکرر ادرار هم دارم شکمن بزرگ شده بخدانمیدونم چیکار کنم وکجابرم برادرمان

دکتر سها میررضا
پاسخ به  سمیرا
2 سال قبل

‌سلام مراجعه به متخصص زنان داشته باشید

فریما
فریما
پاسخ به  دکتر سها میررضا
1 سال قبل

سلام ای خدا منم همین علایمو دارم.. اما من ۵ماه اقدام کردم براباردلری باردار نمیشم

فریما
فریما
پاسخ به  سمیرا
1 سال قبل

من از درد بین دوتاباسنم کلافم کردن.. آیا تاثیری رو بارداری داره

فریما
فریما
پاسخ به  سمیرا
1 سال قبل

ازوقتی ک عکس رنگی انجام دادم قسمت پایین تنم یجوری شده انگار ریخته بهم

ملیس
ملیس
2 سال قبل

سلام خسته نباشید.من ۳۰ سالمه ومتاهل ویه زایمان طبیعی داشتم الان مدت ۷یا۸ماهی میشه قسمت پایین شکمم سمت چپ دردمیکنه طوری که دردش میزنه به کمرم وبرای بلندشدن دچارمشکل میشم معاینه هم رفتم زخم داشتم وپاپ اسمیرم التهاب‌ رحم نشون داده الان ۶ ماهه واسه بارداری اقدام کردم نتیجه نگرفتم میشه راهنماییم کنید ممنون میشم

دکتر زهرا بهرامی
پاسخ به  ملیس
2 سال قبل

خم باعث درد و عفونت‌های مکرر میشه، سونو هم بدین ممکنه فیبروم رحمی باشه که باعث درد شکم و کمر میشه
۶ ماه برای باردار شدن دیر نیست تا یکسال فرصت دارین

سلیمی
سلیمی
پاسخ به  دکتر زهرا بهرامی
2 سال قبل

سلام خانم دکتر توروخدا کمکم کنید کمرو زیر دلم درد داره نمیدونم عفونت لگنی دارم یا ن البته یکی دو علاعلاعمشو ندارم نا گفته نمونه شقاق زدم دوسال پیش هنوز خوب نشدم عفونت رحمم همینطور نظر شما چیه؟؟ممنون میشم کمکم کنید

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  سلیمی
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

اسم معصومه
اسم معصومه
2 سال قبل

سلام من ۳۴سالمه زیره شکمم درد داره خیلی سه تا بچه هم دارم مشکل م را بگید ممنون میشم

دکتر ندا اکتابانی
پاسخ به  اسم معصومه
2 سال قبل

سلام
ممکنه درد زیر شکم شما علت های مختلفی داشته باشد
عفونت مثانه، کیست تخمدان، عفونت زنان باید معاینه حضوری شوید .

فرشته
فرشته
پاسخ به  اسم معصومه
1 سال قبل

سلام من ۴۴ سالمه از همسرم ۱۰ ساله جداشد هیچ نزدیکی نداشتم تا به حال الان دوروز باسنم خیلی درد میکنه کمی هم دل درد دارم میشه بگید مشکلم چیه ممنون

مهدوی
مهدوی
2 سال قبل

سلام من ۳۶سالمه.چند وقته کمردرد دارم موقع بلند شدن.دیروز پزشک زنان معاینه شدم هیچ مشکلی نداشتم.متاهل هستم.کمردرد بخاطر عفونت لگن میشه؟

دکتر ندا ضامن میلانی
پاسخ به  مهدوی
2 سال قبل

سلام دوست عزیز نیاز به شرح حال بیشتری از مشکل شما برای تشخیص هست.
لطفا از طریق لینک زیر با من در ارتباط باشید
مشاوره آنلاین عفونی با دکتر ندا ضامن میلانی

Shadi
Shadi
پاسخ به  دکتر ندا ضامن میلانی
2 سال قبل

سلام من ۲۶سالمه یه زایمانه طبیعم سال۹۶داشتم بعد زایمان لکه بینی زیاد داشتم که.بعد مدتی با خوردن تینیدازاول مشکلم حل شد ولی الا مدت یکسالی هست من کلا یا پریود نمیشم اگه هم بشم تا ۴روز لکه سیاه بوی نامطبع درد شدید تکرر ادار فشار کلیه بعضی وقتا سوزش دارم کلی ازمایش و سنو دادم گفتن سالم دکتر زنان رفتم بهم قرص هورمونی لویتود و تینیدازول واندورین وایکی پرامین دادن ولی من اصلا مشکل حل نشد همچنان داشتم وبعد اون نخواستم دکتر برم دیگه رفتم پیشه دارو گیاهی بهم عرقیجات برگ ریزان دادن یه دوره خوردم الا بعد ۴روز پریود که لکه سیاه داشتم خونم اومد تا دو ماه ولی الا باز خونم نمیاد درد شدیدداشتم رفتم دکتر دوباره بهم گفتن مشکل لگنی دارم قرص تینیدازول .افلو کینول .ملو کسیکام .پماد واژن بهم دادن فشار کلیه ام بهتر شد عفونت و بوی نامطبوع بهتر شدنسبت به قبل کمی کم تر شد اما همچنان خونن نمیاد من خیلی خسته شدم الا راهنمایی میکنی عفونت لگنی ربط به خون که نمیاد داره یانه من بازم قرص عفونت بخورم یه راهنمایی کنی ممنون میشم که پریودم خوب بشه

آخرین ویرایش 2 سال قبل توسط Shadi
فاطمه
فاطمه
پاسخ به  Shadi
1 ماه قبل

سلام منم مثل شما همین مشکل رو داشتم رفتم پیش دکتر عطیه منصوری مشهد آندومتریوز تشخیص دادن

Shadi
Shadi
پاسخ به  دکتر ندا ضامن میلانی
2 سال قبل

خیلییی ممنون میشم سریع جواب منو بدی خانم دکتر من کلا روی روح و روانم خیلی تاثیر گذاشته همیشه بی حوصله وعصبانی هستم

دکمه بازگشت به بالا