انواع روش‌های درمان درد سیاتیک در بارداری (پای چپ و راست)

فهرست مطالب

رگ سیاتیک در بارداری به دلیل رشد جنین و فشار حاصل از آن دردناک می‌شود و دامنه‌ی حرکتی مادر باردار را کاهش می‌دهد. درد سیاتیک در بارداری همه‌ی ماداران باردار را درگیر نمی‌کند اما اگر می‌خواهید بدانید درد سیاتیک در بارداری چگونه است و چگونه باید آن را درمان کرد خواندن ادامه این مطلب را از دست ندهید.

سیاتیک در بارداری چیست؟

سیاتیک عصبی است که طول آن از لگن تا پاشنه پا است و به عنوان بزرگترین عصب بدن شناخته می‌شود. این عصب موجب عملکرد حسی و حرکتی در پا می‌شود. همه‌ی خانم‌ها به این عارضه (درد کشاله ران در بارداری به علت عصب سیاتیک) مبتلا نمی‌شوند و افرادی هم که به سیاتیک در بارداری مبتلا می‌شوند از لحاظ میزان شدت درد با هم تفاوت دارند. در برخی از خانم‌های باردار درد سیاتیک شدید است درحالی‌که ممکن است در برخی دیگر از افراد خفیف باشد.

علت درد سیاتیک در بارداری چیست؟ ۶ دلیل درد عصب سیاتیک در بارداری

وقتی صحبت از درد سیاتیک در بارداری می‌شود، اولین چیزی به ذهن افراد مبتلا به این عارضه می‌رسد این است که علت این درد چیست و چه عاملی باعث احساس درد در باسن و کمر شده است.

۱. فشار رحم و بزرگ شدن جنین به عصب سیاتیک

دردهای سیاتیک به دنبال فشار به ستون مهره‌ها ایجاد می‌شود. این فشار ممکن است به دلیل فتق دیسک کمر یا رشد بیش از حد خار استخوان و وارد کردن فشار روی مهره‌ها باشد یا اینکه در بارداری و به دلیل افزایش وزن اتفاق بیفتد.

به عبارت دیگر اصلی‌ترین علت شناخته شده برای ایجاد درد عصب سیاتیک در دوران بارداری فشاری است که در نتیجه افزایش وزن مادر و جنین به عصب سیاتیک وارد می‌شود.

۲. منقبض شدن عضلات لگن و باسن

از طرف دیگر با بزرگ شدن شکم و سینه‌ها مرکز ثقل بدن به سمت جلو تغییر می‌کند که باعث می‌شود عضلات در ناحیه‌ی لگن و باسن منقبض شوند و به عصب سیاتیک فشار وارد کنند. پس درد سیاتیک در ماه اول بارداری که افزایش وزن زیادی مشاهده نمی‌شود شایع نیست و معمولاً خانم‌های باردار در ماه‌های اول بارداری به این عارضه مبتلا نمی‌شوند.

۳. چرخیدن جنین در ماه‌های آخر بارداری

درد سیاتیک در اوایل بارداری شایع نیست اما در ماه‌های پایانی به خصوص ماه نهم انتظار می‌رود درد تشدید شود و تسکین درد سیاتیک در بارداری نیاز به توجه جدی داشته باشد. زیرا یکی از علت‌های درد سیاتیک این است که ممکن است جنین با چرخش در موقعیت نامناسبی قرار بگیرد و سر جنین به طور مستقیم به عصب سیاتیک فشار وارد کند و موجب دردهای شدید شود.

۴. ترشح هورمون ریلکسین و شل شدن رباط‌ها

یکی از دیگر از عواملی که ممکن است موجب ایجاد درد سیاتیک در بارداری شود این است که در طول دوران بارداری هورمونی به نام ریلکسین در بدن ترشح می‌شود که موجب شل شدن رباط‌ها می‌شود و لگن را برای زایمان آماده می‌کند. ممکن است رباط‌های شل شده هم مانند بزرگ شدن جنین به عصب سیاتیک فشار وارد کند و منجر به ایجاد درد در پاها شود.

۵. دیابت در بارداری و درد سیاتیک

یکی دیگر از عواملی که منجر به دردناک شدن عصب سیاتیک می‌شود بیماری‌های سیستماتیک مانند دیابت است.

۶. ایجاد آسیب در لگن

آسیب‌ها و عوارضی مانند تومور یا خونریزی در لگن و آبسه ممکن است در خانم‌های باردار موجب آسیب به عصب سیاتیک شود.

علائم سیاتیک در بارداری چیست؟

گرفتگی سیاتیک در بارداری با علامت‌ها و نشانه‌های مختلفی همراه است. اگر تاپیک درد سیاتیک در بارداری نی نی سایت را نگاه کنید، علائمی که خانم‌های باردار با آن روبرو می‌شوند با هم تفاوت دارد.

برخی از خانم‌های باردار با بروز سیاتیک در پا احساس ضعف و بی‌حسی می‌کنند و نمی‌توانند به راحتی بنشینند، راه بروند یا حتی بایستند. همچنین با بروز سیاتیک در بارداری دردهای مداوم یا گاه به گاهی در باسن،پا یا کشاله ران ایجاد می‌شود که در برخی از افراد به قدری شدید است که انجام فعالیت‌های روزانه را با اختلال روبرو می‌کند.

حتی ممکن است این درد باسن و کمر با عطسه و سرفه هم تشدید شود. به این ترتیب می‌توانیم نتیجه بگیریم به علت تفاوت میزان فشاری که به عصب سیاتیک وارد می‌شود نشانه‌های درد سیاتیک در بارداری هم در افراد مختلف با هم فرق می‌کند. موارد زیر نشانه‌های دیگری است که به دنبال آسیب و فشار به عصب سیاتیک بروز می‌کند.

  • انحنای غیر طبیعی کمر
  • گرفتگی در عضلات
  • احساس سوزن سوزن در پا یا کمر

در سه ماهه سوم بارداری با متخصص زنان در مورد مصرف داروها برای تسکین درد سیاتیک پای چپ در بارداری مشورت کنید و خودسرانه داروی مسکن استفاده نکنید.

آیا درد سیاتیک در بارداری خطرناک است؟

سیاتیک و بارداری لزوماً همراه با هم اتفاق نمی‌افتند و درد کمر و لگن همیشه به معنای تحت فشار بودن سیاتیک نیست. سیاتیک پای چپ در بارداری خطر خاصی برای سلامتی مادر و جنین ایجاد نمی‌کند اما احساس گزگز و مور شدن یا بی‌حسی پا موجب کم کردن دامنه‌ی حرکتی مادر باردار می‌شود.

درصورتی‌که از تاپیک درد سیاتیک در بارداری و جنسیت جنین نی نی سایت نتوانستید پاسخ سوالات خود را در مورد سیاتیک و راه‌های درمان آن بیابید به شما توصیه می‌کنم به سایت پذیرش۲۴ مراجعه کنید و از ویزیت آنلاین دکتر مغز و اعصاب استفاده کنید. مزیت استفاده از این شیوه این است که می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه ویزیت شوید.

شیوه درمان درد سیاتیک در بارداری چگونه است؟

درمان عصب سیاتیک در بارداری شامل روش‌های مختلفی است که می‌توانند درد و ناراحتی را کاهش دهند.

درمان دارویی درد سیاتیک در بارداری

کسانی که می‌خواهند بدون مراجعه به پزشک درد سیاتیک را درمان کنند می‌توانند داروهای مسکن بدون نسخه را از داروخانه تهیه کنند. البته بهتر است بدانید استفاده‌ی بیش از حد از داروهای مسکن به خصوص در ماه‌های آخر بارداری ممکن است به سلامت جنین آسیب وارد کند، به همین دلیل لازم است درصورت شدید بودن درد در مورد مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.

دکتر سیاتیک می‌تواند در مواردی که درد سیاتیک در پا و کمر شدید است و داروهای مسکن نمی‌تواند درد را تسکین دهد برای مادر باردار داروی شل کننده عضلانی تجویز کند.

درمان خانگی سیاتیک در بارداری

کنترل درد سیاتیک در بارداری با استراحت کردن و انجام ندادن فعالیت‌های سنگین امکان‌پذیر است. همچنین می‌توانید با استفاده از روش‌های درمان خانگی هم شدت درد را کم کنید. به همین منظور به خانم‌های باردار مبتلا به سیاتیک توصیه می‌شود برای کم کردن فشار روی عصب روی یک تخت راحت و مناسب بخوابند.

همچنین کسانی که بعد از بلند شدن از تخت درد و ناراحتی احساس می‌کنند بهتر است یک پای خود را به سمت بالا بکشند و آن را روی یک بالش یا جسم دیگر قرار دهند تا درد و ناراحتی کاهش پیدا کند.

در تاپیک درمان درد سیاتیک در بارداری نی نی سایت روش‌های مختلف درمان خانگی توسط خانم‌های باردار مبتلا درد سیاتیک درج شده است اما اگر می‌خواهید به طور کامل با روش‌های تسکین درد سیاتیک آشنا شوید مقاله درمان خانگی درد سیاتیک را مطالعه کنید.

درمان خانگی سیاتیک در بارداری
درمان خانگی سیاتیک در بارداری

درمان گرفتن رگ سیاتیک در بارداری با ورزش

ورزش برای سیاتیک در بارداری با حرکات کششی ساده درد را کم می‌کند. با انجام حرکات کششی می‌توان انعطاف‌پذیری عضلات را افزایش داد تا تحریک شدن عصب سیاتیک درد را تشدید نکند. همچنین انجام دادن حرکات ورزشی در آب هم می‌تواند درد و ناراحتی را کم کند.

قبل از انجام ورزش باید به نکات زیر توجه کنید.

  • کمر و پهلو را با پارچه‌ی نرم و پنبه‌ای بپوشانید.
  • اگر قبل یا بعد از ورزش از کمپرس سرد استفاده می‌کنید باید بدانید مدت زمان آن باید حدود ۲۰ دقیقه باشد و چند مرتبه در روز تکرار شود.
  • تمرینات حرکتی دیگری را در مقاله ۱۴ حرکت تمرینی و ورزش مناسب برای انواع سیاتیک بیان کردیم که ممکن برای درمان درد سیاتیک در بارداری نیز برای شما مفید باشد اما قبل از شروع به تمرینات حتما با دکتر زنان خود مشورت کنید.

ماساژ درمانی برای تسکین درد سیاتیک

ماساژ درمانی با بهبود گردش خون در بدن میزان درد و ناراحتی را کم می‌کند. ماساژ سیاتیک در بارداری هم روش موثری برای کاهش درد است که در تاپیک درمان درد سیاتیک در بارداری نی نی سایت مطالبی در مورد آن وجود دارد و خانم‌ها در مورد تجربیات خود در مورد اثربخشی آن مطالب را درج کرده‌اند. چون ماساژ عصب سیاتیک و عضلات اطراف آن باعث می‌شود گردش خون بهبود پیدا کند و عضلات در حالت آرامش قرار بگیرند.
اگر برای درمان مطابق توصیه‌های تاپیک گرفتن رگ سیاتیک در بارداری نی نی سایت عمل کردید اما میزان درد و ناراحتی کاهش پیدا نکرد لازم است از بهترین دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب وقت بگیرید و مشکل را برطرف کنید.

چگونه از گرفتن سیاتیک در بارداری پیشگیری کنیم؟

با اینکه هیچ راهی برای پیشگیری از درد سیاتیک در بارداری وجود ندارد اما انجام دادن برخی از اقدامات می‌تواند احتمال بروز درد را کاهش دهد. این اقدامات شامل موارد زیر است.

  • انجام دادن تمرینات کششی و داشتن فعالیت بدنی مناسب
  • استفاده از شکم‌بند در طول دوران بارداری
  • حالت مناسب ستون فقرات هنگام نشستن یا ایستادن
سیاتیک در بارداری
سیاتیک در بارداری

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درد سیاتیک در بارداری خود به خود بهبود پیدا می‌کند یا با استفاده از درمان سنتی سیاتیک در بارداری میزان آن کم می‌شود. اما درصورت بروز هر کدام از موارد زیر خانم باردار باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند.

  • درد سیاتیک با وجود استفاده از دارو یا درمان خانگی شدید شود.
  • درد سیاتیک در بارداری به صورت ناگهانی بروز کند.
  • همراه با سوزن سوزن شدن و بی‌حسی در پا اختلال در ادرار کردن هم مشاهده شود.

درصورتی‌که امکان مراجعه‌ی حضوری به مطب ندارید و درد سیاتیک را تجربه می‌کنید بهتر است از طریق وب سایت یا اپلیکیشن پذیرش۲۴ از مشاوره آنلاین زنان و زایمان استفاده کنید و توصیه‌های پزشک را برای کم کردن درد استفاده کنید.

سوالات متداول درباره درد سیاتیک در بارداری

درمان درد عصب سیاتیک در دوران بارداری عارضه‌ای برای جنین ایجاد می‌کند؟

اگر درمان درد سیاتیک در بارداری با روش‌های خانگی یا تحت نظر دکتر انجام شود عارضه‌ای بر سلامتی ایجاد نمی‌کند، مگر در مواردی که خانم باردار به صورت خودسرانه داروی مسکن مصرف کند.

آیا همیشه درد شدید در کمر و پست نشانه سیاتیک بارداری است؟

مشکلاتی مانند پوکی استخوان، آرتروز مهره‌ها و عفونت هم از عواملی هستند که موجب ایجاد درد در پشت و کمر می‌شوند و لزوماً نشانه سیاتیک نیست.

آیا درد سیاتیک بارداری بعد از زایمان از بین می‌رود؟

دردهای سیاتیک در بارداری در برخی از افراد بعد از زایمان از بین می‌رود اما در برخی دیگر از افراد ممکن است به علت ضعیف شدن عضلات پشت و شکم همچنان ادامه خواهد داشت.

۳.۷/۵ (۶ نظر)

منبع
healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سعید عسکری
سعید عسکری
4 ماه قبل

دراقایان هم بگین دیگه

دکمه بازگشت به بالا